Gå til innhold

Dines hverdag med to små

Dine

Anbefalte innlegg

Huff, håper virkelig det går fort over og at dere slipper unna det verste :tristbla:

Det er vel sikkert derfor de siste nettene deres har vært slitsomme også, hvis Lilletassen har hatt sykdom på vei :(

Godt å høre at du er klar for å jobbe igjen :) Håper virkelig drømmejobben dukker opp snart! :klemmer:

God bedring Dine :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har vi fått barnehageplass!! Litt blandede følelser, for jeg vet ikke hvordan vi skal gjøre det fremover.. Kan dere hjelpe meg finne alternativer???

Here's the case:

* Plassen er fra 16.februar

* Mannen har 6 uker pappaperm igjen

* Jeg sender oppsigelse i dag og kan begynne å jobbe igjen 1.mars. Problemet mitt er at jeg føler jeg ikke kan gå hjemme og søke jobber dersom Lilletassen er i bhagen.. Da burde jeg jobbet der jeg jobber nå og søkt imellomtiden.. Jeg kommer jo aldri til å gjøre det, fordi jeg absolutt ikke skal tilbake (som dere sikkert har fått med dere nå) :fnise:

Spørsmålet blir hvordan vi skal få til å løse dette her.. Forslag?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kan gå hjemme og være arbeidsledig selv om ungen er i barnehage, tenk om det tar lang tid før du får ny jobb?

Sånn du beskriver ham, tipper jeg han rett og slett trenger litt utfordringer i barnehagen, så det blir nok bra. Mannen din kan vel fordele de seks ukene permisjon over lang tid slik at han får f.eks. én dag hjemme i uka? Er det noe man må bestemme nå, forresten? Det eneste dere må tenke på er at dere må ha brukt opp denne permisjonen før dere begynner på ny (om dere skal ha en til når du får jobb), ellers mister dere den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan han være i bhg når du er arbeidsøkende! Her i Sverige hadde du dokk bare fått 3 timer per dag, 15timer i uka og da bare fra 8-11.........personlig synes jeg barna bør da han kortere dager(noe mellomting liksom) men du får vel gjort lite aktiv jobbsøking om han bare er hjemme med deg da......så det skal du bruke synes nå jeg.

mannen din renger ikke stresse med pappapermen tror jeg, eneste er at han vil da kanskje ikke ta det ut i hele 6 uker for da blir jo tassen fra bhg lenge. Kan han ikke ta en gang i uken frem til sommeren og så ta resten som ekstra sommerferie?? sålenge dere ikke har planer om et nytt barn så tror jeg dere kan bruke det til han blir 3 år eller hvis jeg husker riktig......

Jeg tror tassen vil ha godt av å komme litt ut i bhg, Bumba går 50% hver dag og jeg merker at er hun borte flere dager er hun rastløs, får andre utfordringer i hverdagen når dem begynner i bhg, MEN jeg vil ikke ha henne fulle dager enda, ikke får jeg mulighet til det her heller da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips Marmot og Neytiri :kose:

Nå har vi fått pratet og vi har vel kommet frem til dette:

Mannen går i 6 uker pappaperm fra og med 1.februar. Så utsetter vi barnehagestart til 7.mars (for man kan vel det? :klo: ) og så er hvertfall mannen med på innkjøring. Dette kommer an på når jeg får jobb, men jeg synes det er bedre at vi utsetter bhagestart for Lilletassen noen uker, enn at vi tar han ut etter lang tid. Da kommer han til å savne det mer og det synes jeg er dårlig gjort. Nå vet han jo ikke hva han går glipp av, sånn sett. Og så får jeg hele februar til å ta kjøretimer, lete og søke etter jobb, slappe av litt og hente meg inn etter året hjemme. Det høres jo veldig rart ut, at jeg må hente meg inn etter å ha vært hjemme, men de siste mnd'ene nå har vært utrolig slitsomme.

Samtidig får vi også noen uker å være sammen som familie og evt ta noen dager på hytta hvis vi vil. Det er siste gang vi får være hjemme sammen med Lilletassen før ny baby kommer (nå er jo det en stund til, men det blir jo ikke helt det samme i helgene, så derfor mener jeg det er "siste gang").

Og så kommer jeg til å se meg rundt etter et nettkurs som jeg har muligheten til å avslutte dersom jeg plutselig får meg jobb. På den måten gjør jeg noe når Lilletassen begynner i bhage, samtidig som jeg søker jobb og tar kjøretimer. Høres ikke det greit ut? Og så begynner mannen å jobbe igjen når tassen begynner i barnehage og har hatt innkjøring. Må sikkert avtale med bhagen om akkurat når han kan begynne, men det må da være lov å drøye noen uker, bare man betaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen barnehager, spesielt der hvor de sliter med å ha plass til alle, får man ikke lov å beholde plassen uten å bruke den, men det er jo bare å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fikk utsatt 2 uker da det ikke passet når hun fikk plassen, men det er opp til bhg, vi betalte ikke for de to ukene. Jeg vet at rundt hovedstaten må man ofte betale da om man velger at barnet begynner senere........du må nesten bare høre med de om det passer men vil vel tro at det ikke skulle være største problemet.

Må bare si en ting til deg, du er nesten for søt og snill ofte. Ikke vær redd for å ta valgene dere er blitt enige om, det er deres valg, hva andre måtte mene er lite betydende i grunn.......ville bare si det for det er det som gjør deg den supermammaen du er og en god venn og det er det eneste som betyr noe.....altså hva du har lyst og behov for.

oi sikkert igjen skikkelig dårlig forklart.....du skjønner jeg hører 6 språk i hodet i skrivende stund :rolleyes: jeg kommer jo aldri til å kunne skrive det her om igjen så håper du skjønner haha.........

Noe spesielt nettkurs du kunne tenkt å ta da om du gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med bhg plass!! :hoppe:

Det er ikke alle bhg som godtar at man utsetter start, selv om man betaler, men det er bare å høre med de, jeg vet det er mange som er snille på det :)

Syns det høres ut som en veldig god plan dere har kommet frem til jeg :jepp:

Er barnehagen langt unna dere eller? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott med barnehageplass allerede nå :) selvom dere fikk litt kabal å legge nå, så er det jo supert for dere. God løsning dere har funnet, så krysser fingrene for at bhg godkjenner litt utsatt start :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke falt meg inn at de ikke tillater utsatt start, men selvfølgelig.. Så jeg ringte i stad, men styrer er ikke på jobb før i morgen, så får prate med henne da. Kjipt, for da må mannen vente enda en dag med å avtale ang pappaperm med jobben. Men jeg tenker at han tar ut perm 1.feb uansett, og så får vi se hvor mange uker det blir.

Nå var det 5.natten LIlletassen har sovet hos oss på natten. Han hyler og gir seg ikke før han kommer over til oss, og nå som vi er småsyke alle tre, så orker jeg ikke ta den kampen. Han holdt det gående fra 2:30 til 5 i natt, og så sov han i egen seng fra 5:10-5:45, kom over til meg fordi mannen var dratt på jobb, og så sov vi til nesten 8:30. Vi som jobbet sånn med søvnen må nok begynne på start igjen.. Men jeg orker ikke nå som jeg nesten ikke sover. Jeg bruker flere timer på å sovne pga alt jeg tenker på, så i natt hadde jeg fått to timer før vi sovnet etter mannen hadde dratt. Slitsomt! Spesielt når man er syk.. Eller, er jo ikke ordentlig syk, men har vondt i halsen og hoster en del.

Nei, nå håper jeg ting løser seg for oss altså.. Føler vi har styrt så mye dette året jeg har vært hjemme, så håper ting ordner seg snart. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fikk jeg forresten solgt en stelleveske jeg har hatt i snart to år.. Den passer ikke til vognen vi endte opp med og så fikk jeg 500kr for den (la ut på finn). Kjøpte den vel for det samme omtrent, så verken tapte eller vant på det. Men fikk jo penger jeg trenger da :)

Skal legge ut endel bryllupsstæsh tenker jeg - men må bare få ut fingern og ta litt bilder.. Så det ene underskjørtet ligger i stuen, så mannen kan hjelpe meg når han kommer hjem.

Og, og, og : Litt stolt ;) Jeg monterte bordet Lilletassen fikk av bestemoren sin fra IKEA :nigo: Jeg klarer å montere og gjøre sånne ting, men det er alltid mannen som vil gjøre det, så nå gleder jeg meg til han kommer hjem og ser det :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom med en :klem: Håper dere blir friske og raske snart, og at det ikke blir noen flere problemer med søvn! Syns dere har hatt deres dose nå :kose:

Jeg kjenner veldig godt til det med å montere ting selv, syns det er veldig gøy når jeg får muligheten til det ;) Det er noe med det å vise mannfolka at "vi kan vi også" :fnise: Faktisk er jeg nesten bedre på å montere IKEA enn mannen, men det er fordi jeg leser bruksanvisninga, noe som er uaktuelt for han :ler:

Håper dere blir friske til fredag :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg bodde alene skrudde jeg alt av møbler og sånt sammen alene, uten problemer. Men nå er det sambo som gjør det ja, det er liksom ikke noe tema engang :fnise: Jeg synes det er gøy jeg :)

Vi har også måttet ta noen omkamper på nettene med tulla; hun får innimellom netter hvor hun vil ha oss inne hos henne og hyyyyler så snart vi går ut. Det er viktig å ha overskudd når man skal ta kampen, så jeg skjønner at dere ikke orker det nå som dere er syke også. Min erfaring er at det er greit å gjøre sånt når begge er hjemme dagen etter, sånn at man kan sove litt på skift. Dere finner en tid det passer på, ikke noe å stresse med :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Pusla, omkamper kommer.....ingen tvil, men jeg kjører da sakte men sikkert tilbake til der vi var(nå bruker vi no-cry methoden), det kan ofte skje når det er sykdom, om tassen er syk eller kjenner at du er ikke helt opplagt. Seperasjonsangst kan dem plutselig få, det er helt normalt. Jeg kjenner derimot at det er aldri noen kamp om å gå tilbake, sikkert fordi det er en lengre tilvenning tilbake.....men det nå fungerer for oss.

haha må le av ikea skruing for det er helt likt her i hus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt er første natten på en stund nå, hvor Lilletassen sov hele natten!! Og det er jo typisk, fordi mannen lå på sofaen klar for å ta natten på egenhånd, så jeg skulle få sove. Typisk når jeg "endelig" skal få hjelp. Men bra at han sov, for all del. Håper bare det skjer i natt og alle netter fremover.. :sjenert: hehe

Ellers føler jeg meg bedre i dag :nigo: Tok en dunderkur i går som jeg kjøpte på Gran Canaria. Pulver som løses opp i vann, for tørrhoste. Er nok en blanding av den og søvn hele natten.

Så nå bærer det straks avgårde for kjøretime. Kjørelærerns datter skal passe Lilletassen på kontoret deres, hihi. Det går nok fint. Digg å ha litt timer midt på dagen også, for da føler jeg at jeg lærer mer. På ettermiddagen og kvelden er jeg så sliten + at det er mørkt, så er litt "lettere" på en måte nå.

Orker besøk i morgen da jenter :nigo: Ingen av oss har feber eller noe, men vi hoster jo litt begge to.. Så det er opp til dere :Nikke: Bare gi meg beskjed, for det er litt greit å ha ryddet her først.. :sjenert:

I kveld skal forresten mannen og jeg på date. Tante skal passe Lilletassen og så skal vi spise middag ute + se et show. Julegaven til mannen. :rodmer:

Og ang den eksen, så kjenner jeg at jeg ikke tenker på det halvparten så mye engang.. Det hjelper når jeg får andre ting å tenke på, som å legge barnehage/jobb-kabalen ;) Og så er det sikkert noe med at jeg ikke har fått svar på siste melding, for jeg vet han er på ferie nå. Vet ikke om jeg hører noe igjen, men det spiller ikke så stor rolle. Bare ting blir bedre og jeg får litt mer action, så hjelper det stort på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Action hjemme gjør at tanker om annet forsvinner ja :jepp: Så du skal se du glemmer hele fyren snart igjen :fnise:

Jeg kommer i morra, jeg :) Tenkte å jobbe litt først, så da får jeg ikke tatt med tullemor. Da får jeg :skravle: da, og lekt litt med barna til resten!

Jo, skal jeg ha med noe, Dine?? Noe til kaffen, mat, drikke - etellerannet??

Endret av pusla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kommer vi vi også :jepp:

Gidder du sende meg adressen din på facebook eller PM? Eller..kanskje veibeskrivelse fra togstasjonen er greiest, jeg er ikke kjent så mye lengre enn det :ler:

Skal jeg også ta med noe? :) Når skal vi komme forresten? :)

Endret av Jesse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry veldig sent svar!! I går var bare utrolig slitsom og med kjøretime midt på dagen, Ylvis show og middag på kvelden, så har jeg helt glemt å sjekke her inne.

I natt begynte Lilletassen styringa si (som tanten min, som fortsatt var her ved midnatt da han begynte) mener er trass. Og det tror jeg hun har rett i. Han holdt først på fra 23:30-2, så på'n igjen kl.5. Jeg kjenner jeg er helt utslitt og nå må vi få hjelp. Jeg skal ringe helsestasjonen og høre om de kan anbefale eller henvise oss til søvnterapeut som kan komme hjem til oss, for nå orker jeg ikke stort mer.

Jeg får jo aldri sove føles det som, og nå har jeg blitt litt forkjølt også.

Dere må gjerne komme etterpå, bare koselig med besøk :Nikke: Men jeg har helt glemt å handle inn, så det blir litt dårlig servering.. Bare ta med om det er noe dere vil ha til kaffen feks, ellers har jeg både kaffe og te ;) Har dere fortsatt lyst å komme selv om jeg ikke har fått stelt i stand her og jeg er litt mer enn stuptrøtt, så er dere hjertelig velkomne!! :klem:

Jeg tenker i såfall rundt kl.12 :) Bare gi beskjed, så vet jeg om det kommer noen eller ikke. Lilletassen synes nok det er stas med besøk kan jeg tenke meg (jeg også!) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...