Gå til innhold

Sosialt/psykologisk forsøk, delte klassen i over og undermennesker

Gjest sgb

Anbefalte innlegg

Jeg husker å ha hørt om et forsøk som jeg mener ble gjennomført på et amerikansk universitet på 90 tallet. De delte en klasse i to grupper, en gruppe var under-menesker, mens den andre var over-mennesker. De som var over skulle være sjefene, og kunne herse så mye med under-menneskene de bare ville. De skulle ha det en uke eller noe, og så skulle de bytte rolle. Mener å huske at dette gikk skikkelig ille, at de til slutt måtte avbryte hele forsøket fordi de som skulle være over-mennesker tok helt av, og det ble farlig til slutt?

Noen som vet hvilket eksperiment jeg snakker om, og hvor jeg kan finne mer info om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jane Elliot gjorde noe lignende med små barn på 60-tallet, som dannet mønster for lignende happenings senere, og det kan godt være dette du har hørt om. Det er en hands on erfaring med rasisme for dem som ikke har hatt noen opplevelser med å bli utsatt for det.

Elliots overfladiske distinksjon mellom mennesker var blå versus brune øyne, med en kvasivitenskaplig forklaring på hvordan øynenes pigmentering kan være knyttet til intelligens etc, for å rettferdiggjøre forskjellsbehandling av gruppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg husker å ha hørt om et forsøk som jeg mener ble gjennomført på et amerikansk universitet på 90 tallet. De delte en klasse i to grupper, en gruppe var under-menesker, mens den andre var over-mennesker. De som var over skulle være sjefene, og kunne herse så mye med under-menneskene de bare ville. De skulle ha det en uke eller noe, og så skulle de bytte rolle. Mener å huske at dette gikk skikkelig ille, at de til slutt måtte avbryte hele forsøket fordi de som skulle være over-mennesker tok helt av, og det ble farlig til slutt?

Noen som vet hvilket eksperiment jeg snakker om, og hvor jeg kan finne mer info om dette?

Dette kan være enten Stanford-eksperimentet eller Milgram-eksperimentet. Disse eksperimentene er for klassikere å regne og inngår ofte som pensum i kurs i vitenskapelig etikk.

Endret av ilcrappo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Motstand'
Det er en hands on erfaring med rasisme for dem som ikke har hatt noen opplevelser med å bli utsatt for det.

Dette var selvfølgelig også den hvite politisk korrekte hensikten med sosialeksperimentet (nå skulle de lære hvitingene hva rasisme er for noe). Men på den annen side har vi også et utilsiktet resultat som går i mot den hvite politiske korrekte hensikten. Når slike resultater er så enkelt å reprodusere i slike eksperimenter, viser det samtidig at rasisme er en så latent del av menneskets natur, at det reiser spørsmålstegn ved bærekraften både til det multikulturelle samfunn og til den multikulturelle ideologi - som har etablert hegemoni i den hvite verden i dag.

Dessuten medfører det ikke riktighet at hvite mennesker ikke opplever rasisme i vår del av verden. Selv om den hvite politiske korrekte selvfolkeforaktende oppfatningen selvfølgelig er at rasisme er et hvit kulturprodukt, og som derfor bare rammer ikke-hvite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det var et eksperiment hvor blåöyde og brunöyde ble delt fra hverandre og lederen fikk dem virkelig til å tro at de med den ene fargen var superior.

Det hele endte med mye bråk iallefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det var et eksperiment hvor blåöyde og brunöyde ble delt fra hverandre og lederen fikk dem virkelig til å tro at de med den ene fargen var superior.

Det hele endte med mye bråk iallefall

Da var det Elliots prosjekt. Hun gjorde det første gang på 60-tallet med små barn, og har gjentatt eksperimentet som en slags workshop med forskjellige grupper senere. Jeg har sett en TV-dokumentar om det en gang for lenge siden, tror det var på slutten av 80-tallet. Du finner en beskrivelse og en del linker dersom du sjekker engelsk wikipedia om Jane Elliot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det Elliots prosjekt. Hun gjorde det første gang på 60-tallet med små barn, og har gjentatt eksperimentet som en slags workshop med forskjellige grupper senere. Jeg har sett en TV-dokumentar om det en gang for lenge siden, tror det var på slutten av 80-tallet. Du finner en beskrivelse og en del linker dersom du sjekker engelsk wikipedia om Jane Elliot

Takk =)

Husker jeg så denne på barneskolen, men har ikke klart å finne den igjen.

skulle likt å sett den igjen, for den gjorde sterkt inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...