Gå til innhold

Eldre - Verdens sentrum

Gjest Sint

Anbefalte innlegg

Jeg er dritt lei eldre mennesker som tror de er verdenshersker og som tror hele verden omhandler dem. De sniker i køer fordi de "skal bare", de setter deg på veska di på bussen selv om det er 10 andre ledige seter, de KREVER at du skal flytte deg fra benken du som høygravid sitter på fordi de ikke "orker" å gå de 5 meterne det er til neste benk. De kjefter og smeller, buser igjenom og tar null hensynt til noen!

Jeg er så lei! Jeg blir griseforbanna! Greit de har levd et langt liv og fortjener å ta livet med ro, men det betyr da for faen meg ikke at de har større livsrett enn hva jeg har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er de vanlige der du kommer fra disse tro??

Jge kan ikke si at jeg opplever gamle mennesker sånn så veldig ofte i grunn, men det er selvfølgelig unntak der og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Caron
Jeg er dritt lei eldre mennesker som tror de er verdenshersker og som tror hele verden omhandler dem. De sniker i køer fordi de "skal bare", de setter deg på veska di på bussen selv om det er 10 andre ledige seter, de KREVER at du skal flytte deg fra benken du som høygravid sitter på fordi de ikke "orker" å gå de 5 meterne det er til neste benk. De kjefter og smeller, buser igjenom og tar null hensynt til noen!

Jeg er så lei! Jeg blir griseforbanna! Greit de har levd et langt liv og fortjener å ta livet med ro, men det betyr da for faen meg ikke at de har større livsrett enn hva jeg har!

Dette stemmer ikke... Derimot reagerer jeg på måten du ordlegger deg, og de argumentene du lister opp. At dette skulle plage deg så til de grader at du blir "så dritt lei!", og "griseforbanna!" synes jeg vitner om overdrevent negative holdninger.

Men men, mulig tilstandene er slik der du ferdes. Jeg har imidlertid enda til gode å se noe i nærheten av det du skriver, og jeg har ferdes mye rundt omkring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel heller et dårlig forsøk på å være morsom/kul. Hate de eldre lizzom. Den er brukt opp, prøv på noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke opplevd at eldre mennesker er mer snikete enn yngre mennesker. Du føler at du har det, og i tillegg leser du motivasjonen deres. Tror du tenker om eldre det du ønsker å tro om dem. Jeg opplever at middelaldrende og unge jenter er like frekke, det virker som om de ikke frykter ubehagelighetene ved å snike, eller være sleipe. Det overrasker meg litt, men sånn er livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært borti et par eldre som har oppført seg på en måte som jeg har reagert på, og det har alltid vært på bussen. Her om dagen ble jeg dyttet hardt i av en eldre dame som kom inn bak meg på bussen, jeg betalte til bussjåføren da hun kom inn på bussen og i stedet for å spørre om hun kunne komme forbi dyttet hun hardt i meg så jeg holdt på å falle over bussjåføren. Hun oppnådde det hun ville; å komme forbi meg.. Et par andre ganger har det vært eldre som har satt seg på tingene mine til tross for at det er tjue andre ledige seter i bussen, for så å sitte og snakke om hvor ufyselige "dere unge" er. Jeg reiser meg gjerne for eldre på bussen, men jeg må si at opplevelsene mine har ikke vært så positive, og det er ikke noe særlig.

Det finnes uhøflige mennesker i alle aldersgrupper, så det er ikke bare eldre som ikke kan oppføre seg (heldigvis?), men jeg må si at jeg er ærlig nok til å kunne forstå litt av frustrasjonen din trådstarter, uten at jeg tror at alle eldre er slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber i en butikk med ganske mange eldre kunder og er i perioder drittlei av dem. Her er noen eksempler på ting jeg stadig opplever i hverdagen.

• De kommer ofte på lørdager, ukas travleste dag, og er sure fordi vi er for få på jobb og at de ikke får hjelp fort nok. Hvorfor de ikke kan gå i butikken på ukedagene er et mysterium for meg...
  • De stiller seg opp ved inngangen og roper "Halloooo....halloooo" om de ikke ser en ansatt med en gang de kommer inn.
  • De går ikke av veien for å avbryte om man er opptatt med andre kunder, de skal jo "bare" stille et spørsmål (og ti oppfølgingsspørsmål) og synes det er veldig urettferdig at de må vente på tur.
  • De blir sure for at de ikke får tak i ting som sikkert var vanlig for 50 år siden og har veldig lite forståelse for at ting har gått fremover i løpet av disse årene og enkelte ting faktisk kan ha gått ut av produksjon.
  • De klager på prisene og synes det er heeeeelt forferdelig hvor dyrt alt har blitt.

Ellers er min egen bestemor stort sett en snill og grei "gamling", men innimellom glimter "grusom gamling" siden hennes frem. På onsdag skjedde det:

Jeg hadde vært på jobb i 11 timer og hadde ikke spist annet en et par brødskiver hele dagen så jeg var både sliten og veldig sulten. Jeg hadde akkurat kommet hjem og satt en Fjordland middag på komfyren da bestemor ringte og lurte på om jeg kunne komme og kjøre henne i minibanken. Jeg sa at det hadde jeg ikke mulighet til, forklarte at jeg hadde jobbet lenge og knapt nok spist, og dessuten visste jeg at onkelen min skulle kjøre henne i butikken og til legen dagen etter så da kunne hun vel ta ut penger da?

Hun ble kjempesur og klarte ikke å skjønne at jeg var sulten og sliten etter 11 timer på jobb og ikke hadde lyst til å kjøre 15 min hver vei til henne, i tillegg til at det sikkert ville tatt en halvtimes tid å få tatt ut de pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Dette jeg har lyst til å spørre om, er ikke rettet mot noen spesiell av dere som har skrevet her, så det er sagt.

Jeg synes "eldre" er et mildest talt vagt begrep. Hva mener man med "eldre"? "Gammel" ser ut til å være et fyord. I Aftenposten for en del år siden leste jeg om at det hadde vært et grovt ran hos to eldre damer. De damene var hhv. 59 og 61 år. Spørsmål til dere unge, er man en "eldre" dame i den alderen?

Du som forteller at det er så mange eldre i butikken på lørdager, mener du så gamle at de tydelig er pensjonister og heller kunne kommet andre dager? Den vanlige, øvre aldersgrensen for yrkesaktive mennesker er 67 år, så for den del kan det godt være mange i denne gruppen som ikke har anledning til å gå i for eksempel klesbutikker andre dager enn lørdager.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Caron
Dette jeg har lyst til å spørre om, er ikke rettet mot noen spesiell av dere som har skrevet her, så det er sagt.

Jeg synes "eldre" er et mildest talt vagt begrep. Hva mener man med "eldre"? "Gammel" ser ut til å være et fyord. I Aftenposten for en del år siden leste jeg om at det hadde vært et grovt ran hos to eldre damer. De damene var hhv. 59 og 61 år. Spørsmål til dere unge, er man en "eldre" dame i den alderen?

Du som forteller at det er så mange eldre i butikken på lørdager, mener du så gamle at de tydelig er pensjonister og heller kunne kommet andre dager? Den vanlige, øvre aldersgrensen for yrkesaktive mennesker er 67 år, så for den del kan det godt være mange i denne gruppen som ikke har anledning til å gå i for eksempel klesbutikker andre dager enn lørdager.

Nettopp...

I en 18-20-årings øyne er vel de fleste over 40 som fossiler å regne, så her er det nok langt fra gamle enkefru Olsen på 87 med stokk eller rullator det er snakk om, men høyst sannsynlig vanlig arbeidsføre folk med fullt program uka gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Og jeg er drittlei småbarnsforeldre som tror de eier hele verden bare fordi de har satt en mer eller mindre vellykket unge til verden. Tror at alt skal dreie seg om dem, og at alle andre skal synes at denne ungen deres er verdens åttende underverk. Selv sitte på kafé/restaurant og skifte bæsjebleier opp i fjeset på andre gjester, synes mange av dem er helt akseptabelt. Småbarnsmafiaen: takke faen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg er drittlei småbarnsforeldre som tror de eier hele verden bare fordi de har satt en mer eller mindre vellykket unge til verden. Tror at alt skal dreie seg om dem, og at alle andre skal synes at denne ungen deres er verdens åttende underverk. Selv sitte på kafé/restaurant og skifte bæsjebleier opp i fjeset på andre gjester, synes mange av dem er helt akseptabelt. Småbarnsmafiaen: takke faen.

...og der var vi i gang igjen...

:popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...