Gå til innhold

Hvor mye i huslån?


philippa starck

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette burde du jo kanskje tenkt på før. Men banken har forh. tenkt for deg og gitt lån innenfor hva dere kan betjene.

Generelt i Norge så er vel gj. lånevolum veldig høyt - men det er jo dyrt å bo så ergo blir det mye lån. Jeg tror vi bruker en forh. høy andel av inntekten på lån.

Jeg har selv ganske mye lån - men ønsker å prioritere leilighet. Uansett så går det greit å betjene det.

Tror forsåvidt det er normalt med en slik reaksjon sånn med en gang. Tror du blir fort vant til den følelsen - så slapp av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Så leneg du har økonomi til å betjene lånet (OGSÅ når renta stiger vesentlig over det lavnivået den ligger på nå) så er det ikke noe galt i seg selv i å ha et hyøyt boliglån.

Lånet skal jo betales tilbake, så jeg ser ikke helt problemt med å "leve som rikinger på lånte penger" så lenge det er snakk om et huslån (forbrukslån ser jeg helt annerledes på) fordi, alternativet er at du bor i en leid bolig i de neste 20 åra mens du sparer og sparer penger til å kjøpe noe. I mellomtiden betler du husleie, så sparebeløpet blir ikke så stort, og du vil antakelgi ikke få råd til det huset du nå bor i før du er så gammel at du ikke lengre har bruk for det.

Det vesentlige er at dere kan betjene lånet, som sagt også ved renteoppgang. Kan dere det så lever dere ikke over evne, etter mine begreper.

Vi har forøvrig ikke millionlån, så kansje endrer jeg syn på dette når den tid kommer? Vi har bare studielån (ett hver) Årsaken til at vi ikke har boliglån er at vi som relativt nyutdannede, uten særlig med inntekt rett og slett ikke har noen egenkapital, og ikke noe inntektsgrunnlag som frister noen banker til å låne oss penger. Men jeg vil ikke ha betenkeligheter i forhodl til å låne penger til bolig, når økonomien bare tillater det. Å betale husleie er jo penger kastet rett ut vinduet. Nedbetaling av lån er sparing....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha et lån på nesten 2 mill så lenge man klarer det uten problemer er da ikke å se ut som rikinger på lånte penger?

Jeg og mannen min har 2,4 mill i lån, altså hus og bil. I tillegg har vi tilsammen 230.000 i studielån. Dette høres jo bare horribelt masse ut, men det går helt problemfritt. Faktisk har vi god råd, særlig nå som renta er så lav. I tillegg til å ha ok jobber som gir god lønn leier vi ut ei leilighet for 6000 per måned. Og faktum er at i dag, med den lave renta vi har nå, betaler leieboerne mer på lånet vårt enn vi gjør :D

Jeg synes ikke du skal se på summen isolert sett. Det som er avgjørende er om dere er betalingsdyktige. Pluss at dere burde ha råd til å leve også da, ikke bare jobbe og slite for å betale ned lånet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se på deg selv som priviligert som har mulighet til å låne så mye penger og klare avdragene uten problemer. Det er jo en investering i fremtiden deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å huttetu :o jeg misunner ikke dere. Vi har lån på 700000 vi nå, det er på to hus, det ene leier vi ut så det betaler jo ned seg selv. Også har vi det huset vi bor ida. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også mellom 1.5 og 2 mill i lån.

(Bil og hus)

Vi leier også ut en sokkel-leilighet, som sponser det meste av rentene.

Går helt fint.

Jeg ser på det som en investering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg husker holder du/dere til i Bergensområdet. Her i Osloområdet er i hvert fall ikke dette spesielt mye. I hvert fall ikke så lenge dere har sørget for sikkerhetsmargin m.h.t. renteoppgang, midlertidig inntektsbortfall (F.eks. arbeidsledighet) etc. og i tillegg har forsikringer som dekker gjelden ved død/uførhet.

Dersom det skulle gå helt galt, kan dere jo bare selge :briller: . (Selvfølgelig forutsatt at belåningsgraden ikke er 100% eller mer...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...