Gå til innhold

Er gutter fra bygda mindre kresene?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Nå bor jeg i Oslo, og det virker som om det eneste som betyr noe ved valg av partner er utseende, er dette et storbyfenomen, eller er gutter fra bygda like kresene og krav store med hensyn til utseend ved valg av partner? Hva ligger bak dette evt.? verdier, holdninger og oppdragelse, eller at utvalget på bygda er mer begrenset? Noen som har noen tanker, erfaringer etc? Kan jo være dette bare er noe jeg har forestillt meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå bor jeg i Oslo, og det virker som om det eneste som betyr noe ved valg av partner er utseende, er dette et storbyfenomen, eller er gutter fra bygda like kresene og krav store med hensyn til utseend ved valg av partner? Hva ligger bak dette evt.? verdier, holdninger og oppdragelse, eller at utvalget på bygda er mer begrenset? Noen som har noen tanker, erfaringer etc? Kan jo være dette bare er noe jeg har forestillt meg...

Det er helt sikkert riktig. Siden jenter i større grad enn gutter flytter til byen er det jenteoverskudd i Oslo og jenteunderskudd på bygda. Så på bygda er det jentenes marked, mens det er litt andre forhold i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De på bygda må ta det de får. Det er ikke så mange der, så for å holde befolkningstallet oppe, slik at kommunen ikke mister driftstilskudd fra staten, er det alltid mål om å få mange barn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De på bygda må ta det de får. Det er ikke så mange der, så for å holde befolkningstallet oppe, slik at kommunen ikke mister driftstilskudd fra staten, er det alltid mål om å få mange barn der.

Dette er det dummeste resonementet jeg har hørt.

Så fordi det bor færre folk på bygda så tar de til takke med det de får???

Det blir like dumt som å si at alle i byene er overfladiske, og at de på bygda tar seg tid til å bli kjent med mennesket før de finner partner, og derfor kanskje velger noen som er mindre vakre på utsiden, men som er tusen ganger vakrere på innsiden en byfolk.

Kjære vene :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de er mindre kresne vedrørende utseende, men de er nokså kravstore når det gjelder lyte og lignende. Dessuten skal man helst tåle alt og ikke forvente noe hjelp fra sin partner, altså leve ala 50-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra en liten plass. Jeg har bodd i storbyer store deler av mitt voksne liv. Jeg bor nå i en liten by men er i Oslo i lange perioder.

... Er jeg mer overfladisk når jeg er i Oslo, eller var jeg overfladisk da jeg bodde i en storby. Gikk jeg mer på utseendet. Var jeg mer desperat og mindre kravstor da jeg bodde på hjemplassen min. Tok jeg til takke med det som fantes på grunn av gutteoverskudd... er jeg nå i perfekt balanse i og med at jeg bor et sted midt mellom lite sted og litt større sted. ... Neeeeei .. tror da jeg er sånn omtrentlig vanlig .... og det er vel de fleste.

Det er litt flere kvinner i byene. Det er litt vanskeligere for de å finne seg kjæreste det er jo litt synd. Det er litt flere menn utenfor byen, det er litt vanskeligere for de å finne kjæreste.. .. men vi er da et mobilt folk... Den som er seriøst innstilt på å finne noen man er glad i på ordentlig bryr seg ikke om noen kilometer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_jen_*
Dette er det dummeste resonementet jeg har hørt.

Så fordi det bor færre folk på bygda så tar de til takke med det de får???

Det blir like dumt som å si at alle i byene er overfladiske, og at de på bygda tar seg tid til å bli kjent med mennesket før de finner partner, og derfor kanskje velger noen som er mindre vakre på utsiden, men som er tusen ganger vakrere på innsiden en byfolk.

Kjære vene :ler:

Det er faktisk ikke dumt, det er helt logisk. Lett å le av, men tenk deg om da.. tenk f eks på de som bor på bygda hele livet. De finner jo ofte sjelevennen sin der, den Ene i verden de er ment til å tilbringe livet sitt sammen med bor tilfeldigvis tre hus bortenfor. Det er ikke fordi de tar til takke med det de får, men hvem man ender opp med har faktisk mye (egentlig alt) å si med hvem man omgir seg med. Man er ikke bevisst mindre kresen, men man er det.. vanskelig for folk å ha såpass mye selvinnsikt til å fatte det, men du kan jo se på folk rundt deg om du bor i ei bygd.

Blant barn og ungdom er det HELT tydelig, alle som har vokst opp på bygda har vært sammen med folk de aldri hadde vært sammen med om de hadde hatt flere å velge i. Jeg kommer fra småsteder, jeg har sett det og vært der selv. Den "beste mannen i bygda", den fineste og mest populære karen, var plutselig ingenting når horisonten ble utvida. Det var verst der jeg bodde som tenåring, vi hadde to gutter i klassen og han ene var sammen med alle de peneste jentene. Så fort vi kom til videregående i den store byen så ble det aldri noe på han igjen, for han var mildt sagt uheldig med utseende og kompenserte ikke akkurat med en slående personlighet. Hadde det ikke vært for at folk kom seg ut i verden så hadde han vel vært godt gift med peneste jenta i bygda nå.

Den peneste jenta i bygda kom seg forøvrig heller ikke stort lengre enn videregående i den nærmeste byen, som ikke er så stor. Hun er nå godt gift med en taper. JA, han er faktisk en total taper. Stygg er han også, siden det først er utseende denne tråden handler om. Hadde hun kommet seg til Oslo så er det store sjanser for at hun hadde funnet noen andre, noen bedre.

I tillegg så gjør jo større utvalg at man blir mer kresen, alt er relativt. Når jeg drar hjem på ferie så er jeg kjempepen og tiltrekker meg mye oppmerksomhet på de lokale pubene, men her i Oslo glir jeg rett inn i mengden av stilige damer. Oslomenn er vant med skjønnhet, på bygda er det lengre mellom blomstene og folk som ikke akkurat er en blomst engang blir populære.

Dette ble ekstremt rotete og sikkert mange ting å slå ned på for hissige motdebattanter, men det er noe i det jeg sier og det er bare fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke dumt, det er helt logisk. Lett å le av, men tenk deg om da.. tenk f eks på de som bor på bygda hele livet. De finner jo ofte sjelevennen sin der, den Ene i verden de er ment til å tilbringe livet sitt sammen med bor tilfeldigvis tre hus bortenfor. Det er ikke fordi de tar til takke med det de får, men hvem man ender opp med har faktisk mye (egentlig alt) å si med hvem man omgir seg med. Man er ikke bevisst mindre kresen, men man er det.. vanskelig for folk å ha såpass mye selvinnsikt til å fatte det, men du kan jo se på folk rundt deg om du bor i ei bygd.

Blant barn og ungdom er det HELT tydelig, alle som har vokst opp på bygda har vært sammen med folk de aldri hadde vært sammen med om de hadde hatt flere å velge i. Jeg kommer fra småsteder, jeg har sett det og vært der selv. Den "beste mannen i bygda", den fineste og mest populære karen, var plutselig ingenting når horisonten ble utvida. Det var verst der jeg bodde som tenåring, vi hadde to gutter i klassen og han ene var sammen med alle de peneste jentene. Så fort vi kom til videregående i den store byen så ble det aldri noe på han igjen, for han var mildt sagt uheldig med utseende og kompenserte ikke akkurat med en slående personlighet. Hadde det ikke vært for at folk kom seg ut i verden så hadde han vel vært godt gift med peneste jenta i bygda nå.

Den peneste jenta i bygda kom seg forøvrig heller ikke stort lengre enn videregående i den nærmeste byen, som ikke er så stor. Hun er nå godt gift med en taper. JA, han er faktisk en total taper. Stygg er han også, siden det først er utseende denne tråden handler om. Hadde hun kommet seg til Oslo så er det store sjanser for at hun hadde funnet noen andre, noen bedre.

I tillegg så gjør jo større utvalg at man blir mer kresen, alt er relativt. Når jeg drar hjem på ferie så er jeg kjempepen og tiltrekker meg mye oppmerksomhet på de lokale pubene, men her i Oslo glir jeg rett inn i mengden av stilige damer. Oslomenn er vant med skjønnhet, på bygda er det lengre mellom blomstene og folk som ikke akkurat er en blomst engang blir populære.

Dette ble ekstremt rotete og sikkert mange ting å slå ned på for hissige motdebattanter, men det er noe i det jeg sier og det er bare fakta.

Du høres ung ut så du skal få rorte uten å bli slått ned. Det du kansje vil oppdage er at selv om du i en by ser flere pene mennesker og for noens del så kan du få ha sex med flere mennesker så er ikke det nødvendigvis så lett å finne drømmeboligen du blir boende i hele livet i byen heller. Det vil si .. du finner ofte drømmeboligen, men det er inmari mange som byr på den. Det er så mange visninger og så mange som byr. Drømmehuset på landet som kansje kommer på markedet litt skjeldnere kan være like pent. Hva som er fakta, hva som er kjerlighet og hva som er boliger er ofte mer følelser og mindre fakta en hva fakta skulle tisi. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_jen_*
Du høres ung ut så du skal få rorte uten å bli slått ned. Det du kansje vil oppdage er at selv om du i en by ser flere pene mennesker og for noens del så kan du få ha sex med flere mennesker så er ikke det nødvendigvis så lett å finne drømmeboligen du blir boende i hele livet i byen heller. Det vil si .. du finner ofte drømmeboligen, men det er inmari mange som byr på den. Det er så mange visninger og så mange som byr. Drømmehuset på landet som kansje kommer på markedet litt skjeldnere kan være like pent. Hva som er fakta, hva som er kjerlighet og hva som er boliger er ofte mer følelser og mindre fakta en hva fakta skulle tisi. :)

Hva som er kjærlighet er dessverre mer logikk og statistikk enn romantiske idealer skulle tilsi. På landet er det 1-2 drømmehus, i storbyen er det langt flere og oddsen er også større for at det er noen som er bedre (men dette er ikke absolutt, jeg sier ikke at det ikke finnes fine hus på landet og). Hvor mange som byr og hva man får har ikke noe å si for poenget, jeg snakker om hva man blir tiltrukket av og ikke nødvendigvis hva man ender opp med.

Bor du et sted hele livet hvor det er 200 stk på din egen alder så er det stor fare for at du er bortpå noen av dem. Hadde det vært 20000 stk så er det slett ikke sikkert at du hadde vært forelska i de samme fyrene. Større utvalg, større konkurranse, høyere krav.

Dette er elementær sosiolog og gruppepsykologi, den menneskelige samhandlingen og rollene folk inntar er fundamentalt annerledes i små grupper enn i store. Alfahannen i en liten gruppe kan forsvinne helt i en stor hvor det er mer karismatiske mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å? Selv om jeg går ut i Oslo får jeg da ofte oppmerksomhet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de er mindre kresne vedrørende utseende, men de er nokså kravstore når det gjelder lyte og lignende. Dessuten skal man helst tåle alt og ikke forvente noe hjelp fra sin partner, altså leve ala 50-tallet.

Hva er "lyte" - et fiskeslag?

De på bygda tar det de kan få. Det er for langt til sivilisasjonene, så de holder ut, drikker og får det til å vare. Alle dyra på gårdene er med på å skape liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "lyte" - et fiskeslag?

De på bygda tar det de kan få. Det er for langt til sivilisasjonene, så de holder ut, drikker og får det til å vare. Alle dyra på gårdene er med på å skape liv.

"Lyte" er feil og mangler...

Selv sitter jeg her lytefri ;) - bortsett fra litt schizofreni... Er opprinnelig en landsens gutt, men har bodd i Oslo i etter hvert ganske mange år... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_jen_*
Å? Selv om jeg går ut i Oslo får jeg da ofte oppmerksomhet!

Det er sikkert fordi du er så slående vakker da, hehe ;)

Jeg får jo oppmerksomhet i Oslo, men jeg merker forskjell da, det er poenget. Se rundt deg, det er jo fullt av nydelige, søte og vakre kvinner her. På bygda derimot, der snur jo folk seg med kjeften vidåpen når de ser ei dame i tjueårene i kjole og høye hæler. Og går du på den lokale puben så er du kanskje en av ti damer i tjueårene i stedet for en av hundre. Sier seg selv at en stor andel av mennene i lokalet er på deg da.

Og de som går på denne lokale puben hver dag, oddsen er definitivt til stede for at de kan finne tonen med en av de få jentene der. Ei de kanskje ikke hadde lagt merke til eller snakket med ellers..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_annonym_27
Det er sikkert fordi du er så slående vakker da, hehe ;)

Jeg får jo oppmerksomhet i Oslo, men jeg merker forskjell da, det er poenget. Se rundt deg, det er jo fullt av nydelige, søte og vakre kvinner her. På bygda derimot, der snur jo folk seg med kjeften vidåpen når de ser ei dame i tjueårene i kjole og høye hæler. Og går du på den lokale puben så er du kanskje en av ti damer i tjueårene i stedet for en av hundre. Sier seg selv at en stor andel av mennene i lokalet er på deg da.

Og de som går på denne lokale puben hver dag, oddsen er definitivt til stede for at de kan finne tonen med en av de få jentene der. Ei de kanskje ikke hadde lagt merke til eller snakket med ellers..?

Jepp du har skjønt det. Dette er fakta. Jeg er fra landsbygda men har bodd mange år i Oslo, og må bare si at ganske mange menn som er oppvokste i byen, som ikke trenger å se særlig bra ut, får meg til å føle meg som en keitete 12-åring når jeg er på byn og skal sjekke damer.. De er på hjemmebane liksom.. Det gjelder sikkert for jenter fra bygda også, men er jo først og fremst menn som trenger sjekkeskills da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_anonym_*

Jeg tror ikke de er mindre kresne, jeg tror bare de isåfall har andre preferanser.

Med fare for å generalisere enda mer, så er veldig mange byfolk(både gutter og jenter) i langt større grad opptatt av utseende (om å gjøre å være kul,moderne, hipp, sexy, og dødspen hele tiden), og det er det som i media osv blir fremstilt som idealet.

Og når noen da ikke liker det idealet så blir de fremstilt som mindre kresne. Bare fordi noen ikke liker topp-sexy-hippe-modellpene byfolk så kan de være vel så kresne på andre områder. Områder som er vel så viktig for å få et forhold til å fungere.

Hvis en gutt fra bygda hooker opp med en jente fra bygda, så er det kanskje mest sannsynlig fordi de to har de samme preferansene, de kommer mer overens og føler seg likere hverandre. Man finner gjerne partnere som er like en selv, og det har i mine øyne ikke noe med nivå eller klasse å gjøre, eller at det ene er bedre enn det andre, eller at man er mer eller mindre kresen om man finner seg en by-jente eller en bygdejente.

Kjærlighet handler ikke om å være kresen eller ikke i forhold til fastlagte kriterier, det er veldig individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv sitter jeg her lytefri ;) - bortsett fra litt schizofreni... Er opprinnelig en landsens gutt, men har bodd i Oslo i etter hvert ganske mange år... :)

Og som alle andre menn fra bygda har du med smilefjes i alle innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest_annonym_27
Og som alle andre menn fra bygda har du med smilefjes i alle innlegg.

Jøss det har jeg ikke tenkt på før. Men hva er galt med å fleske til med noe smileys? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å lese her gitt..er selv fra bygda, men har ikke dermed "vært bortpå" 3/4 av gutta her for det. Det virker som om mange mener at vi på bygda tar det vi får p.g.a lite tilgang på andre folk? Jaja..

Selvsagt så er de noen som velger livspartner ut av komfort og at det er lettvint å ta noen fra nabolaget, men slik er det vel i Oslo å?

Velger en partner utfra de ønsker og preferanser jeg har, ikke fordi det er lettvint! Lever gladlig alene, enn å dra i hus noen som er lett tilgjengelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss det har jeg ikke tenkt på før. Men hva er galt med å fleske til med noe smileys? :)

Vel, det lite urbant og virker fordummende. Like a cowboy. Country people.

:filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...