Gå til innhold

jobbsøknad - attester og vitnemål


wondergirl

Anbefalte innlegg

Jeg skal søke på ny jobb for første gang på mange år, og da lurer jeg på en ting: Skal man sende vitnemål og attester med søknaden, eller skal man ta dem med på et eventuelt intervju? Det står i utlysningen at man kan sende søknad pr mail eller i posten. De forventer vel ikke at man scanner inn alt man har av papirer og legger det som vedlegg til mailen?

Jeg vil så gjerne ha den jobben og har ikke lyst til å havne i feil bunke pga en så elementær feil!

Noen som har andre tips å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge det ikke står annet, så sender du kun søknad og cv.

Tips?

Legg ned godt med arbeid i både søknad og cv. Ikke skriv søknaden for lang - du kan utdype jobberfaring og utdanning i cv. Ikke "onaner" med ord. Si noe om deg selv, vær konsis og vær engasjert. Unngå klisjeer og selvfølgeligheter, fordi du har lest at det er bra å si.

Få andre til å lese søknaden din og lytt på tilbakemeldingene du får. Be om at folk begrunner tilbakemeldingene sine. Spør hvilket inntrykk de får av deg når de leser den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg mail istedenfor post iallefall. Når det gjelder vedleggene, skriver du bare «Attester og vitnemål ettersendes etter ønske, eller tas med på et eventuelt intervju». (Vel, jeg ville kanskje formulert det litt annerledes, men du skjønner poenget.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Nå er jeg klar til å skrive den aller beste søknaden. De andre 300 søkerne får bare fløtte seg! Hm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Nå er jeg klar til å skrive den aller beste søknaden.  De andre 300 søkerne får bare fløtte seg!  Hm...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Nå har jeg i hvertfall postet søknaden, så får jeg bare krysse fingrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...