Gjest Pannekaker Skrevet 26. september 2009 #41 Skrevet 26. september 2009 http://www.facebook.com/video/video.php?v=...oid=20444826822 Jeg hadde også en hund som den første som hatet å bli børstet. Med go-biter og ros fikk jeg han til å like det, ikke med tvang, makt og ved å slite han ut med det så han til slutt gir opp.. I midten er det større klipp av når han bruker strøm på hunden for å få den i samme rom som katta.. Hvordan mennesker kan bruke slike metoter når det finnes bedre, og positive metoder som funker bedre i lengden er for meg helt uforstårlig
angie Skrevet 26. september 2009 #42 Skrevet 26. september 2009 (endret) http://www.facebook.com/video/video.php?v=...oid=20444826822 Jeg hadde også en hund som den første som hatet å bli børstet. Med go-biter og ros fikk jeg han til å like det, ikke med tvang, makt og ved å slite han ut med det så han til slutt gir opp.. I midten er det større klipp av når han bruker strøm på hunden for å få den i samme rom som katta.. Hvordan mennesker kan bruke slike metoter når det finnes bedre, og positive metoder som funker bedre i lengden er for meg helt uforstårlig Hmmm... I det første klippet ble jeg skremt av saksa... Var redd hunden skulle skade seg i munnen. Er helt enig at det var ekstremt med saksa, men det med kamminga syntes jeg var greit. En kunne jo se i slutten hvor avslappet hunden var da den ble greid Det klippet i midten skjokkerte meg! Det var jeg ikke klar over at han brukte slike "hjelpemidler". Jeg så en annen episode som involverte hund og katt. Og det gikk kjepefint. Der hadde CM ingen tjangs å bruke strøm, for der holdt han katten og hunden med hver sin arm. Men som sagt, dette visste jeg ikke Det siste klippet kunne det vel se ekstremt ut. Men her var det snakk om å temme en vill hund? Og dessuten fikk vi bare se ett par minutter av den episoden, så jeg går ut i fra det er tatt ut av sammenhengen. Men det med at søsteren min klarte å få den hunden til å gå fint på 10 sekunder, er sant. Det er 200 km til henne, så jeg snakket med henne i telefonen. Så jeg synes virkelig at det er søsteren min som fortjener rosen Endret 26. september 2009 av angie
Frey Skrevet 27. september 2009 #43 Skrevet 27. september 2009 Men det med at søsteren min klarte å få den hunden til å gå fint på 10 sekunder, er sant. Det er 200 km til henne, så jeg snakket med henne i telefonen. Så jeg synes virkelig at det er søsteren min som fortjener rosen Nå er jeg nysgjerrig: hvilket råd var det du ga henne som fikk en umulig hund til å gå pent i bånd på 10 sek?
angie Skrevet 27. september 2009 #44 Skrevet 27. september 2009 Nå er jeg nysgjerrig: hvilket råd var det du ga henne som fikk en umulig hund til å gå pent i bånd på 10 sek? Ja, si det... Neida... Er mye lettere å forklare over telefonen. Jeg prøvde så godt jeg kunne å si til henne at holdningen hennes skulle være fin, energien hennes måtte være perfekt (hun måtte tenke positivt, ikke at dette kommer aldri til å gå, eller være nervøs) båndet skulle være slapt og at hun skulle ta foten borti hunden når hun ikke ville gå fint. Og så rådet jeg henne til at hunden måtte være ROLIG før de gikk ut døra. For som CM sier, har du ikke kontroll på hunden før du går ut døra så har du det ihvertfall ikke når du går tur med den ute Det funket ihvertfall på Trixie )
loppekasse Skrevet 2. oktober 2009 #45 Skrevet 2. oktober 2009 Jeg liker CM, og har plukket opp noen småting som har gjort hunden min roligere og mer stabil. Selvsagt vil det være sjanse for at noen plukker opp og prøver de "feile" tingene som det må mer kunnskap til for å kunne gjennomføre. Så tidligere i diskusjonen at det var snakk om strømbånd.. Så vidt jeg vet er det fremdeles lov i USA, det er gjerne grunnen til at det blir brukt i enkelte situasjoner. I tillegg tror jeg at alle (hvertfall de folkene som er oppegående) forstår at det som vi ser på tven tar lengre tid enn den halvtimen - timen episoden er på!
Eplefe Skrevet 2. oktober 2009 #46 Skrevet 2. oktober 2009 CM har i blant gode ideer, men enkelte av treningsmetodene hans er forferdelige. Victoria Stillwell er å foretrekke.
mizlis Skrevet 2. oktober 2009 #47 Skrevet 2. oktober 2009 (endret) Cesar Milan er ikke hunde trener han rehabiliterer adferd. Dere som synes han er for streng er vel de samme som menneskeliggjør hundene deres. Han har aldri skadet hundene og de får alle individuell behandling. CM er utrolig god til å se de minste tegn fra hunden. Jeg skulle ønske hundene mine fikk være hos ham, de hadde nok kost seg der. Han blir aldri sint eller kjefter på hunden. De fleste blir jo irritert og kjefter når hunden ikke hører. Har aldri sett CM være sint eller irritert pga en hund. Eierne har han derimot vært irritert på flere ganger. Kanskje dere får se flere episoder så dere forstår hva det hele dreier seg om? Det er ikke noe hokus pokus. Og han kan ikke sammenlignes med victoria Stillwell. Det er sjelden han bruker strøm- eller pigghalsbånd, oftest er det når eierne har prøvd det og vil bruke det. Han er ikke streng, men bestemt ja. Han har en tålmodighet jeg beundrer. Endret 2. oktober 2009 av mizlis
angie Skrevet 3. oktober 2009 #48 Skrevet 3. oktober 2009 Cesar Milan er ikke hunde trener han rehabiliterer adferd. Dere som synes han er for streng er vel de samme som menneskeliggjør hundene deres. Han har aldri skadet hundene og de får alle individuell behandling. CM er utrolig god til å se de minste tegn fra hunden. Jeg skulle ønske hundene mine fikk være hos ham, de hadde nok kost seg der. Han blir aldri sint eller kjefter på hunden. De fleste blir jo irritert og kjefter når hunden ikke hører. Har aldri sett CM være sint eller irritert pga en hund. Eierne har han derimot vært irritert på flere ganger. Kanskje dere får se flere episoder så dere forstår hva det hele dreier seg om? Det er ikke noe hokus pokus. Og han kan ikke sammenlignes med victoria Stillwell. Det er sjelden han bruker strøm- eller pigghalsbånd, oftest er det når eierne har prøvd det og vil bruke det. Han er ikke streng, men bestemt ja. Han har en tålmodighet jeg beundrer.
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 3. oktober 2009 #49 Skrevet 3. oktober 2009 etologene rundt omkring i verden er vel ikke akkurat enig med deg der
Tabris Skrevet 3. oktober 2009 #50 Skrevet 3. oktober 2009 (endret) Cesar Milan er ikke hunde trener han rehabiliterer adferd. Og rehabilitering av atferd krever spesielt mye tid og tålmodighet hvis det er snakk om hunder som er skadet eller har atferdsproblemer. Det er ikke noe man kan gjøre på magisk vis på en halvtime, slik det noen ganger fremstilles hos CM. Dere som synes han er for streng er vel de samme som menneskeliggjør hundene deres. Det er dårlig debatteknikk å ilegge debattmotstanderne egenskaper man ikke vet noe om at de har bare fordi de har en annen mening enn deg. Jeg trente etter Nordenstams metoder i sin tid, som selv advarte mot menneskeliggjøring mot hunder, og dette er en av mine kjepphester. (Dog er vel Nordenstam like uglesett som CM i hundemiljøet, vil jeg tro). Han har aldri skadet hundene og de får alle individuell behandling. Ikke vær for sikker på det: http://www.msnbc.msn.com/id/12648003/ Han blir aldri sint eller kjefter på hunden. De fleste blir jo irritert og kjefter når hunden ikke hører. Har aldri sett CM være sint eller irritert pga en hund. Eierne har han derimot vært irritert på flere ganger. Nei, men han bruker svært dominerende metoder og anser en hund som viser sterke passive, dempende og underkastende signaler som "rolig underkastende" og ser på det som et mål i treningen. Det er ikke det at alt CM sier er feil, det er de fysiske metodene hans sammen med inntrykket av at han løser dette på en halvtime som jeg ser på som problemet. Endret 3. oktober 2009 av Tabris
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 3. oktober 2009 #51 Skrevet 3. oktober 2009 Det er ikke det at alt CM sier er feil, det er de fysiske metodene hans sammen med inntrykket av at han løser dette på en halvtime som jeg ser på som problemet. Jeg har sett veldig mange av epiosdene, og jeg sitter ikke igjen med et inntrykk at han alltid løser problene veldig lett. Noen ganger er det riktignok små problemer som de fikser lett, men ofte er han hos eierne flere ganger, eller han tar med hundene til Hundepsykologisenteret. Noen ganger har han jobbet med hundene i flere måneder... Så at du sitter igjen med det inntrykket synes jeg er veldig rart...
Tabris Skrevet 3. oktober 2009 #52 Skrevet 3. oktober 2009 Jeg skal ikke si at alle sakene blir løst slik, men som jeg skrev i posten så blir noen saker fremstilt slik, og det finnes som regel ikke lette løsninger når man skal trene hund - spesielt ikke om man skal trene bort problematferd. Joda, om man kommer som en fremmed person inn i hundens liv med dominerende holdning, rykk og napp i båndet så kan det få mange hunder til å bli passive, usikre og underkastende, men det er da ingen heksekunst. Og det har heller ikke løst problemet.
Chakoya Skrevet 3. oktober 2009 #53 Skrevet 3. oktober 2009 Bare en liten ting jeg har tenkt over med TV serier osv. Det med at en TV serie og annet varer så så lenge på tv betyr ikke at det varer så så lenge i virkeligheten. Et TV team klipper ut de tingene de vil ha med som innpasser feks en tid på 30 minutter. TV seriene blir kjøpt opp av TV stasjonene, og ting og må være så så korte/lange. I virkeligheten varer slike settinger mye mer enn en halvtime-time. Og det kan vare i flere dager osv. Jeg har selv god tro på Cesar Millan sine metoder. Og det finnes også de som misliker hans metoder. Slik vil det alltid være. Alt arbeid alle mennesker gjør som blir anerkjent, blir krittikverdig av mange som ikke er enige at man gjør sånn og sånn. Cesar Millan har fått flere awards og blitt belønnet for sitt arbeid, da det er fler som mener han gjør en viktig og bra jobb. Awards I 2005 presenterte Humane Society of the United States Genesis Award Committee Millan med en spesialpris for sitt arbeid med rehabilitering av dyr. I 2006 og 2007, Millan TV-show, Dog Whisperer med Cesar Millan, Ble nominert til Emmy for Outstanding Reality Program. I 2006 ble Millan og hans kone, Ilusión, tildelt æresmedlemskap i International Association of Canine Professionals (IACP). [2] I 2007 ble Millan tildelt Michael Landon Award for Inspirasjon til Youth Gjennom TV. Young Artists Awards.org I 2008 ble Millan anerkjent som en "Treasure of Los Angeles" for sine bidrag til City of Los Angeles.[18] I 2008 vant Dog Whisperer med Cesar Millan prisen for TV Best Variety eller Reality Show på den 23. årlige Imagine Awards.Kilde: Wikipedia
Tabris Skrevet 3. oktober 2009 #54 Skrevet 3. oktober 2009 Han har også like mange som kritiserer hans arbeid: In addition to his successful television series, books and DVDs, Millan has garnered criticism. Critics have included the American Humane Association, who requested that the National Geographic Channel stop airing the program [19] and Dr. Nicolas Dodman, director of the Animal Behavior Clinic at Tufts University's Cummings School of Veterinary Medicine, who contended in a February 2006 article for the New York Times, that Millan had "put dog training back 20 years."[20] Jean Donaldson, the San Francisco SPCA Director of The Academy for Dog Trainers criticized Millan for physically confronting aggressive dogs and using choke chains for fearful dogs.[21] In 2006, the International Association of Animal Behavior Consultants expressed concern to the National Geographic Channel "that the program may lead children to engage in unsafe behaviors" and called for a change in the program's rating of TV-G.[22] I tillegg til det norske Canis, som skrev et åpent innlegg hvor de analyserte den ene av hans programmer (dvs. løsningen på den ene hunden).
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 3. oktober 2009 #55 Skrevet 3. oktober 2009 Jeg ser flere av dere mener at CM kun behandler ekstremsituasjoner og helt ubrukelige hundeeiere, men det er jeg ikke enig i. Flere av episodene jeg har sett handler om hunder som sliter i båndet når de møter andre hunder, hunder som bjeffer når det kommer folk på besøk, hunder som er redd/jager biler, hunder som bjeffer mot tven, hunder som ikke tåler andre folk/hunder osv. Er ikke dette hverdagsproblemer? Det er i hvert fall problemer jeg har sett hos veeeeldig mange hunder. Det er tre der jeg jobber som har hund, og alle disse hundene har denne typen problemer, uten at eierne ser ut til å greie å gjøre noe med det. Det ser ikke engang ut til at de ser på det som problemer. Ofte, og spesielt blant folk med små hunder, blir disse adferdsproblemene sett på som søte personlighetstrekk. Hvis programmer som Hundehviskeren kan inspirere sånne mennesker til å ta opp problemet og kanskje til og med gå et dressurkurs så synes jeg det er veldig positvt. Og ikke undervurder folk... Det er fullt mulig for vanlige folk å ta til seg noen gode tips og bruke disse, uten å bli skadet av de såkalte "inhumane" grepene dere mener han bruker. Jeg har ikke hund, men flere i familien min har det, og jeg har ved enkle tips fra CMs program fått et bedre forhold til disse hundene. Jeg vet mer om hvordan jeg skal møte hundene og oppføre meg, sånn at de f.eks. ikke går bananas hver gang jeg kommer på besøk.
angie Skrevet 3. oktober 2009 #56 Skrevet 3. oktober 2009 (endret) Jeg ser flere av dere mener at CM kun behandler ekstremsituasjoner og helt ubrukelige hundeeiere, men det er jeg ikke enig i. Flere av episodene jeg har sett handler om hunder som sliter i båndet når de møter andre hunder, hunder som bjeffer når det kommer folk på besøk, hunder som er redd/jager biler, hunder som bjeffer mot tven, hunder som ikke tåler andre folk/hunder osv. Er ikke dette hverdagsproblemer? Det er i hvert fall problemer jeg har sett hos veeeeldig mange hunder. Det er tre der jeg jobber som har hund, og alle disse hundene har denne typen problemer, uten at eierne ser ut til å greie å gjøre noe med det. Det ser ikke engang ut til at de ser på det som problemer. Ofte, og spesielt blant folk med små hunder, blir disse adferdsproblemene sett på som søte personlighetstrekk. Hvis programmer som Hundehviskeren kan inspirere sånne mennesker til å ta opp problemet og kanskje til og med gå et dressurkurs så synes jeg det er veldig positvt. Og ikke undervurder folk... Det er fullt mulig for vanlige folk å ta til seg noen gode tips og bruke disse, uten å bli skadet av de såkalte "inhumane" grepene dere mener han bruker. Jeg har ikke hund, men flere i familien min har det, og jeg har ved enkle tips fra CMs program fått et bedre forhold til disse hundene. Jeg vet mer om hvordan jeg skal møte hundene og oppføre meg, sånn at de f.eks. ikke går bananas hver gang jeg kommer på besøk. Endret 3. oktober 2009 av angie
mizlis Skrevet 5. oktober 2009 #57 Skrevet 5. oktober 2009 Hundene i programmet har ofte ingen annen utvei og CM blir redningen. I flere av programmene har andre hundetrenere prøvd seg på de samme hundene, men ikke klart det. Da blir du ganske oppgitt og motløs som eier. Cm gir ikke opp og hundene som trenger det tar han med til hundepsykologi senteret sitt. Det er også advart i programmet om å ikke bruke teknikkene uten å rådføre seg med en ekspert. Men det har kanskje fått øynene opp for mange for hvordan hunden tenker og hvorfor de reagerer som de gjør og hvordan vi skal reagere. Jeg synes Turid Rugaas sine bøker er kjempebra og har lest de. Hun gjør jo noe lignende, men CM er mer rett fram. Dersom hunden er redd biler så er det jo akkurat bilene hunden må borti for å overkomme frykten. Jeg har sett episoder hvor han kommet tilbake til hunder han tidligere hadde rehabilitert fordi eierne ikke taklet nye problemer. Vi mennesker lar følelser styre oss for ofte og det kan hindre oss i å forstå hunden og være en god leder for hunden. Hunder trenger en bestemt og god leder. Hunden går sist ut av døra, må vente på maten sin osv Jørn Mazarino skriver om det i boken sin "På plass". Cm har jo rett i at hunden skal vite sin plass i flokken og er den ikke nederst vil det skape ubalanse og problemer. Jeg mener ikke at fysisk straff er tingen, men å korrigere med bånd, lyd og kroppsspråk synes jeg er greit. Det viktigste er å ikke bli sint, frustrert, irritert osv på hunden under korrigering. CM har jo sagt at det finnes andre metoder å rehabilitere hunder, men han har sin. Jeg har sett mange rare måter folk prøver å rehabilitere hunder på, enten det er strøm, eller godbiter så funker det ikke alltid like bra.DE verste hundene blir ofte avlivet, men det er ikke tilfellet i disse programmene. Jeg tror ikke Cm hadde hatt suksess om ikke hundene ble bedre. Så dere episoden med hunden som vår redd høye lyder og torden? Det var en Labrador og han var virkelig redd. Cm lagde en speial vogn med simulator av regn, torden og lyn. Hunden gikk på tredemølle og ble kvitt skrekken sin. Folk lærer også hvordan de skal tilnærme seg hunder. Altfor ofte går folk bort til hunden min og snakker med den som en unge og bøyer seg over den og klapper den på hodet. Reaksjonen hos min hund er klar, den bjeffer og forsøker å skremme personen vekk. Personen har jo i hundens øyne oppført seg truende. Det at han forteller om sansene til hunden og hvordan vi skal oppføre oss mot hundene og når vi kan gi kos synes jeg er bra. Folk trenger nemlig ikke alltid å ta på hunden for å hilse på den! En annen positiv ting er at han får folk til å innse hvor viktig det er å slite ut hunden sin. Om man går lang tur og aktiviserer hunden mye vil den også ha mindre adferdsproblemer og også separasjonsangst. Hunder må få bruke hodet og kroppen sin og vi er ikke flinke nok til å aktivisere alltid. Det er jo bare å se alle de stakkars Border Colliene som bor i byen, det skulle vært forbudt med den rasen om du ikke hadde sauer eller noe den kunne gjete. De er for smarte og aktive til at de kan leve optimalt som en arbeidende gjeterhund.
Tabris Skrevet 6. oktober 2009 #58 Skrevet 6. oktober 2009 Poenget er ikke at alt CM sier og gjør er feil. Det er mer at flere at jeg reagerer på flere av metodene hans. Og jeg har ikke noe tro på at en hund som er strupet til utmattelse eller en som - i skjul for seerne - har fått strøm i halsbåndet så den blir redd og usikker viser "rolig underkastelse", som CM kaller det. Ei heller har jeg noe tro på at det løser noe som helst problem.
la Flaca Skrevet 6. oktober 2009 #59 Skrevet 6. oktober 2009 Problemet er vel at den treningsmetodikken Cæsar driver med tilhører 1970-tallet omtrent, den gangen man trodde at en underkastet og passivisert hund var en lydig og lykkelig hund. 1: Dette er ikke noe nytt. 2: Nå vet man bedre. Risikoen ved en del av treningen hans er at han tar fra hundene språket og legger til rette for alvorligere atferdsproblemer enn de man jobbet med i utgangspunktet, som attpåtil vil komme ut av det blå fordi hunden er avlært å varsle på forhånd. Eks; en hund med fryktaggresjon slutter ikke å være redd, den slutter bare å bruke utfall, knurring, bjeffing (avstandssøkende signaler) for å varsle hvordan den føler seg og hva den kan finne på å gjøre. I mange tilfeller, ikke i alle, behandler han symptomene istedet for årsaken. Men noe som er veldig positivt med "rehabiliteringen" er hundegården der usikre hunder får ny selvtillit. It's not all bad. Og fyren i seg selv er jo søt som rakkern da.
Gjest Glør Skrevet 6. oktober 2009 #60 Skrevet 6. oktober 2009 Vi mennesker lar følelser styre oss for ofte og det kan hindre oss i å forstå hunden og være en god leder for hunden. Hunder trenger en bestemt og god leder. Hunden går sist ut av døra, må vente på maten sin osv Jørn Mazarino skriver om det i boken sin "På plass". Cm har jo rett i at hunden skal vite sin plass i flokken og er den ikke nederst vil det skape ubalanse og problemer. Det finnes ikke noe vitenskaplig belegg for CM's teorier om dominans. Og man har aldri funnet noen sammenheng mellom dette med å spise sist, ikke sove i senga osv og aggresjon eller vanskelige hunder. Og feks ting som alfarulling skjer ikke blant ulver heller. Ifølge CM og andre trenere skyldes nesten alle problemer dominante hunder, men dette har ikke rot i virkeligheten. De to største årsakene til problemer med en hund er enten at hunden er redd og usikker, eller at eieren belønner negativ adferd, uten å være klar over det selv. I forhold til CM er det også greit å merke seg at han ikke har noen formell kiompetanse, kun disse utdaterte teoriene om dominans. Om dominans og hunder: http://www.avsabonline.org/avsabonline/ima...20statement.pdf http://www.4pawsu.com/dominancemyth.pdf http://dogpublic.com/articles/article.aspx...14&pid=1640 Om Cecas Milan: http://www.4pawsu.com/dogpsychology.htm http://www.4pawsu.com/cesarfans.htm
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå