Gå til innhold

Cesar Millan

Fremhevede innlegg

Skrevet
Sier ikke at dette ser behagelig ut, men det skader ikke hunden. Det er ett helt vanlig dressurhalsbånd.

Jo, det skader hunden og nei, det er ikke et helt vanlig dressurhalsbånd. Ifølge Norsk Kennelklubb er pigghalsbånd ulovlig å bruke her i landet, unntatt som ledd i lovlig jakt eller trejestehundarbeid. Foreks. av politihunder i trening eller tjeneste.

http://www.horten-hundeklubb.com/HHK/image...old_av_hund.pdf

Det er også ulovlig å utøve dressur med strømhalsbånd, bortsett fra aversjonsdressur mot sau som kun skal gjøres av auroriserte intruktører.

Videoannonse
Annonse
Gjest Pannekaker
Skrevet
Jo, det skader hunden og nei, det er ikke et helt vanlig dressurhalsbånd. Ifølge Norsk Kennelklubb er pigghalsbånd ulovlig å bruke her i landet, unntatt som ledd i lovlig jakt eller trejestehundarbeid. Foreks. av politihunder i trening eller tjeneste.

http://www.horten-hundeklubb.com/HHK/image...old_av_hund.pdf

Det er også ulovlig å utøve dressur med strømhalsbånd, bortsett fra aversjonsdressur mot sau som kun skal gjøres av auroriserte intruktører.

:Nikke:

Skrevet

Jeg digger ham!!! Har så lyst på hund, men må nok vente noen år :(

Har ett par venninner som har skaffet seg hunder. Og de sier det at takket være ham, har de rolige og avballanserte hunder. Og ikke minst dresserte hunder. Og de har ikke gått på dressur kurs engang!

Det jeg synes er så bra med ham er at han bruker hundepsykologi, og ikke menneskepsykologi på hunder. Han har lært meg å ikke synes synd på en hund om det f. eks. skulle tordne e. l.

Skrevet
Man får ta ut de tipsene man liker best og glemme de man ikke liker.

Ta med seg de gode tipsene videre.

Det er jo litt av problemet da, jeg stoler ikke på at alle som ser på Milan faktisk greier å plukke ut de gode tipsene! Endelig har vi gått i riktig retning innenfor hundedressur, men så får vi personer som Milan som fort kan sette det tilbake.

Dessuten liker jeg ikke konseptet med å ta en hund og forandre den i løpet av 1 dag, hundetrening tar som regel mye lenger tid, og det er ikke noe poeng å gi folk en følelse av at man kan få folk til å få den perfekte hund i løpet av en dag med trening. Hundetrening trenger seriøsitet og tid, ikke lette og raske løsninger...

Skrevet
Det er jo litt av problemet da, jeg stoler ikke på at alle som ser på Milan faktisk greier å plukke ut de gode tipsene! Endelig har vi gått i riktig retning innenfor hundedressur, men så får vi personer som Milan som fort kan sette det tilbake.

Dessuten liker jeg ikke konseptet med å ta en hund og forandre den i løpet av 1 dag, hundetrening tar som regel mye lenger tid, og det er ikke noe poeng å gi folk en følelse av at man kan få folk til å få den perfekte hund i løpet av en dag med trening. Hundetrening trenger seriøsitet og tid, ikke lette og raske løsninger...

Vi ser jo bare det som skjer på tv, sier de at han bare bruker en dag på det?

De har nok klippet å limt en god del ganger :)

Skrevet
Vi ser jo bare det som skjer på tv, sier de at han bare bruker en dag på det?

De har nok klippet å limt en god del ganger :)

Problemet er at folk flest ikke skjønner dette. Det største problemet med programmet er at ukyndige folk plukker opp de verste tipsene, og bruker dem på en hund det gør mer skade enn gavn på. Greit at de viser noen ekstremsituasjoner, men synes også de burde hatt med mere som kan gjøres av oss vanlige folk.

Skrevet
Problemet er at folk flest ikke skjønner dette. Det største problemet med programmet er at ukyndige folk plukker opp de verste tipsene, og bruker dem på en hund det gør mer skade enn gavn på. Greit at de viser noen ekstremsituasjoner, men synes også de burde hatt med mere som kan gjøres av oss vanlige folk.

Helt enig med deg, det burde ha vært flere programmer, eller programmer om hverdags lydighet også, ikke bare i ekstreme situasjoner.

Skrevet

Kommer han ikke for å hjelpe hundeeierne en dag da, også må de jobbe selv en uke før han kommer tilbake. Var iallefall sånn i det siste programmet jeg så, men jeg skal innrømme at det er lenge siden jeg har sett på Milan.

Poenget mitt var imidlertid at det han driver med blir presentert som lettvinne løsninger (Jada, jeg vet at det står at man ikke skal prøve dette hjemme, men hvem bryr seg egentlig om sånt som står foran hvert tv-program i USA omtrent?), på ting som egentlig ikke er så lette å løse. Jeg tror de fleste norske hundeeiere hadde hatt mye større utbytte av å se på et hundeprogram som det norske som gikk på tv for en stund siden. Hundeskolen eller noe? Som faktisk viste vanlige hunder som gjenomgikk vanlig dressur, og ikke problemhunder der man driver med problemløsning.

Men det er klart, hvis Cesar ikke hadde vært kontroversiell så hadde det vel heller ikke vært god tv-underholdning. Og det er jo helt sikkert det viktigste...

Skrevet

Ja var det ikke hundeskolen det het da, det var jo god underholdning det også synes jeg, litt mer familievennlig.

Der har man jo bare med vanlige eiere å gjøre, ikke med syke eiere som ikke skjønner stort.

Håper det kommer tilbake, hadde nesten glemt det programmet jeg

Skrevet

Jeg savner Victoria Stilwell. Hun tok for seg problemhunder, hun også, men på 100% humane og positive måter som hvilken som helst idiot av en hundeeier kunne prøvd seg på uten å risikere å gjøre hunden verre. 95% av tiden var hun ikke borti hunden i det hele tatt, bare ignorerte når hunden gjorde noe galt og belønnet når den gjorde noe riktig - og det funket. Hva het det programmet, tro... It's me or the dog?

Cesar Millan er jeg skeptisk til, han gjør mye bra, men for mye dårlig, og jeg liker ikke at man viser et slikt program på TV - folk kommer jo til å prøve metodene hans selv om det står at man skal la være - og stakkars hundene da, alle de gangene eierne ikke klarer å plukke ut hva som er trygt å prøve seg på.

Skrevet
Jeg savner Victoria Stilwell. Hun tok for seg problemhunder, hun også, men på 100% humane og positive måter som hvilken som helst idiot av en hundeeier kunne prøvd seg på uten å risikere å gjøre hunden verre. 95% av tiden var hun ikke borti hunden i det hele tatt, bare ignorerte når hunden gjorde noe galt og belønnet når den gjorde noe riktig - og det funket. Hva het det programmet, tro... It's me or the dog?

Ja, jeg savner også henne. Mye mer idiotsikkert :)

Skrevet
Jeg synes CM er for dumt å vise på tv. Han tar for seg hunder med problemer som er skapt av eierne i utgangspunktet. Det er ikke hverdagslydighet med andre ord. Hvorfor kan det ikke heller bli laget tv programmer som omhandler hund i hverdagen på en mer posistiv måte?

CM bruker strøm og pigghalsbånd og det er forkastelig! Strøm skal KUN brukes til å få jakthunder sauerene. (for å sette ting på spissen)

Enig!

Og det som er skummelt med CM og hans metoder, er at de blir vist på tv verden over, og at folk som ikke har peiling tror at det er sånn de skal gjøre det!

Har hørt endel eksempler på det.

Skrevet (endret)
Jeg digger ham!!! Har så lyst på hund, men må nok vente noen år :(

Har ett par venninner som har skaffet seg hunder. Og de sier det at takket være ham, har de rolige og avballanserte hunder. Og ikke minst dresserte hunder. Og de har ikke gått på dressur kurs engang!

Det jeg synes er så bra med ham er at han bruker hundepsykologi, og ikke menneskepsykologi på hunder. Han har lært meg å ikke synes synd på en hund om det f. eks. skulle tordne e. l.

Jeg har også en dressert hund, uten å bruke hans metoder. Det går like bra uten å straffe hunder til stadighet det, faktisk bedre også.

Og dette med å ikke "synes synd" på en hund i tordenvær, er vel ganske allment kjent, og har vært det lenge. Ikke noe revolusjonerende der!

Endret av Illiya
Gjest Pannekaker
Skrevet

Fant ikke akuratt den videoen jeg pratet om, men her er en video hvor et nyhetsprogram prater om han. Den hvor han klipper bichon frisè hadde jeg helt glemt, der er han ekstremt harhendt mot bikkja. I midten kommer den hvor han støter hunden for å lære den å være med katt, og på slutten så er det en shiba(?) som er litt klikk ( det er værre i den aktuelle episoden ).

Cæsar Millian har forøvrig heller ingen form for utdannelse og grunnen til at han ble kjent var fordi han kom som ulovlig innvandrer fra mexico, og tilfeldigvis hjalp en B-kjendis med hunden sin.

Skrevet

Synest han er flink jeg, hunden vil kjempe litt når den vet at det har virket før. Samme som unger som maser for å oppnå noe. Gir foreldrene etter så vil ungen mase enda lenger neste gang.

Han tar jo for seg de hundene som ville blitt avlivet på omplasseringssentre pga av problemer med adferd, gjerne kamphunder med hard psyke. Har lagt merke til at de siste episodene hans er mer forsiktig enn i de første, så han har nok lært litt han også.

Skrevet
Jeg har også en dressert hund, uten å bruke hans metoder. Det går like bra uten å straffe hunder til stadighet det, faktisk bedre også.

Og dette med å ikke "synes synd" på en hund i tordenvær, er vel ganske allment kjent, og har vært det lenge. Ikke noe revolusjonerende der!

Nå vet jeg ikke om dere følger med, men hadde dere gjort det hadde dere skjønt det at alt har med energi å gjøre. Så om dere har prøvd ut hans teknikker og det ikke funker, vel, da kan det jo hende at dere har feil energi?!?

Søsteren min skulle passe en hund for noen uker siden. Denne hunden syntes hun ikke var noe kjekk å passe på, fordi den bjeffet bare hun gikk på toalettet. Og ikke var den flink til å gå tur heller. Hunden dro så mye at det var rett før hun ga opp. Så fortalte jeg henne om CM sine teknikker. Og vips, så var det en helt annen hund! Hunden gikk som et lam i løpet av 10 sekunder (jeg overdriver ikke). Og hunden ble helt rolig inne. Så dere kan ikke komme her og si at disse teknikkene ikke funker!

Jeg har aldri sett at CM straffer hundene. Dere må jo følge med!!! Herregud!

Skrevet
Nå vet jeg ikke om dere følger med, men hadde dere gjort det hadde dere skjønt det at alt har med energi å gjøre. Så om dere har prøvd ut hans teknikker og det ikke funker, vel, da kan det jo hende at dere har feil energi?!?

Søsteren min skulle passe en hund for noen uker siden. Denne hunden syntes hun ikke var noe kjekk å passe på, fordi den bjeffet bare hun gikk på toalettet. Og ikke var den flink til å gå tur heller. Hunden dro så mye at det var rett før hun ga opp. Så fortalte jeg henne om CM sine teknikker. Og vips, så var det en helt annen hund! Hunden gikk som et lam i løpet av 10 sekunder (jeg overdriver ikke). Og hunden ble helt rolig inne. Så dere kan ikke komme her og si at disse teknikkene ikke funker!

Jeg tar av meg hatten - 10 sekunder faktisk! Da er det jo rart at du ikke er verdenskjent hundetrener for lenge siden for det er til og med bedre enn CM det!! :enig:

Gjest Troyamin-utlogget
Skrevet

Hahahaha!!! Ja, da er det bare komme og trene mitt pubertetstroll! 10 sek a gitt!

Skrevet

Du overdriver, jo. Du er klar over at CM bruker både timer og dager på å få resultater på hundene han trener? Det er bare ikke mulig å få en hund til å endre adferd på den måten på 10 sekunder, da må det i tilfelle være en annen grunn en metoden du brukte som gjorde det.

Skrevet

Noen hunder kan oppføre seg håpløst med en person men fint med en annen, så det er mulig at hun fikk hunden til å endre atferd på 10 sekunder. Det betyr ikke at hun er en mestetrener, eller at Cesar Milan er en gud...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...