Gå til innhold

Garanti på TV


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Tv'en vår har etter ca. 15 min. begynt å bli helt lys i bildet og så slår den seg av og på av seg selv. Den er knappe 3 år gammel. Er det noen som vet hva som er feil med den?

Hvor lang garanti-tid er det på en TV?

Hilsen Oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html

Der kan du lese om forbrukerkjøpsloven. Den gjelder dog bare for varer kjøpt etter 1.7.02... Før det var det kjøpsloven som gjalt:

http://www.lovdata.no/all/hl-19880513-027.html

Generelt: "En vare som er ment å vare mer enn 5 år har en garantitid på 2 år. En vare som er ment å vare mindre enn 5 år har en garantitid på 1 år". Uansett hva forhandler måtte lure deg til å tro.

Eller surrer jeg med reklamasjon nå? Usj, jeg husker ikke helt. Du får lese lovene selv - de er ganske enkle å forstå dersom du tar dem punkt for punkt og ikke bryr deg om det som ikke gjelder deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar, 14062003!

Da var det som vi fryktet, at det bare var 2 år. :evil: Da er det dessverre for sent for oss! Jeg synes for øvrig to år er veldig lite garantitid for en TV, men det er jo en helt annen diskusjon...

Da må vi nok betale reparasjonen selv, men kanskje noen her inne vet hvorfor apparatet slår seg av helt av seg selv??

Hilsen Lille meg (halvparten av oss)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres ut som bilderøret er slitt. Noe liknende har skjedd med mine foreldres TV tidligere, og jeg mener det var det som var feilen da. Lever den inn til reparasjon så blir det nok fort fikset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbrukerkjøpsloven står det forresten dette om reklamasjon.. vet ikke om det kanskje kan brukes...:

§ 27. Reklamasjon

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta garanti som en selvfølge. Det er bare en ekstraservice fra produsenten.

Hvis du finner igjen garantikortet ditt, så står det hvor lang tid du har garanti der! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Igjen takk for svar!

TV'n er omtrent 2,5 år og har vært helt fin inntil i går, så noen reklamasjon er det nok ikke. Men i går fikk den et lite slag (dunket mot gulvet under flytting) og etter det ble den "syk".

Så på garantikortet at det sto to år, men håpet at kjøpsloven e.l. kunne overstyre dette! Tok dessverre feil! Da er det ikke annet enn å levere den på verksted. :(

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo hende noe bare har løsnet litt slik at det blir dårlig kontakt, men den må nok på reparasjon da ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg spurte en teknsik kyndig her på jobben og han også mente at det muligens var noe som hadde løsnet litt. Vi får se om vi tar av bakdekselet og tar en titt før vi leverer den til reparasjon.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta garanti som en selvfølge. Det er bare en ekstraservice fra produsenten.

Tja, det er forsåvidt riktig - og feil.

Garanti er noe som produsent/selger gir ekstra, ja. Men de er uansett pliktige til å oppfylle (forbruker)kjøpsloven.

"Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år."

Et bilderør (med mindre det er en skikkelig billig og dårlig TV) er ment å vare mer enn 5 år! Derfor reklamerer man på varen - og det skal ikke koste kunden ett øre. Har man derimot brukt TVen unormalt, vil man måtte stå for rekninga selv.

Skriv ut loven og ta med til forhandler når du skal ha den reparert. Like greit å vise at man står på sitt før de prøver seg. De "ungguttene" som jobber på slike steder har 0 peil på lover og regler og lurer gjerne kundene trill rundt - for å få dem til å kjøpe ny vare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er forsåvidt riktig - og feil.

Garanti er noe som produsent/selger gir ekstra, ja. Men de er uansett pliktige til å oppfylle (forbruker)kjøpsloven.

"Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år."

.

Joda. Men garanti er en frivillig ting! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mannen min ringte verkstedet i går. De kunne selvfølgelig ikke si hva det var, men dersom det var noe med billedrøret ville de reparere gratis, siden det skulle vare lenger enn 2, 5 år. TV'n blir levert på verkstedet i dag, så da får vi bare vente og høre hva som er feil.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...