Gå til innhold

1001-1002-1003

Gjest Eurodice

Anbefalte innlegg

Som overskriften antyder, hvorfor skal man telle på denne måten for å vite om man har trygg avstand til bilen foran når man kjører? Hvis det er på grunn av antall stavelser, kunne man like gjerne sagt 101, 102, 103.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som overskriften antyder, hvorfor skal man telle på denne måten for å vite om man har trygg avstand til bilen foran når man kjører? Hvis det er på grunn av antall stavelser, kunne man like gjerne sagt 101, 102, 103.

Hvorfor det er 1001 i stedet for 101 vet jeg ikke. Men det er jo for å gi en pekepinn på hvor nærme du er han foran. Desto større hastigheten er, jo større vil avstanden mellom dere blir dersom du teller sekunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar kanskje bittelitt mere tid å si 1001 enn 101?

Er en regel som er viktig da hvertfall...

Ett-tusen-og-en, ett-hundre-og-en. Like mange stavelser, like lang tid å si dem.

Jeg forstår tre-sekundersregelen i trafikken. For den saks skyld kunne man tenke hva som helst annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvor telleformen "ettusenog-" kom fra, men sannsynligvis fra engelsk og fallskjermhoppere. Kanskje tt og s ruller lettere av tunga enn th og ndr?

Vi bør vel også ta i betraktning at vi er et av verdens rikeste land. Da passer det seg med litt romslige tall. Hvis vi hadde bodd i Bangladesh hadde vi kanskje sagt en-enogenkvart-enogenhalv-enogtrekvart-to-toogenkvart-toogenhalv-toogtrekvart-tre. Det sier seg selv at trafikken blir mye tryggere i u-land, og samtidig får man større avstand til eksosen fra forankjørende hester og esler.

What ever works for you, dear! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aner ikke hvor telleformen "ettusenog-" kom fra, men sannsynligvis fra engelsk og fallskjermhoppere. Kanskje tt og s ruller lettere av tunga enn th og ndr?

Vi bør vel også ta i betraktning at vi er et av verdens rikeste land. Da passer det seg med litt romslige tall. Hvis vi hadde bodd i Bangladesh hadde vi kanskje sagt en-enogenkvart-enogenhalv-enogtrekvart-to-toogenkvart-toogenhalv-toogtrekvart-tre. Det sier seg selv at trafikken blir mye tryggere i u-land, og samtidig får man større avstand til eksosen fra forankjørende hester og esler.

What ever works for you, dear! :ler:

I always keep safe distance when driving, without counting.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I always keep safe distance when driving, without counting.

Skulle ønske alle gjorde det. Jeg har en nabo som alltid ligger i ræva på meg, hvis jeg ser en liten maur krysse veien skal jeg bråbremse! :) Kanskje han lærer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan like godt si 1 elefant, 2 elefant, 3 elefant.

Tror det bare er blitt slik for å ha en universell regel på det.

Problemet oppstår på slutten, når alle passasjerene snur seg og speider rundt, uten å få øye på noen treelefant... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske alle gjorde det. Jeg har en nabo som alltid ligger i ræva på meg, hvis jeg ser en liten maur krysse veien skal jeg bråbremse! :) Kanskje han lærer da.

Lurt. Da bør du sørge for at han kjører en liten bil fordi det er du som må stå for skadene på din egen bil. Å bråbremse på veien uten grunn blir slått hardt ned på av både politi og forsikringsselskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt. Da bør du sørge for at han kjører en liten bil fordi det er du som må stå for skadene på din egen bil. Å bråbremse på veien uten grunn blir slått hardt ned på av både politi og forsikringsselskap.

Er bare til å si at man så en katt krysse veien, hvordan motbevise dette? Hold avstanden din du.

Har bare lest om en som ble funnet skyldig da han var den som ble påkjørt, han kjørte på en oversiktlig rett vei i 80 da han smalt inn bremser og håndbrekk for å teste den nye bilen. Bakenforliggende holdt god avstand men hadde ikke sjangs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er bare til å si at man så en katt krysse veien, hvordan motbevise dette? Hold avstanden din du.

Har bare lest om en som ble funnet skyldig da han var den som ble påkjørt, han kjørte på en oversiktlig rett vei i 80 da han smalt inn bremser og håndbrekk for å teste den nye bilen. Bakenforliggende holdt god avstand men hadde ikke sjangs.

Det er viktig å holde avstand, det er jeg helt enig i. Derimot så tror jeg både politi, forsikringsselskap og bileiere foretrekker at du kverker ei katt framfor å skape en kollisjon der personskader kan oppstå samt at de materielle skadene kan bli store. Kraftig nedbremsing for en elg, ok, katt, nah.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å holde avstand, det er jeg helt enig i. Derimot så tror jeg både politi, forsikringsselskap og bileiere foretrekker at du kverker ei katt framfor å skape en kollisjon der personskader kan oppstå samt at de materielle skadene kan bli store. Kraftig nedbremsing for en elg, ok, katt, nah.

Eller så holder man avstanden din slik at man ikke kolliderer dersom noen må bråbremse for hund, elg, barn osv.

Dette var en tenkt oppbremsing med en spøkelseskatt. Katten som burde dukket opp når noen kjører helt oppi rompen på bilen fremfor seg. Jeg kommer nok ikke til å bråbremse når jeg har en bil altfor tett, men jeg passer på å ligge akkurat i underkant av fartsgrensen eller saktere.

Om noen skulle bråbremse så har man lite å stille opp med i skyldspørsmålet når politiet måler bremselengde og den er ca 10cm. Ligger du i rompen på bilen forran så har du liten oversikt over hva som skjer forran bilen du rævkjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spiller ingen rolle om du later som du bremser for en katt. En person som har noen kilometer bak rattet ser det som skjer selv om det er en bil foran. Det ligger forresten en dom på en slik idiot som deg i Asker og Bærum tingrett. Da var det kun to biler på veien, fremste bilen bråbremset fordi han var irritert på bilen bak. Ord mot ord. Saken endte med at den fremste bilisten (deg i dette tilfellet) mistet lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller ingen rolle om du later som du bremser for en katt. En person som har noen kilometer bak rattet ser det som skjer selv om det er en bil foran. Det ligger forresten en dom på en slik idiot som deg i Asker og Bærum tingrett. Da var det kun to biler på veien, fremste bilen bråbremset fordi han var irritert på bilen bak. Ord mot ord. Saken endte med at den fremste bilisten (deg i dette tilfellet) mistet lappen.

Så man får røntgensyn av noen km bak rattet? Tror ikke det, man mister mye oversikt av å ligge tett i bilen forran.

Dersom jeg sier at det var en katt som løp ut foran bilen min og vi ikke ligger på en rett vei med brede veiskuldere har du ikke sjangs når man ikke finner tilstrekkelig bremselengde. Da blir det du som ligger bak som ikke holder god nok avstand og får all skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at man skal ha minst tre sekunders klaring til bilen foran. Hvordan du teller eller ikke teller for å få til det, spiller ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at du heller tar en prat med naboen din. Hjelper ikke det, da kan du anmelde naboen. Det er straffbart å ligge for nær bilen foran. Dette ble skjerpet inn for noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...