Gjest Bølger Skrevet 23. september 2009 #1 Del Skrevet 23. september 2009 Hei! Lurer på om noen kan hjelpe meg med et spørsmål. Leser i naturfagsboka mi, vi har om stråling. De bruker bølger som et eksempel (på havet), og sier at når det er bølger, er det ikke vannmassene som flytter seg, kun energien. Jeg sliter litt med å forstå dette, for hvis du er på stranda og det er bølger, blir jo vannet flyttet opp et stykke på stranden, så vannet flytter seg jo det og. Men så går jo forsåvidt vannet fra bølgen tilbake til havet igjen, er det dette de mener med at vannet ikke flytter seg? For hvis man skal være litt pirkete, så gjør det jo faktisk det? Håper noen kan hjelpe meg med å forstå dette, er ganske grønn så teskjeforklaring er fint! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mann42 Skrevet 24. september 2009 #2 Del Skrevet 24. september 2009 Hei! Lurer på om noen kan hjelpe meg med et spørsmål. Leser i naturfagsboka mi, vi har om stråling. De bruker bølger som et eksempel (på havet), og sier at når det er bølger, er det ikke vannmassene som flytter seg, kun energien. Jeg sliter litt med å forstå dette, for hvis du er på stranda og det er bølger, blir jo vannet flyttet opp et stykke på stranden, så vannet flytter seg jo det og. Men så går jo forsåvidt vannet fra bølgen tilbake til havet igjen, er det dette de mener med at vannet ikke flytter seg? For hvis man skal være litt pirkete, så gjør det jo faktisk det? Håper noen kan hjelpe meg med å forstå dette, er ganske grønn så teskjeforklaring er fint! Flytter og flytter. Bølgen er en overføring av bevegelsesenergi fra vanmolekyl til vanmolekle og kan vandre over lange avstander. Energien overføres til stadig nye vannmolekyler, og får dem til å bevege seg i en elliptisk bevegelse, som fører dem tilbake til utgangspkt. I løpet av denne bevegelsen overfører de mye av sin energi til andre molekyler, som får den samme bevegelsen, og bølgen forplanter seg gjennom vannet. Men de individuelle molekylene av vann forblir omtrent på samme sted. De flytter seg litt, noe som blir åpenbart når en bølge skyller inn over land, men ikke mye. Og nettobevegelsen er nesten null, de vender tilbake til utgangspkt. Men selve bølgen kan vandre over et verdenshav hvis den har nok energi i utgangspkt (f.eks en tsunami). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2009 #3 Del Skrevet 24. september 2009 Flytter og flytter. Bølgen er en overføring av bevegelsesenergi fra vanmolekyl til vanmolekle og kan vandre over lange avstander. Energien overføres til stadig nye vannmolekyler, og får dem til å bevege seg i en elliptisk bevegelse, som fører dem tilbake til utgangspkt. I løpet av denne bevegelsen overfører de mye av sin energi til andre molekyler, som får den samme bevegelsen, og bølgen forplanter seg gjennom vannet. Men de individuelle molekylene av vann forblir omtrent på samme sted. De flytter seg litt, noe som blir åpenbart når en bølge skyller inn over land, men ikke mye. Og nettobevegelsen er nesten null, de vender tilbake til utgangspkt. Men selve bølgen kan vandre over et verdenshav hvis den har nok energi i utgangspkt (f.eks en tsunami). Hei, og takk for svar! Ok da har jeg forsåvidt forstått det riktig, Var bare at boka uttalte seg så bastant om at når det var bølger i vann, så flytter ikke vannet på seg, kun energien gjør det, men jeg står jo selv å ser på bølgene som kommer opp på stranda. Og som i tsunami eksempelet, er det jo åpenbart at selve vannet flytter på seg. Teite bok... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mann42 Skrevet 25. september 2009 #4 Del Skrevet 25. september 2009 Hei, og takk for svar! Ok da har jeg forsåvidt forstått det riktig, Var bare at boka uttalte seg så bastant om at når det var bølger i vann, så flytter ikke vannet på seg, kun energien gjør det, men jeg står jo selv å ser på bølgene som kommer opp på stranda. Og som i tsunami eksempelet, er det jo åpenbart at selve vannet flytter på seg. Teite bok... Boka di har nok rett. Kanskje jeg ikke var tydelig nok. Vannet flytter IKKE på seg. Det gjør en sirkulær bevegelse som fører til at energien overføres videre til andre vannmolekyler, som gjør den samme bevegelsen. Men det er snakk om en forholdsvis liten bevegelse, og vannmolekylene ender opp på samme sted som de var. Omtrent. Den bølgen som flytter seg bortover vannet, er en overføring av energi, ikke en overføring av vann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2009 #5 Del Skrevet 25. september 2009 Boka di har nok rett. Kanskje jeg ikke var tydelig nok. Vannet flytter IKKE på seg. Det gjør en sirkulær bevegelse som fører til at energien overføres videre til andre vannmolekyler, som gjør den samme bevegelsen. Men det er snakk om en forholdsvis liten bevegelse, og vannmolekylene ender opp på samme sted som de var. Omtrent. Den bølgen som flytter seg bortover vannet, er en overføring av energi, ikke en overføring av vann. Hei igjen! Huff, er ikke så greit med fysikk, det er velig interessant, men akk så komplisert! Blir bare så vanskelig for meg å se at "det er snakk om en forhåndsvis liten bevegelse" når jeg ser på stranda at bølgene kommer to meter oppover. Muligens fordi jeg er mer kjemiker-anlagt, så disse meterne er jo store for meg med tanke på molekyler i bevegelse, men i fyiskk-verdenen så er de kanskje bittesmå... Eller går det med på hvor vannmolkeylet begynner, i forhold til hvor det ender? For da er jeg jo ihvertfall med på at det ikke forflytter seg noe særlig. Har nettopp begynt å se på vektorregning for første gang nå, og her er det jo at 1+1=0 hvis noe flytter seg, men flytter seg tilbake igjen, er det mer slik jeg skal se på det? For med tsunamien, når plutselig områder er ovresvømt og sånn, da har jo vitterlig vannet flyttet seg ved hjelp av en bølge! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernekyss Skrevet 25. september 2009 #6 Del Skrevet 25. september 2009 Hei! Lurer på om noen kan hjelpe meg med et spørsmål. Leser i naturfagsboka mi, vi har om stråling. De bruker bølger som et eksempel (på havet), og sier at når det er bølger, er det ikke vannmassene som flytter seg, kun energien. Jeg sliter litt med å forstå dette, for hvis du er på stranda og det er bølger, blir jo vannet flyttet opp et stykke på stranden, så vannet flytter seg jo det og. Men så går jo forsåvidt vannet fra bølgen tilbake til havet igjen, er det dette de mener med at vannet ikke flytter seg? For hvis man skal være litt pirkete, så gjør det jo faktisk det? Håper noen kan hjelpe meg med å forstå dette, er ganske grønn så teskjeforklaring er fint! Hei, og takk for svar! Ok da har jeg forsåvidt forstått det riktig, Var bare at boka uttalte seg så bastant om at når det var bølger i vann, så flytter ikke vannet på seg, kun energien gjør det, men jeg står jo selv å ser på bølgene som kommer opp på stranda. Og som i tsunami eksempelet, er det jo åpenbart at selve vannet flytter på seg. Teite bok... Boka di er ikke teit Du generaliserer problemstillingen her. Du sier selv at boken presiserer at dette gjelder på havet. Ikke på stranden En bølge vil alltid bryte på det grunneste punktet. Derfor vil en bølge alltid bryte på det samme stedet om grunnen er laget av rev. Eller dersom du har et skjær eller lignende (google point break). Dersom du har sandbunn vil bunnforholdene endre seg med energien i vannet. Man tenker ofte at sandbunnen er rett, men egentlig former den seg i topper og daler. Dette kan man noen ganger se tendenser til på stranden når det er "bølgeformer" i sanden. Disse toppene og dalene er ikke like høye, og bølgen vil alltid bryte på den høyeste toppen i bunnen. Det gjør det uforutsigbart hvor vi ser at bølgen bryter, fordi bunnforholdene endrer seg, men bølgen bryter likevel alltid på det grunneste punktet. Det som skjer er at ettersom bølgen beveger seg mot land og det blir kortere til bunnen, vil rommet energien i vannet har hatt på det åpne havet bli mindre, slik at bølgen reiser seg. Når bølgen når det grunneste punktet bryter den. Som du sikkert vet skapes stort sett bølger av vinder. Vinden vil også avgjøre hvordan bølgen bryter. Har du fralandsvind, vil bølgen reise seg penere, og bli glassaktige, mens dersom man har pålandsvind, vil vinden blåse av toppene på bølgen, slik at de klapper sammen, heller enn å rulle bortover. Det enkleste er vel egentlig å tenke seg at man tar en bølge på en tribune. Du som enkeltperson gjør bare en liten bevegelse, men satt sammen, blir fascinerende å se på. Dette blir som en bølge på havet, som ikke bryter. Om du absolutt må tenke på bølger som bryter i tillegg, så vil du få en ganske god idé av at vannet egentlig ikke flytter så mye på seg, dersom du lar deg bli tatt av en bølge. Du vil kjenne at den trekker deg under vann og kaster deg rundt i sirkler, som om du er inne i en vaskemaskin. Når energien, ikke vannet, er passert kan du komme opp til overflaten igjen (og være smart nok til å komme deg unna før neste bølge i settet treffer deg ). Dersom du ikke kommer deg unna, vil du få en desto større forståelse av at vannet ikke flytter seg, for du vil bli tatt av hver eneste bølge i settet (bølger kommer i periodevise sett). Hadde vannet flyttet på seg, ville ikke neste bølge vært et problem for deg, fordi da ville du vært på et annet sted. Noe du ikke er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2009 #7 Del Skrevet 26. september 2009 Takk Stjernekyss! Da tror jeg at jeg har skjønt det, bra sammenligning med den bølgen man tar på tribunen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernekyss Skrevet 26. september 2009 #8 Del Skrevet 26. september 2009 Så bra! Bare hyggelig å kunne hjelpe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå