Gå til innhold

Hodepine av pc'n

Dystonia

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har du sjekket synet ditt i det siste? Eller kanskje du har feil arbeidsstillign. Dersom du sitter sånn at du anstrenger skuldre og nakke når du jobber kan det være årsaken til hodepine.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt hodepine når jeg sitter ved PC-en. Den er min hobby og arbeidsplass, så det blir noen timer hver dag. Passer på å få litt frisk luft og strekker på beina ganske ofte da.

Tror at dette ofte er sammenbundet med dårlig syn jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt hodepine før nå i det siste jeg heller, og den går bort når jeg tar en pause. Kløe i ansiktet har jeg også....

Så jeg lurer faktisk på om jeg begynner å bli el-overfølsom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0

Hei!

Jeg jobber med data og har aldri fått hodepine av den.

Hva slags skjerm bruker du? De gamle skjermene (crt) stråler relativt mye, og det kan godt hende den er noe uklar. Mange blir slitne i øynene av å se på skjermen. Dette merker du hvis du ser på to skjermer samtidig. (prøv tv skjermen) De nye skjermene (lcd eller plasmaskjerm) bør du vurdere å kjøpe hvis du er mye plaget av hodepine.

Det er også mange andre ting å tenke på:

Har du gjennskinn i skjermen?

Hvordan er rommet du sitter i innredet, tepper som samler støv?

Bråker maskinen din mye (mye susing)?

Hvordan sitter du?

Burde du hatt briller?

Skjermen bør være senket ned i bordet. Da får du en bedre holdning for nakke, skuldre og rygg. Du blir mer avslappet og anspenner deg ikke. nakkeproblemer fører fort til hodepine!

Det er utrolig mange ting som kan spille inn på dette. Men sjekk ut punktene jeg har skrevet og rett opp i det du kan. Så kan du jo se hvordan ting blir!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest 0

Når det gjelder kløe i ansiktet og vonde øyne kan dette komme av at skjermen treffes av massevis av små partikler hele tiden. Disse kaster den tilbake mot deg, og kan gi disse symptomene. Mange bruker et slags nett som de har foran skjermen for å hjelpe mot dette12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... spør du meg kommer kløe vel så ofte av at det ofte er veldig tørr luft på kontorer og typiskte pc-rom. Dermed tørker huden ut. Prøv heller med en fuktighetskrem!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0

Helt enig med deg Ragnhild! (tenkte ikke på det...)

Det er ikke bra å ha for tørr luft i rom med pc'er for det skaper veldig mye statisk elektrisiet. Er du nær maskinen din og får støt kan dette være nok til å ødlegge noe av hardwaren på maskinen...

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er kanskje ikke relevant for deg, men sørg for å ha godt med lys rundt pc'en. hvis rommet ellers er for mørkt i forhold til skjermen, blir kontrasten så stor at du lett får hodepine. hvis rommet du sitter i er direkte mørkt, bør du også skru ned lysstyrken på skjermen. dette gjelder forsåvidt også tv'en, lurt å ha en lampe plassert så den lyser opp rommet bak og rundt tv-skjermen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada. Og er kjempetrøtt og sliten. Men da jeg fant fem de gamle lesebrillene, så ble det MYE bedre. Skal nå få meg "terminalbriller" dekket av jobben. Jeg er bare litt langsynt, men det er nok. Ser utmerket i dat daglige liv, men trenger å "hvile øynene" når jeg leser intenst og når jeg jobber foran PC'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg fikk også hodepine av PC'n. Men så gik jeg og sjekket øynene. Det var i hvert fall mitt problem. Nå har jeg briller, og er fornøyd med det!

Som de andre her sa, er det godt mulig at det er tørr luft i rommet. Jeg merker at jeg blir veldig rød og varm i ansiktet om jeg sitter for lenge. Det er som regel fordi det er tett luft, og fordi PC'n utsråler varme.

Hodepine er jo en folkesykdom... sikkert mange grunner til det!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...