Gå til innhold

Har min datter Aspergers syndrom?


Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fikk diagnosen når jeg var over 30, men jeg har hatt det hele livet. Jeg visste jeg hadde noe men ikke hva og andre sa bare at jeg var litt "merkelig" så jeg prøvde å tilpasse meg. Din datter har kanskje AS og har hun det har hun hatt det hele livet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir hun ofte misforstått? Kommer hun med lange avhandlinger om kjedelige fakta? Tar hun alt bokstavelig?

Jeg har adhd diagnose med medisiner, og har noen noen trekk som kan minne litt om asperger. Det er ikke sånne at jeg misforstår folk så mye egentlig, men jeg er som regel så langt inne i mine egne tanker, så jeg ofte ikke oppfatter hva de egentlig spør etter. Setter ofte i gang prosjekter som er større en det jeg klarer å fullføre, og totalt sett så sliter jeg ut meg selv.

Skrevet

Jeg er en nitten år gammel jente med Aspergers. Ja dette høres ut som meg, men jo eldre jeg blir, hvor lettere klarer jeg å faktisk ta tak i meg selv å gjøre ting jeg er redd for, men jeg får fortsatt følelsen av at jeg MÅ sitte så nært som mulig exit skiltet.

Har angst for mye også.

Klarer ikke å si så mye mer, men tvangstanker, must å ha på den samme jakka uansett vær. hater å kaste gamle ting, veldig perfeksjonist, må ha mye alene tid, osv osv. Mye av dette. Jeg er veldig konsentrert i få ting, å jeg er et geni i de tingene jeg liker.

Aspergers er ganske synlig gjennom hva som kjennetegnes det, men det behøver ikke å være det. Men sjekk det, men trenger hun noe hjelp, eller klarer hun seg fint?

Jeg har opp å nedturer, men lever enda heldigvis.

Jeg har ADHD, ved ADHD er det vanlig at man har noe mer, jeg har ADHD, Aspergers og tourett. Aspergersen er sterkest hos meg.

Min mor oppdaget at det var noe galt med meg allerede etter fødselen!

  • 1 måned senere...
Skrevet

Dette er akkurat som å lese om min egen datter. Hun er også 19 år gammel. Hun har ikke fått noen diagnose fordi BUPP tabbet seg ut, og nå er hun i en alder som gjør det vanskelig å innse at hun feiler noe. Selv fikk jeg diagnosen ADHD i fjor, i en alder av 37. Jeg skal nå be om utredning for Aspergers syndrom, fikk en brosjyre om AS av en venninne, og der var det mye jeg kjente meg igjen i som ikke har med ADHD å gjøre, så får jeg AS-diagnosen i tillegg faller absolutt alle brikkene på plass.Det er nemlig mange som får begge disse diagnosene, tror min datter har både ADHD og AS, og det tror jeg din har også.

Skrevet

Vet ikke om det er relevant her, men anbefaler trådstarter,- og andre som har mistanke om Aspergers, å lese om Non-verbale lærevansker.

  • 4 måneder senere...
Skrevet

Hvordan vet du at hun er helt lik deg etter å ha lest enkelte ting om en fremmed på internett?

Når man blir utredet for Aspergers syndrom er en ting det konkret spørres etter for å avkrefte eller bekrefte diagnosen hvordan personen var som lite barn.

Hadde personen evner til å leke med andre arn og forestille seg ting i fantasien. For eksempel at en jente gikk opp kirkegulvet med gardin på hodet og var brud i sitt eget soverom. Hadde barnet ikke evne til sånn fantasibruk er det en indikasjon på Aspergers. Lekte barnet vanlige fantasileker, som å bygge hytte med pledd over stoler eller å være bussjåfør med bamsen til passasjer, er det en klar indikasjon mot Aspergers.

Tok barnet alt bokstavelig uten evne til å tolke ting som blir sagt er det en indikasjon på Aspergers. For eksempel dersom man sier "Vi hoppet på en buss", kan en med Aspergers rette på dette å si "Nei, vi hoppet ikke.Det var ingen der som hoppet som jeg kunne se. Vi gikk inn i bussen og satte oss i et sete."

Aspergers er en diagnose med menge grader og det kan være vanskelig å stille diagnosen selv for fagfolk.

Jeg ville ikke bestemt meg for hva jeg skulle gå ut at er tilfellet med mi egen datter fra etter å ha lest på nettet uansett. Jeg ville spurt henne selv om hun hadde problemer som hun ønsket utredning for.

Datteren er 19 år og myndig og trenger ikke gå med på dette i det hele tatt dersom hun synes at hun har det helt fint.

Kanskje opplever hun et spørsmål om dette som at du anklager henne for å være gal eller mislykket i dine øyne, så jeg ville vært svært forsiktig.

Jeg vet ikke at hun er helt lik meg, men hun høres veldig lik meg i innlegget til mammaen. Det var jo det jeg mente, at hun var lik meg I innlegget. Ting hun ikke har skrevet vet jeg ingenting om. Husk at jeg bare er et menneske. Jeg var veldig blid og fornøyd ifølge familien min før jeg fikk sjokk i 10 klasse. Jeg var så opptatt av ei dame som i det hele tatt ikke viste interesse til meg. Og itillegg følte jeg at ingen var interessert i og være venner med meg uten om skolen. Ikke en gang på skolen. SÅ jeg tenkte at det ikke kan skade noen at jeg tar livet mitt. Jeg satt i gangen på skolen og rispet opp armen min med passer. Jeg brukte kniver også, men det var bare hjemme. Jeg ble jo henvist til BUP. Så det jeg mente var at jeg kjente meg mye igjen i ho 19 åringen, på mange punkter. Men vi med As er like forskjellige som dere:) Det er bare det at vi har noen felles / likhetstrekk. Jeg er heller ikke glad i og reise bort. Jeg vil bare være hjemme hele tiden. Så er jeg veldig glad i og gjemme meg. Så jeg sitter med lue inne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...