Gjest Ylva Virvla Skrevet 22. september 2009 #21 Skrevet 22. september 2009 Jeg synes hun høres normal ut. Ikke alle mennesker er like sosiale. Vi har alle våre særtrekk. Jeg synes jenta di minner litt om meg selv, forresten.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2009 #22 Skrevet 22. september 2009 Jeg kan bare svare som en ung datter som selv har slitt psykisk og både gått til behandling frivillig og tvunget til behandling som barn. Du mener nok dette godt, er jeg sikker på, men jeg ville være forsiktig med å begynne å lete diagnoser så fort hun ikke oppfører seg helt normalt. Datteren din er myndig, og hvis min mor hadde kommet til meg etter jeg var blitt voksen, og sagt at hun trodde jeg hadde Asperger og ville at jeg skulle bli undersøkt for det, tror jeg det bare hadde ødelagt en allerede litt skjør relasjon(mellom meg og min mor) og jeg hadde ikke ønsket kontakt med henne på en stund etter det. Asperger er ikke bare noe man plutselig får eller plutselig vokser av seg. Det er noe man har hele livet. Om noe høres dette ut som deprimert eller bipolar oppførsel, men jeg har ikke noe psykologutdannelse, og jeg ville vært forsiktig med å selvdiagnostisere. Hun: kan stenge omverden ute i flere dager, noen ganger, uker i strekk. ønsker ikke å kommunisere med omverden. syns hverdagen er problematisk og har vanskeligheter med å takle den. går lett inn i depresjon. klarer ikke å knytte seg til andre mennesker. er dårlig på å tolke andres oppførsel. er svært isolert og ønsker ikke å treffe nye personer. har generellt vanskeligheter med å godta nye livssituasjoner og takler disse dårlig. er svært fiksert på sine interessefelt. har hatt vanskeligheter med skolegang og jobbsituasjoner. kommer ikke overens med jevnaldrene personer med mindre ekstra innsats fra andres side er grunnlaget for dette. søker ofte eldre mennesker å kommunisere med. skyver mennesker bort pga stort behov for alenetid. forstår ikke sosiale forventninger og ønsker å unngå disse. er svært sårbar for stress, mas og kritikk og kan bli svært innesluttet av slikt. kan ha likhetstrekk til angstanfall ved kritikk av personlighet og karakter. har, til tross for nogenlunde stabil døgnrytme, søvnproblemer. har drastiske humørsvinginger som kan ende i raserianfall eller innesluttethet. har ikke alltid kontakt med virkeligheten og har mindreverdighets- og skyldfølelser av melankolsk art. kan bli paranoid og redd for at andre mennesker har kontroll over hennes liv og søker stadig isolasjon. har mangel på empati og oppfører seg til stadighet egosentrisk. har motivasjonsproblemer dersom det ikke er underlagt interessefeltene hennes. Det jeg har markert er ting jeg kjenner meg igjen i. Diagnoser som asperger, personlighetsforstyrrelser kan dessverre lukke en god del muligheter både i forhold til arbeid og mer personlige ting. Skulle ønske det ikke var slik, men har dessverre opplevd dette selv. Noen får et nytt liv etter diagnosen, andre, spesielt de som faktisk er feildiagnostisert eller blir tvunget til diagnostisering av utenforstående, får livet sitt ødelagt. Ønsker deg og datteren din lykke til videre.
Gjest imli Skrevet 22. september 2009 #23 Skrevet 22. september 2009 Asperger er vel en nevrologisk sykdom, det er ikke noe man bare får, slik som psykisk sykdom. Men det høres absolutt ut som om datteren din kan trenge hjelp. Depresjon og muligens en annen diagnose (AD/HD kanskje?), men ikke Aspberger, tror jeg.
Gjest IRRITERT Skrevet 30. september 2009 #24 Skrevet 30. september 2009 Hvorfor skal du absolutt finne en "diagnose" til datteren din!? Hennes adferd høres HELT normal ut, og etter min mening er det eneste du kan oppnå med å dra dette videre å ødelegge forholdet til din datter.
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2009 #25 Skrevet 30. september 2009 Jeg synes også det høres ut som hun godt kan være helt normal, bare har en annen personlighetstype enn deg - hun er antagelig ganske introvert. Det er ingen sykdom å være innadvendt og opptatt av bøker osv. Men hvis det er tydelig at hun sliter med depresjon o.l bør du kanskje oppfordre henne til å søke hjelp hos lege og psykolog.
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2009 #26 Skrevet 30. september 2009 Det eneste jeg kan tenke meg er hørselen, at det er nedsatt hørsel som preger oppførselen. Selv mistet jeg hørselen gradvis uten at jeg forstod det helt, resulterte i at jeg stengte meg fra omverden, bøkene var lettere å leve seg inn i enn å måtte forholde seg til folk hele tiden. Spesielt når man ikke forstod dem og da heller ikkeoppfattet spillereglene. Hørselen er nok ikke problemet når det gjelder "angstsituasjoner" men har det jeg også, for fly, heis etc det er plager som alle kan få. Tror nok du kan spørre om hørselen, men jeg oppfatter henne som en normal jente som takler verden på en annen måte. Ikke alle er like og reagerer likt. men hørselen ville jeg nok sjekket..
Anaconda Skrevet 30. september 2009 #27 Skrevet 30. september 2009 Jeg ville heller sagt at jenta har ADHD. http://www.lommelegen.no/322931/adhd-hos-kvinner-og-jenter Jeg tenkte også på dette! eller den disgnosen som ligner, men som ikke innholder hyperaktiviteten (ADD?) Asbergers syndrom er forresten ikke noe man kan utvikle, men det er mulig at det ikke blir oppdaget før det går en stund, for man har så mange velutviklede sider + er smart. En person med asbergers har autistiske trekk, men har mye høyere intelligens. Lykke til TS!!
Anaconda Skrevet 30. september 2009 #28 Skrevet 30. september 2009 Jeg fant en link til ADD-diagnosen: http://www.lommelegen.no/336234/add-og-utredning
Gjest Gjest_Therese_* Skrevet 10. november 2009 #29 Skrevet 10. november 2009 Jenta di har ikke ADHD eller ADD. Hun er helt lik meg, og jeg har Svakt ASPERGERS SYNDROM. Om hun har sterkt eller svakt, vet jeg ikke. Hvis du er usikker, lønner det seg og kontakte PPT.
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2009 #30 Skrevet 12. november 2009 (endret) Asperger er vel en nevrologisk sykdom, det er ikke noe man bare får, slik som psykisk sykdom. Men det høres absolutt ut som om datteren din kan trenge hjelp. Depresjon og muligens en annen diagnose (AD/HD kanskje?), men ikke Aspberger, tror jeg. Aspergers er ingen sykdom. Det er en diagnose/syndrom! Innlegget er endret iht KGs regler. Phaedra, mod Endret 13. november 2009 av Phaedra
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2009 #31 Skrevet 15. november 2009 Det er mange likhetstrekk med bipolar lidelse. Det å engasjere seg fullstendig i ting og siden miste lysten og bli deprimert-isolasjon er vanlig. Har du sett slike svigninger ? Det finnes forskjellige graderinger av bipolar lidelse, men depresjonene kan være like vanskelige. Graden av hypomani eller manien kan utgjøre forskjeller av konsekvensene. Du kan jo lese deg litt fram til det og se om du finner noen likhetstrekk. Det kan være at jeg tar helt feil. Uansett er jenta di akkurat som hun er, enten hun er den ene eller andre. Husk det ! Diagnoser kan være bra i forhold til behandlingen og framtid.
Gjest Lege 30 Skrevet 15. februar 2010 #32 Skrevet 15. februar 2010 Bør jeg få henne til å kontakte lege, og hjelper det henne dersom hun blir diagnotisert? Ingen kan gi diagnoser over internett - ikke engang leger eller psykologer. Dette du beskriver, kan like godt være en personlighetsforstyrrelse - eller noe helt annet. Plaget er hun jo helt klart. Søk hjelp hos legen! Og lykke til, både for deg og din datter!
Gjest liisi Skrevet 10. august 2010 #33 Skrevet 10. august 2010 Alle med Aspergers er forskjellige, og har ulike symptomer i høyere eller sterkere grad. Jeg bandt meg veldig til kjærester også, og har et avhengighetsforhold. Du bør ta kontakt med psykiatritjenesten i kommunen, de kan sende deg videre til habiliteringstjenesten, om det er aktuelt. For noen år siden ble jeg diagnosert med ADD, men dette tror jeg var forbigående og når jeg skulle til utredning for asperger ble jeg også spørt om jeg hørte stemmer, hvilket jeg ikke gjør for da kunne det være en personlighetsforstyrrelse, men symptomer som du ser i asperger er ikke en personlighetsforstyrrelse men feil i synapser i hjernen. Du har heller ikke de samme tegnene for alle med asperger, og noen kan være helt skjult av hvilke evner du har utviklet. Dessuten kan du være en inneslutta eller outgoing person, selv om du ikke kan det sosiale språket kan det være mulig å lære seg det og forstå en person emotionelt, ut ifra egne forutsetning, du kan også kopiere andre mennesker og virke som en normal person. Noen tegn som jeg tror de fleste har: Sosiale evner er som oftest begrenset. Noen utelukker ord eller stavelser som ikke er essentielle for at du skal gjøre deg forstått(ifall i ditt eget hode), så du kan foreksempel se etter disse tegnene. Du kan være begavet både i en praktisk retning og i en teoretisk retning, eller ikke i det hele tatt. Å ikke ønske forandring er et ofte beskrevet tilfelle, men det er faktisk mulig å ha asperger og ikke vise noen av disse symptomene. Dessuten kan en asperger ha flere personlighetsforstyrrelser eller sykdommer som følge av sykdommen, ettersom man blir utsatt for emotionelt stress og lett får depresjoner. Faktisk jeg tror en innate ability kan faktisk være at man prøver å tilpasser seg omgivelsene og får et stort problem når omgivelsene forandres for da vet man liksom ikke hvor man skal gjøre av seg, eller hva man skal gjøre. Du blir inneslutta for du vet liksom ikke åssen utenomverden vil takle forandringene du har gjort ettersom du ikke vet om dette er normalt. Etterhvert som man blir eldre, begynner man å forstå språket folk snakker bedre og forstår at du er ute av klubben, og dette får ganske store konsekvenser for selvbildet om du ikke gjør noe med det. Jeg er rimelig sikker på at du som forelder kan snakke med noen om du tror at en av dine nærmeste kan ha et problem, selvom henne ikke snakker med personen. Du må også til utredning med din datter for at de skal kunne diagnoistisere henne, om det så skulle bli tilfelle. Det ble et langt innlegg.
Gjest gjest Skrevet 10. august 2010 #34 Skrevet 10. august 2010 Jenta di har ikke ADHD eller ADD. Hun er helt lik meg, og jeg har Svakt ASPERGERS SYNDROM. Om hun har sterkt eller svakt, vet jeg ikke. Hvis du er usikker, lønner det seg og kontakte PPT. Hvordan vet du at hun er helt lik deg etter å ha lest enkelte ting om en fremmed på internett? Når man blir utredet for Aspergers syndrom er en ting det konkret spørres etter for å avkrefte eller bekrefte diagnosen hvordan personen var som lite barn. Hadde personen evner til å leke med andre arn og forestille seg ting i fantasien. For eksempel at en jente gikk opp kirkegulvet med gardin på hodet og var brud i sitt eget soverom. Hadde barnet ikke evne til sånn fantasibruk er det en indikasjon på Aspergers. Lekte barnet vanlige fantasileker, som å bygge hytte med pledd over stoler eller å være bussjåfør med bamsen til passasjer, er det en klar indikasjon mot Aspergers. Tok barnet alt bokstavelig uten evne til å tolke ting som blir sagt er det en indikasjon på Aspergers. For eksempel dersom man sier "Vi hoppet på en buss", kan en med Aspergers rette på dette å si "Nei, vi hoppet ikke.Det var ingen der som hoppet som jeg kunne se. Vi gikk inn i bussen og satte oss i et sete." Aspergers er en diagnose med menge grader og det kan være vanskelig å stille diagnosen selv for fagfolk. Jeg ville ikke bestemt meg for hva jeg skulle gå ut at er tilfellet med mi egen datter fra etter å ha lest på nettet uansett. Jeg ville spurt henne selv om hun hadde problemer som hun ønsket utredning for. Datteren er 19 år og myndig og trenger ikke gå med på dette i det hele tatt dersom hun synes at hun har det helt fint. Kanskje opplever hun et spørsmål om dette som at du anklager henne for å være gal eller mislykket i dine øyne, så jeg ville vært svært forsiktig.
Gjest gjest Skrevet 10. august 2010 #35 Skrevet 10. august 2010 Hvordan vet du at hun er helt lik deg etter å ha lest enkelte ting om en fremmed på internett? Når man blir utredet for Aspergers syndrom er en ting det konkret spørres etter for å avkrefte eller bekrefte diagnosen hvordan personen var som lite barn. Hadde personen evner til å leke med andre arn og forestille seg ting i fantasien. For eksempel at en jente gikk opp kirkegulvet med gardin på hodet og var brud i sitt eget soverom. Hadde barnet ikke evne til sånn fantasibruk er det en indikasjon på Aspergers. Lekte barnet vanlige fantasileker, som å bygge hytte med pledd over stoler eller å være bussjåfør med bamsen til passasjer, er det en klar indikasjon mot Aspergers. Tok barnet alt bokstavelig uten evne til å tolke ting som blir sagt er det en indikasjon på Aspergers. For eksempel dersom man sier "Vi hoppet på en buss", kan en med Aspergers rette på dette å si "Nei, vi hoppet ikke.Det var ingen der som hoppet som jeg kunne se. Vi gikk inn i bussen og satte oss i et sete." Aspergers er en diagnose med menge grader og det kan være vanskelig å stille diagnosen selv for fagfolk. Jeg ville ikke bestemt meg for hva jeg skulle gå ut at er tilfellet med mi egen datter fra etter å ha lest på nettet uansett. Jeg ville spurt henne selv om hun hadde problemer som hun ønsket utredning for. Datteren er 19 år og myndig og trenger ikke gå med på dette i det hele tatt dersom hun synes at hun har det helt fint. Kanskje opplever hun et spørsmål om dette som at du anklager henne for å være gal eller mislykket i dine øyne, så jeg ville vært svært forsiktig. Det som er uthevet var forresten rettet til TS og ikke til den som skrev innlegget jeg hadde sitert fra. Jenta er også 19 år, så PP tjenesten er uansett ikke aktuellt for henne.
Transmogrifier Skrevet 10. august 2010 #36 Skrevet 10. august 2010 Jeg tenker at om datteren din er veldig selvopptatt, så er hun sannsynligvis langt mer avhengig av å bli verdsatt, enn vanlige mennesker er. Det kan f.eks være ved at hun trenger å oppnå gode resultater på skole, idrett, eller bli sett på som pen av venninner, for å føle seg vel. Om dette ikke inntreffer, så går hun inn i en bølgedal. Om hun over tid ikke har nok lyspunkter, så vil hun reagere med avsky, og støte folk vekk fra seg i forakt. "Blir jeg ikke elsket nok av omverdenen, kan de ha det så godt, det er samme faen." Der har du også forklaringen på de sosiale forventningene, ettersom det er en kjent strategi at det man ikke kan oppnå, det må man forakte eller bagatellisere. Det blir som når far taper i tennis mot sønnen, og så lar være å ta med ungen på tennis mer, og bare sier "nei, tennis er en sport for pingler." Når hun allikevel fikk kjæreste, så oppfylte vel kjæresten mye av den sosiale kontakten hun ellers hadde motforestillinger mot. Det gikk til helvete, og hun fikk da en skikkelig deppers. Når du i tillegg sier at hun har hatt mye problemer, så lurer jeg litt på hva slags? Om hun kranglet mye med lærere, eller har vært vrang, så øker det mistanken i dyssosial retning. Dyssosiale og narsissistiske trekk opptrer ofte sammen, det er et glidende spektrum. Kan du f.eks kjenne igjen om hun har vært svært overbevist over egen fortreffelighet, før hun havnet inn i en apatisk tåke? Kontrollaversjon passer også veldig godt inn i en dyssosial ramme. Det er mye som mangler når du skriver, du burde gitt mindre av dine meninger, og mer beskrivelser av hva hun gjør /ikke gjør. Det er også en forskjell på om hun ikke klarer å tenke seg til hva andre føler, eller om hun gir faen. Jepp, det er bare noen ideer jeg fikk da jeg leste det første gangen, men det er neppe all verden av treffsikkerhet, gitt omstendighetene.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2010 #37 Skrevet 11. august 2010 Jeg tenker at om datteren din er veldig selvopptatt, så er hun sannsynligvis langt mer avhengig av å bli verdsatt, enn vanlige mennesker er. Det kan f.eks være ved at hun trenger å oppnå gode resultater på skole, idrett, eller bli sett på som pen av venninner, for å føle seg vel. Om dette ikke inntreffer, så går hun inn i en bølgedal. Om hun over tid ikke har nok lyspunkter, så vil hun reagere med avsky, og støte folk vekk fra seg i forakt. "Blir jeg ikke elsket nok av omverdenen, kan de ha det så godt, det er samme faen." Der har du også forklaringen på de sosiale forventningene, ettersom det er en kjent strategi at det man ikke kan oppnå, det må man forakte eller bagatellisere. Det blir som når far taper i tennis mot sønnen, og så lar være å ta med ungen på tennis mer, og bare sier "nei, tennis er en sport for pingler." Når hun allikevel fikk kjæreste, så oppfylte vel kjæresten mye av den sosiale kontakten hun ellers hadde motforestillinger mot. Det gikk til helvete, og hun fikk da en skikkelig deppers. Når du i tillegg sier at hun har hatt mye problemer, så lurer jeg litt på hva slags? Om hun kranglet mye med lærere, eller har vært vrang, så øker det mistanken i dyssosial retning. Dyssosiale og narsissistiske trekk opptrer ofte sammen, det er et glidende spektrum. Kan du f.eks kjenne igjen om hun har vært svært overbevist over egen fortreffelighet, før hun havnet inn i en apatisk tåke? Kontrollaversjon passer også veldig godt inn i en dyssosial ramme. Det er mye som mangler når du skriver, du burde gitt mindre av dine meninger, og mer beskrivelser av hva hun gjør /ikke gjør. Det er også en forskjell på om hun ikke klarer å tenke seg til hva andre føler, eller om hun gir faen. Jepp, det er bare noen ideer jeg fikk da jeg leste det første gangen, men det er neppe all verden av treffsikkerhet, gitt omstendighetene. Andre gangen på to dager du gir diagnosen dyssosial, i to forskjellige tråder. HENGT DEG OPP ELLER?
Gjest gjest Skrevet 12. august 2010 #38 Skrevet 12. august 2010 Andre gangen på to dager du gir diagnosen dyssosial, i to forskjellige tråder. HENGT DEG OPP ELLER? H*n har ikke kommet lengre i studieforløpet ennå. Bare vent til neste semester er over. Da kommer det nok mer utvidet utvalg med diagnoser... :gjeiper: Ingen kan forresten sette noen diagnoser over nett...Men de som er under opplæring og leser teori er ofte de "verste" til å være ekspert på alt mellom himmel og jord. Spesiellt det de nettop har lest i pensum. Etter noen år demper dette seg, når de skjønner at ting egentlig er uhyre komplekst og at de ikke har oversikt over alle forklaringer og årsakssammenhenger i verden etter å ha lest et utvalgt pensum...
Gjest liisi Skrevet 12. august 2010 #39 Skrevet 12. august 2010 H*n har ikke kommet lengre i studieforløpet ennå. Bare vent til neste semester er over. Da kommer det nok mer utvidet utvalg med diagnoser... :gjeiper: Ingen kan forresten sette noen diagnoser over nett...Men de som er under opplæring og leser teori er ofte de "verste" til å være ekspert på alt mellom himmel og jord. Spesiellt det de nettop har lest i pensum. Etter noen år demper dette seg, når de skjønner at ting egentlig er uhyre komplekst og at de ikke har oversikt over alle forklaringer og årsakssammenhenger i verden etter å ha lest et utvalgt pensum... pass bare på at ho ikke kaster bort tida på skolen. Jeg utsatte alle mine problemer i 5 år ved å gå på skole, fordi jeg ikke hadde annet å gjøre, og ikke visste hva jeg hadde problemer med.
Transmogrifier Skrevet 13. august 2010 #40 Skrevet 13. august 2010 Andre gangen på to dager du gir diagnosen dyssosial, i to forskjellige tråder. HENGT DEG OPP ELLER? Hvor stilte jeg en diagnose? Hæh? Hvor? Hva beviser det at man kan finne personer beskrevet i forskjellige tråder hver jævla dag, som har trekk som fint passer inn i et dyssosialt mønster? Kunne sikkert talt opp 15 om dagen, i de trådene dere beskriver kjærestene deres.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå