Gå til innhold

40/60 deling - økonomiske problemer


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

hei, x-en har ett barn på papiret (dvs i Folkeregisteret) hos seg og jeg har ett barn hos meg. Dette har vi hatt fordi vi når vi gikk fra hverandre delte 50/50. Denne delingen fungerte ikke, og nå er barna hos meg litt over 60% og hos far resten. Trygdekontoret har sagt at selv om ett barn står med adresse hos far, så er det allikevel jeg som har den daglige omsorgen, fordi begge barna bor mest hos meg. jeg skal derfor ikke betale bidrag til far, derimot skal far betale bidrag til meg for begge barna.

Far har satt seg helt på bakbena på dette og mener at han har hovedomsorgen for det barnet som står registrert i folkeregisteret på hans adresse - hva er egentlig riktig?

Jeg forklarte saken for "mitt" trygdekontor, og de var helt klare på reglene. jeg ønsker ikke å lyve for at far skal slippe å betale. jeg har en skriftlig avtale på samværet som Trygdekontoret har fått kopi av.

Ønsker litt råd og veiledning. jeg ønsker ikke å krangle med min ex - men skjønner jo at dette ender i bråk. ikke bare mister han et bidrag, men han må faktisk betale for ett barn til.....

sukk - hvorfor må livet være så vanskelig bestandig.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hva er dine motiver? Er det å få mere penger selv, eller er det å "spare sammfunnet for penger? Tror sammarbeide til din x blir vanskelig.Slik dere nå har det får dere 2 barnetrygder hver+støtte til barnetilsyn+skatteklase 2.Din x får sikkert en differanse på 7-8000 pr mnd.med ditt nye nye opplegg.Jeg råder dere derfor å bli enige,det vil du,barna og din x tjene på.

Hilsen Mann med 60-40 og40-60.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mine motiver er ikke å få mere penger selv! Pengene går til barna - den daglige husholdningen.

Hans motiver derimot er å få penger til å dekke lånet sitt. Han har nektet konsekvent å være med på å dele på utgifter til f eks fritidsaktiviteter, utstyr ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor fungerte ikke 50/50?

Forskjellen på det og 60/40 er jo ikke SÅ stor eller?

Hvem var det som besluttet at 50/50 ikke fungerte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Forskjellen på 60-40 og 50-50 er enorm rent økonomisk.Ved 60-40 blir en definert som enslig forsørger.Ved50-50 bliren ikke definert som enslig forsørger.Da forsvinner ekstra barnetygd.støtte til barntilsyn,skatteklase 2 og overgangstønad.Derfor denne 60-40 og 40-60.Mange som opplyser om denne 60-40 og40-60 prktiserer 50-50,men opplyser 60-40 og40-60 av rene økonomiske grunner.(svinnel ?)

ABC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hei,

for at en 50/50 deling skal fungere, må det være endel kriterier på plass. For det første må man bo i nærheten av hverandre, slik at barna kan velge å gå hjem til pappa eller mamma etter skolen, foreldrene må samarbeide så godt at hverdagen fortoner seg "likt" uansett om barna er hos mamma eller pappa, og så må man dele på utgiftene. Da vil barna kunne ha sitt eget sosiale nettverk uansett om de er hos mamma eller pappa. Og hverdagen vil være stort sett lik. Det blir trygt og stabilt.

Det er vanskelig for et par som har gått fra hverandre å opprettholde et slikt samarbeid. Noen klarer det og jeg bøyer meg i støvet for dem icon_smile.gif

Som regel i en 50/50 deling drasser barna en bag frem og tilbake mellom mor og far. De blir en pakke som flyttes en gang i uken - du kan jo tenke deg selv for utrolig slitsomt det skulle være å måtte flytte en gang i uken. Så går de på skolen på det ene stedet og mor/far som bor et annet sted må kjøre frem og tilbake, det er også vanskelig å skape et sosialt nettverk fordi det går en uke mellom hver gang barna treffer vennene sine.

I en 40/60 deling så er kanskje barna 2. hver helg hos far (eller mor) og så en dag i uken. Dette blir en mye roligere situasjon for barna, og barna har ETT hjem. De er ikke så lenge borte fra hjemmet sitt at de "mister" vennene sine og når de er på besøk hos da enten mor/far så går denne tiden veldig mye til å være sammen med barna, besøke besteforeldre, tanter onkler etc slik at "kravet" til et fullt venne-sosialt nettverk hos besøksforeldren ikke blir så høyt.

Det har vært "populært" de siste årene at man skal ha en 50/50 deling uansett hvor foreldrene bor, nå kommer resultatene etterhvert som disse barna har blitt store. Det var bl a et innlegg i det gamle forumet fra en gutt (tror det var en gutt) som skrev sine erfaringer. Han avsluttet med: så ja 50/50 deling fungerte bra den - for mine foreldre, for meg fungerte den dårlig.

Det er mulig jeg ikke ordla meg ordrett, men det var noe slikt han sa, og jeg tenkte mye på dette i ettertid.

(Det ble langt dette her, og jeg som har et slikt dårlig tastatur icon_smile.gif )

Men poenget mitt er ihvertfall at de som greier - virkelig greier å opprettholde et godt samarbeid og bor i nærheten av hverandre de kan praktisere en lykkelig 50/50 deling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...