Gå til innhold

P-stav


Gjest Gjest_live_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_live_*

Jeg har fått time til å sette inn p-stav, fordi det virket som det perfekte prevensjonsmiddelet, men etter å ha googlet litt, ser jeg at mange har slitt med veldig langvarige og ikke minst uforutsigbare blødninger. Men, ser at mange av de trådene er gamle, så jeg lurer på om noen kan komme med noen oppdaterte erfaringer?

Dere som har/har hatt p-stav (implanon), hvordan har det fungert for dere mht bivirkninger som blødninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Angelheart_*

Jeg har min andre Implanon inne nå og kan bekrefte at det er bivirkning med uregelmessig mens.

Hadde ikke det problemet første gang, men etter at jeg fikk satt inn en ny (etter graviditet) har jeg opplevd at det kan være ganske ustabilt.

På meg er det slik at det kan gå flere uker (opp til 2-3 måneder) mellom hver gang jeg har mensen, men da kan den ofte vare i 6-7 dager. Noen ganger varer det kun 1-2 dager før det igjen går 2 måneder til neste gang.

Jeg synes uansett at fordelene er såpass store at jeg ville ikke valgt noe annet. Skal bytte ut min nå i februar, da har jeg hatt denne jeg har nå i 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt min inn i sommer, og første mens etter det fikk jeg to uker for tidlig, og den varte i nesten tre uker >.> (vanligvis tre dager) men det var bare litt og litt da, vannvittig irriterende. Etter juli har jeg hatt mensen bittelitt tre dager på rad, og ikke noe annet.

Er vel litt opp til deg om du har store smerter ved mens etc, og om det da er ett problem å ha det uforutsigbart. Jeg kjenner ingenting, de menssmertene jeg pleide å ha (lite fra før) har nesten forsvunnet, så det er ikke noe stort problem for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt min i drøyt to år. Blødde nesten konstant i nesten 3 måneder, etter det har jeg normal 28 dagers syklus jeg nesten kan stille klokka etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått time til å sette inn p-stav, fordi det virket som det perfekte prevensjonsmiddelet, men etter å ha googlet litt, ser jeg at mange har slitt med veldig langvarige og ikke minst uforutsigbare blødninger. Men, ser at mange av de trådene er gamle, så jeg lurer på om noen kan komme med noen oppdaterte erfaringer?

Dere som har/har hatt p-stav (implanon), hvordan har det fungert for dere mht bivirkninger som blødninger?

Jeg leste også at mange fikk blødninger osv sov når de begynte med p-stav, men jeg har ikke hatt mens i det hele tatt :) Deilig!

Jeg hadde brukt Cerazette (hadde heller ikke mensen da) før jeg begynte med Implanon (om det har noe å si)

Men som alle andre prevansjonsmidler er det VELDIG individuelt hvordan akkurat du kommer til å reagere, man må liksom teste det ut.

Det funka for meg i alle fall!

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Meg_*

Heija

Da jeg fikk satt in implanonstaven min, sa legen at jeg burde gi den minst tre måneder før jeg eventuelt tok den ut igjen, fordi bivirkningen med uregelmessige blødninger måtte forventes å vare i tre måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest elinrenate

jeg hadde min i 6 måneder før jeg tok den ut.. Blødde å blødde å blødde.. ikke så mye da.. trengte ikke annet en truseinnlegg, men uansett ass.

Legen sa det var omtrent det samme som p-sprøyta å den brukte jeg i 3 måneder før mensen ble som den skulle. Lenge nok det, men p-sprøyte eller p-ring ville jeg heller brukt om jeg var deg.

Regner med at siden du vurderer p-staven er det fordi du driver å glemmer p-piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hadd min p-stav i 2 år nå. Blødde litt de første to ukene, men har vært helt blødningefri etter det :). Så jeg vil absolutt anbefale p-stav, men vet jo at det er individuelle forskjeller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå på min andre p-stav, jeg har tidligere prøvd mange av prevansjonsmidlene for kvinner.

Jeg har i lengre perioder mistet mensen helt (opptil et år), etter det har det vært perioder med uregelmessig mens, hvorpå det har stabilisert seg med månedlig mens.

Bivirkningene med P-stav er mange men individuelle, så det andre opplever trenger ikke gjelde for deg. Jeg har opplevd vektøkning og noe uregelmessighet, men sett over tid er det svært lite problematikk med P-staven, i hvert fall i mitt tilfelle.

Jeg kan på bakgrunn av det jeg har erfart anbefale p-staven, men som sagt kan du oppleve helt andre bivirkninger som f.eks. vekttap eller ingen mens.

Det jeg ser på som mest positivt med p-staven er at mine menssmerter ble borte, de var tidligere svært smertefulle. Lite menstruasjon. Ingen bekymringer knyttet til prevensjon(huske på P-pillene), og meget lav risiko for graviditet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest_Heidi_*
Jeg har fått time til å sette inn p-stav, fordi det virket som det perfekte prevensjonsmiddelet, men etter å ha googlet litt, ser jeg at mange har slitt med veldig langvarige og ikke minst uforutsigbare blødninger. Men, ser at mange av de trådene er gamle, så jeg lurer på om noen kan komme med noen oppdaterte erfaringer?

Dere som har/har hatt p-stav (implanon), hvordan har det fungert for dere mht bivirkninger som blødninger?

Har hatt p-stav i litt over 2 år nå, og er egentlig ikke fornøyd i det hele tatt. Hadde ganske stor vektøkning og i tilegg sliter jeg med hyppige og langvarige blødninger. Blør i 10-14 dager hver mnd. Menssmerter er også et problem.

Men som alle andre nevner, er det veldig forskjellig fra person til person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest nysgjerrig jente

Hei. Jeg lurer på om jeg kan skaffe meg p-stav når jeg er overvektig? Kan jeg bruke p-stav når jeg er på slank?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...