Gå til innhold

Blodprøve

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg dro til legen igår, med høy feber (39,2) og jeg har hatt det i ca. 2 dager før. Og jeg får ikke feberen til å gi seg i det hele tatt. Jeg tar paracett, smertene forsvinner litt, men feberen holder seg mellom 39,1 og 39,9. Det eneste legen gjorde var å høre på pusten min og skrive ut Tamiflu. Jeg har også veldig stiv nakke og klarer ikke bevege den noen steder egentlig.

Jeg spurte om han ikke skulle ta en blodprøve, jeg liker å være sikker, men det var ikke nødvendig mente han. Symptomene mine var så sikre atte.. Jeg pleier ikke få feber vanligvis når jeg er syk (kun opp til 37,5-37,9) - jeg har ganske lav kroppstemp), og da lo han det av med "Ja, da har du ikke hatt influensa før da!

Jeg lurer bare: Har leger sluttet å ta blodprøver pga de ikke har kapasitet nok til å ta de (tenker med all svineinfluensa hysteriet) eller er det bare sånn det funker? Og har de bare forhåndsbestemt seg for at alle som har feber har svineinfluensa?

Endret av ninuska_
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror de ikke sjekker alle som har influensa symptomer (svineinfluensa) jeg..

Bare de som er mest kritiske.

På en annen tide er det kanskje litt dumt å bare skrive ut en medisinen uten at man vet sikkert..

For man vet vel ikke det bare ved å høre symtomene som pasienten beskriver.

Skrevet

De tar ikke blodprøver av alle med symptomer nei, for da ville kapasiteten til laboratoriene blitt sprengt. Bare de med andre sykdommer o.l blir tatt prøve av. Synes det høres ut som du har influensa, men jeg er forsåvidt enig i at det føles litt "suspekt" å få medisiner uten en sikker diagnose. På den annen side er jo det ganske vanlig ellers også med andre vanlige, ikke veldig alvorlige diagnoser. Har du svineinfluensa er det sannsynlig at tamiflu hjelper, har du ikke influensa vil du antagelig bli frisk uavhengig av medisinen.

Skrevet (endret)

Influensa påvises ikke ved blodprøve, men med luftveisprøver. Det er dog vanligvis tilstrekkelig å stille diagnosen ut i fra symptomer og eventuelt kjent smitteeksponering. (Med mindre man er alvorlig syk, selvsagt, men det er en annen sak.)

Endret av Virvel
Skrevet (endret)

Nei, jeg syns på en måte det er greit å ta blodprøve når man først er der. Den forrige legen min tok alltid en blodprøve uansett hva jeg kom for, bare fo å se at alt var i orden.

Syns det er litt "skummelt" at legen gir ut medisin så lett på en måte, selv om Tamiflu ikke er en "farlig" medisin. Jeg følte bare at han ikke helt hadde peil, men det var nå meg med 39,3 i feber som satt der og følte at jeg bare kom for å snakke med han.. (legen min er bortreist, så jeg fikk en annen). Jeg spurte om bivirkninger ved Tamiflu, men jeg fikk kun til svar at "alle medisiner har jo bivirkninger".

Endret av ninuska_
Skrevet
Nei, jeg syns på en måte det er greit å ta blodprøve når man først er der. Den forrige legen min tok alltid en blodprøve uansett hva jeg kom for, bare fo å se at alt var i orden.

Du får som sagt ikke påvist influensa i en blodprøve, så hvorfor ta prøver som er helt irrelevante for den aktuelle problemstillingen? Leger som bare tar prøver på måfå fordi pasientene mener det skal være sånn må vel være noe av det dummeste...

Skrevet (endret)
Du får som sagt ikke påvist influensa i en blodprøve, så hvorfor ta prøver som er helt irrelevante for den aktuelle problemstillingen? Leger som bare tar prøver på måfå fordi pasientene mener det skal være sånn må vel være noe av det dummeste...

Jeg syns at man skal ta regelmessig blodprøve for å sjekke at alt fungerer fint i kroppen. Er det det dummeste? Man trenger ikke sjekke kun for sykdommen man kommer med, men for MEG virker det mest naturlig at når man er sjelden hos legen, at man kan sjekke at alt er i orden..

Der jeg kommer fra, sjekker legen deg fra topp til tå når du først er der, selv om ikke alt er relevant for det man kommer inn med. Jeg prøver bare å få fram at han virket totalt uinteressert i å sjekke meg, men satt bare ved PCen sin og stirret inn i den, og hadde forhåndsbestemt hvilken "diagnose" jeg skulle få. See?

Endret av ninuska_
Skrevet (endret)
Jeg syns at man skal ta regelmessig blodprøve for å sjekke at alt fungerer fint i kroppen. Er det det dummeste? Man trenger ikke sjekke kun for sykdommen man kommer med, men for MEG virker det mest naturlig at når man er sjelden hos legen, at man kan sjekke at alt er i orden..

Problemet er at det ikke finnes noen slik analyse, det går ikke an å sjekke at "alt fungerer fint". Det er ikke slik at laboratoriesvar er enten/eller, de må tolkes i forhold til sykehistorie og symptomer, og resultater av "tilfeldige" prøver sier ikke allverden. Hemoglobin, jern og slike helt enkle ting kan man for så vidt gjerne sjekke en gang i blant, men man vil jo som regel merke det hvis man mangler noe eller blir syk... Og om du skulle ha en alvorlig sykdom som ikke har slått ut ennå, kreft eller arvelige sykdommer, vil de uansett ikke kunne påvises ved de analysene som utføres ved en "vanlig" helsesjekk.

Men at en lege virker uinteressert og arrogant, det har jeg i aller høyeste grad opplevd selv, og det er absolutt ikke slik det skal være, der er jeg fullstendig enig.

Endret av Virvel
Skrevet

Det har jo vært oppe i media nå at leger gir diagnose "svineinfluensa" på telefon og når de så vidt har sett pasienten. Det er skummelt, for flere av pasientene kan ha helt andre ting, men siden "alle" har svineinfluensa nå så er det det!

Hvis ikke feberen gir seg snart så kontakt lege igjen.

God bedring!

Gjest SmallTalk
Skrevet

Jeg synes det er litt rart at det ikke ble tatt en crp-prøve i det minste. Det er jo et stikk i fingeren, og analyseres vel umiddelbart? Det kan jo faktisk være noe annet enn influensa.

Samtidig så passer det jo bra med influensa at du har hatt litt pusteproblemer i det siste. Uansett så blir du nok bra igjen snart, skal du se! :) Jeg er omtrent som deg, har generelt lav kroppstemperatur og merker godt når temperaturen passerer 38 grader. De få gangene jeg har hatt 40 i feber har jeg vært grisedårlig med dobbeltsidig lungebetennelse eller liknede.

God bedring! :)

Skrevet

Jeg tenkte også at det var rart han ikke tok en CRP i det minste. Hvis jeg har forstått det riktig, kan denne prøven gi en indikasjon på hvorvidt det er en bakteriell eller en viral infeksjon, og dersom det er en bakteriell inf er det vel ikke Tamiflu som gjelder..

Gjest SmallTalk
Skrevet
Jeg tenkte også at det var rart han ikke tok en CRP i det minste. Hvis jeg har forstått det riktig, kan denne prøven gi en indikasjon på hvorvidt det er en bakteriell eller en viral infeksjon, og dersom det er en bakteriell inf er det vel ikke Tamiflu som gjelder..

Jepp. Crp'en gir kun utslag på bakterier, og er derfor fin å bruke for å finne ut om det er en bakterieinfeksjon eller en virusinfeksjon. Hva det er har mye å si for hva slags behandling som vil virke.

Skrevet
Jepp. Crp'en gir kun utslag på bakterier, og er derfor fin å bruke for å finne ut om det er en bakterieinfeksjon eller en virusinfeksjon. Hva det er har mye å si for hva slags behandling som vil virke.

At CRP bare gir utslag på bakterier er ikke riktig. CRP er et av de første målene på om kroppen har en infeksjon eller ikke. Det kan være både bakterie og virus infeksjon. Hvor mye CRPen er forhøyet, kan gi en indikasjon på om det er en bakterieinfeksjon eller virusinfeksjon man har.

Skrevet

De symptomene du beskriver i innlegget ditt er klare tegn på influensa, om det er svineinfluensa eller ikke kan være det samme, men influensaviruset er det nok. Høy feber kombinert med andre symptomer kan være andre sykdommer, men regner med du har helt vanlige symptomer som influensaviruset fører med seg. Da er det ikke nødvendig med en blodprøve.

Blodprøver er det ikke slutt på i dag, selv om det er en stor utbredelse av svineinfluensa til lands. Blodprøver blir brukt daglig, og det tas utallige blodprøver daglig. Det som er saken er at de aller fleste fastleger har vært i bransjen så lenge og er så kjent med medisinen, at de vet om det er behov for en blodprøve eller ikke. Du har ingen grunn til å bekymre deg for at du ikke fikk tatt en blodprøve nå. Hvis du derimot har mistanke om noen annen sykdom og har noen andre symptomer, kan du alltids dra tilbake å be spesielt om å få ta en blodprøve.

Du skriver at du aldri har hatt feber før under influensa..., da kan du nok belage deg på at det er svineinfluensa. Det er første tegn på viruset og de aller fleste som får svineinfluensaviruset, får en sterkere form for influensa enn den de er vant med - i ditt tilfelle, også feber.

Skrevet (endret)

Ja, jeg bekymrer meg egentlig ikke, jeg bare følte at man kunne gjort litt mer når pasienten så vidt klarer å komme seg til legesenteret. Han kunne like så godt skrevet den ut uten å ha sett meg - hvis dere skjønner. Selv om det har vært i media at leger har diagnosert uten å ha sett på pasienten, så føles det ikke som noe bedre å dra inn til legesenteret hvor legen kun stirrer på en skjerm 99,9% av tiden.

Et annet spørsmål jeg har ang. tamiflu, finner ingenting på nettet og det står ikke på pakken om man skal ta en ny dose med den ved oppkast. Jeg opplevde de fantastiske symptomene av magesmerter som endte i oppkast, og nå er jeg usikker på om jeg skal ta en ny pille, eller vente til neste gang jeg skulle ha tatt den.. Og jeg lurer på om det hjelper i det hele tatt å ta tamiflu.. Jeg leser litt rundt og får inntrykk av at den ikke er "trygg"..

Endret av ninuska_
Skrevet
Ja, jeg bekymrer meg egentlig ikke, jeg bare følte at man kunne gjort litt mer når pasienten så vidt klarer å komme seg til legesenteret.

Du blir neppe friskere av å få tappet litt blod. Det må være en hensikt med å ta prøver.

En crp kunne kanskje vært tatt, for å redusere mistanke om andre tilstander enn influensa. Blir du dårligere, kan det være lurt å oppsøke lege på nytt.

Skrevet

Enig med de andre her, helt ufattelig at det ikke ble tatt en crp når du har opptil 40 i feber! Crp er superenkelt, stikk i fingeren og de får resultatet der og da, altså ingenting som må sendes inn og masse styr. Da vi lman lett få avklart om hvorvidt det er viralt (f.eks. influensa) eller om du har en bakteriell infeksjon som må behandles med antibiotika. Jeg har hatt infeksjon hvor jeg hadde pusteproblemer og høy feber, og jeg fikk antibiotika. Ingen vits i å ta tamiflu og gjøre virusene mer resistente hvis ikke det er nødvendig, og heller ingen vits i å ta antibiotika unødvendig av samme grunn. Derfor bruker man crp for å sjekke opp. Dra på legevakten i dag om du ikke føler deg noe bedre, crp'en tar 5 minutter å få svar på!

Skrevet

Slik jeg ser det hadde du ut ifra de opplysningene du gir overhode ingenting på en legevakt å gjøre.. Feber i to- tre dager, stiv nakke.. m.a.o. typiske influensasymptomer. Kroppen ordner sånt uten legens hjelp. Hold dere hjemme, og ikke prøv å spre svineriet for alle vinder.

Skrevet (endret)

Jeg har tenkt å ringe legevakten ikveld om ikke feberen gir seg, den blir bare høyere. Jeg har ikke sovet mer enn 2 timer i natt, våknet med 39,9, tok en paracett, og en time senere var den 40,3. Eller, den har gått ned fra 39-40 tallet to ganger, og det tok en time før den hoppet opp igjen. Jeg vet ikke hvor normalt det er at feberen ikke går ned i det hele tatt, jeg har aldri hatt så høy feber før. Og den er på min fjerde dag nå. Slik jeg ser det burde paracetten hvertfall senket feberen min bittelitt, men ja.. Vi får se, prøver å holde motet oppe - får i meg masse væske, hvertfall :)

Endret av ninuska_
Skrevet
Jeg har tenkt å ringe legevakten ikveld om ikke feberen gir seg, den blir bare høyere. Jeg har ikke sovet mer enn 2 timer i natt, våknet med 39,9, tok en paracett, og en time senere var den 40,3. Eller, den har gått ned fra 39-40 tallet to ganger, og det tok en time før den hoppet opp igjen. Jeg vet ikke hvor normalt det er at feberen ikke går ned i det hele tatt, jeg har aldri hatt så høy feber før. Og den er på min fjerde dag nå. Slik jeg ser det burde paracetten hvertfall senket feberen min bittelitt, men ja.. Vi får se, prøver å holde motet oppe - får i meg masse væske, hvertfall :)

1 paracet på 500 mg? Det er lite for et voksent menneske. For å gjøre susen trenger du 1 gram, kan tas opptil 4 ganger om dagen hvis du er frisk ellers. Det er også nyttig å ta Ibux i tillegg, både for smerten og for feberen. Inntil 600 mg 3 ganger om dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...