Gå til innhold

DEN 3.VERDENSKRIG.

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Melchizedek
Skrevet
Eh, det var da svært mange ting som skjedde på slutten av 1800-tallet som kuliminerte i første verdenskrig. Hvis du tror skuddene Sarajevo var årsaken så sier det sitt. Hendelsen ble den utløsende årsak, men stormaktene hadde hatt pågående konflikt i flere tiår. Her tar wiki for seg det meste, men jeg kan nevne noen av de medvirkende årsakene til første verdenskrig som fant sted på slutten av 1800-tallet.

Første verdenskrig fant ikke sted på slutten av 1800 tallet. Den fant sted på begynnelsen av 1900 tallet.

Uansett så snakker jeg ikke om skuddene i Sarajevo.

Gjest Melchizedek
Skrevet
Joh. 8:44

Dere er av din far djevelen og lyster av din far dere vil gjøre. Han var en morder fra begynnelsen, og bodde ikke i sannheten, fordi det er ingen sannhet i ham. Når han taler løgn, taler han av sitt eget, for han er en løgner, og far til det.

Skrevet
Første verdenskrig fant ikke sted på slutten av 1800 tallet. Den fant sted på begynnelsen av 1900 tallet.

Uansett så snakker jeg ikke om skuddene i Sarajevo.

Du har misforstått, jeg snakket om de medvirkende årsakene som fant sted på slutten av 1800-tallet, ikke at første verdenskrig fant sted på slutten av 1800-tallet. Jeg referte til din post der du skriver at ingenting som skjedde på slutten av 1800-tallet var årsak til WW1.

Uansett så må du gjerne utdype litt. jeg synes det hadde vært interessant å lese dine synspunkt mtp at du skriver at konfliktene i dag stammer fra første verdenskrig.

Skrevet

Dag 2.

Med alle midler må vi søke å hindre at krigene bringer landevinninger med seg. Derved vil krigen føres over på det økonomiske område, hvor vi kan bringe folkene til forståelse av vårt herredømmes makt. I et slikt tilfelle blir begge krigførende makter utlevert til våre forbindelser, som finnes over hele kloden; disse forbindelsene forføyer over millioner øyne og er ikke bundet av noen landegrenser. Da vil våre rettigheter viske vekk folkenes rettigheter og vil regjere dem på samme måte som den borgerlige straffelov nå ordner forholdet mellom de forskjellige borgere. De embetsmenn som vi velger fra borgerskapet, avhengig av deres trellesinn og slaveliknende egenskaper, vil ikke være forberedt på å styre noe embete. Derfor vil de lett synke ned til bønder i vårt sjakkspill, og vil være helt i hendene på våre skolerte og kyniske rådgivere, som fra ungdommen av er oppdratt til herredømme over hele verden. Som dere vil vite, har disse sakkyndige skaffet seg kjennskap til statskunsten dels fra våre statsrettslige planer, dels fra historien og dels fra vurderinger av den nåværende situasjon. Våre opponenter kjenner ikke til lidenskapsløse betraktninger av historien. De lar seg lede av en vitenskapelig ferdighet, som arbeider med resultatene uten noen prøvende sammenligning. Derfor har det ingen hensikt å strides med dem - enten de nå lever i håpet på nye gleder eller i erindring om forgangne tider. Hovedsaken er at de tror fullt og fast på det vi har spr ytet inn i dem og anser det som vitenskapelige bud. Derfor fornyer vi stadig gjennom vår presse den blinde tiltro til vår lære. De kloke hodene blant de fremmede vil briske seg over sin viten og søke å virkeliggjøre og utnytte de erkjennelser som de har trukket ut av "vitenskapen", uten å undersøke disse erkjennelsene skikkelig og uten å ane at de er blitt satt sammen av våre representanter for å oppdra menneskene i den åndsretning som er nødvendig for oss. Tro ikke at våre påstander bare er tomme ord. Se bare på den gode mottagelse Karl Marx og Darwins lære har fått takket være oss. Dens ødeleggende innflytelse på folkenes hjerter skulle i det minste være klar for oss. I de nåværende regjeringenes hender befinner det seg en stor makt som har en avgjørende innflytelse på folkets ånd: Pressen. Den har til oppgave å henvise til angivelig nødvendige fordringer, til å bringe folkets klager til uttrykk, og til å ytre, vekke og bortlede utilfredshet. I pressen kan den frie meningsutveksling komme til orde. Men regjeringene forstod ikke å utnytte denne makten, og derfor befant den seg plutselig i våre hender. Gjennom pressen oppnådde vi innflytelse, men ble likevel selv stående i skyggen; takket være pressen har vi brakt berg av gull i våre hender, uten å bekymre oss over at det kostet strømmer av blod og tårer. Vi har kjøpt oss fri ved å ofre også noen av våre egne. Men hvert offer fra vår side er for oss verdt tusen av de uverdige.

Gjest gjestdeluxe
Skrevet
Ah du har akkurat bevist for meg...

Jeg blir sjøsyk av avataren, argumentasjonsstilen og navnet du har valgt.

Gjest Melchizedek
Skrevet
Jeg blir sjøsyk av avataren, argumentasjonsstilen og navnet du har valgt.

Så ta en sjøsyketablett da

Gjest gjestdeluxe
Skrevet
Så ta en sjøsyketablett da

Hva babler du om?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...