Gjest Gjest Skrevet 16. september 2009 #1 Skrevet 16. september 2009 Jeg ble anbefalt å lage ferdig mme i en termos. Det kunne da stå i 4-5 timer så lenge det var varmt. Stemmer dette?
Lilith Skrevet 16. september 2009 #2 Skrevet 16. september 2009 Jeg mener det står på pakken (NAN, i hvert fall) at mme aldri skal oppbevares i lengre tid, men brukes umiddelbart.
thumbalina Skrevet 16. september 2009 #3 Skrevet 16. september 2009 Du kan ha ferdig kokt vann på termos, også bare blande i pulveret når du skal lage flaska.. hvis du har ca halvparten med kaldt vann, pulver og resten av vannet kokende varmt.. vannet vil jo holde seg veldig varmt veldig lenge..
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2009 #4 Skrevet 16. september 2009 Det er absolutt ikke bra! En time er maks! MME skal blandes ut i varmt vann, min 70 grader. Også kjøles hurtig ned til passe drikketemperatur, drikkes med en gang og kastes etter barnet er ferdig med måltidet, ikke spares.
LilleMy28 Skrevet 17. september 2009 #5 Skrevet 17. september 2009 Det er absolutt ikke bra! En time er maks! MME skal blandes ut i varmt vann, min 70 grader. Også kjøles hurtig ned til passe drikketemperatur, drikkes med en gang og kastes etter barnet er ferdig med måltidet, ikke spares. MME skal ikke blandes i vann som er over 40 grader, da blir næringsstoffene borte. Så det er er nok heller vannet som skal varmes/kokes og så kjøles ned. De i barselgruppen min som hadde flaskebarn hadde en termos med kokt vann, og en flaske med nedkjølt kaldt kokt vann, blandet vannet til passe temp og så puttet de pulveret i. Vi måtte begynne med MME når poden var 7 mndr, og min erfaring er at på tur er det absolutt enklest å ha med varmt og kaldt vann og en beholder med pulver og blande når det skal serveres. Ellers blir det mye styr og søl og ekstra oppvask. Pluss at det er større fare for utvikling av bakterier i melken.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2009 #6 Skrevet 17. september 2009 MME skal ikke blandes i vann som er over 40 grader, da blir næringsstoffene borte. Så det er er nok heller vannet som skal varmes/kokes og så kjøles ned. De i barselgruppen min som hadde flaskebarn hadde en termos med kokt vann, og en flaske med nedkjølt kaldt kokt vann, blandet vannet til passe temp og så puttet de pulveret i. Vi måtte begynne med MME når poden var 7 mndr, og min erfaring er at på tur er det absolutt enklest å ha med varmt og kaldt vann og en beholder med pulver og blande når det skal serveres. Ellers blir det mye styr og søl og ekstra oppvask. Pluss at det er større fare for utvikling av bakterier i melken. Men nå anbefaler altså who å blande ut pulveret i minimum 70 grader varmt vann, uansett hva produsentene sier det skal blandes i, så derfor forholder vi oss til det fremfor produsentens anbefalinger
Edie Skrevet 17. september 2009 #7 Skrevet 17. september 2009 Ja, WHO anbefaler min. 70 grader på vannet (ikke 40 grader som det står på Nan, Hipp anbefaler 50-60 grader). Har kokt, varmt vann i flaske, tilsetter pulver, og tilsetter så kokt, kaldt vann til riktig mengde. Mme skal brukes opp innen 1 time etter tillagning.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå