Gjest Gjest_Leo_* Skrevet 15. september 2009 #1 Skrevet 15. september 2009 Hei! Jeg er en jente på 25 år som har bestemt med for å melde meg opp som privatist og få studiekompetanse. Det jeg luret på da er hvordan gjør jeg dette? Jeg har GK formgivningsfag og VK1 Tegning, form og farge fra før. 2 året fullførte jeg vel i 2001. Siden da har jeg vært i jobb og jeg tenker å fortsette i jobben min samtidig som jeg tar opp fag. Tenker jeg vil ta et og et fag av gangen. Hvordan fag trenger jeg? Har lest litt rundt på nettet men er litt forvirra. Er det noen som kan hjelpe meg med svar her?
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2009 #2 Skrevet 15. september 2009 Jeg bumper jeg, for jeg lurer på akkurat det samme.
Cullen Skrevet 15. september 2009 #3 Skrevet 15. september 2009 http://www.uio.no/studier/opptak/23-5.html http://www.samordnaopptak.no/info/poengber...g/23_5_regelen/ såvidt jeg har forstått melder man seg nå opp som privatist over internett.
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2009 #4 Skrevet 15. september 2009 Kan noen hjelpe meg med fagkodene til disse fagene? # norsk (hovedmål, sidemål og muntlig, 14 uketimer) # engelsk (skriftlig og muntlig, 5 uketimer) # samfunnslære (2 uketimer) # nyere historie (4 uketimer) # matematikk (5 uketimer) # naturfag (5 uketimer. NB! Krever 20 timer elevøvelser) er matematikk 2mx/my ? (reform 94)
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2009 #5 Skrevet 15. september 2009 Sammfunslære har du vel siden du har gått VK1? Matten tror jeg er 1MX/MY.
sungirl Skrevet 15. september 2009 #6 Skrevet 15. september 2009 dere melder dere opp til fag som videregående privatist på: privatistweb.no - fagene du trenger begynner med VG.... (så er det en kode bak)... Om du skal ta eksamen til jul går påmeldingsfristen ut i dag!!! (det er absolutt siste frist for eksamen før jul)..
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2009 #7 Skrevet 15. september 2009 Enkelte fag, som for eksempel nyere historie og matematikk, kan ikke lenger taes etter Reform 94. Det er kommet nye fagkoder som gjelder for Kunnskapsløftet. Her kan man melde seg opp. (der finnes også de forskjellige fagkodene)
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2009 #8 Skrevet 15. september 2009 Ja, det er derfor jeg kupper tråden og spør og graver. Jeg regner med at jeg må ta 1mx/y-matten for generell studiekomp. Også et spørsmål til: Om jeg har meldt meg opp i en privatist eksamen før, men ikke møtt, må jeg velge "forbedre eksamens karakter", og ikke "nytt fag"? (tro det eller ei, jag har faktisk ringt og spørt ut en videregående skole også, men mye man glemmer, gitt..)
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2009 #9 Skrevet 15. september 2009 OBS OBS. I mange fylker er oppmeldingsfristen til og med 15. September. Altså i dag, frem til kl. 00.00.
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2009 #10 Skrevet 15. september 2009 Enkelte fag, som for eksempel nyere historie og matematikk, kan ikke lenger taes etter Reform 94. Det er kommet nye fagkoder som gjelder for Kunnskapsløftet. Her kan man melde seg opp. (der finnes også de forskjellige fagkodene) Nei tuller duu? Jeg ringte i dag og spurte, men fikk svar om at det man tok nå som reform 94 kunne blandes med kunnskapsløftet om man ikke rakk alt. Siste sjans var våren 2010..
Cullen Skrevet 15. september 2009 #11 Skrevet 15. september 2009 nei siste sjansen din er nå og 1mx og 1my finnes ikke lenger. Nå kalles det P matte og T matte.
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2009 #12 Skrevet 15. september 2009 Joda, de finnes fram til sommeren. Reform 94 er ikke død før da. Jeg skjønner bare ikke hvilke fag jeg skal ta
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2009 #13 Skrevet 15. september 2009 Ja, det er derfor jeg kupper tråden og spør og graver. Jeg regner med at jeg må ta 1mx/y-matten for generell studiekomp. Ja, det er 1mx/y-matematikken som gjelder, men etter kunnskapsløftet heter det noe annet. Du vi finne det inne på privatistweb. Også et spørsmål til: Om jeg har meldt meg opp i en privatist eksamen før, men ikke møtt, må jeg velge "forbedre eksamens karakter", og ikke "nytt fag"? (tro det eller ei, jag har faktisk ringt og spørt ut en videregående skole også, men mye man glemmer, gitt..) Jeg er rimelig sikker på at du kan velge "nytt fag" så lenge du ikke har karakter i faget fra før. Dere som har 2 år fra før på yrkeskole kan vel ta allmenn påbygg?
Noli Skrevet 15. september 2009 #14 Skrevet 15. september 2009 Ja, det er derfor jeg kupper tråden og spør og graver. Jeg regner med at jeg må ta 1mx/y-matten for generell studiekomp. Også et spørsmål til: Om jeg har meldt meg opp i en privatist eksamen før, men ikke møtt, må jeg velge "forbedre eksamens karakter", og ikke "nytt fag"? Nytt fag. Så lenge du ikke har tatt eksamen, har du ikke karakter.
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2009 #15 Skrevet 15. september 2009 Nei tuller duu? Jeg ringte i dag og spurte, men fikk svar om at det man tok nå som reform 94 kunne blandes med kunnskapsløftet om man ikke rakk alt. Siste sjans var våren 2010.. Nei, jeg tuller ikke. En jeg kjenner må ta historiefaget på nytt da eldre historie(dette gjelder ikke for 23/5-regelen) ikke lenger kan taes, og nyere og eldre historie er slått sammen i Kunnskapsløftet. Jeg har ikke påstått at man ikke kan blande fag tatt etter Reform 94 og Kunnskapsløftet.
sungirl Skrevet 15. september 2009 #16 Skrevet 15. september 2009 Se kodene under hver #: # norsk (hovedmål, sidemål og muntlig, 14 uketimer) - VG4005 - Norsk muntlig VG4006 - Norsk sidemål, skriftlig, privatist VG4004 - Norsk hovedmål, skriftlig privatist # engelsk (skriftlig og muntlig, 5 uketimer) VG1205 - Engelsk, muntlig VG1203 - Engelsk privatister # samfunnslære (2 uketimer) denne fant jeg ikke innpå der.... # nyere historie (4 uketimer) VG4600 - Nyere historie # matematikk (5 uketimer) VG1343 - Matematikk 1Y, privatist el. VG1342 - Matematikk 1X, privatist # naturfag (5 uketimer. NB! Krever 20 timer elevøvelser) VG1401 - Naturfag, privatister (studiekompetanse) er matematikk 2mx/my ? (reform 94)
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2009 #17 Skrevet 15. september 2009 Unnskyld, jeg skjønner at jeg virker som en vimsekopp, jeg kan begynne fra begynnelsen kanskje, så skjønner jeg selv hva jeg får svar på. Jeg har fullført gk og vk1 for en del år siden. (Yrkesfaglig) Jeg vil begynne med fagene jeg trenger for generellt studiekompetanse slik at jeg en gang i fremtiden vil ha muligheten til å kunne ta høyere utdanning. jeg jobber for fullt, så jeg regner med at jeg kan bruke 23/5-regelen når den tid kommer, om jeg har fått tatt fagene. Jeg vil gjerne ta en del reform 94 fag nå, fordi jeg har bøkene til de, og har halvveis gått gjennom de før. Men siden det er så mye rare regler mellom reform 94/kunnskapsløftet nå er jeg lettere forvirret, og lurer på om jeg bare skal melde meg opp i et par fag fra kunnskapsløftet alikevel. Men når jeg ser på oversikt over hvilke fag jeg må ha tatt, står det bare navnet på faget og timene. På privatistweb står det koder. Hjelp? hva er kodene til disse? og er det slik at jeg da ikke bør ta nyere historie og matte på reform 94, for de kan ikke overføres til kunnskapsløftet? Kunnskapsløftet: * norsk (393 timer) * engelsk (140 timer) * matematikk (224 timer) * naturfag (140 timer) * samfunnsfag (84 timer) * historie (140 timer) Reform 94: * norsk (hovedmål, sidemål og muntlig, 14 uketimer) * engelsk (5 uketimer) * samfunnsfag (samfunnslære 2 uketimer og nyere historie 4 uketimer) * matematikk (5 uketimer) * naturfag (5 uketimer)
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2009 #18 Skrevet 15. september 2009 Unnskyld, jeg skjønner at jeg virker som en vimsekopp, jeg kan begynne fra begynnelsen kanskje, så skjønner jeg selv hva jeg får svar på. Jeg har fullført gk og vk1 for en del år siden. (Yrkesfaglig) Jeg vil begynne med fagene jeg trenger for generellt studiekompetanse slik at jeg en gang i fremtiden vil ha muligheten til å kunne ta høyere utdanning. jeg jobber for fullt, så jeg regner med at jeg kan bruke 23/5-regelen når den tid kommer, om jeg har fått tatt fagene. Jeg vil gjerne ta en del reform 94 fag nå, fordi jeg har bøkene til de, og har halvveis gått gjennom de før. Men siden det er så mye rare regler mellom reform 94/kunnskapsløftet nå er jeg lettere forvirret, og lurer på om jeg bare skal melde meg opp i et par fag fra kunnskapsløftet alikevel. Men når jeg ser på oversikt over hvilke fag jeg må ha tatt, står det bare navnet på faget og timene. På privatistweb står det koder. Hjelp? hva er kodene til disse? og er det slik at jeg da ikke bør ta nyere historie og matte på reform 94, for de kan ikke overføres til kunnskapsløftet? Kunnskapsløftet: * norsk (393 timer) * engelsk (140 timer) * matematikk (224 timer) * naturfag (140 timer) * samfunnsfag (84 timer) * historie (140 timer) Reform 94: * norsk (hovedmål, sidemål og muntlig, 14 uketimer) * engelsk (5 uketimer) * samfunnsfag (samfunnslære 2 uketimer og nyere historie 4 uketimer) * matematikk (5 uketimer) * naturfag (5 uketimer)
Noli Skrevet 15. september 2009 #20 Skrevet 15. september 2009 Du kan ikke ta nyere historie og matte etter R94 fordi det ikke lenger arrangeres eksamen i de fagene. Og oppmeldings, og betalingsfristen, er i dag.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå