Gå til innhold

Foreldremøte


Gjest Purple Haze

Anbefalte innlegg

Gjest Purple Haze

Jeg er førskolelærer, og i den jobben må jeg ha ansvar for foreldremøter et par ganger i året.

Etter å ha jobbet i dette yrket i en del år, føler jeg at det hadde vært fint å gjort noe litt annerledes på høstens foreldremøte.

Hva ønsker dere som barnehageforeldre at et godt foreldremøte skal inneholde?

(i tillegg til generell info osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På et møte jeg var på fikk vi 4 ulike "case" i forhold til barn som alle var nokså forskjellig, men samtidig passet minst en av dem på alle. Deretter samlet vi oss i grupper ut fra hvilket tema vi gjerne ville diskutere, og fikk delt erfaringer og tanker med hverandre- med en ansatt og andre foreldre. Temaene var f.eks. aggressiv adferd, hvem er sjefen i huset og sjenerthet. Det var et av møtene jeg føler jeg fikk mest ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har først litt samlet info og så går har vi resten av møtene avdelingsvis.

På min avdeling spurte vi i fjor etter hvilke tema, aktiviteter de ville at vi kunne bruke i løpet av det kommende året. Foreldrene kjenner jo sine barn veldig godt og kommer med forslag til ting de tror sitt barn vil sette pris på, så det blir på en måte litt barns medvirkning opp i det hele...

I fjor skrev jeg ned alle ideene som kom inn og prøvde å bruke noe av det innimellom. Forslagene de kom ved var veldig forskjellige alt fra dra på bærtur og lage saft, dra på fisketur, spill fotball, kanonball, bruk strikk og hoppetau med barna, bruk sanger med bevegelser, ha eventyr som tema osv... Fikk jo ikke brukt absolutt alle tipsene som kom inn i fjor, men brukte en del av de.

Kommer til å spørre om det samme i år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Det der har jeg også gjort en gang, spurt etter forslag til aktiviteter fra foreldrene. Kanskje jeg skulle gjøre det i år også :)

Takk for innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_2barnsmamma_*

Vi ble delt opp i grupper og bedt om å skrive hva vi som foreldre forventet av barnehagen. Også hadde vi en fin diskusjon etterpå. Det var veldig ålreit:) Mange gode tanker som kom fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ett föräldramöte vi hade i våras hade vi "samling" precis som barnen har med personalen på morgonen.

De pratade en del om hur de gör på samlingen om teman de arbetar med, de "spelade" busiga barn som inte kunde sitta still eller pratade hela tiden. Jag tyckte det gav en bra praktisk inblick i barnens dag och det kändes mer lättsamt att sitta på golvet i stora lekrummet än på de små barnstolarna i vid borden.

Innehållsmässigt vill jag veta

* feedback på hur vi föräldrar fungerar vid lämning/hämtning

* teman de arbetar med

* problemställningar de har eller arbetar med i gruppen

* genomgång av ordningsregler och sånt (sjukdomar, smokkebruk, soving, att ha med leksaker till barnehagen, hur barnehagen gör vid födelsedagsfirande, med mera)

Jag var också glad över att de valde att bjuda på uppskuren frukt och saft i ställe för kaffe och bullar/kakor. Det kändes fräscht.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En førskolelærer i barnehagen til datteren min pleide å lage en liten fortelling, hvor hun samlet opp morsomme ting ungene hadde sagt i samlingsstunder, knyttet til det temaet de tok opp akkurat på den samlingen. Altså, søte, morsomme kommentarer av den typen barn kommer med, ikke noe som kunne røpe private forhold eller lignende.

Det var artig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også førskolelærer! På mitt første foreldremøte satte jeg frem malesaker på bordene, også fikk alle foreldrene male sitt barn! Hang opp bildene på veggen slik at barna kunne se de dagen etter. Veldig populært og det løser litt på stemningen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze
Jeg er også førskolelærer! På mitt første foreldremøte satte jeg frem malesaker på bordene, også fikk alle foreldrene male sitt barn! Hang opp bildene på veggen slik at barna kunne se de dagen etter. Veldig populært og det løser litt på stemningen:-)

Så morsomt :) Det skal jeg hvert fall ta med meg videre. Takk for at du delte det med meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også førskolelærer! På mitt første foreldremøte satte jeg frem malesaker på bordene, også fikk alle foreldrene male sitt barn! Hang opp bildene på veggen slik at barna kunne se de dagen etter. Veldig populært og det løser litt på stemningen:-)

Jeg hadde lurt på hva poenget var. (Og kanskje følt at det var litt bortkastet tid?)

Synes foreldremøter bør bestå av ting som har en mening, og som er en toveiskomunikasjon mellom foreldrene og barnehagen.

Altså all informasjon om hva barnehagen forventer av oss foreldre, og hva vi forventer av barnehagen.

Pluss kanskje litt "spilleregler" rundt dette med bursdagsfeiringer o.l.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg hadde fått litt panikk dersom jeg måtte male på et foreldremøte. Jeg kan absolutt ikke tegne eller male, og hadde syntes det hadde vært veldig pinlig...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde fått litt panikk dersom jeg måtte male på et foreldremøte. Jeg kan absolutt ikke tegne eller male, og hadde syntes det hadde vært veldig pinlig...

Herlighet, hvor mange tror du egentlig av alle foreldrene som er der kan male å tegne? Dere må slutte å være så negative og heller se det posetive i det, alle får seg en god latter når bildene henges opp, for regner med ingen kan male særlig fint og det løsner litt opp på stemmningen.

Hvorfor skal alle foreldremøter være så kjedelige, skader vel ikke å sprite opp litt med aktiviteter for foreldrene i tilleg til informasjonen vi skal få med oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, hvor mange tror du egentlig av alle foreldrene som er der kan male å tegne? Dere må slutte å være så negative og heller se det posetive i det, alle får seg en god latter når bildene henges opp, for regner med ingen kan male særlig fint og det løsner litt opp på stemmningen.

Hvorfor skal alle foreldremøter være så kjedelige, skader vel ikke å sprite opp litt med aktiviteter for foreldrene i tilleg til informasjonen vi skal få med oss.

Foreldremøter er da på ingen måte kjedelige? De handler jo om rammene for barnas hverdag, og det er jo noe de aller fleste foreldre bør være veldig interessert i?

Jeg hadde hatt problemer med å forholde meg seriøst til noen som forlangte at jeg skulle tegne en tegning, uten å ha noen annen grunn enn at det "løser opp stemningen".

På samme måte som jeg missliker situasjoner der man påtatt skal "bli kjent" ved å synge alle navn på rad og rekke. (Nei, det er ikke implisert i tråden her.) så ville jeg følt meg ukomfortabel med å måtte tegne en tegning som skulle vises frem i plenum.

Det viktige her er vel mer å få en to-veis kommunikasjon mellom foreldrene og de ansatte i barnehagen. Der barnas barnehagedag er tema.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et foreldremøte kan være på alle måter kjedelig. Det har ingenting med interessen for barnas hverdag å gjøre, men med opplegget og møtelederen. Så å sprøye litt humør og glede inn ser jeg bare som positivt.

Derimot synes jeg ikke et foreldremøte skal trekkes ut i det uendelige. Mange har flere foreldremøter å gå i, mange er slitne etter en lang dag og vil helst hjem i rimelig tid. Jeg synes en del foreldremøtearrangører ser ut til å glemme dette, og legger opp til noe som nærmest ligner en kurvfest, med lang spisepause midt i. Greit at foreldrene skal få litt tid til å bli kjent med hverandre, men alt med måte. Dessuten så har vi vel alle erfaring med den såkalte "møteuthaleren," den forelderen som simpelthen elsker møter, lyden av sin egen stemme, og alltid har litt mer på hjertet når møtet skulle vært ferdig for et kvarter siden...

Endret av Emera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fordra foreldremøter der man skal tegne, løse oppgaver, der vi skal diskutere div tema osv. Jeg er der for å få informasjon, gi informasjon de måtte trenger, være med å finne på ting, komme med forslag og slike relevante ting. Jeg tar meg ikke fri fra jobb for å male.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Takker for mange gode innspill. Foreldremøtet er nå avviklet, og det ble temmelig tradisjonelt, med info fra meg+ støttepedagog, diskusjon og spørsmål og svar.

På min avdeling har jeg mange foreldre som er engasjerte, aktive og deltakende på møter. Det er kjempeflott, og skaper et godt møte. Foreldrene får selv være med å sette preg på møtet, og det skaper en god dialog mellom oss som personale og foreldrene.

Jeg er heller ikke så glad i kveldsmøter, og prøver å være effektiv. Vi holdt på i drøyt 1,5 time, og det var passe :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fordra foreldremøter der man skal tegne, løse oppgaver, der vi skal diskutere div tema osv. Jeg er der for å få informasjon, gi informasjon de måtte trenger, være med å finne på ting, komme med forslag og slike relevante ting. Jeg tar meg ikke fri fra jobb for å male.

Nei, tenke seg til å gjøre noe morsomt i samme slengen, må være måte på å ha det gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...