Gjest Madam Felle Skrevet 20. august 2003 #41 Del Skrevet 20. august 2003 Du har ikke svart meg på mitt spørsmål du snakker om medbestemmelsesrett, men hva om den ene vil ta abort og den andre ikke hvem skal få viljen sin da om de ikke klarer å bli enig? vil gjerne ha svar fra deg på det før jeg begynner å diskutere dette videre, men ut i fra som du sier så skal mannen bestemme om han vil ha barnet eller ikke, og kvinnen skal bare føye mannen, det er slik jeg tolker dine svar, men gi meg et svar på problemstillingen over så skal jeg gjerne forklare deg bedre hva jeg mener. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. august 2003 #42 Del Skrevet 20. august 2003 Det jeg mener Madam Felle, er at jeg mener den blivende far selvsagt skal ha et ord med i laget når det skal tas standpunkt om abort. Jeg synes det er diskrimenerende slik loven er idag og ikke minst måten jeg hører du snakker på. Dersom det er en tvist om abortspørsmålet, mannen vil, men ikke kvinnen, neivel - selvsagt kan hun ikke tvinges til det, men da har mannen fått uttalt seg og gitt sin mening. Da kan ingen komme i ettertid å klandre ham for å ikke ville ha noe med denne moren og barnet å gjøre. Han har da fått lov til å være ærlig og si sin mening. Slik mener jeg at det burde være - vil han allikevel ha kontakt, så selvsagt må han få lov til det. Det eneste som er synd er at en kvinne som "lurer" mannen til å gjøre seg gravid aldri kommer til å bli straffet for sine handlinger - for hun har selvsagt ikke "guts" nok til å innrømme de faktiske forhold. Hvem vil innrømme at de må "lure" en mann til å gjøre seg gravid? Ingen av dem, de kunne jo risikere at mannen fikk sympati istedet for dem selv. For det er jo slik det skal være i slike saker - mannen er den store stygge ulven som ikke klarer å stå imot å ha sex med en kvinne han ikke kunne tenke seg å stifte familie med. Spør noen menn, du ... om de aldri har hatt tilfeldig sex. Samtidig så kan du jo spør hva de ville gjort dersom en kvinne de hadde tilfeldig sex med bedyret at hun tok p-piller eller annen nesten 100 % sikker prevensjon. Tror du da alle brukte kondom? Det er faktisk veldig mange som har sex med mennesker de overhodet ikke kunne tenkt seg å stifte familie med. MEN så er det en annen side av denne saken - det er alle kvinner som tar abort MOT mannens vilje ... her er det ikke mye demokrati ute og går. Synes du det og er helt greit? Men hvis hovedmengden av de som lager lover og regler innehar samme synspunkter som deg så kommer det vel aldri til å bli bedre heller. Når det gjelder graviditet og abort-spørsmålet så blir det alltid snakk om at dette gjelder kun kvinnen - det er jo kvinnens kropp - det er hun som går gravid ... Iflg. deg og dine meningsfeller her på KG, så er det jo direkte latterlig at jeg overhodet tenker tanken på at mannen skal høres i det hele tatt. Bør ikke kvinnen da være såpass ærlig overfor seg selv, mannen og det ufødte liv at hun tar et oppgjør før det er for sent. Ok - vil hun ha barnet mot mannens vilje, ja, da må hun finne seg i å oppdra barnet alene. Har hun da ressurser nok til det? Har hun støtteapparat rundt seg? Slike ting bør det fokuseres på - ikke sette fokus på at mannen ikke vil stille opp. Da visste hun det på forhånd. Og et lite apropos til slutt ... jeg har selv vært enslig mor, jeg har født, oppdratt mitt eget barn uten støtte fra faren. Jeg syntes det var helt greit, jeg ... det var mitt ønske å bære fram barnet og da kunne jeg aldri i livet ha skjelt ut ham for ikke å stille opp for oss. Men jeg har bestandig vært ærlig overfor barnet og fortalt at jeg valgte å gjøre det slik ... det har h*n respektert meg for. Vil legge til at jeg selv ble gravid ved et uhell, men valgte allikevel å bære fram barnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. august 2003 #43 Del Skrevet 21. august 2003 Når man spiller russisk rullett så får man ta konsekvensene av sine egne handlinger og stå for dem i ettertid! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ???? Skrevet 21. august 2003 #44 Del Skrevet 21. august 2003 Til dere som slakter Mona her, og mener at "om en mann er så dum å ha sex" og blir lurt, eller "spiller russisk rullet" så må man stå for dette. Hvorfor gjelder ikke det samme for en kvinne? Om hun er så dum og har sex, så burde vel også hun måtte ta konsekvensen av dette og bære frem barnet dersom hun først er blitt gravid? Dere sier det er to som må til for å lage barn, og dere mener det er rett og rimelig at den biologiske faren må står til ansvar for dette, og da skurrer det i mine øyne at den biologiske moren ikke må ta det samme ansvaret om hun blir gravid og føde barnet. Å lure en person ved å manipulere med prevensjonen, som f.eks. stikke hull på kondomet burde være en straffbar handling, da dette ikke bare handler om å skaffe seg et barn, men samtidig påføre en annen person enorme kostnader som den personen ikke ønsket seg. Det er bedrageri og vi vet alle hvilke strafferammer det er for økonomisk kriminalitet her i landet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aniqa Skrevet 21. august 2003 #45 Del Skrevet 21. august 2003 Selvfølgelig gjelder det begge kjønn!! De må begge ta konsevensen og stå til ansvar. Jeg synes også det er forkastelig å lure et barn på en mann, men synes det er naivt av menn å stole på en dame de møtte på byen tidligere på kvelden. Hvis de ikke vil ha barn så må de selv være med på å sørge for at det ikke skjer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mona Skrevet 21. august 2003 #46 Del Skrevet 21. august 2003 Gjest skrev: Når man spiller russisk rullett så får man ta konsekvensene av sine egne handlinger og stå for dem i ettertid! Det gjelder altså bare mannen? Regner ikke med noe svar - for enkelte av dere er mye flinkere til å kritisere andre sine meninger enn å utdype sine egne. Det er noen dager siden jeg svarte deg, Madam Felle, synes det hadde vært litt interessant om du gadd svare meg på de spørsmålene jeg stilte som gjest her ... glemte å skrive navnet mitt. Men det er innlegget hvor det er svart, blå og rød skrift jeg mener... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. august 2003 #47 Del Skrevet 21. august 2003 Ja begge har ansvar for barnet,men hvorvidt de gidder å ta ansvaret er jo noe helt annet. Om moren nekter å oppgi faren for å være snill mot ham,så skulle hun aldri hatt barn.Da setter hun et annet voksent ansvarsløst menneske foran den nye lille verdensborgeren som egentlig skulle stått først. Nekter hun barnet å treffe sin far fordi far og mor har noe uoppgjort eller en fæl fortid,så er hun dum.Det har fortsatt ikke noe med barnet å gjøre. Og jeg er mye enig i det som skrives her inne,men synes det fokuserer veldig mye på mannen og dama og IKKE barnet. Faren er en drittsekk som kan gå å legge seg ned å lage barn og drite i ansvaret og jeg har ikke noe til overs for damer som setter seg i den situasjonen heller. Damene kan lure og gjøre hva de vil,det er de som sitter med makta,bukta og begge enda.Uansett åssen regler det er i dag,så står de skikkelige fedrene i stampe om det er noen som virkelig vil stå på å hevde sin rett. Moren skulle ha oppgitt barnefaren uansett.Gi henne dagsbøter. Hvor blir ungen av oppi alt dette her???????????????? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aniqa Skrevet 21. august 2003 #48 Del Skrevet 21. august 2003 Gjest skrev: Det gjelder altså bare mannen? Regner ikke med noe svar - for enkelte av dere er mye flinkere til å kritisere andre sine meninger enn å utdype sine egne. Selvfølgelig gjelder det begge kjønn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. august 2003 #49 Del Skrevet 21. august 2003 Om graviditeten er et resultat av en voldtekt,så kan jeg forstå hvorfor moren gjør slikt. For i slike tilfeller så bør mor få lov til å distansere seg fra den voldelige mannen og beskytte barnet fra farens adferd. Så i ekstreme tilfeller så støtter jeg mor om hun gjør slike valg. Jeg kan ikke si at jeg forstår,for jeg har aldri opplevd det,men min den dypeste medfølelsen til de som har blitt utsatt for det og velger å bære fram barnet å ta ansvar for det. All ære til de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 21. august 2003 #50 Del Skrevet 21. august 2003 Gjest skrev: Det gjelder altså bare mannen? Regner ikke med noe svar - for enkelte av dere er mye flinkere til å kritisere andre sine meninger enn å utdype sine egne. Det er noen dager siden jeg svarte deg, Madam Felle, synes det hadde vært litt interessant om du gadd svare meg på de spørsmålene jeg stilte som gjest her ... glemte å skrive navnet mitt. Men det er innlegget hvor det er svart, blå og rød skrift jeg mener... akkurat som deg har jeg mye på meg for tiden, og har ikke hatt så mye tid til å være her inne med både arbeid og skole for øyeblikket. Nå skal jeg legge meg, men kommer tilbake i morgen med svar på det du spør om, men som jeg egentlig føler at jeg allerede har svart på. Kvinnekroppen er kvinnen som bestemmer over, ja mannen har rett til å bli hørt, men kan ikke forlange at kvinnen skal gjøre si eller så. Barnet skal ikke bli lidende uansett, og mannen bør bruke sin egne kondom. Det finnes utspekulerte kvinner ja, men også menn. Men skal lese over det du har skrevet i morgen og gi deg et bedre svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 21. august 2003 #51 Del Skrevet 21. august 2003 Ja begge har ansvar for barnet,men hvorvidt de gidder å ta ansvaret er jo noe helt annet. Om moren nekter å oppgi faren for å være snill mot ham,så skulle hun aldri hatt barn.Da setter hun et annet voksent ansvarsløst menneske foran den nye lille verdensborgeren som egentlig skulle stått først. Nekter hun barnet å treffe sin far fordi far og mor har noe uoppgjort eller en fæl fortid,så er hun dum.Det har fortsatt ikke noe med barnet å gjøre. Og jeg er mye enig i det som skrives her inne,men synes det fokuserer veldig mye på mannen og dama og IKKE barnet. Faren er en drittsekk som kan gå å legge seg ned å lage barn og drite i ansvaret og jeg har ikke noe til overs for damer som setter seg i den situasjonen heller. Damene kan lure og gjøre hva de vil,det er de som sitter med makta,bukta og begge enda.Uansett åssen regler det er i dag,så står de skikkelige fedrene i stampe om det er noen som virkelig vil stå på å hevde sin rett. Moren skulle ha oppgitt barnefaren uansett.Gi henne dagsbøter. Hvor blir ungen av oppi alt dette her???????????????? les noen av mine innlegg du, så finner du ut hva jeg mener om barnet i dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 23. august 2003 #52 Del Skrevet 23. august 2003 Det jeg mener Madam Felle' date=' er at jeg mener den blivende far selvsagt skal ha et ord med i laget når det skal tas standpunkt om abort. Jeg synes det er diskrimenerende slik loven er idag og ikke minst måten jeg hører du snakker på. Dersom det er en tvist om abortspørsmålet, mannen vil, men ikke kvinnen, neivel - selvsagt kan hun ikke tvinges til det, men da har mannen fått uttalt seg og gitt sin mening. Da kan ingen komme i ettertid å klandre ham for å ikke ville ha noe med denne moren og barnet å gjøre. [/quote'] Jeg er ikke enig med deg her, for det er ikke like stor påkjenning for en mann å ta abort som deter for en kvinne, det er hun som må legges inn på sykehuset, og ta inngrepet, og dette slipper mannen, og derfor har han ikke like mye han skulle ha sagt om den saken. har sikkert svart deg på akkurat dette før også, men mener fortsatt at det er kvinnen som har hovedavnsaret om abort eller ikke siden det er hennes kropp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anna Lovinda Skrevet 25. august 2003 #53 Del Skrevet 25. august 2003 Problemet med en slik debatt er at den reiser så mange problemstillinger: Etikk, moral, kvinners rett til å bestemme over egen kropp, hva definisjonen på et liv er, straffbare handlinger, etc. Mye av dette blir fargelagt av hva vi føler og hvilke grenser man subjektivt har, men en ting slipper vi å ta stilling til: Kvinners rett til selvbestemt abort. Denne retten og ansvaret som følger med ble gitt oss i 1978. Jeg har problemer med å tro at mange kvinner bruker denne retten til å "lure" mannfolk. Unntak finnes, selvfølgelig, fordi vi har forskjellige grenser for etikk og moral. Disse vil også gjenspeiles på dette området. Men de aller fleste kvinner vil jeg tro er sitt ansvar bevisst. Hvis man er et normalt utrustet menneske, vil man være i stand til å ta et valg som en selv kan stå inne for med hevet hode. Her finnes det ingen fasitsvar. Det som er rett for en, kan være galt for en annen. Imidlertid vet alle at hvis har man sex, kan det også bli barn av det. Dette gjelder også mannen. Jeg går ut fra at det som debatteres her er one-nighters? Her gjelder rett og slett sundt bondevett: Bruk kondom. Ikke bare fordi det kan bli barn av akten, men fordi man ikke har noen som helst garanti for hvem partneren har hatt seksuell omgang med før. Hva som er rett når barnet evnt er født, finnes det heller ingen fasitsvar på. I noen tilfeller vil det være best at far er innvolvert, i andre ikke. Og det er min konklusjon. Så lenge loven om selvbestemt abort eksisterer, har far faktisk ingen selvsagt innflytelse på mors valg. Dette kan man være uenig i til man blir blå i trynet, men dette er de faktiske forhold. Så kan man ha de moralske og etiske syn på dette som man vil, men til syvende og sist er det mor som bestemmer. Anna (som må slutte å la seg angasjere så mye) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå