Gå til innhold

Miniatyrhunder

Fremhevede innlegg

Gjest SmallTalk
Skrevet
vi lever i 2009, så jeg synes at det burde være lovelig å ta med små hunder inn i butikken, å det uten at noen skal komentere negativt på dette.

for min del kunne store hunder blitt med inn også, men jeg kan forstå at det ikke hadde hvert så populært blandt de som er redd hunder. når man bærer de små hundene i butikken, burde det ike være noe problem synes nå jeg, dessuten så tror jeg at, hvis hunden kunne valgt mellom å bli bært med inn, eller å stå utenfor alene, ville den valgt å bli med inn. (min ville det hvertfal)

for mange er jo hundene en del av livet, å de er som barna de aldri fikk / får. kunne de ikke hatt noen butikker som det var lov å ta med hunder inn, store som små?:)

så klart, det måtte jo hvert en slags "regel" om at man må ha kontrol på hunden, får det hadde hvert stress med 10 svære hunder som springer rundt om kring å stjeler mat fra ferskvare disken...

Er du helt blåst? :roll:

Grunnen til at det er totalforbud med hunder i f.eks matbutikker er pga hygieneregler og smittefare. Dyr er potensielle smittebærere til rimelig mange sykdommer og bakterier, og man kan ikke ha disse gående rundt i butikken, ei heller bærende.

I tillegg så kommer et aspekt som allergi inn. Ikke alle som ferdes eller jobber i butikkene tåler hunder. Da hjelper det lite at de er små, så lenge de fører til akutte allergisk utbrudd av diverse slag.

Har du virkelig så store problemer med å sette fra deg hunden ute eller la den være igjen i bilen, så foreslår jeg at du lar den være hjemme.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
vi lever i 2009, så jeg synes at det burde være lovelig å ta med små hunder inn i butikken, å det uten at noen skal komentere negativt på dette.

Haha, jeg håper du ikke er seriøs :fnise:

Skrevet

for min del kunne store hunder blitt med inn også, men jeg kan forstå at det ikke hadde hvert så populært blandt de som er redd hunder. når man bærer de små hundene i butikken, burde det ike være noe problem synes nå jeg, dessuten så tror jeg at, hvis hunden kunne valgt mellom å bli bært med inn, eller å stå utenfor alene, ville den valgt å bli med inn. (min ville det hvertfal)

for mange er jo hundene en del av livet, å de er som barna de aldri fikk / får. kunne de ikke hatt noen butikker som det var lov å ta med hunder inn, store som små?:)

så klart, det måtte jo hvert en slags "regel" om at man må ha kontrol på hunden, får det hadde hvert stress med 10 svære hunder som springer rundt om kring å stjeler mat fra ferskvare disken...

Så du mener at allergier og hygiene er noe som skal bli "modernisert bort" bare fordi vi lever i 2009? Tåpelig argument...

Personlig er jeg mer redd for (er egentlig ikke redd for noen hunder, men hvis jeg må velge) små hunder enn store. Generell regel blant alle de hundrevis av hundene jeg har møtt, er at de store er

a)lettere å lese, og viser humør bedre, samt b)har bedre oppdragelse og mentalitet enn de små.

Min erfaring, og vet flere er med meg. Nei, jeg sier ikke at alle små hunder er koko, men at mine møter med små hunder har båret preg av tidligere nevnte holdning om at hvis bikkja ikke kan oppføre seg, er det jo bare å løfte den opp.

Av samme grunn trives jeg bedre i en innhegning med 20 hunder, hester, kuer eller hva det måtte være, enn med å stikke handa inn i et bur med en kanin eller hamster.

Skrevet (endret)

Jeg ser heller ikke helt hvordan årstallet vi lever i skal være relevant når det gjelder smitte, hygiene og allergi. Hunder (bortsett fra førerhunder og politihunder på jobb) har ingenting i butikker å gjøre, uansett størrelse. Så hvis man ikke ønsker å sette hunden utenfor, så lar man den bli med hjemme eller vente i bilen. Så enkelt er det faktisk.

Nå det er sagt, så er generaliseringer like ille uansett hvem det rammer. Så om man tenker noe negativt, blir skeptisk og reagerer deretter om man treffer på noen med en miniatyrhund i parken fordi man har sett noen med miniatyrhund i butikken (eller lest om det på KG), så blir ikke det riktig.

Endret av Tabris
Skrevet

Dette er jo en helt latterlig diskusjon!

TS klarer ikke annet enn å begrunne hvorfor man har fordommer mot miniatyrhundeiere ved å mase om at det må være lov å ta med de minste hundene inn på butikken!!!

Selv er jeg eier av en mellomrase. Jack Russel Terrier. Hun får da selvfølgelig ikke være med inn på butikken eller kiosken! Uansett om jeg syns det er helt forferdelig skummelt å sette henne igjen utenfor siden det er en renraset hund. Jeg er fryktelig glad i henne, og det har da ingenting med prisen å gjøre.

Det er en grunn til at forbudet er som det er. Allergikere skal ikke være nødt til å løpe ut av butikken om de er der inne, og hygiene er også et veldig sterkt argument mot å ha med seg hund inn.

Det å løfte hunden sin kan vel være i en egen diskusjon egentlig.

Jeg forstår at man løfter hunden om det oppstår farer. Det har også jeg gjort.

Det som er faren med å løfte opp hunden er at det kan bli en vane. Og blir det en vane går det utover språket til hunden. Hunden lærer ikke å kommunisere til de de møter at dette er ikke ok feks.

Hunder bør få hilse på hverandre uten bånd. Da er de mest mulig fri til å bruke kroppspråket de er født med. Og kan på den måten fortelle den de møter hva som er greit og hva som ikke er greit.

Både store og små hunder kan dette språket i utgangspunktet, men mange av oss mennesker forstår det ikke og ser på mye av det som aggressiv adferd, spesielt fra store hunder.

Skrevet

Jeg passer en liten chihuahua nå for tiden, han har vært her en uke nå. Dette er jo veldig kort tid, er klar over det, men hittil har jeg ikke fått noen teite kommentarer. Så klart har folk ledd og "ertet" litt over hvor liten han er, men det gjør ingenting - jeg flirer jo av ham selv innimellom :) Søte lille erten.

Angående bæring, så ser jeg absolutt at det er praktisk å kunne bære små hunder i f.eks. hundebager innimellom. På tog eller buss er det utrolig praktisk. Jeg slipper å tenke på at han kan bli tråkket på av travle reisende, og hvis vi mot formodning skulle kræsje er den lille kroppen mye tryggere i en hundebag enn om han skulle vært løs å gulvet.

Men utenom sånne tilfellener går såklart krabaten på egne bein. Noe annet hadde bare vært latterlig. Han har forresten et helt vanlig svart halsbånd, samt svart bånd. Og jeg ser helt "vanlig" ut, ikke oversminket eller veldig rosa. Jeg tror dette hjelper litt på fordommer... Enten man liker det eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...