Gjest ts Skrevet 12. september 2009 #21 Skrevet 12. september 2009 Ts, det er da helt greit med bæring når det trengs, men det er fortsatt ikke greit å ta hunden med inn på kiosk eller butikk. Det har ingenting med størrelse å gjøre, men hensynet til andre mennesker (f.eks allergi som er nevnt her), og til lover og regler. Lover og regler skal gjelde for alle, det er ikke noen unntak fordi hunden er liiiiten! Når mener du det trengs? hvis man har lyst til å være veldig krass kan man si at hunden uansett ikke har noe å gjøre i armene på eieren fordi det er en hund bare venter på at den kommentaren skal komme.
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2009 #22 Skrevet 12. september 2009 Det trengs vel å bære bikkja når det kommer en stor kjøter og truer den, eller andre ting som den er for liten til å hamle opp med selv.
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2009 #23 Skrevet 12. september 2009 Når mener du det trengs? hvis man har lyst til å være veldig krass kan man si at hunden uansett ikke har noe å gjøre i armene på eieren fordi det er en hund bare venter på at den kommentaren skal komme. Jeg ser at du unngår mer snakk om kiosker og butikker
Gjest ts Skrevet 12. september 2009 #24 Skrevet 12. september 2009 Jeg ser at du unngår mer snakk om kiosker og butikker Fordi vi rett og slett er og blir uenige.Jeg kommer til å fortsette å bære hunden min dersom jeg ser det som nødvendig.
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2009 #25 Skrevet 12. september 2009 Fordi vi rett og slett er og blir uenige.Jeg kommer til å fortsette å bære hunden min dersom jeg ser det som nødvendig. Hva har bæring med at du tar med hunden i en kiosk å gjøre? Og som jeg har spurt om tidligere, hvorfor er det sånn at du ikke trenger å forholde deg til lover og regler på samme måte som en med mellom stor eller stor hund ville gjort?
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2009 #26 Skrevet 12. september 2009 Fordi vi rett og slett er og blir uenige.Jeg kommer til å fortsette å bære hunden min dersom jeg ser det som nødvendig. Ser du det seriøst HELT nødvendig å drasse med deg den hunden inn på butikker og kiosker selv om det strider mot reglemanget? Da er det ikke rart at dere miniatyrhundfolk blir forhåndsdømt, og mislikt.
Gjest Illiya Skrevet 12. september 2009 #27 Skrevet 12. september 2009 Det trengs vel å bære bikkja når det kommer en stor kjøter og truer den, eller andre ting som den er for liten til å hamle opp med selv. Jepp!
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2009 #28 Skrevet 12. september 2009 Gudene vite at du i løpet av denne diskusjonen ikke har gjort annet enn å understreke folk sine fordommer om berter med småhunder. Tusen takk skal du ha. MVH Miniatyr-eier som har litt mer vett en som så.
Renesmee Skrevet 12. september 2009 #29 Skrevet 12. september 2009 Det trengs vel å bære bikkja når det kommer en stor kjøter og truer den, eller andre ting som den er for liten til å hamle opp med selv. Jeg har ALDRI løftet opp min hund i møte med andre store hunder. Jeg lar de gjerne løpe løse i møte med andre hunder og har ALDRI opplevd at en stor hund går til angrep på en av mine små. Tvert imot opplever jeg at store hunder har respekt for mine små, og dersom mine små synes de store blir litt vel voldsomme eller innpåslitne i lek sier de fra. Dette forutsetter selvsagt at du lar den lille hunden være hund helt fra den er valp - noe man ikke gjør ved å løfte den opp hver gang det kommer an stor hund gående. Siden mine hunder er sosialisert og har hundespråket godt i behold har jeg heller aldri opplevd at "store kjøtere" truer mine små. Og det på 4 år hvor jeg hver dag går lange turer i skog, mark og parkområder hvor det ferdes mye hunder og hundefolk.
Gjest SmallTalk Skrevet 12. september 2009 #30 Skrevet 12. september 2009 Jeg har ALDRI løftet opp min hund i møte med andre store hunder. Jeg lar de gjerne løpe løse i møte med andre hunder og har ALDRI opplevd at en stor hund går til angrep på en av mine små. Tvert imot opplever jeg at store hunder har respekt for mine små, og dersom mine små synes de store blir litt vel voldsomme eller innpåslitne i lek sier de fra. Dette forutsetter selvsagt at du lar den lille hunden være hund helt fra den er valp - noe man ikke gjør ved å løfte den opp hver gang det kommer an stor hund gående. Siden mine hunder er sosialisert og har hundespråket godt i behold har jeg heller aldri opplevd at "store kjøtere" truer mine små. Og det på 4 år hvor jeg hver dag går lange turer i skog, mark og parkområder hvor det ferdes mye hunder og hundefolk. Enig! TS: Hvorfor i all vide verden tar du med deg hunden inn på kiosker og butikker? På steder som selger mat er det totalforbud mot hunder, og da hjelper det ikke at du har hunden på armen. Det er ikke det at du bærer hunden som er problemer, det er det at du tar den med inn på steder hvor den ikke har noe å gjøre som er problemet. Det er et under at du ikke ble jaget ut av kiosken!
kaprifolen Skrevet 12. september 2009 #31 Skrevet 12. september 2009 Herregud, jeg blir oppgitt! Som noen andre sa; det er jo akkurat sånne som deg som gjør at folk (med rette) forhåndsdømmer så mange med sånne "små, ubrukelige tullehunder". For det er det de blir sånn som de blir behandlet... Ved å mene dere har rett til å ta de med inn overalt, båret på armen, sier dere egentlig selv at det ikke er en hund, for logikken deres er jo klar over at hunder ikke er tillatt der!
Tabris Skrevet 12. september 2009 #32 Skrevet 12. september 2009 Jeg synes det er en uting med de som skaffer seg miniatyrhunder fordi det er "enklere" (dvs, at de dermed ikke oppdrar dem skikkelig fordi det er enklere å bare løfte dem opp). Jeg sier ikke at noen i denne tråden gjør det, det vet jeg ingenting om, men synes ikke folk bør skaffe seg miniatyrhunder hvis de ikke har tenkt å oppdra dem som andre hunder. Det er vel de som har vært med og nøret opp under fordommene mot miniatyrhundeiere (samt Paris Hilton og andre som ser på dem som "mote").
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2009 #33 Skrevet 12. september 2009 Det er et under at du ikke ble jaget ut av kiosken! Dessverre så er det alt for mange ansatte som ikke gir beskjed, rett og slett fordi de blir møtt med så mange uforskammete eller håpløse svar tilbake at det blir for slitsomt å hele tiden måtte ta den konflikten.
Gjest navn Skrevet 12. september 2009 #34 Skrevet 12. september 2009 Kjæresten min er skikkelig dårlig i ukesvis etter at han har vært i et hus der det har vært en hund i løpet av de siste dagene. Størrelsen har ingenting å si, han bli like dårlig. Han kan ikke puste vanlig og må mer enn doble dosen med astmamedisin i ukesvis, noe som kan gi bivirkninger, og som er veldig plagsomt, og rett og slett farlig. Du kunne like godt gått og røykt der inne, og jeg regner med det ikke kunne falt deg inn? selv om det ville vært minde farlig for kjæresten min.
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2009 #35 Skrevet 12. september 2009 Hei hei! Jeg er eier av en miniatyrhund, hunden min er en blanding mellom dvergpinscher og chihuahua, en aktiv liten krabat. Jeg har hatt ham siden han var leveringsklar, og i dag er han 8 år gammel. Jeg og hunden min koser oss på lange turer i skog og mark, i fjæresteinen eller bare en koselig luntetur på skogsstiene. På den tiden jeg har eid ham, har han kun blitt løftet dersom han har gått seg fast et eller annet sted og ikke klarer å hoppe over greina som "stenger" ham inne . Med årene har selvsagt ungjentene i bygda også fått seg slike hunder. Jeg ser på med gru når de stapper hunden sin i vesken, eller løfter han fordi steinene i grusen er for store. Når man ser min lille krabat, så har ikke han problemer med å komme seg noen vei, for å si det slik. Han er hardfør, muskuløs og elsker utfordringer, og er lærevillig som få. Han har vokst opp og blitt behandlet som en hund. Mange blir regelrett imponerte når de møter på meg og bikkja på skogsstiene, og enkelte spør meg til og med om ikke den der er litt for liten til å gå i kronglete terreng. Jeg ler bare og svarer blidt at det er ikke noe problem for ham, problemene ligger hos eieren som ikke tør å slippe småtten sin ut i tilfelle det skjer noe med ham. Aldri har det skjedd at jeg har tatt ham med meg inn i butikken eller noen andre steder der hunder ikke er velkommen. Småtten har tålmodig ventet hjemme eller i bilen til jeg var ferdig, går jeg forbi en butikk og kommer på at jeg har glemt noe, så følger jeg småtten hjem og går tilbake. Litt ekstra trim har enda ikke tatt knekken på noen, eller hva? Jeg skulle virkelig ønske at disse små hundene ALDRI hadde blitt introdusert av de aller største moterepresentantene som Paris Hilton og de på lik linje med henne. Takket være slike mennsker har vi fått hunder med inntrykk av at må behandles som porselensdukker.
Renesmee Skrevet 12. september 2009 #36 Skrevet 12. september 2009 Det finnes folk som skaffer seg hund uten å vite hva det innebærer i alle hunderaser og størrelser. Forskjellen er vel at en smarting som skaffer seg dobermann eller rotweiler raskere oppfatter at han har gjort en tabbe og omplasserer hunden ELLER tar seg sammen og lærer seg ett og annet om hundehold. Blondina som impulshopper en chi fordi de er såååååå søte i veska derimot kan klare å "ta seg av" bikkja i lengre tid. Det er ikke såååå farlig om chien gneldrer og glefser etter folk, og det er ikke sååå farlig om den er agressiv mot andre hunder. Jeg har møtt folk på fjelltur som lurer på om det er sunnt for hundene mine å gå så lang tur. De har tidligere møtt småhunder i vesker eller på arma til eieren som har uttalt at "han er ikke så glad i å gå tur skjønner du" og "de tåler ikke å gå så langt , de har jo så korte ben, fnis". Om jeg møter en eier i parken som har "den store kjøteren sin" løs, tar jeg heller å slipper løs mine to slik at de på en bedre måte kan bruke språket sitt. Når alle stiller uten bånd er de mer likestillte og det er lettere å unngå gnissninger. Eieren av den store hunden ville aldri sluppet hunden sin dersom det var den minste mulighet for at den store hunden kunne gå til angrep på andre hunder.
Tabris Skrevet 12. september 2009 #37 Skrevet 12. september 2009 Min tante hadde for noen år siden et par skotske terriere. Naboen hadde hatt schäfer i alle år og mobbet henne enhver sjanse han hadde for disse ubrukelige skjødehundene hennes - helt til hun en gang løftet opp den ene hunden og viste manen tanngarden til den skotske terrieren (som nesten er på størrelse med en schäfer). Det ble stille etter det, gitt.
Gjest Illiya Skrevet 12. september 2009 #38 Skrevet 12. september 2009 (endret) Jeg har en stor hund selv, rettere sagt en valp på snart 8 mnd. Hun er over 60 cm og ca 35 kilo. Finnes ikke aggressiv mot andre hunder, hverken store eller bittesmå, men hun kjenner ikke tyngden sin helt. Derfor kan hun være for voldsom sammen med små hunder, hvis de ikke sier fra til henne. Gjør de det, passer hun seg, og "dulter" ikke borti dem når hun braser forbi, f.eks. Hun er blid og glad og vimsete, og en liten hund som IKKE sier fra, kan få noen dult av henne. Dette er jo helt uskyldig fra hennes side, men små hunder som ikke tåler mye, kan skades av en dult. Andre store hunder kan være aggressive mot f.eks hunder av samme kjønn, og da hjelper gjerne ikke at småhundene er gode på språk. Så jeg skjønner jo at noen løfter opp hundene sine, en kan jo ikke alltid vite hvordan hunder en tilfeldig møter oppfører seg. Endret 12. september 2009 av Illiya
Gjest Skrevet 13. september 2009 #39 Skrevet 13. september 2009 Som eier av 2 gigantrase-hunder har jeg lite fordommer mot små hunder, jeg har derimot mer fordommer mot enkelte eiere av både små,mellom og store hunder Og vi med store hunder blir møtt av sikkert minst like mye fordommer som dere med små hunder, enn får nesten bare la det prelle av (dersom man føler seg truffet av disse fordommene er det kanskje en ide og se litt nøyere på sitt eget hundehold... ? )
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2009 #40 Skrevet 13. september 2009 vi lever i 2009, så jeg synes at det burde være lovelig å ta med små hunder inn i butikken, å det uten at noen skal komentere negativt på dette. for min del kunne store hunder blitt med inn også, men jeg kan forstå at det ikke hadde hvert så populært blandt de som er redd hunder. når man bærer de små hundene i butikken, burde det ike være noe problem synes nå jeg, dessuten så tror jeg at, hvis hunden kunne valgt mellom å bli bært med inn, eller å stå utenfor alene, ville den valgt å bli med inn. (min ville det hvertfal) for mange er jo hundene en del av livet, å de er som barna de aldri fikk / får. kunne de ikke hatt noen butikker som det var lov å ta med hunder inn, store som små? så klart, det måtte jo hvert en slags "regel" om at man må ha kontrol på hunden, får det hadde hvert stress med 10 svære hunder som springer rundt om kring å stjeler mat fra ferskvare disken...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå