Gå til innhold

Miniatyrhunder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok,greit nok at flere kjendiser har disse kjeledyrene av feil årsak.Men nå er jeg lei av at folk skal dømme oss andre vanlige hundeglade mennesker.

Små hunder er mer utsatte for farere,ergo trenger man å bære de i enkelte tilfeller.Jeg sier ikke at dette gjelder alltid,og mener selvfølgelig at miniatyrhunder,som andre hunder, hører til på bakken.

Jeg opplevde noe her om dagen da jeg bar min hund inn i en kiosk.Dette fordi jeg ikke ville la hunden min stå på utsiden ettersom det er en ettertraktet hunderase og jeg er livredd noen skal ta henne.En tilfeldig kunde hisset seg opp noe voldsomt og fortalte at han synes det var tull at jeg skulle bære hunden min.Han sa at det var det samme som at han skulle gå rundt med sin 40kg hun i ryggsekken.

Ærlig talt!Ytringsfrihet er en sak,men uhøffelighet og forhåndsdømming er en annen.Hvorfor skal det liksom være en generalisering av oss eiere av miniatyrhunder?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ok,greit nok at flere kjendiser har disse kjeledyrene av feil årsak.Men nå er jeg lei av at folk skal dømme oss andre vanlige hundeglade mennesker.

Små hunder er mer utsatte for farere,ergo trenger man å bære de i enkelte tilfeller.Jeg sier ikke at dette gjelder alltid,og mener selvfølgelig at miniatyrhunder,som andre hunder, hører til på bakken.

Jeg opplevde noe her om dagen da jeg bar min hund inn i en kiosk.Dette fordi jeg ikke ville la hunden min stå på utsiden ettersom det er en ettertraktet hunderase og jeg er livredd noen skal ta henne.En tilfeldig kunde hisset seg opp noe voldsomt og fortalte at han synes det var tull at jeg skulle bære hunden min.Han sa at det var det samme som at han skulle gå rundt med sin 40kg hun i ryggsekken.

Ærlig talt!Ytringsfrihet er en sak,men uhøffelighet og forhåndsdømming er en annen.Hvorfor skal det liksom være en generalisering av oss eiere av miniatyrhunder?

Hvis du skal innom kisok eller butikk eller andre steder de selger mat lar du hunden stå hjemme! :nei:

Det er helt basic kunnskap at det ikke er lov (som i forbudt i følge norsk lov) å ta med seg dyr inn på steder der mat selges. I dette tilfelle var det overhodet ikke snakk om forhånds dømming, du gjorde noe du ikke burde gjort og applaus til mannen for at han ga deg beskjed.

Det er også en tankevekker at det så godt som bare er folk med miniatyrhunder som insisterer på at hunden skal være med inn på alverdens butikker :filer:

Skrevet

Fordi fordommer ligger naturlig for oss mennesker, du har sikkert noen av dem du også. Noen mener at alle muslimer er terrorister, noen mener at alle innvandrere er kriminelle, noen mener at alle som spilelr golf er snobber, noen mener at alle blonde pene jenter er dumme, noen mener alle schäfere er syke, noen mener alle dalmatinere har dårlig gemytt, noen mener ditt og andre mener datt.

Med mindre du ikke har en eneste fordom selv (noe jeg har vanskelig for å tro uansett) så ser jeg ikke helt greia med å hisse seg opp over at noen har en fordom mot deg.

Gjest Gjest_DeeDee_*
Skrevet

heeelt enig med deg!!har selv en liten chi og JA,eg bærer henne med meg inn i butikker o.l.

Ikke tale om at eg setter henne igjen utenfor,det er lett for hvem som helst å ganske enkelt stikke av med henne.

Jeg pleier bare å si "hun koster ALT for mye til at eg tar sjangsen på å gå fra henne ute" om noen bryr seg.Det pleier å få de til å holde kjeft..;-)

men de aller fleste eg møter er positive og er nyskjerrige på hunden,og vil hilse på henne.

Er heldigvis ikke så ofte eg møter på virkelig sure mennesker.

Men eg er redd forhåndsdømmingen av oss med miniatyrhunder vil fortsette,hvertfall så lenge kjendisene bærer rundt på dem.

eg pleier å få høre " ååå er det sånn paris HILTON hund du har ja.."

om eg snakker med folk og sier eg har chi. :angry:

Men men HEV DEG OVER de,er faktisk mange som er misunnelige og slenger gjerne med leppa av den grunn.

Og de har hvertfall NULL peiling på små hunder!

Her om dagen gikk eg på tur med barnevogna og min lille chi i friskt trav vedsiden av.

Eg passerte et buss-skur med en gjeng eldre damer i og hørte "staaakkaaars"..

WTF??!

Er det synd på hunden fordi den går glad og fornøyd med oss på tur??

Det sier bare litt om folks uvitenhet.

kunne sikkert listet opp 20 tilfeller til men det får bli en annen gang.

Hilsen STOLT chihuahuaeier :danser:

Skrevet

DeeDee:

Jeg bruker å passe godt på bikkja mi fordi jeg elsker henne over alt i verden, ikke på grunn av summen jeg betalte for henne ;)

Skrevet

Hvis hunden koster så masse at du ikke kan la den stå utenfor et sted (noe jeg skjønner), men du allikevel har bestemt deg for å besøke steder det ikke er akseptert med hund, hvorfor tar dere da hunden med!?

Hunden min er omplassert til oss, og kostet ikke en krone, men det hadde knust meg om hun hadde blitt stjålet eller plaget utenfor et sted. Så av den grunn tar jeg henne ikke med på steder som ikke lar meg ta henne med inn, og/eller jeg ikke kan ha oversikt over henne.

Skrevet
heeelt enig med deg!!har selv en liten chi og JA,eg bærer henne med meg inn i butikker o.l.

Ikke tale om at eg setter henne igjen utenfor,det er lett for hvem som helst å ganske enkelt stikke av med henne.

Jeg pleier bare å si "hun koster ALT for mye til at eg tar sjangsen på å gå fra henne ute" om noen bryr seg.Det pleier å få de til å holde kjeft..;-)

Du har ikke tenkt på å la hun være hjemme når du skal handle? Jeg jobber selv i butikk og det er så frustrerende med alle kundene som gir blaffen i butikkens regler og tar med seg hunder inn. Og de to standar begrunnelsene er: Ja men den er jo så liten! og Den kan bli stjålet hvis den står utenfor.

Og som en annen i tråden sier så er det faktisk bare folk (faktisk kun damer) med små hunder som gjør dette, så siden alle med hunder over miniatyr størrelse ikke trenger å ta den med i butikken så trenger vel ikke dere det heller, gjør dere vel?

Skrevet

Bikkjer har da ingen verdens ting å gjøre i en butikk! Den ene bikkja mi kan jeg banne på at er mer verdt enn chi'en din, da hun er premiert og kan avles på, og er av en rase som er forholdsvis sjelden. Men jeg tar da ikke med meg dyret når jeg skal i butikken, og krever å ta henne med inn fordi hun kan bli stjelt.

La de stakkars dyra være hjemme eller i bilen så lenge... Der kan de stå på sine egne bein.

Skrevet

Forhåndsdømming og fordommer? Klart det blir det når dere tar dere friheter som andre hundeeiere ikke gjør!

Jeg har selv hund, men har aldri tatt den med inn på butikken. Har heller aldri satt den fra meg utenfor. For når jeg skal på butikken, er hun enten hjemme eller i bilen.

Problem løst!

Hvorfor gjør ikke miniatyrhundeiere det samme? Har de andre behov enn oss andre?

Vi som har større hunder, greier da å løse dette!

Skrevet

Altså...det hender at jeg kommer på at jeg trenger et eller annet når jeg er ute og går tur med hunden min,og JA da drar jeg innom kiosken i på vei hjem. Selvfølgelig tar jeg ikke med hunden min når jeg vet at jeg skal på butikken.En hund har ingenting inn i en dagligvarebutikk å gjøre.

Når det kommer til diskusjonen om penger: Man er ikke glad i hunden sin avhengig av kjøpesummen.Derimot kan ikke penger erstatte en hund man er glad i. Stjeling av små hunderaser har blitt et problem,nettopp pga at hunderasen er dyr og at "ligaer" ønsker å tjene penger på avl av de.

Skrevet
Altså...det hender at jeg kommer på at jeg trenger et eller annet når jeg er ute og går tur med hunden min,og JA da drar jeg innom kiosken i på vei hjem.

Men selv om du kommer på et eller annet du trenger når du er ute og går med hunden din så er det jo fortsatt ikke lov å ta med hunder inn på steder som selger mat. Så hvorfor mener du at det er greit at du gjør det?

Og tror du ikke det samme skjer med hundeeiere med større hunder? Alikevel kan jeg faktisk med hånden på hjertet si at jeg aldri har sett at noen av de tusle inn på en kiosk eller butikk med hunden på slep

Skrevet
Altså...det hender at jeg kommer på at jeg trenger et eller annet når jeg er ute og går tur med hunden min,og JA da drar jeg innom kiosken i på vei hjem. Selvfølgelig tar jeg ikke med hunden min når jeg vet at jeg skal på butikken.En hund har ingenting inn i en dagligvarebutikk å gjøre.

Når det kommer til diskusjonen om penger: Man er ikke glad i hunden sin avhengig av kjøpesummen.Derimot kan ikke penger erstatte en hund man er glad i. Stjeling av små hunderaser har blitt et problem,nettopp pga at hunderasen er dyr og at "ligaer" ønsker å tjene penger på avl av de.

Ok, men da må du bare finne deg i fordommer osv.

En hund har noe i en kiosk å gjøre, og vi andre tar ikke hundene våre med inn dit heller.

Så finn andre løsninger hvis du ikke vil at fordommene skal vokse. For det gjør de når du og flere tar dere friheter som andre ikke gjør.

Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men med meg så er det sånn at det jeg trenger, det finner jeg på butikken. Det jeg får lyst på når jeg går tur, det kan finnes på kiosken ja, men jeg vil ikke si at det er et presserende behov, akkurat.

Skrevet

Jeg tenker at uansett størrelse er det kun én type hunder som til nød kan bli med inn på en butikk - og det er førerhunder eller servicehunder. Ellers synes jeg ingen dyr har noe på verken kafeer eller butikker å gjøre.

Skrevet

Er også et viktig poeng at folk har mer respekt for store hunder,ergo er det færre som går bort til hunden dersom den står bundet på utsiden. I tillegg er store hunderaser(ihverfall de fleste raser) mindre attraktive i forhold til stjeling. Jeg har inntrykk av at mange av dere her inne i denne tråden er bedrevitere i forhold til hundehold.Er det rett av meg å forhåndsdømme dere også da?fordi det er inntrykket mitt av dere?Respekter at andre behandler hundene sine annerledes enn dere gjør.Jeg akter ihvertfall fortsatt å bære hunden min dersom jeg føler at det er rett setting.

Min veterinær har faktisk påpekt flere ganger at jeg har oppdratt hunden min veldig rett i forhold til å behandle den som en hund,og ikke som noen pyntegjenstand.(noe jeg ser som en selvfølge).jeg kjøpte meg en liten hunderase bl.a fordi jeg bor i en liten leilighet og har ikke plass til noen stor hunderase.Dersom man ikke har hatt miniatyrhund og opplever hvor skjør den er i mange sammenhenger vil man ikke,selv som erfaren hundeier av større hunderase,vite hva man prater om når man kritiserer at hunden blir båret i enkelte situasjoner.

Skrevet

Jeg er allergisk mot hunder, og det i høy grad! Jeg jobber i en butikk så og si midt i Trondheim sentrum. Minst en gang i uka hender det seg at det kommer jenter inn med minihunden sin og skal kjøpe noe, hvordan tror dere jeg reagerer? Jo, jeg blir ildrød i ansiktet, tårene renner, og halsen snører seg sammen og jeg er nødt til å omtrent løpe min vei i det hunden blir stukket opp i ansiktet mitt mens jenta graver frem lommeboken. Sjefen min har ved flere anledninger kommet løpende for å fortelle om butikkens regler, og blir da møtt med oppgitthet og mindre passende kommentarer og løfter om at i denne butikken skal hverken dama eller bikkja inn i igjen.

Og dere klager på forhåndsdømming? Jeg kan med handa på hjertet si at jeg har GRUNN til å dømme dere! Som KINE28 sa, INGEN hunder tillatt i butikken med mindre det er service- eller blindehunder.

Skrevet
Er også et viktig poeng at folk har mer respekt for store hunder,ergo er det færre som går bort til hunden dersom den står bundet på utsiden. I tillegg er store hunderaser(ihverfall de fleste raser) mindre attraktive i forhold til stjeling. Jeg har inntrykk av at mange av dere her inne i denne tråden er bedrevitere i forhold til hundehold.Er det rett av meg å forhåndsdømme dere også da?fordi det er inntrykket mitt av dere?Respekter at andre behandler hundene sine annerledes enn dere gjør.Jeg akter ihvertfall fortsatt å bære hunden min dersom jeg føler at det er rett setting.

Min veterinær har faktisk påpekt flere ganger at jeg har oppdratt hunden min veldig rett i forhold til å behandle den som en hund,og ikke som noen pyntegjenstand.(noe jeg ser som en selvfølge).jeg kjøpte meg en liten hunderase bl.a fordi jeg bor i en liten leilighet og har ikke plass til noen stor hunderase.Dersom man ikke har hatt miniatyrhund og opplever hvor skjør den er i mange sammenhenger vil man ikke,selv som erfaren hundeier av større hunderase,vite hva man prater om når man kritiserer at hunden blir båret i enkelte situasjoner.

Jeg bryr meg ærlig talt ikke filla om du bærer den eller ikke. Jeg skjønner bare ikke hva som gjør deg og andre med miniatyrhunder så spesielle at dere ikke trenger å forholde dere til forbudet mot å ta dyr med inn på steder som selger mat.

Det blir forferdelig feil å klage over at du blir møtt med fordommer fordi du har liten hund når faktum er at du tar deg til rette på en måte folk med større hunder ikke gjør.

Skrevet

Jeg har miniatyrhunder og jeg lar de gå på bakken, og jeg lar de være hjemme når jeg skal på butikken :)

Skrevet

Ts, det er da helt greit med bæring når det trengs, men det er fortsatt ikke greit å ta hunden med inn på kiosk eller butikk.

Det har ingenting med størrelse å gjøre, men hensynet til andre mennesker (f.eks allergi som er nevnt her), og til lover og regler. Lover og regler skal gjelde for alle, det er ikke noen unntak fordi hunden er liiiiten!

Skrevet

Vi miniatyrhundeeiere ER mer spesielle enn andre hundeeiere :skaal:

Skrevet
Vi miniatyrhundeeiere ER mer spesielle enn andre hundeeiere :skaal:

:ler: Det merker vi stadig vekk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...