Gå til innhold

Hvor lenge er det greit å amme?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hallo?

Har nettopp lest denne tråden,og må få si at jeg er MEGET sjokket...

For min del synes jeg det er på tide å slutte ammingen når de får tenner eller kan gå!!!!!!!!!!!1

Noe av det jeg har lest her synes jeg virker incest-aktig...om dere mener så sårt at barnet trenger morsmelken,bør det være på sin rette plass at moren pumper seg,så barnet kan drikke det fra kopp!!

Leste at barnet likte kosen...men hallo??Det finnes andre normale måter å kose med barnet sitt på!!Er helt rystet av noen her...

Få hjelp!!!!!!!!!!!!!Fy faen!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er meget lite normalt, i mine øyne uavhengig av hva eksperter måtte mene, å amme et barn som vil HUSKE å SUGE på sin mors pupp når hun/han er voksne.

I den 3. verden der barn overlever ene og alene fordi de har tilgang til morsmelk og gjerne utover hva jeg ser på som smakful alder å ammes på, er selvsagt situasjonen annerledes.

Men i den vestlige verden hvor folk ammer 3-4-5-åringer.

Ja, PERSONLIG syns jeg de burde fått seg et alvorsord.

Tenk dere ungen sitte i bhg og fortelle de andre barna om hvordan hun suger på puppen til moren sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

incestaktig? er det et nyord?

det at flere ønsker å seksualisere *suging på/fra pupp* er heldigvis ikke et stor problem i norge. men fordommer og misforståelser av forskjellen mellom mat/kos og sex er tydeligvis absolutt tilstede - også her. jeg synes det er mer enn merkelig at dere ikke har fattet hvorfor vi i det hele tatt har bryst som fylles med melk. og hvor kommer denne bestemmelsen om at etter at barnet har lært seg å gå - eller huske - at det er da det er ekkelt/heslig/perverst/incestaktig? hvorfor det? og hva er galt med å huske på det å bli ammet? hva ved selve ammingen er det som er heslig? jeg synes ingen har svart på det ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi puppen er en meget personlig kroppsdel som skal brukes til å gi en baby mat den trenger når den er baby. Ingen her i vesten, så og si, MÅ gi en treåring brystmelk for at den skal overleve.

Når et barn blir så stort at du kan ha samtaler med det, at det verbalt uttrykker seg, så syns ikke jeg det er forskjell på et barn på 3 eller et barn på 8, når det gjelder amming. Derfor syns jeg det er kvalmende å se så store barn bli ammet.

En gang så jeg en mor amme sin ca 2 år gamle datter mens datteren fikk LEKE med den andre puppen, altså brystvorten. ÆSJ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men hører du ikke at du mener at DINE følelser skal ligge til grunn for andres valg? det er helt i orden at du synes at det er ekkelt - men du kan da ikke mene at det er en universell sannhet? du snakker om at puppen er din? ja - men da er den jo også *hennes*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt ikke, men spørsmålet var da heller ikke det. Spørsmålet var hva DU syns er grei nok alder å amme til.

Jeg syns 1 år er nok, men det vil ikke si at jeg reagerer på en som ammer en halvannetåring.

Dessuten; hva jeg syns er ekkelt er jo en personlig sak og såvidt jeg vet er det lov å ytre negative personlige meninger også på områder der fagfolk sier noe positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
* Det er vist at barn i alderen 16-30 mnd som ammes, er sjeldnere syke og blir fortere friske enn barn i samme aldersgruppe som ikke ammes (Gulick 1986).

Kanskje - kanskje ikke. Jeg har ammet mine 2 barn til de var 6 og 9 mnd gamle. Ingen av dem har vært mye syke. At morsmelk er bra for babyer er en kjent sak. Men her høres det ut som en går lenger enn strengt tatt nødvendig. Morsmelk kan dryppes i øynene. I ørene. I neseboret osv på babyen. Et universal legemiddel med andre ord. Noen kan amme lenge, andre ikke. Morsmelkerstatning er jo et supert alternativ for dem som ikke kan amme av ulike grunner. Ingen grunn til å nedvurdere det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ammet mine 2 barn til de var 6 og 9 mnd gamle. Ingen av dem har vært mye syke.

Selvfølgelig finnes det unntak fra statistikker.... En statistikk sier hva som er mer eller mindre vanlig i en utvalgt gruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Noen her skriver ting som: Treåringer (og eldre :o ) ammes litt: "for kos" "når de vil" "før sengetid" men "får slutte når de selv vil"..

Da tenker jeg at hvis dette altså er for kos, så er det jo ingen ernæringsmessige/helsemessige grunner som ligger bak et bevisst valg om å amme så og så lenge?

Og at ungen skal slutte når den selv vil... Vet ungen når det er helsemessige grunner for å ikke amme lenger?

Morsmelk er tydeligvis veldig bra, så hvorfor kan vi ikke drikke det alle sammen? I ytterste konsekvens?

Selv om det utvilsomt er både sundt og behagelig for ungen å die, så er det vel greit å sette en grense når ungen faktisk er i stand til å innta "fast føde"? Som noen sier - det er vel ikke noe særlig at ungene faktisk husker at de har fått bryst? I motsetning til andre steder i verden er faktisk bryster noe som dekkes til, noe som ansees som privat og seksuelt hos oss. Da er det kanskje greit at barna våre ikke avviker så veldig fra et slikt syn?

Til dere som mener det er greit at ungen kan amme så lenge den vil - hva hvis de vil når de er 7 år? eller 10 år eller 14 år? Det er vel fortsatt en veldig sunn og næringsrik drikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Og dere som trekker inn WHO i denne debatten: Vi i norge (og resten av vesten) er faktisk en bitteliten, priviligert minoritetsgruppe med nogenlunde rent vann, tilstrekkelig og ernæringsrik mat ganske lett tilgjengelig, samt at vi er vant til at bryster er tildekt og en del av noe privat og seksuelt (med mindre det gjelder amming av små babyer).

Det som er tilrådelig for noen er ikke nødvendigvis det lureste for alle :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til dere som mener det er greit at ungen kan amme så lenge den vil - hva hvis de vil når de er 7 år? eller 10 år eller 14 år? Det

Det var det jeg også spurte om. Er det greit å amme en tenåring hvis det er for kosens skyld? Men ingen har svart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke sant. Fordi de aner ikke når de skal trekke grensen. Jeg spurte selv noen i dag HVOR grensen gikk, men ingen svarte. Bare mumlet om at barnet eller moren selv trakk grensen et sted. Men hva om de IKKE gjør det?

Det sto før her at gjennomsnittet for avvenning fra brystet var 4-5 år.

Både i Europa og MANGE i USA slutter å amme VELDIG LENGE FØR den tid.

Med andre ord må det være en del som trekker gjennomsnittet grundig oppover.

Altså, sikkert en del 8-9 åringer som ammes rundt om i verden.

Men det er vel greit det også?

Sera: hallo, å si at du unner barnet ditt mer enn hva som strengt tatt er nødvendig, har vel så lite med denne debatten å gjøre som det overhodet går an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selv vet jeg at jeg sluttet da jeg var 3 mnd. gammel. (I 1970 var nemlig svangerskapspermisjonen bare 12 uker og min mor har jobbet hele sitt liv).

Har ikke barn selv, men antar at når/hvis vi får, vil jeg begynne å jobbe igjen når barnet er 6 - 7 mnd (Vi vil evt. dele permisjonen). Vil nok være naturlig å slutte da... Så lenge man bor i et land hvor det er tilgang på sunn og tilpasset mat, ser jeg ikke helt problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
Nei, ikke sant. Fordi de aner ikke når de skal trekke grensen. Jeg spurte selv noen i dag HVOR grensen gikk, men ingen svarte. Bare mumlet om at barnet eller moren selv trakk grensen et sted. Men hva om de IKKE gjør det?

.

Ja, og videre: hvis barnet eller moren selv trekker grensen et sted - hvorfor gjøres ikke dette v/ 12 mnd +/- ? ? ? Hvorfor er det så mye bedre å trekke denne grensen når barnet eks. er 5 år? (og i tillegg få et barn med et unormalt forhold til kvinnebryster, vil jeg anta)?

Når begynner egentlig gutter å titte på pupper på "den måten"? Det er vel greit om det er noen års karantene :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Leonard (og hans venner) titter gutter på pupper fra de er fem-seks år gamle. (I begynnelsen mest fordi det er noe de ikke har selv).

I vårt samfunn forbinder nok selv små gutter bryster med sex, så jeg må si at jeg at det ville være litt snodig å amme et barn som begynner å få et inntrykk av livet rundt seg. Hadde jeg bodd i Uganda, ville jeg sannsynligvis ha tenkt og vurdert dette på en annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
. Hadde jeg bodd i Uganda' date=' ville jeg sannsynligvis ha tenkt og vurdert dette på en annen måte.[/quote']

Ikke sant! *nikker*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...