Gå til innhold

Skal leie ut leiligheten min

Smurfinen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har planer om å leie ut leiligheten min..

Skal leie ut med hvitevarer og delvis møblert.

Er det noe regler som sier noe om delvis møblert?

Hvis jeg skriver det i annonsen?

En venninne mente det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør skrive at den er delvis møblert.

Det er ikke noen regler så vidt jeg vet. Husk å skrive full inventar liste da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker på hva du mener...

Men min erfaring med delvis møblerte leiligheter er at det som regel finnes enkelte møbler i leiligheten. En sofa, spisegruppe og en seng f.eks.

Tror ikke at noen kan forby deg å skrive at leiligheten er delvis møblert om du har bare en sofa og en seng.

Uansett vil jo potensielle leietagere få svar på dette når de ringer eller kommer på visning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Jeg mener å ha lest at umøblert/møblert kan ha noe å si for hvor lett/vanskelig det er å si opp en leietaker.

Les litt her HUSLEIELOVEN, så burde du få noen tips....Eller rett og slett fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bare en venninne som mente at når det står delvis møblert

er det noen møbler som "må" være med..

Jeg har aldri hørt om dette før :)

Er det mer enn dette man bør huske på: ??

Kontrakt med inventarliste :)

Depositum

Søknad til borettslaget om framleie

Ordne med strøm

"Internett gjennom kabelabonnementet"må overføres til leietakeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du leie ut for lenge da? Ut reise eller noe? *liv er nemli litt småmissundelig på de som kan gjøre det*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skal du leie ut for lenge da? Ut reise eller noe? *liv er nemli litt småmissundelig på de som kan gjøre det*

nei, desverre.. :(

skal ikke det..

Men jobber i en annen by..

blir slitsomt å dra så mye frem og tilbake..

Vil heller selge neste sommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil heller selge neste sommer..

Husk at du må ha bodd i leiligheten i minst ett av de to siste årene for å slippe å betale skatt av gevinst ved salg av bolig. Lurt å passe på at du selger i tide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du må ha bodd i leiligheten i minst ett av de to siste årene for å slippe å betale skatt av gevinst ved salg av bolig. Lurt å passe på at du selger i tide!

Jepp, vet det..

Men jeg har bodd der i tre år nå i sommer... :D

takk for omtanken uansett.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også leie ut huset mitt og håper å få leid ut med hvitevarer.

Det kan være greit å ta bilder/skrive i kontrakten dersom det er skader på leiligheten slik at leietaker ikke plutselig finner ut at h*n blir krevd for skaden. Gir leietaker en trygghet. I tillegg så ville jeg ha kredittsjekket leietaker. For meg er det uhyre viktig at leien kommer inn når den skal for jeg kan ikke klare både den + husleie hos samboeren.

Skriv bare delvis møblert og så tar du detaljene direkte med potensielle leietakere. Jeg vet at det tidligere var forskjell på lover og regler når det gjaldt møblert/umøblert. Nå er det en ny lov hvor leietakers rettigheter er styrket. Huseierenes Landsforbund skal visstnok selge standard leiekontrakt. Tror også har Forbrukerrådet har kontrakt for utleie. Jeg har ikke kommet så langt i prosessen at jeg har sjekket ut dette ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle spørre etter referanser og ringe de..

Hvordan får du kredittvurdert de?

Ja, Huseierenes Landsforbund skal ha en bra kontrakt..

For det står det litt mer detaljert..

En venninne av meg skal bestille kontrakten i dag..

Dette blir spennende og litt skummelt :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vær også obs på at leiekontrakten må gå ut 30 juni neste år dersom du satser på skattefri utleie. Man kan leie ut 50% av boligen skattefritt. Og dersom du ikke bor der selv, så er det et halvt år om gangen. Det beste er derfor 1 juli til 30 juni året etter, for å utnytte skattefordelene. Leier du ut etter 30 juni så tror jeg faktisk også du må regnskapsligne boligen. Og alt etter hvordan regnestykket da ser ut, så kan det lønne seg å pusse litt opp e.l. før evt salg for å øke kostnadene. Du må betale 28% skatt av resultatet på regnskapslignet bolig.

For å være sikker på å få "kastet ut" leietaker neste år pga salg, så må dette være med i kontrakten, ellers har leietaker krav på å få bo der i 3 år :o

Hilsen en som er svært fornøyd med boligutleien som vi hadde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å kredittvurdere leietaker så tar du kontakt med et kredittfirma. To store på markedet er CreditInform og Dun & Bradstreet (B&D). Du må forklare og sannsynliggjøre hvorfor du vil kredittsjekke en privatperson. Utleie er grei nok forklaring. Dette fordi det ikke skal være enkelt å få ut opplysninger om naboen. Har fått antydet en pris på ca 200 kr.

Referanser har også sin verdi, men det er jo ikke alle som har en referanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var kommet en ny lov som sa at utleie gjelder

for 1 år av gangen?

Jeg skjønner at jeg må sette meg litt mer inn i lovene og reglene..

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare nevne at den linken til din side som Lea kom med er superduper. Du finner masse info der.

Vi leier ut et hus og bruker kontrakten fra din side. Har ikke hatt problemer så langt.

Lykke til!

:briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...