Gå til innhold

~ Din lønning... forsvinner den? ~


Livets datter

Anbefalte innlegg

Jeg vet at det er mange som lever "fra hånd til munn", og det kommer selvsagt an på hva man tjener. Bruker du opp lønna di fra måned til måned, eller er du flink til å sette til side og spare litt hver gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har skjerpet meg de siste årene og sparer nå månedlig i feks aksjefond og BSU.

Har faste trekk slik at jeg ikke merker at pengene blir borte...ville aldri klart å bruke minst mulig penger slik at jeg kunne spare det som ble til overs før neste lønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønninga blir borte ja... :-?

Men vi har et ganske høyt lån og andre utgifter på hus og bil.

Noen ganger MÅ vi bare legge av penger til ferie e.l. og det klarer vi.

Jeg sparer på BSU i perioder, når vi ikke sparer til noe annet. Dessuten er jo nedbetaling av gjeld en effektiv form for sparing.

Alle faste utgifter og regninger blir betalt samme dag som lønna kommer inn. Da vet jeg hva jeg har å leve for resten av måneden. Men det er som regel igjen et par hundrelapper den dagen lønninga kommer inn på konto. Noen ganger er det helt tomt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer når jeg kan, og det er sjelden at jeg skraper lønnskontoen før neste lønning. Men nå i sommer har det gått på stumpene løs ja...

Har høyt boliglån, studielån, husleie og en million andre regninger som alle andre, så det er ikke ofte at vi har mye til overs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som student lever jeg fra hånd til munn. kontoen er gjerne tom en uke før den burde osv. Prøver å spare 300 kr i mnd på bsu, ikke mye men det blir merkelig nok penger av sånt også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Aldri sett den en gang jeg. Slik føles det i alle fall.

Setter av litt på bsu og prøver og prøver å spare litt men det går ganske skitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Vi er utrolig flinke til å bruke penger. Derfor har vi faste bankoppdrag (i tillegg til huslånet, selvsagt) når lønnen ligger blodfersk på konto; overfører et fast beløp til en "regningskonto," et fast beløp til en "feriekonto" og et fast beløp til en "kapitalistkonto".

Hadde vi ikke gjort dét, tror jeg vi fort kunne brukt litt i overkant... Men vi klarer faktisk å holde fingrene unna disse "bortgjemte" pengene i overraskende stor grad - kanskje vi begynner å bli voksne?

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også endelig fått opprettet en regningskonto der en fast sum går inn samme dag som vi får lønning. Derfra går boliglån og alle andre faste utgifter, slik at det vi har igjen på lønnskontoene våre kan brukes til mat, klær osv. I følge beregningene skal vi klare å bygge opp en buffer på denne regningskontoen til uforutsette utgifter.

Gleder meg til å se om dette kan forbedre økonomien i heimen litt, slik at jeg også får fyllt opp BSU-kontoen for i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fyker ut den ja, nesten før den kommer inn. Min lønning går rett inn i regninger og så lever vi på hans lønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri noe igjen og sparing er det bare å glemme. Hmm. Kunne sikkert klart 2-300 kr pr. måned dersom jeg hadde hatt fast trekk på lønningsdag da. Nå er det ei uke igjen til lønn og det står 300 på konto :(

Kjøpte nytt bosted i fjor og fra å ha et boliglån som nesten var nedbetalt har jeg startet på nytt igjen. Merker utrolig godt at jeg flyttet fra en leilighet hvor varmtvann og fyring var inkludert i husleie til nå hvor dette kommer i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et fast trekk på 500 kroner til BSU og 500 kroner til en reservekonto når lønna kommer. Pengene på BSU vokser jevnt og trutt, men innimellom blir det tomt på reservekontoen også...

Har vært student fram til nå, så det har ikke vært så mye ekstra penger igjen på slutten av måneden. Nå skal jeg starte å jobbe, og håper det blir lettere å sette av litt penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lønn går rett inn på min manns konto så den ser jeg ikke snurten av!

Men så betaler han absolutt alt av regninger da, så jeg trenger den ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanligvis bruker vi ikke opp lønnen vår noen av oss. Jeg er flinkere enn mannen min til å bruke penger (oi, sjekk de fine skoene..) Akkurat nå har vi kjøpt tomt og bil, så nå er det ikke så mye til overs, men vi klarer oss utmerket! Kunne helt klart spart mye mer om vi hadde strammet inn litt. Det blir endel unødvendig pengebruk dessverre :blunke: Regner med at alt endrer seg når huset vi planlegger er ferdig bygd.. Da har vi studielån, huslån og billån. Regner ikke med å kunne gjøre hva vi vil da, nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kittykat, ikke innlogget

Hans lønning går rett ut i regninger, så den ser vi nesten ikke snurten av.

Han overfører en sum til budsjettkontoen og der trekkes alle regninger.

Det lille han har igjen, kjøper vi mat og bleier for sånn at vi har det fram til jeg får penger ca en uke senere.

Så det lille jeg får har vi å leve av hver mnd. Lever fra hånd til munn, men det går da på et vis.....

Det eneste som blir spart er 100,- pr mnd på min og hans BSU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Her i huset blir det ikke noe til overs, for vi er begge studenter, har 2 barn som skal forsørges, og det rekker bare ikke til.

Spare får jeg gjøre når jeg kommer i arbeid om det lar seg gjøre da, for da må jeg begynne å betale tilbake studielånet.

Livet er hardt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pengene blir borte ja. Det går i billån, et huslån han hadde før vi ble sammen, husleie, mat, bensin, mat, andre regninger og mat.

Det går mye penger til mat når det annenhver uke er 2 tenåringer i huset skal jeg si deg. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer et par tusen i mnd. på fond + en "sikkerhetskonto", dette trekkes automatisk. Dessuten betaler vi dobbelt inn på huslånet. Likevel har vi begge en del igjen på konto når neste lønning kommer inn. Føler at vi en ganske heldig sånn sett. Det var en stor overgang fra å være student og leve fra hånd til munn! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lite penger igjen når det nærmer seg lønning. Sitter alene med dyrt hus, bil og to tenåringer. Huset og bilen er min kapital - men jeg har ingen grunn til å klage - vi har det egentlig kjempegodt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Mine penger blir borte fort ja, denne måneden forsivinner 80*% ut to dager etter lønning... lånekassen heter det. Men, det er både mitt og hans studielån jeg betaler da, sånnsett.

Ingen av oss tjenr så vedlig mye enda, egentlig føler ejg vi hadde bedre økonomi da vi var studenter! (selvsagt fordi vi da bodde på studenthjem der husleia var lav, strøm, internett og kabeltv var inkludert (kabeltv har vi ikke nå da altså, sånn luksus kan vi ikke engang drømme om) og lånekassen ikke krevde oss for penger...)

Målet er at vi skal kunne opprette en bsu-konto hver i løpet av året, men for øyeblikket har vi ikke ti rkoner hver å skyte inn engang, så det er ikke så mye vits... Vel, det bedrer seg evl i løpet av høsten, håper jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...