Gå til innhold

Når du kjører på en katt.....

Montezuma

Anbefalte innlegg

......midt på natten, hva gjør du da?

Hvis den er død må man vel få noen til å hente den så ikke den ligger der midt i veien. Men hvem kan man ringe til? Ikke så fristende, kanskje, å flytte en blodig katt selv...

Og hvis den lever, men er hardt skadd, hva gjør du da? Finnes vel neppe en katte-ambulanse?! Har dyreklinikker oppe om natten?Ikke her vi bor tror jeg. Og hvis man er på fremmed sted, vet man gjerne ikke hvor dyreklinikker er hen. Det skulle vært et dyre-nødnummer.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dr Zoidberg

Det er vel ikke så veldig mye man kan gjøre. Det viktigste er å avslutte krabatens lidelser, uansett hvor jævlig det er. Å gå dør til dør om natten, det blir litt dumt, så derfor får man vel heller bare legge den slik at den ikke ligger i veien, men alikevel slik at den kan bli funnet om noen skulle lete.

Hvorfor skal egentlig katter absolutt fly ut foran den eneste bilen på flere timer, i flere mils omkrets? Finnes det suicidale katter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet kom å hjalp meg når jeg fant en overkjørt katt i veien. Vi fant ut at den var død, og politiet tok den med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller viktigeste er å sjekke om katten er i live, og eventuelt avlive den (nei det er ikke hyggelig, men å ikke avlive er umenneskelig) dersom den likevel ikke har noen sjanser. Å la en død katt slenge i veikanten er ikke noe særlig, så å putte den inn i en plastpose og i en søppelboks er kanskje ikke så dumt. Også kan en jo sette inn en annonse i avisa om sted/utseende slik at eieren får vite om det. Eller henge opp en lapp på nærmeste butikk..

Er forresten lurt å ha hansker i bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er jo faktisk et dilemma.

Hva er det "riktige" å gjøre.

Jeg mener: om katten er skadet - få den til dyrlege. (dyrlegevakt de fleste større steder)

Om ikke. Få noen til å ta livet av den eller gjør det sjøl. Vet at om man kjører på en hjort eller sånn skal man ringe viltnemnda. Kanskje man kan gjøre det med katter eller hunder også. For om man skal prøve å få drept dem selv så kan det bli mer dyremishandling enn medlidenhetsdrap. (Vet ei dame i Bergen blei dømt for å ha kjørt over katten en gang til for å ta livet av den.)

Er katten død bør man levere den til nærmeste dyrlege. Også fordi mange katter og hunder har operet inn en mikrochip eller er id-merka i øret (tatovering)

Om man leverer den til en dyrlege vil vedkommende sørge for at eieren får beskjed, og dessuten sørge for at det døde dyret blie destruert på riktig vis.

En død katt i en offentlig søppeldunk kan lett bli veldig ekkelt.

Da er det bedre å legge katten i en søplesekk i bagasjerommet til dagen etterpå og få levert den da.

Er man skikkelig feig kan man jo ringe politiet, si at man ikke er sikker på om katten er død, være fortvilet og si at man ikke visste hvem man skulle gi beskjed til, og be om hjelp. På bygda burde det gå bra.

Må benytte anledningen til å oppforde folk til å id-merke dyrene sine.

OG å ikke bare kjøre fra døde dyr i veikanten!! Det er fælt å finne et kjært kjeledyr slik, da ser det ut som om den som kjørte på det bare fa blaffen og stakk av.

Og her i oslo vet jeg dyrlegehøyskolen tar imot skadde dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hørt rykter om at det visstnok skal hjelpe å ta fatt i kattens hale, for så å "kaste" katten rundt i ring, for dette er visstnok det samme som førstehjelp til mennesker. Synes det høres absurd ut, men det er visst fakta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt rykter om at det visstnok skal hjelpe å ta fatt i kattens hale, for så å "kaste" katten rundt i ring, for dette er visstnok det samme som førstehjelp til mennesker. Synes det høres absurd ut, men det er visst fakta!

det hadde ikke jeg gjort, tror dette er tull. stakkars katt, skal den hardt skadde katten slenges rundt i luften?

det ER nødnummer til dyrlegen, jeg har det faktisk på mobilen i tilfelle noe skulle skje. det burde alle ha.

klem Iset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr Zoidberg

Hehe, for pustebesvær, ikke overkjøring ;)

Slengemetoden fungerer som kunstig åndedrett, sjokkerende nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er katten død bør man levere den til nærmeste dyrlege. Også fordi mange katter og hunder har operet inn en mikrochip eller er id-merka i øret (tatovering)

Bra du sa det, tenkte ikke engang på id-merking. Kommer vel litt an på hvor man er da, på den øya jeg er oppvokst tviler jeg på at det er en eneste katt som noen sinne har vært i nærheten av en dyrelege... Men der vet man jo stort sett hvem sin katt det er også da, så da kan den graves ned, og eieren kan få beskjed i etterkant (dersom det er midt på natta).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel litt an på hvor man er da, på den øya jeg er oppvokst tviler jeg på at det er en eneste katt som noen sinne har vært i nærheten av en dyrelege...

Ligner den på den øya der jeg har vokst opp er det bare å sette opp lapp på butikkdøra så ordner det meste seg...

Katten min har flytta dit fra Oslo... og er nok et skikkelig utskudd i kattemiljøet med tatovering og greier...

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scarlet

Hadde katten vært død hadde jeg lagt den ut til siden for deretter å gått til nærmeste hus for å spørre om det er deres katt jeg hadde vært så uheldig å kjøre på. Hadde det ikke vært det tror jeg faktisk at jeg hadde spurt de om de visste om det var noen av naboene som hadde en katt. Hadde det ikke vært det heller så hadde jeg nok latt den ligge i grøfta..hva ellers skal man gjøre? Ta den med hjem å begrave den?

Enkelte flytter ikke kattene ut av veien en gang hvis de skulle kjøre på en, men lar den heller ligge midt i veien og bryr seg liksom ikke. Slik er det med andre dyr også for den saks skyld. Grusomt spør du meg... Det er jo et helt forferdelig syn for oss andre som kommer etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det skjedde midt på natta, så ville jeg ringt veterinærvakt hvis den ikke var særlig skada. Var den alvorlig kvesta, så ville jeg slått den ihjel med jekken, tatt den med hjem og lagt den i fryser'n. Samme hvis den var død. Dagen etter hadde jeg levert den til nærmeste veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kjør videre! (om du er mann da....)

Kjørte over en hvit pus en gang, men den var stiv som en pinne jeg kjørte bare videre. De andre bilene svinger jo unna ikke sant :wink:

Til de som ikke vil ha overkjørt katt, hva i alle dager skal du med dyr når de ikke kan være inne om natten??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så veldig mye man kan gjøre. Det viktigste er å avslutte krabatens lidelser' date=' uansett hvor jævlig det er. ?[/quote']

ALLTID, alltid få kattepus til vetrinæren. Ikke begynn å slå eller avliv katten. Vertrinærer i dag er dyktige og "reparere" det meste... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Gidder ikke å bruke tusenvis på å kanskje berge et katteskinn som ikke har vett nok til å forstå at den skal holde seg unna biler, et klask med dekkspaken så er det over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...