Gjest ts Skrevet 8. september 2009 #1 Del Skrevet 8. september 2009 Hei, jeg vet ikke om dette er riktig sted å poste, men jeg gjør et forsøk. Jeg er fulltidssykemeldt og i rehabilitering. Jeg har kroniske smerter og kronisk hodepine som følge av en alvorlig ulykke. Jeg er i behandling nesten daglig eller daglig. Jobben min krever høy grad av tilstedeværelse og mye hjernearbeid. Jeg har forsøkt å vende tilbake i aktiv sykemelding, men måtte desverre innse mine begrensninger. Jeg ble veldig lei meg, men legene sa det var å forvente. Det jeg nå synes er vanskelig er hva jeg skal fylle dagene med. Det er helt sikkert mange som vil himle med øynene og si at dersom jeg er frisk nok til å kjede meg, er jeg frisk nok til å jobbe, men det er desverre ikke tilfelle. Denne situasjonen gjør meg såpass lei meg at jeg ønsker meg at dette blir en tråd for konstruktive tilbakemeldinger, og at folk som mener mye om mangt kan trekke til andre tråder. Det jeg trenger hjelp til er forslag til hva jeg kan bruke dagene mine til, frem til jeg kan vende tilbake til det normale livet mitt. Med kronisk hodepine kan jeg ikke: *Lese/ Skrive *Se på tv *Håndarbeid *Gjøre ting som krever planlegging/organisering/strukturering Jeg forsøker å bruke kroppen så mye jeg kan, men har nå hatt en gjennombrudd i behandlingen som har gjort at jeg midlertidig har blitt dårligere (logisk nok.. ), så utholdenheten er helt på bunn. Føler det blir mye stillsitting, og jeg at det drar meg ned. Har noen av dere noen ideer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 8. september 2009 #2 Del Skrevet 8. september 2009 Hva med lydbøker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #3 Del Skrevet 8. september 2009 Vet godt hvordan det er å være langtids sykemeldt og ha lange dager. Er selv på andre året med rehab og aner ikke når jeg kanskje kan bli bra nok til å forsøke meg på omskolering. Vil annbefale deg denne siden http://sunshine35446.yuku.com/forums/72 Forum for kroniske smerter. Der er det flere som går med daglige smerter. Er også diskusjon der om hva en kan gjøre på dagen, kanskje du får noen tips der også. Jeg har mye glede i å tusle litt med akvariet. Beroligende å se på og studere. + at det ikke krever så mye jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 8. september 2009 #4 Del Skrevet 8. september 2009 Lydbøker ja! Det stemmer det, det går faktisk! Ble veldig glad da jeg oppdaget det, men harvisst glemt det helt bort. Begynte å høre på Twilight-bøkene. Men synes vel kanskje at det er litt lite driv i dem. Jeg likte filmen, og liker litt historien også, men den er liiiitt langtekkelig i bokform.. Noen gode forslag til lydbøker? Kanskje litt spenning, ala vindenes skygge og da vinci koden? Gjest: takk for tipset om den siden! Veldig morsomt med hun som ikke kunne høre på lydbøker fordi bøkene ikke ble lest opp på bergensk Flere forslag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 8. september 2009 #5 Del Skrevet 8. september 2009 Lydbøker ja! Det stemmer det, det går faktisk! Ble veldig glad da jeg oppdaget det, men harvisst glemt det helt bort. Begynte å høre på Twilight-bøkene. Men synes vel kanskje at det er litt lite driv i dem. Jeg likte filmen, og liker litt historien også, men den er liiiitt langtekkelig i bokform.. Noen gode forslag til lydbøker? Kanskje litt spenning, ala vindenes skygge og da vinci koden? Gjest: takk for tipset om den siden! Veldig morsomt med hun som ikke kunne høre på lydbøker fordi bøkene ikke ble lest opp på bergensk Flere forslag? Mange av de norske krimforfatterne fra de siste tiårene er lest inn som lydbøker. En egen sjanger av lydbøkene, er hørespill. Med lydeffekter og dialog blir det gjerne litt mere driv! NRK har gitt ut veldig mange gode krimhørespill som lydbøker. Selv liker jeg særlig godt krimhørespillene basert på Varg Veum-bøkene av Gunnar Staalesen, Julia Tinnberg-serien av Edith Ranum, Knut Gribb-serien (div forfattere og varierende kvalitet, men mange er artige...), og barndomsklassikeren Nancy Drew. Mange av disse har jeg funnet på mitt lokale bibliotek. Sjekk ellers butikken på NRKs hjemmesider her: http://butikken.nrk.no/shop/index.wa2?CategoryId=1912 NRK har gitt ut flere enn de som kommer opp på denne siden, men de kan nok være utsolgt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #6 Del Skrevet 8. september 2009 Hei, jeg vet ikke om dette er riktig sted å poste, men jeg gjør et forsøk. Jeg er fulltidssykemeldt og i rehabilitering. Jeg har kroniske smerter og kronisk hodepine som følge av en alvorlig ulykke. Jeg er i behandling nesten daglig eller daglig. Jobben min krever høy grad av tilstedeværelse og mye hjernearbeid. Jeg har forsøkt å vende tilbake i aktiv sykemelding, men måtte desverre innse mine begrensninger. Jeg ble veldig lei meg, men legene sa det var å forvente. Det jeg nå synes er vanskelig er hva jeg skal fylle dagene med. Det er helt sikkert mange som vil himle med øynene og si at dersom jeg er frisk nok til å kjede meg, er jeg frisk nok til å jobbe, men det er desverre ikke tilfelle. Denne situasjonen gjør meg såpass lei meg at jeg ønsker meg at dette blir en tråd for konstruktive tilbakemeldinger, og at folk som mener mye om mangt kan trekke til andre tråder. Det jeg trenger hjelp til er forslag til hva jeg kan bruke dagene mine til, frem til jeg kan vende tilbake til det normale livet mitt. Med kronisk hodepine kan jeg ikke: *Lese/ Skrive *Se på tv *Håndarbeid *Gjøre ting som krever planlegging/organisering/strukturering Jeg forsøker å bruke kroppen så mye jeg kan, men har nå hatt en gjennombrudd i behandlingen som har gjort at jeg midlertidig har blitt dårligere (logisk nok.. ), så utholdenheten er helt på bunn. Føler det blir mye stillsitting, og jeg at det drar meg ned. Har noen av dere noen ideer? Kjøp deg noen bonsaitre,lær deg og klippe-forme Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 8. september 2009 #7 Del Skrevet 8. september 2009 Siden jeg ikke vet så mye om smertene dine, våger jeg meg på et forslag som enten er helt bak mål, litt på siden, eller kanskje ok: Hvis du kan gå turer, kan det være en ide å prøve litt turorientering. Da kjøper du en "turorienteringskartpose" i nærmeste sportsforretning eller fra o-laget, og finner postene på egenhånd når du vil, uten tidtaking og stress. Sesongen er nok litt på hell, men herover henger i alle fall postene en liten stund til. Se her: http://www.orientering.no/t2d.asp?p=65256 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Janne_* Skrevet 8. september 2009 #8 Del Skrevet 8. september 2009 Tur er et godt forslag. Trenger ikke å være lange turen. Ta heller to korte i løpet av en dag. Dette er viktig for du mister så mye muskelmasse av å bare sitte stille. Det har jeg erfart. Lydbøker har du fått tips om. Biblioteket låner ut. Dersom du kan klare å se på tv i 10 min så kan du med hyppige pauser komme deg igjennom en film. Hagearbeide og småpusling ute. Det betinger jo at du har hage. Jeg la mye kabal på nettet. Ikke de vanskeligste for der stoppet konsentrasjonen. Hva med å invitere til besøk hjem til deg. En kopp te/kaffe klarer du å servere. Jeg følte mange ganger at det eneste jeg orket var å prate. Jeg orket ikke å lese bøker, men blader var ok. Be venner gi deg alle sine utleste blader. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #9 Del Skrevet 8. september 2009 HVa med lett yoga eller qigong. Qigong er ekstremt mildt som treningsform, man trenger knapt bevege seg i mye av det. Det er mere en energetisk enn en fysisk treningsform. Det er også sinnsykt bra på rehabilitering fra det meste. NAV hadde et prøveprosjekt hvor de testet hvor bra qigong var på å få uføre som hadde prøvd alt annet tilbake i arbeid og ble så fornøyd at de nå utdanner 14 egne instruktører for å bruke det i mye større grad. Meditasjon er også en svært positiv aktivitet du kan fylle noe av tiden med. Det er dessuten en mengde forskning som viser at meditasjon reduserer smerter betraktelig. Resultatene av forskningen rundt mindfulness based stress reduvtion som er et meditasjonsprogram opprinnelig rettet mot folk med kroniske smerter som ikke ble bedre av annen behandling viste en reduksjon på 40-50 prosent av smertene i løpet av et par måneder. I tillegg opplever folk at meditasjonen gjør den smerten de faktisk har langt mere levelig også når den er der. Det er også dokumentasjon på svært stor økning i lykke og reduksjon av stress. Videre så øker konsentrasjonen drastisk og dete gjør at folk presterer mye, mye bedre intelektuelt. En rekke studier viser også økning i IQ som følge av meditasjon. Med andre ord ideelt for din situasjon på flere plan. http://www.shinzen.org/shinsub3/artPain.pdf artikkelen jeg linket til forklarer mye om hvordan meditasjon gjør smerte mere levelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enatupp Skrevet 8. september 2009 #10 Del Skrevet 8. september 2009 I kommunen jeg bor er det noe som kalles 'aktiv på dagtid'. Der er det trening på treningsenter, pilates, vanngymnastikk, felles gåturer osv. Dette er noe jeg synes er helt fantastisk, du betaler en symbolsk sum og blir med på så masse som du klarer. Undersøk om noe sånt finnes i din kommune! Ellers vil jeg bare ønske deg god bedring! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest _ Skrevet 8. september 2009 #11 Del Skrevet 8. september 2009 Dersom du klarer å være ute blant folk, kan det jo være en idé å drive med noe veldedig arbeid. Eksempler kan være å besøke eldre mennesker som savner noen å prate med eller besøke og/eller hjelpe til hos dyrebeskyttelsen. Man føler seg ofte bedre når man bidrar med noe positivt, og dyr kan ha helende effekt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 8. september 2009 #12 Del Skrevet 8. september 2009 Jeg klarer å gå litt turer heldigvis, og være med folk, det er egentlig det beste. Synes det egentlig er ganske tøft å være alene i en sånn situasjon.. Også best når folk kommer hjem til meg, men jeg synes det er litt vanskelig å be om innimellom.. Jeg har ikke hage, og kan ikke lese blader (selv de lengste innleggene her er litt for mye.. ) Jeg har også vært inne på tanken på meditasjon. Jeg har en lydbok som er litt i den gata, får finne frem den. Jeg gikk på yoga før, har forsøkt det nå, men det gikk ikke. Qi gong er kanskje bedre? Jeg er litt redd for å skulle hjelpe mennesker eller dyr som ikke har det så greit, for jeg har ptsd og klarer ikke å forholde meg til ting som vekker sterke følelser. Jeg skrur visst bare av. Når det kommer til akkurat det, er egentlig jeg den som trenger hjelp nå. Jeg har ingenting å tilby.. Det er vel noe av det som er vondt også.. Jeg håper ikke jeg virker negativ, jeg er bare veldig lei meg i kveld.. Jeg er veldig takknemlig for alle ideene, og tar gjerne i mot flere tips! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enatupp Skrevet 8. september 2009 #13 Del Skrevet 8. september 2009 Uff, jeg blir så lei meg når jeg leser dette, Har bare lyst til å gi deg en oppmuntrende klem og si at alt går helt sikkert bra til slutt, du får bare klore deg fast så lenge! Gir deg en *trøste på du* klem her istede Håper du finner noe å fylle dagene med, om det så skulle være å sette gamle bilder inn i album, eller telle biler, eller mate nabo katta!! Bare du har noe å fylle værtfall noen timer med. Jeg må bare si jeg er meget lykkelig for at jeg kan glo på datasjermen i timesvis, ser en hel masse serier.. Håper dagen i morgen, blir bedre enn kvelden i kveld Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 9. september 2009 #14 Del Skrevet 9. september 2009 Uff, jeg blir så lei meg når jeg leser dette, Har bare lyst til å gi deg en oppmuntrende klem og si at alt går helt sikkert bra til slutt, du får bare klore deg fast så lenge! Gir deg en *trøste på du* klem her istede Håper du finner noe å fylle dagene med, om det så skulle være å sette gamle bilder inn i album, eller telle biler, eller mate nabo katta!! Bare du har noe å fylle værtfall noen timer med. Jeg må bare si jeg er meget lykkelig for at jeg kan glo på datasjermen i timesvis, ser en hel masse serier.. Håper dagen i morgen, blir bedre enn kvelden i kveld Tusen takk I går var en skikkelig tøff kveld. I dag skal jeg prøve å være litt i bevegelse, for det pleier å hjelpe på humøret. Orker ikke å skulle bli deprimert på toppen av det hele. Skjønner godt hvorfor man sier at lediggang er roten til alt vondt. Skal prøve å få inn litt faste rutiner, tror det vil hjelpe litt også, at dagene og nettene ikke bare glir inn i hverandre som en eller annen gjørme. Og så kan jeg jo stikke innom biblioteket også og se etter lydbøker! Deilig å ha litt mål og retning, selv om de ikke akkurat endrer verden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_tante_* Skrevet 9. september 2009 #15 Del Skrevet 9. september 2009 Krever det for mye av deg å bake til venner og deg selv og kanskje selge også? Til selskap? Jeg vet baking krever at man må passe tiden, veie og måle osv og når du sliter med smerter er det vel ikke den beste ideen, men... Kan du få en støttekontakt og en fysioterapaut eller massør til å komme hjem til deg hver dag, drikke kaffe eller te sammen med deg (pass på så du finner noen du liker, og du kan ansette venninner f.eks. som er hjemmeværende) Kan du se for deg at du kontakter kommunen (se på deres hjemmesider) og få noen som støtter deg, en slags selskapsdame, huff, høres ikke hyggelig ut men jeg vet om en som har det pga smerter, i alle fall massør, og hun ansatte /valgte denne pga at hun visste at de hadde god kjemi. Hun har vært plaget i mange år nå, men hun gir aldri opp. Hun har skaffet seg kjæredyr, to katter og har etter noen tid funnet seg en kjæreste. Men du må være intereressert for å skaffe deg katter f.eks. og begynne å tenke på hva som kan passe deg. Du kan jo prøve å være fostermor for Fod f.eks. om du aldri har hatt katt før. De vil rådlede deg. Håper du blir kvitt smertene og kommer tilbake for fullt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prinsessa Skrevet 9. september 2009 #16 Del Skrevet 9. september 2009 Har du en bekjent eller en nabo som har hund så kan du jo gå tur med den når du orker det. Er koselig å være sammen med dyr og du får turer i skog og mark. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2009 #17 Del Skrevet 9. september 2009 Jeg klarer å gå litt turer heldigvis, og være med folk, det er egentlig det beste. Synes det egentlig er ganske tøft å være alene i en sånn situasjon.. Også best når folk kommer hjem til meg, men jeg synes det er litt vanskelig å be om innimellom.. Jeg har ikke hage, og kan ikke lese blader (selv de lengste innleggene her er litt for mye.. ) Jeg har også vært inne på tanken på meditasjon. Jeg har en lydbok som er litt i den gata, får finne frem den. Jeg gikk på yoga før, har forsøkt det nå, men det gikk ikke. Qi gong er kanskje bedre? Jeg er litt redd for å skulle hjelpe mennesker eller dyr som ikke har det så greit, for jeg har ptsd og klarer ikke å forholde meg til ting som vekker sterke følelser. Jeg skrur visst bare av. Når det kommer til akkurat det, er egentlig jeg den som trenger hjelp nå. Jeg har ingenting å tilby.. Det er vel noe av det som er vondt også.. Jeg håper ikke jeg virker negativ, jeg er bare veldig lei meg i kveld.. Jeg er veldig takknemlig for alle ideene, og tar gjerne i mot flere tips! Ja qigong er mye mere egnet for din situasjon. Noe qigong er like slitsomt som yoga, men det meste er mindre slitsomt enn å gå en tur i skogen. Tai chi er også glimrende. Du kan gå på kurs og du kan lære fra videor på nettet. I ditt tilfelle tror jeg det er vitkig med en god lærer og samråd med fysioterapeuten din fordi du må unngå å gjøre sakdene dine verre med feil bevegelser. Vil du ha gode tips om hva slags qigong du skal gjøre så spør her: thetaobums.com mindfulness based stress reduction har egne CDer med meditasjon rettet inn mot smerte. Shinzen young har også en egen CD og bok rettet inn mot meditasjon mot smerte som du finner på Amazon.com Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 9. september 2009 #18 Del Skrevet 9. september 2009 Yoga eller annen sånn type trening? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2009 #19 Del Skrevet 9. september 2009 Restorativ Iyengar yoga kan du anntageligvis selv om annen yoga ikke funker. Eneste sted jeg vet at de har det er yogaforalle på majorstuen, men kan hende det finnes andre steder også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2009 #20 Del Skrevet 9. september 2009 Hva med litt frivillig arbeid? Da kan du velge et skjema som passer deg. Gå inn på www.rodekors.no og les om hva slags prosjekter de trenger folk til. Jeg jobbet som frivillig da jeg var student, og de var UTROLIG takknemlige for alle som stilte opp. De trenger den hjelpen de kan få. Det kan være å besøke eldre mennesker, hjelpe ungdom med lekser og fjellredningstjeneste. Les mer og meld deg her hvis du vil: http://www.rodekors.no/Engasjer_deg/ God bedring! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå