Gjest lekebøll Skrevet 10. august 2003 #1 Del Skrevet 10. august 2003 Ja. Jeg har tenkt litt på om jeg kanskje ikke har lyst til å utdanne meg til det jeg har begynt med likevel. Jeg har fått litt input om at jeg kunne gjort (fått) det bra i et omsorgs-yrke. Først: lege, sykepleier, hjemmehjelp o.l. er utelukket. Jeg vil ikke egentlig jobbe i helsesektoren. Men jeg har lyst til å hjelpe barn. Barn som har det vondt, de skulle jeg gjerne gjort noe for. Tror det ligger litt "passe på"/verne uskyldige-tanker bak ideen min... Jeg vet jo jeg kan studere psykologi, men vet ikke helt... Hva kan man jobbe med etter profesjonsstudier i psykologi? Med barn spesielt? Hvilke andre retninger kan man velge? Har dere forslag? Jeg har lyst på en "skikkelig" utdannelse, uten snarveier, og med en "best mulig" jobb når det gjelder både kunnskap og mulighet til å hjelpe. Jeg er opptatt av å tjene bra i tillegg, men må muligens legge enkelte materialistiske momenter på hylla til fordel for andre ting, skjønner jeg. Uansett: erfaringer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 10. august 2003 #2 Del Skrevet 10. august 2003 Men jeg har lyst til å hjelpe barn. Barn som har det vondt, de skulle jeg gjerne gjort noe for. Tror det ligger litt "passe på"/verne uskyldige-tanker bak ideen min... Hva med barnevernsped.? Det går jeg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lekebøll Skrevet 10. august 2003 #3 Del Skrevet 10. august 2003 Hvor lang utdannelse er det for barnevernspedagog, da? Hva slags bakgrunn må du ha for å begynne? Og - viktigst - kan man bygge på med f.eks. universitetsgrad? Jeg har lyst til å ha en jobb jeg kan spesialisere meg i, og bruke litt tid på utdannelsen for å få med meg mest mulig. Fortell gjerne hva du vet om yrket... :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 10. august 2003 #4 Del Skrevet 10. august 2003 http://www.he.hiof.no/bv/index.htm Utdannelsen er tre år. Der er fullt mulig å spesialisere seg. Barnevernspedagoger arbeider med barn og unge innen kommunalt og fylkeskommunalt barnevern, i barne- og ungdomspsykiatrien, i barnehager og skoler, i utekontakten, rusomsorgen og voksenpsykiatrien. Det finnes flere tverrfaglige videreutdanninger for barnevernspedagoger. Høgskolen i Østfold kan tilby videreutdanninger i praksisveiledning, psykisk helsearbeid og rusproblematikk. Andre aktuelle videreutdanninger ved høgskolen er spesialpedagogikk, sosialpedagogikk, miljøarbeid, ledelse, økonomi og planlegging og helse- og sosialadministrasjon. Andre skoler har andre emner en kan spesialisere seg i. Det som er er at vi må jobbe to år etter skolen før vi tar etterutdanning for å vite hvordan ting fungerer i praksis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lekebøll Skrevet 10. august 2003 #5 Del Skrevet 10. august 2003 Tusen takk for informasjonen, liv! :kysse: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 10. august 2003 #6 Del Skrevet 10. august 2003 er det noe mer du lurer på så bare spør Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veronal Skrevet 10. august 2003 #7 Del Skrevet 10. august 2003 Hva med å bli fengselsbetjent? Lønn under utdanning er det også. http://www.aetat.no/soek/control?action=VI...=03750306000084 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 10. august 2003 #8 Del Skrevet 10. august 2003 Hva med profesjonsstudiet i pedagogikk, så kan du bli pedagogisk-psykologisk rådgiver? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 10. august 2003 #9 Del Skrevet 10. august 2003 Vernepleier. Kan jobbe både med handikappede (barn eller voksne) eller eks trafikkskadde. Noe jeg synes virker spennende er eks å legge opp prosjekter rundt en person med uønsket oppførsel (eks skriking og biting i egen arm hver gang personen hører ordet nei (mot seg selv eller andre). Hvordan får man en rimelig mentalt svekket person til å stoppe med dette? Kommunene har egne habiliteringsteam som jobber med slike problemstillinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lekebøll Skrevet 10. august 2003 #10 Del Skrevet 10. august 2003 Hva med profesjonsstudiet i pedagogikk, så kan du bli pedagogisk-psykologisk rådgiver? Hva jobber jeg med da? Eventuelt; med hvem? Hvor lang tid tar dette, og hvilken skole - høgskoler? Takk takk Donpedro og Veronal! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå