Gjest Skya Skrevet 2. desember 2009 #161 Del Skrevet 2. desember 2009 Jeg har slitt med betennelser tidligere, er heldigvis helt kvitt dem nå. Jeg ville helt klart anbefalt en fysio hvis jeg skulle hatt noen til å se på det, jeg fikk friskvernshjelp på SiO da jeg trente der (styrketrening) og det var noe av den største grunnen til at jeg ble bra. Ingen direkte trening av betennelseområdene men fokus på å få opp blodsirkulasjonen i hele kroppen og rundt leddene som var vonde. Jeg har blant annet slitt med tennisalbuer og kunne ikke kle på meg selv i mange uker.. Jeg syns også kuldeomslag hjalp noe når det var mest akutt. Betennelseplagene mine har vært noe helt annet enn muskulære plager og har derfor blitt behandlet ganske annerledes. Direkte stimulering av betennelsesområder er etter min erfaring lite hensiktsmessig. Det virker på meg som du har god erfaring med disse betennelseperiodene, og det er godt å lese at du føler deg bedre etter helgen Senebetennelse eller seneskjedebetennelse/evt beinhinnebetennelse er overbelastningsskader, men det er ikke alltid lett å vite hva de kommer av. Som regel en ugunstig belastning over lengre tid, da må man huske på at det å sitte stille også er en belastning for kroppen (lite bevegelse i leddet betyr mindre leddvæske som igjen er veldig ugunstig og kan føre til betennelser). Det er ikke sikkert treningen er grunnen til plagene dine, men man blir jo dessverre temmelig hemmet i treningen av betennelser både fordi det et smertefullt/man mister grepsstyrke etc og fordi man som regel må begrense seg for å ikke gjøre ting verre enn de allerede er. Håper det går bedre! Føler med deg! Kjekt å høre andres erfaringer, og det får meg til å tenke litt. Nå er jeg så god som ny igjen. Kjente det lugga litt da jeg "shrugsa", men det var knapt merkbart. Men jeg får kanskje vurdere behandling neste gang da. Blir spennende å se hvor neste vondte dukker opp forresten. For denne vondten som jeg har hatt nå har jeg jo ikke hatt siden 2003. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skya Skrevet 2. desember 2009 #162 Del Skrevet 2. desember 2009 Før treninga i dag så lekte jeg med tanken på å øke i benken. Men slo det fra meg da jeg ikke hadde spotter. Og det tror jeg var liksågreit. For idag var det så tungt at jeg ikke turte å ta den sjette repitisjonen engang! Så da ble det et ekstra sett i stedet. Dagens trening: 20 min. på ellipsemaskin + 45 min. styrke bryst, triceps og skuldre Varighet Løftet Forbrent 45 min 1791.0 kg 346 kcal Valgte øvelser Benkpress Vekt Reps 20.0 8.0 32.5 5.0 32.5 5.0 32.5 5.0 32.5 5.0 Flyes Vekt Reps 8.0 6.0 8.0 6.0 8.0 6.0 Franskpress (med EZ-stang) Vekt Reps 18.5 6.0 18.5 6.0 18.5 6.0 Dips m/blå strikk Vekt Reps 0.0 4.0 0.0 4.0 0.0 5.0 0.0 4.0 Sidehev (i supersett med fronthev) Vekt Reps 3.0 10.0 3.0 10.0 3.0 10.0 Fronthev Vekt Reps 3.0 10.0 3.0 10.0 3.0 10.0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skya Skrevet 2. desember 2009 #163 Del Skrevet 2. desember 2009 Resten av uka ser sånn ca. sånn ut: Torsdag: styrke bein + core Fredag: intervalltrening på mølla Lørdag: styrke rygg og biceps Søndag: rolig jogging kanskje? Kom forresten over billig selolje igår, på den lokale sjappa. Var satt ned fra 89kr til 39kr. Antagelig pga. utløpsdato. Men det var bare to av fire som var gått ut på dato, de andre utløper ikke før i februar neste år. Men kjøpte alle allikevel jeg da. For regner med at olja holder seg litt lengre enn datostemplinga. Så da sparte jeg 200kr der! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sekretæren Skrevet 2. desember 2009 #164 Del Skrevet 2. desember 2009 (endret) Selolje er helt genialt!! Trodde aldri jeg skulle bli frelst på et kosttilskudd på den måten Endret 2. desember 2009 av Mrs Shorty artikkel-feil. Fy og fy!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fragment Skrevet 2. desember 2009 #165 Del Skrevet 2. desember 2009 Jeg er litt nysgjerrig på dette med selolje. Synes du har skrevet at dette er noe som kan hjelpe ved mageproblemer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skya Skrevet 2. desember 2009 #166 Del Skrevet 2. desember 2009 Selolje er helt genialt!! Trodde aldri jeg skulle bli frelst på et kosttilskudd på den måten Hvor mye tar du daglig? Jeg har hatt en liten pause nå i høst pga. at jeg ikke har hatt og har glemt å kjøpe. Og da jeg fikk disse vondtene nå bestemte jeg meg for å ta dobbel dose en stund. For det skal jo være gunstig mot slike betennelser. Og det har jeg gjort. Men idag fant jeg den gamle boksen min, som jeg har kjøpt i Sverige. Og da ser jeg at det jeg har tatt som dobbel dose av den nye er vanlig dose av den gamle! Den nye anbefaler 2-3 kapsler (1000-1500mg selolje), mens den gamle anbefaler 4-6 kapsler (3000-4500mg selolje). :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sekretæren Skrevet 2. desember 2009 #167 Del Skrevet 2. desember 2009 Jeg tar 4-6 kapsler.. og er jammen ikke sikker på hvor mange gram det er.... :klø: Fragment: Ja, mine mageproblemer har blitt bedre. Så du de linkene jeg skrev opp i boka til Enigma? Det er gjort undersøkelser på folk med ulcerøs colitt, crohns syndrom (eller hva det nå het), og generelt de med irritabel tykktarm. Om ikke alle ble helt bra, så ble mange merkbart bedre. Jeg merket det veldig godt selv. F.eks nå, da jeg er midt i eksamensperioden, blir jeg veldig stresset. Det pleier jeg å merke på magen, men nå er det mye bedre enn noensinne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fragment Skrevet 2. desember 2009 #168 Del Skrevet 2. desember 2009 (endret) Jo, jeg så du nevnte noe om det. Har vel selv fått diagnosen irritabel tarm (som følge av disse matintoleransene mine), og jeg er veldig interessert i å prøve det meste for å bli kvitt plagene mine. Jeg antar at selolje er noe man får kjøpt på vanlig helsekost? Hvor lenge gikk du på dem før du merket forskjell? Endret 2. desember 2009 av fragment Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sekretæren Skrevet 2. desember 2009 #169 Del Skrevet 2. desember 2009 Jo, jeg så du nevnte noe om det. Har vel selv fått diagnosen irritabel tarm (som følge av disse matintoleransene mine), og jeg er veldig interessert i å prøve det meste for å bli kvitt plagene mine. Jeg antar at selolje er noe man får kjøpt på vanlig helsekost? Hvor lenge gikk du på dem før du merket forskjell? Jepp, vanlig helsekost Vet du, jeg husker ikke når jeg ikke merket forskjell lenger... det gikk bare plutselig opp for meg at jeg ikke hadde noen problemer lenger. Hvertfall ikke i så stor grad. Det hender innimellom, men da er det min egen feil. Mammas sjokoladekake, f.eks... sånn ca 6 kg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fragment Skrevet 2. desember 2009 #170 Del Skrevet 2. desember 2009 (endret) Hehe, 6 kilo sjokoladekake er vel i stand til å ta knekken på selv den friskeste tarmfloraen Endret 2. desember 2009 av fragment Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Icere Skrevet 2. desember 2009 #171 Del Skrevet 2. desember 2009 Det er en ting som slår meg når jeg ser gjennom de siste treningsøktene dine, og det er at du kjører få reps. Da jeg gikk på en smell i høst, skjedde det når jeg gikk opp på belastningen og ned på antall reps (fra 12 til 6-8). Med økt belastning så spenner man seg mer, i hvert fall gjør jeg det. De siste ukene har jeg kjørt 15-20 reps, og nå ligger jeg på 12-15 igjen. Tror det blir lenge til jeg tør å gå ned til rundt 6 reps igjen, hvertfall ikke før jeg har fått trent opp musklene rundt rotator cuff ordentlig. Kanskje du skulle prøve å legge opp treningene dine til min. 12 reps? Kan være verdt forsøket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skya Skrevet 3. desember 2009 #172 Del Skrevet 3. desember 2009 (endret) Det er en ting som slår meg når jeg ser gjennom de siste treningsøktene dine, og det er at du kjører få reps. Da jeg gikk på en smell i høst, skjedde det når jeg gikk opp på belastningen og ned på antall reps (fra 12 til 6-8). Med økt belastning så spenner man seg mer, i hvert fall gjør jeg det. De siste ukene har jeg kjørt 15-20 reps, og nå ligger jeg på 12-15 igjen. Tror det blir lenge til jeg tør å gå ned til rundt 6 reps igjen, hvertfall ikke før jeg har fått trent opp musklene rundt rotator cuff ordentlig. Kanskje du skulle prøve å legge opp treningene dine til min. 12 reps? Kan være verdt forsøket. For å unngå disse vondtene mener du? Jeg vet ikke om det spiller noen rolle altså. For jeg har en veldig belastende jobb. Og jeg er 99% sikker på at det er der vondtene oppstår. Kan koble de opp mot spesielle situasjoner og spesielle belastninger fra arbeidshverdagen min. Har hatt samtaler med arbeidsgiver om dette. De har rettet på endel. Men de sier det er lite de kan gjøre videre nå. Folks kropper reagerer forskjellig på ting, og slik ting er nå må de være. Så det jeg ser på som løsningen er bare å stå på, bli sterk så jeg løser disse situasjonene bedre. Eller? :klø: Endret 3. desember 2009 av Skya Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skya Skrevet 3. desember 2009 #173 Del Skrevet 3. desember 2009 Varighet Løftet Forbrent 50 min 2830.0 kg 385 kcal Valgte øvelser Knebøy Vekt Reps 20.0 8.0 35.0 6.0 35.0 6.0 35.0 6.0 Glute bridge Vekt Reps 0.0 10.0 0.0 10.0 0.0 10.0 Ettbeins strake markløft Vekt Reps 20.0 12.0 20.0 12.0 20.0 12.0 Stående tåhev i smithmaskin Vekt Reps 50.0 6.0 50.0 6.0 50.0 6.0 Gående utfall Vekt Reps 14.0 10.0 14.0 10.0 14.0 10.0 Dette begynner å bli morro! Føler at teknikken sitter, spesielt på de dype knebøyene og lysken kjennes bra ut, selv på utfall. Så nå er jeg klar for å begynne å øke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Icere Skrevet 3. desember 2009 #174 Del Skrevet 3. desember 2009 Det eneste du kan gjøre for å finne ut om antall reps kan ha noe å si, er å prøve. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lucy d-.-b Skrevet 4. desember 2009 #175 Del Skrevet 4. desember 2009 Dette begynner å bli morro! Føler at teknikken sitter, spesielt på de dype knebøyene og lysken kjennes bra ut, selv på utfall. Så nå er jeg klar for å begynne å øke! Så deilig! Ingenting er bedre enn å føle at kroppen fungerer som den skal! Jeg mener at antall reps ikke burde ha så mye å si så lenge du har teknikken i orden, vi er så forskjellige og reagerer ulikt, og så lenge vondtene ganske tydelig kommer fra jobbsituasjon, og treningen føles så god nå, så syns jeg det virker rart å skulle endre på rutinene på det området. Min erfaring er at i periodene jeg har hatt vondt har jeg enten hatt fryktelig stress på jobben eller vært alt for ensidig i treningen min (typ sykling sykling sykling sykling sykling), for meg har i alle fall tung styrketrening vært utelukkende positivt på muskelplager. Men, vi har jo alle forskjellige erfaringer og det er jo fordi ingen av oss lever i den samme kroppen.. God helg Skya! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skya Skrevet 5. desember 2009 #176 Del Skrevet 5. desember 2009 Så deilig! Ingenting er bedre enn å føle at kroppen fungerer som den skal! Jeg mener at antall reps ikke burde ha så mye å si så lenge du har teknikken i orden, vi er så forskjellige og reagerer ulikt, og så lenge vondtene ganske tydelig kommer fra jobbsituasjon, og treningen føles så god nå, så syns jeg det virker rart å skulle endre på rutinene på det området. Min erfaring er at i periodene jeg har hatt vondt har jeg enten hatt fryktelig stress på jobben eller vært alt for ensidig i treningen min (typ sykling sykling sykling sykling sykling), for meg har i alle fall tung styrketrening vært utelukkende positivt på muskelplager. Men, vi har jo alle forskjellige erfaringer og det er jo fordi ingen av oss lever i den samme kroppen.. God helg Skya! Det er det jeg tenker og. Så jeg kommer iallefall ikke til å gjøre noe nå når ting er så bra. Men må kanskje vurdere det om jeg skulle begynne å få vondt igjen. God helg til deg også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skya Skrevet 5. desember 2009 #177 Del Skrevet 5. desember 2009 Klarte rett og slett ikke å stå opp tidligere for å løpe før jobb igår, så derfor ble det treningsfri på meg. Men ingen krise, kan løpe intervallene mine i morgen i stedet. Idag ble det 15 min. på ellipsemaskina + 45 min. styrke rygg og biceps. Varighet Løftet Forbrent 45 min 1608.0 kg 346 kcal Valgte øvelser YTWL 5x3 Chins m/strikk Vekt Reps 0.0 6.0 0.0 6.0 0.0 6.0 0.0 2.0 (eksentriske) Pull-ups m/strikk Vekt Reps 0.0 6.0 0.0 6.0 0.0 6.0 0.0 2.0 (eksentriske) Enhånds manual roing Vekt Reps 12.0 6.0 12.0 6.0 12.0 6.0 Bicepscurl stående m/stang Vekt Reps 18.5 6.0 18.5 6.0 18.5 6.0 Overhånds bicepscurl Vekt Reps 13.5 6.0 13.5 6.0 13.5 6.0 Shrugs Vekt Reps 10.0 10.0 10.0 10.0 10.0 10.0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skya Skrevet 7. desember 2009 #178 Del Skrevet 7. desember 2009 (endret) Idag skal jeg dra opp et gammelt innlegg for å vise hvor genialt intervalltrening er: FY hvor tungt dette var. Merker at jeg har hatt noen måneders opphold + at jeg har røyka litt i den tida ja. Men nå skal jeg trene for fullt og røyken er atter engang stumpa! Måtte ha dobbelt så lange pauser som vanlig, men jeg kom da meg gjennom det til slutt. Brukte vel ca 35 min. på selve intervalltreninga, men gikk lenge både før og etter så økta ble på 50 min. til sammen. Makspuls: 187 Gjennomsnittspuls: 158 Kalorier forbrent: 450 Siden den gang så har jeg trent intervaller cirka en gang i uka. I dag var fjerde gangen etter at jeg skrev det innlegget. Og i dag løp jeg i 4 minutter og småjogga i 3 som pause! Dagens økt ble altså 35 min. intervalltrening på mølla: Makspuls: 186 Gjennomsnittspuls: 158 Min. i Z3: 15 Det eneste jeg sliter litt med når jeg trener slik er å få ned pulsen nok i pausene. Men det regner jeg med at kommer seg etterhvert som formen stiger. Endret 7. desember 2009 av Skya Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skya Skrevet 7. desember 2009 #179 Del Skrevet 7. desember 2009 (endret) Da er dagens andre økt overstått. Måtte bli slik siden jeg ikke fikk trent intervaller igår. Nå fikk jeg en liten påminnelse på hvorfor jeg foretrekker å trene på dagtid. Sto jo nesten som sild i tønne på senteret nå. Og det ble venting, venting og atter venting. Pga. kø så varmet jeg opp så mye før benken, med bl.a. push-up, at jeg ikke klarte å gjennomføre det jeg hadde planer om. Det var litt kjedelig. Resten av økta var og tung. Men det er egentlig bare deilig det. Varighet Løftet Forbrent 55 min 1771.0 kg 423 kcal Valgte øvelser Benkpress Vekt Reps 20.0 8.0 32.5 4.0 30.0 5.0 30.0 5.0 20.0 10.0 Flyes Vekt Reps 8.0 6.0 8.0 6.0 8.0 6.0 Franskpress (med EZ-stang) Vekt Reps 18.5 6.0 18.5 6.0 18.5 6.0 Dips m/strikk Vekt Reps 0.0 6.0 0.0 6.0 0.0 6.0 0.0 4.0 Sidehev (Supersett med fronthev) Vekt Reps 3.0 10.0 3.0 10.0 3.0 10.0 Fronthev Vekt Reps 3.0 10.0 3.0 10.0 3.0 10.0 Til slutt så eksperimenterte jeg litt med face-pulls. Likte øvelsen, så den blir nok brukt litt fremover. Endret 7. desember 2009 av Skya Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lucy d-.-b Skrevet 8. desember 2009 #180 Del Skrevet 8. desember 2009 Jeg kjenner facepulls i ryggen nå etter dagens trening Fine øvelsen! Gode økter på deg for tiden! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg