Gjest lucy d-.-b Skrevet 23. november 2009 #141 Del Skrevet 23. november 2009 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skya Skrevet 24. november 2009 #142 Del Skrevet 24. november 2009 Skikkelig bra økt idag, bein, rygg og mage. Har skikkelig skjelvebein, and I like it! Ble min første dag med mitt nye opplegg. Og jeg startet med å bytte ut knebøyen. Var litt spent på den, så fant ut at det var bare å hoppe i det. Har jo vært litt skeptisk på å gjøre utfalløvelser da jeg har følelsen av at de tar mer på lysken enn den bøy'en. Gjorde bulgarske utfall, startet i det små og kjente absolutt ingenting i lysken! Om jeg er smertefri det neste døgnet så tror jeg faktisk at jeg endelig kan si at jeg er 100%. Varighet Løftet Forbrent 1 t 1980.0 kg 462 kcal Valgte øvelser Bulgarske utfall med fremste beinet på en stepkasse Vekt Reps 0.0 6.0 6.0 6.0 10.0 6.0 14.0 6.0 Glute bridge Vekt Reps 0.0 10.0 0.0 10.0 0.0 10.0 Markløft Vekt Reps 50.0 6.0 50.0 6.0 50.0 6.0 Sittende lår curl (bakside lår) Vekt Reps 40.0 6.0 40.0 6.0 40.0 6.0 Planke og sideplanke 30 sek. x 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lucy d-.-b Skrevet 24. november 2009 #143 Del Skrevet 24. november 2009 Bulgarske utfall er deilig Jeg syns faktisk den krever mye av lysken, spesielt stabilitet i bekkenet, så hvis det føltes så bra må du jo være veldig mye bedre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sekretæren Skrevet 24. november 2009 #144 Del Skrevet 24. november 2009 Bulgarsk er deilig godt-vondt fra himmel-helvete! Alt ettersom :gjeiper: Så fint at det går bedre med lysken!! Fantastisk!! Prøv restpause-sett når du føler deg sikker på at alt er bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skya Skrevet 25. november 2009 #145 Del Skrevet 25. november 2009 Bulgarsk er deilig godt-vondt fra himmel-helvete! Alt ettersom :gjeiper: Så fint at det går bedre med lysken!! Fantastisk!! Prøv restpause-sett når du føler deg sikker på at alt er bra :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skya Skrevet 25. november 2009 #146 Del Skrevet 25. november 2009 Idag ble det 30 min. intervalltrening på mølla + 15 min. rolig gange for å hente meg inn etterpå. Intervalltrening er noe slit, der og da. Men så deilig etterpå! Hjelper at jeg merker fremgang fra bare noen uker siden og. Makspuls: 186 Gjennomsnittpuls: 164 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sekretæren Skrevet 25. november 2009 #147 Del Skrevet 25. november 2009 Restpause: Antall kg: 10-12 RM Reps: 10-12 reps per ben Pause: 15 sekunder Reps: til teknisk failure Pause: 15 sekunder Reps: til teknisk failure Pause: 15 sekunder Reps: til teknisk failure Fall død om. Evt sjangle deg avgårde til neste øvelse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skya Skrevet 27. november 2009 #148 Del Skrevet 27. november 2009 Advarsel: DETTE BLIR ET SKIKKELIG SYTEINNLEGG Jeg er så lei av kroppen min. Forstår ikke hvorfor jeg skal få alle disse vondtene hele tiden. Nå som jeg endelig var 100% smertefri så er det på'an igjen. Og nå med skulder, nakke og rygg. Sleit med akkurat det samme høsten 2003 og var sykmeldt pga. seneskjedebetennelse over lengre tid. Men visste hva som forårsaket det, noe på jobben, og etter at det ble luket ut så har det gått veldig fint. Men nå er det altså på'an igjen. Kjente det da jeg var på jobb igår, begynte som murring og ble verre og verre utover dagen/kvelden. Jeg er litt bedre idag, men kjenner det fortsatt. Forskjellen fra forrige gang var at jeg ikke kjente noe da jeg bevegde nakken, bare armen, men nå sliter jeg med å bevege hodet og. Blir så lei! Hvorfor skal jeg aldri være 100%? Orker ikke å gå til legen enda engang, får ikke gjort noe allikevel. Eller, han får jo det da. Men jeg prøver heller å få det til å gå over selv først (blir litt sliten av å plage legen min med dette "hele tida" ) Oppskriften nå er iallefall: treningsfri i hele helga, mye hvile (men også bevegelse) + nedkjøling. Og det må gå. For jeg har ikke tid til å bli sykmeldt. Skal jobbe masse i jula, og det må jeg bare få gjort. Men jeg får ikke trent... Vurderer å døpe om denne til klage/sytedagboka for jeg føler at jeg ikke gjør annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sekretæren Skrevet 27. november 2009 #149 Del Skrevet 27. november 2009 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Enigma* Skrevet 27. november 2009 #150 Del Skrevet 27. november 2009 Så kjedelig! God bedring Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skya Skrevet 30. november 2009 #151 Del Skrevet 30. november 2009 Takk. Ryggen/nakken er dessverre ikke mye bedre. Selv om jeg har tatt livet med ro og drevet med kjøling i helga. Nå orker jeg ikke å ha treningspause lengre. Men har funnet ut at jeg kan da trene ben, om jeg dropper både markløft og knebøy. Så nå blir det ei benøkt med bulgarske utfall og ettbens strakmark. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Icere Skrevet 30. november 2009 #152 Del Skrevet 30. november 2009 Vet du, jeg føler 100% med deg. Det er som å lese om seg selv. :gjeiper: Jeg er også alltid plaget av ett eller annet, og selv om man etter hvert lærer seg å leve med det, sliter det på motivasjonen, energien og humøret. Hvilken type vondt er det? Er det som en låsning, eller strekk? Hvis du har vondt i ryggen kan det hende at en runde eller ti på ellipsen hjelper, det gjorde det med korsryggsrproblemene mine hvertfall. (Og btw, jeg har ALDRI vært så bra i korsryggen som etter at jeg begynte å trene markløft, og jeg tar 12-15 reps over 3-5 sett.) Har du hatt nakkeproblemer før? For mine nakke- og skulderproblemer kjører jeg nå spesifikke øvelser, det skal ligge link til dette i db min (jeg er så utrolig lat i dag!). Trene tyrenakke, det blir gøy! Håper dette snart løser seg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skya Skrevet 30. november 2009 #153 Del Skrevet 30. november 2009 Restpause: Antall kg: 10-12 RM Reps: 10-12 reps per ben Pause: 15 sekunder Reps: til teknisk failure Pause: 15 sekunder Reps: til teknisk failure Pause: 15 sekunder Reps: til teknisk failure Fall død om. Evt sjangle deg avgårde til neste øvelse Sånn var det ja! Kom på denne da jeg var på trening idag. Men kom ikke på hvordan man skulle gjøre det. Men nå skal jeg huske det og så skal jeg gjennomføre det neste gang. Gruer meg allerede! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skya Skrevet 30. november 2009 #154 Del Skrevet 30. november 2009 Vet du, jeg føler 100% med deg. Det er som å lese om seg selv. :gjeiper: Jeg er også alltid plaget av ett eller annet, og selv om man etter hvert lærer seg å leve med det, sliter det på motivasjonen, energien og humøret. Hvilken type vondt er det? Er det som en låsning, eller strekk? Hvis du har vondt i ryggen kan det hende at en runde eller ti på ellipsen hjelper, det gjorde det med korsryggsrproblemene mine hvertfall. (Og btw, jeg har ALDRI vært så bra i korsryggen som etter at jeg begynte å trene markløft, og jeg tar 12-15 reps over 3-5 sett.) Har du hatt nakkeproblemer før? For mine nakke- og skulderproblemer kjører jeg nå spesifikke øvelser, det skal ligge link til dette i db min (jeg er så utrolig lat i dag!). Trene tyrenakke, det blir gøy! Håper dette snart løser seg! Ja, vi har jo vært inne på dette tidligere og tror vi forstår hverandre godt. Noen skal man da ha å slite med... Det er nok en betennelse jeg sliter med. Da jeg var sykmeldt den høsten så var det pga. at jeg hadde pådratt meg en seneskjedebetennelse gikk på tonnevis med smertestillende og betennelsedempende før jeg det ble bedre. Og det er akkurat det samme nå. Er det betennelser du har og eller? Og det er ikke i nakken smertene sitter, men i nedre og innerste del av trapezius. Altså den delen som er inn mot ryggraden. Og så stråler det litt oppover, men ikke helt opp i nakken. Men jeg kjenner det veldig godt når jeg beveger på nakken, og dermed så vegrer jeg meg for å gjøre det --> stiv nakke og hodepine. Jeg har ofte sittet og tenkt hvorfor jeg får det, og dette er noe av det som slår meg: Har jeg for dårlig teknikk på enkelte øvelser? Tror ikke det, har hørt med flere med peiling og de mener at jeg ikke har det. Samtidig så oppstår ikke plagene i forbindelse med trening, men ofte i forbindelse med lange anstrengende dager på jobb. Som også var den utløsende faktor sist, selv om akkurat denne faktoren nå er eliminert. Har jeg en eller annen mangel? Jeg tar selolje, er det noe mer jeg burde ha fått i meg? Bortsett fra et sunt og variert kosthold, for det mener jeg at jeg har... De rundt meg rister bare på hodet når jeg sier jeg ikke vil dra til legen nå. Men jeg orker rett og slett ikke å gå til ham en gang til med det samme, han må jo tro jeg er helt hypokonder. Så dit går jeg ikke før jeg har prøvd ALT selv. Tenkte jeg skulle kjøpe inn Voltarol og prøve det i morgen, det har jeg forstått er noe lignende som Voltaren, som det ender med at legen gir meg sammen med ei sykemelding. Hadde de som maser sånn om lege attpåtil visst at jeg tar smertestillende for å komme meg på trening så hadde jeg vel blitt tvangsinnlagt tenker jeg. Men trening er så viktig for at jeg skal føle meg bra i hverdagen. Og så har jeg samtidig trua på at det kan hjelpe på disse vondtene og, at man får bevegd seg litt. Trener ikke hardt altså, prøver å unngå å trene trapezius direkte. Og jeg tror faktisk jeg er litt bedre nå enn jeg var før i dag! Har faktisk tenkt å bruke ellipsemaskina i morgen, tror faktisk den kan være bra, får kanskje løst opp litt? Har mest lyst til å løpe. Men det fører til at jeg spenner meg ganske mye i overkroppen og det er vel ikke helt optimalt... En annen ting jeg har vært inn på tanken å prøve er fysioterapeut. Jeg snakka med ei jeg kjenner som jobber på senteret mitt om det i dag. Og hun anbefalte meg det. Men jeg vet ikke om det er noe for meg: 1. Vet ikke om jeg har helt troa, kan virkelig en fysioterapeut hjelpe meg? 2. Og om vedkommende kan det så er jeg litt redd for å bli påtvunget et opplegg der jeg ikke får trent som jeg vil. Ei jeg kjenner har vært til fysioterapeut nå og har fått beskjed om å trene alternativt (med slynge) i 2-3 mnd. :dåne: Jeg vet jo at det kanskje er det som må til. Men jeg vet ikke om jeg er villig til å gjøre det.... Dette er søren meg ikke enkelt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Icere Skrevet 30. november 2009 #155 Del Skrevet 30. november 2009 Jeg har gått til fysioterapeut, idrettsmassør, manuellterapeut, fysioterapeut... og ingen kunne hjelpe. Ikke en eneste av behandlerne jeg har gått til de siste ti årene, har kommet med et fornuftig opplegg til meg. Det er egentlig ganske horribelt, når jeg ser tilbake. Blant annet gikk jeg i to år, og brukte flere tusen kr, på smertefull triggerpunktbehandling hos manuellterapeut på NIMI, og det eneste hun gjorde, var å behandle symptomene. Joda, jeg fikk hjelp så jeg fungerte i hverdagen noenlunde bra, men ikke én eneste gang forsøkte hun å lage et opplegg for å få meg frisk. Jo mer jeg tenker på det nå, jo mer provosert blir jeg faktisk. For noen uker siden ble jeg anbefalt en kiropraktor, en som har trent mye styrketrening selv i mange år. Det er ennå for tidlig å si om behandlingen fungerer, men han er den første som har gitt meg helt spesifikke øvelser, og som har sagt at jeg ikke trenger å slutte med styrketrening. Manuellterapeuten ga beskjed om at jeg ikke burde trene hardt med vekter, og ga meg strikkøvelser som kiroen min så utrolig passende kalte for "pingleøvelser for gamle kjerringer". I ettertid ser jeg jo helt klart poenget hans, og må le litt av de der rotasjonsøvelsene jeg holdt på med strikk. Nei, vet du hva, finn deg en behandler som er forberedt på å få deg frisk! Jeg kan godt sende navnet på kiroen min på pm, hvis du vil. (Det første han gjorde var forresten å sende meg til røntgen av bekkenet, siden jeg er skjev, og MR av nakken. Så langt har ingen andre klart å tenke, selv om jeg har slitt med problemene i så mange år.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skya Skrevet 30. november 2009 #156 Del Skrevet 30. november 2009 Jeg har gått til fysioterapeut, idrettsmassør, manuellterapeut, fysioterapeut... og ingen kunne hjelpe. Ikke en eneste av behandlerne jeg har gått til de siste ti årene, har kommet med et fornuftig opplegg til meg. Det er egentlig ganske horribelt, når jeg ser tilbake. Blant annet gikk jeg i to år, og brukte flere tusen kr, på smertefull triggerpunktbehandling hos manuellterapeut på NIMI, og det eneste hun gjorde, var å behandle symptomene. Joda, jeg fikk hjelp så jeg fungerte i hverdagen noenlunde bra, men ikke én eneste gang forsøkte hun å lage et opplegg for å få meg frisk. Jo mer jeg tenker på det nå, jo mer provosert blir jeg faktisk. For noen uker siden ble jeg anbefalt en kiropraktor, en som har trent mye styrketrening selv i mange år. Det er ennå for tidlig å si om behandlingen fungerer, men han er den første som har gitt meg helt spesifikke øvelser, og som har sagt at jeg ikke trenger å slutte med styrketrening. Manuellterapeuten ga beskjed om at jeg ikke burde trene hardt med vekter, og ga meg strikkøvelser som kiroen min så utrolig passende kalte for "pingleøvelser for gamle kjerringer". I ettertid ser jeg jo helt klart poenget hans, og må le litt av de der rotasjonsøvelsene jeg holdt på med strikk. Nei, vet du hva, finn deg en behandler som er forberedt på å få deg frisk! Jeg kan godt sende navnet på kiroen min på pm, hvis du vil. (Det første han gjorde var forresten å sende meg til røntgen av bekkenet, siden jeg er skjev, og MR av nakken. Så langt har ingen andre klart å tenke, selv om jeg har slitt med problemene i så mange år.) Det høres ut som om du har vært gjennom det jeg frykter og vil unngå. Mange bortkastede kroner på ting som ikke fungerer og kjedelig alternativ trening med strikk, slynge osv. Jeg vil trene vekter og jeg vil trene hardt! Men jeg vil selvfølgelig ikke gå slik som jeg gjør nå resten av livet heller. Men det tror jeg faktisk jeg må uansett. Tror ikke jeg kommer til å bli 100% noen gang. Men send meg navnet på kiroen så skal jeg tenke på det. Men jeg trodde en kiropraktor knekte opp låsninger osv. jeg. Kan han hjelpe meg med mine betennelser og uspesifikke plager da? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Enigma* Skrevet 30. november 2009 #157 Del Skrevet 30. november 2009 Men jeg trodde en kiropraktor knekte opp låsninger osv. jeg. Kan han hjelpe meg med mine betennelser og uspesifikke plager da? :klø: Mange plager kan forårsakes av f.eks låsninger andre steder enn der man merker plagene. Sånn sett kan det i det minste være forsøket verdt å få ham til å undersøke deg. Når det gjelder behandling av sånne ting så er det generelt vanskelig å "kurere" folk. Det er bare sånn det er, man kan behandle symptomene og løse opp der og da, men å kurere slike plager er ofte umulig. Man må selv holde dem i sjakk med behandling og riktig trening. Har slitt med ryggen min i alle år, men hos meg er det ikke mulig å gjøre noe annet enn å behandle symptomene og forebygge. Kjipt, siden det med jevne mellomrom gjør at ryggen låser seg, jeg får betennelse, jeg blir stiv i rygg, nakke og skuldre og må ha behandling og betennelsesdempende. Absolutt ikke morsomt, men man må bare gjøre det beste ut av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skya Skrevet 1. desember 2009 #158 Del Skrevet 1. desember 2009 Mange plager kan forårsakes av f.eks låsninger andre steder enn der man merker plagene. Sånn sett kan det i det minste være forsøket verdt å få ham til å undersøke deg. Når det gjelder behandling av sånne ting så er det generelt vanskelig å "kurere" folk. Det er bare sånn det er, man kan behandle symptomene og løse opp der og da, men å kurere slike plager er ofte umulig. Man må selv holde dem i sjakk med behandling og riktig trening. Har slitt med ryggen min i alle år, men hos meg er det ikke mulig å gjøre noe annet enn å behandle symptomene og forebygge. Kjipt, siden det med jevne mellomrom gjør at ryggen låser seg, jeg får betennelse, jeg blir stiv i rygg, nakke og skuldre og må ha behandling og betennelsesdempende. Absolutt ikke morsomt, men man må bare gjøre det beste ut av det. Det er det jeg har sett for meg. At jeg ikke kommer til å bli kvitt dette, men at jeg må lære meg å leve med det og gjøre det beste ut av det. Får se om det vedvarer denne gangen og om jeg må ty til annen behandling enn min egen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skya Skrevet 1. desember 2009 #159 Del Skrevet 1. desember 2009 Men idag er jeg så godt som smertefri! Og da klarte jeg selvfølgelig ikke å holde meg unna tredemølla. Ble 45 min. på mølla idag, hvorav 30 av de var intervalltrening: Gjennomsnittspuls: 162 Makspuls: 186 Tid i Zone 3: 14 Merker stor fremgang fra gang til gang nå. Og til tross for at jeg skrudde opp farten fra forrige gang var jeg idag to minutter kortere i zone 3. Så neste gang så er det nok slutt på gåing i pausene, da blir det småjogging. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lucy d-.-b Skrevet 2. desember 2009 #160 Del Skrevet 2. desember 2009 Jeg har slitt med betennelser tidligere, er heldigvis helt kvitt dem nå. Jeg ville helt klart anbefalt en fysio hvis jeg skulle hatt noen til å se på det, jeg fikk friskvernshjelp på SiO da jeg trente der (styrketrening) og det var noe av den største grunnen til at jeg ble bra. Ingen direkte trening av betennelseområdene men fokus på å få opp blodsirkulasjonen i hele kroppen og rundt leddene som var vonde. Jeg har blant annet slitt med tennisalbuer og kunne ikke kle på meg selv i mange uker.. Jeg syns også kuldeomslag hjalp noe når det var mest akutt. Betennelseplagene mine har vært noe helt annet enn muskulære plager og har derfor blitt behandlet ganske annerledes. Direkte stimulering av betennelsesområder er etter min erfaring lite hensiktsmessig. Det virker på meg som du har god erfaring med disse betennelseperiodene, og det er godt å lese at du føler deg bedre etter helgen Senebetennelse eller seneskjedebetennelse/evt beinhinnebetennelse er overbelastningsskader, men det er ikke alltid lett å vite hva de kommer av. Som regel en ugunstig belastning over lengre tid, da må man huske på at det å sitte stille også er en belastning for kroppen (lite bevegelse i leddet betyr mindre leddvæske som igjen er veldig ugunstig og kan føre til betennelser). Det er ikke sikkert treningen er grunnen til plagene dine, men man blir jo dessverre temmelig hemmet i treningen av betennelser både fordi det et smertefullt/man mister grepsstyrke etc og fordi man som regel må begrense seg for å ikke gjøre ting verre enn de allerede er. Håper det går bedre! Føler med deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg