Gå til innhold

Bil med "feil" skilt

Gjest Wacmoc

Anbefalte innlegg

Noen som vet hva som skjer om man kjører en bil som har skiltene til en annen bil? Altså om du flytter skiltene fra bil A og putter de på bil B og kjører et eller annet sted?

Om man blir tatt altså. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil tro det kommer helt an på status til bilen som "låner" skiltene og brukes. Er det en bil som har alle formaliteter i orden og man bytter skilt bare for moro kan det hende man slipper relativt billig unna, kanskje noen få tusenlapper. I andre enden av skalaen kommer trolig bil som ikke er tollet inn i Norge, da er det bare å ta et godt grep rundt anklene og stålsette seg for en veldig vond opplevelse man vil huske resten av livet. Vil ikke se bort fra at en slik episode med en ny og pen bil kan koste en halv million eller mer. Et sted mellom disse ytterpunktene kommer bil som er norskregistrert, men har kjøreforbud/avskiltingsbegjæring for f.eks. manglende forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil nr 2 ble avskiltet ( EU-Ok og alt i orden ) pga innkjøp av bil nr 1. Så ble bil nr 1 ødelagt, og skiltene er satt på bil nr 2.

Begge bilene er eid av samme person.

Endret av Wacmoc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er dokumentforfalskning og dersom du blir tatt vil jeg ikke tro du vil slippe lettere unna selv om alt er i orden med begge bilene. Hvorfor ble bil nr 2 avskiltet da dere kjøpte bil nr 1?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wacmoc utlogget
Dette er dokumentforfalskning og dersom du blir tatt vil jeg ikke tro du vil slippe lettere unna selv om alt er i orden med begge bilene. Hvorfor ble bil nr 2 avskiltet da dere kjøpte bil nr 1?

Fordi det ble for dyrt med 2 biler med tanke på forsikring, veiavgift, bomringer, årsavgift osv, og bil nr 1 var mer "handy" da pga hundebur, pluss at den var billigere å forsikre og i drift. Trodde det ville gå rundt, men ble litt mye med 2. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke tatt sjansen.

"Å bruke og besitte falske skilt anses for å være dokumentfalsk, og er straffbart etter straffeloven § 182. Man kan straffes med bøter eller med fengsel inntil 2 år for dette."

Dokumentfalsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det koster da ikke mye å få bil 2 i drift igjen? Eneste jeg kommer på av ekstra utgift er årsavgift, gjenstående forsikring som er betalt på bil 1 får dere tilbake hvis/når denne avskiltes og dere sier opp forsikringen, bombrikken kan dere flytte over. Årsavgiften er uansett mye billigere enn å bli tatt med feil skilt.

Husk at bilen er uforsikret selv om den kjøres på skilt fra en forsikret bil, og at dere må dekke enhver skade dere påfører andre. Å kondemnere en fin BMW til en halv million når man ikke selv er forsikret er billig sammenlignet med hva det koster å "kondemnere" et menneske. En ung mann fra Hordaland får nok et kjempeflott liv nå som han har et krav på 2.5 millioner over seg etter å ha dunket i noen bakfra.

Hvis skiltet er flere år eldre enn bilen det står på kan dessuten enhver halvt bilinteressert tenåringsgutt se at det er noe juks, og da vil jeg inderlig håpe at politiet og veivesenets folk klarer å se det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor tilfeldigvis i samme by som TS (har jeg lest ut av andre tråder) og jeg jobber i Statens vegvesen. Hadde jeg visst hvor bilen var, hadde jeg ikke nølt med å få ryddet opp i det her.

Enten så har man råd til å ha bil, eller så har man ikke råd til å ha bil. Ganske enkelt regnestykke.

Jeg anbefaler TS å rydde opp i det her før det blir oppdaget - det kan bli en kostbar og lite hyggelig opplevelse å bli avslørt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wacmoc utlogget
Jeg bor tilfeldigvis i samme by som TS (har jeg lest ut av andre tråder) og jeg jobber i Statens vegvesen. Hadde jeg visst hvor bilen var, hadde jeg ikke nølt med å få ryddet opp i det her.

Enten så har man råd til å ha bil, eller så har man ikke råd til å ha bil. Ganske enkelt regnestykke.

Jeg anbefaler TS å rydde opp i det her før det blir oppdaget - det kan bli en kostbar og lite hyggelig opplevelse å bli avslørt. :)

Nå er det langt i fra min bil det er snakk om, jeg har ikke lappen en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det langt i fra min bil det er snakk om, jeg har ikke lappen en gang :)

OK, da :) Men uansett er det fjernt å kjøre rundt med feil skilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da :) Men uansett er det fjernt å kjøre rundt med feil skilt.

Det er jeg klar over.

Derfor jeg lagde tråden, så jeg kan rødføre dem litt mer enn om jeg ikke har peilig.

om det oppfattes som om det gjalt meg er det kun fordi det er lettere å skrive slik enn å surre rundt grøten og prøve å forklare meg ordentlig :)

Men takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som deg, veldig mange mennesker som føler seg provosert av å se andre sniker seg unna "god moral" og "det som er vanlig." Folk sladrer, enten det er ved å snoke i skattelistene, eller å liste seg bort til drivhuset ditt for å se om du har noen spesielle planter der. Det er noen som har det sånn, og det er ikke bare typisk norsk. Det fins til og med de som føler glede av å være autoritære, og de søker seg til maktyrker hvor de kan leke drittsekk, som tollen og politiet.

Dersom kameraten din vil kjøre med falske skilter, så må han være forberedt på å yte vold. Hvis du blir stoppet, så bærer det inn i kasjotten, så om du vil unngå det, må du enten holde deg på matta eller krysse en svært ubehagelig grense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hva som skjer om man kjører en bil som har skiltene til en annen bil? Altså om du flytter skiltene fra bil A og putter de på bil B og kjører et eller annet sted?

Om man blir tatt altså. :)

Du BØR holde deg langt unna tanken på å gjøre det, og enda lenger borte fra å faktisk gjør det.

Jeg snakker ut fra erfaring. Da jeg var 20år hadde jeg krasja min bil, og kjøpte en akkurat lik bil som den jeg krasjet. Den nye var avskiltet av tidligere eier pga trimming og manglende betalinger på årsavgift. Jeg tok mine gamle skilt skrudde de over på min nye og kjørte i 4mnd, så krasja jeg. Det ble oppdaget at jeg hadde feil bil ihht skilter. Jeg slapp billig siden jeg innrømmet alt med en gang og spillet på dumhet at jeg trodde det var greit å gjøre det siden det var kliss lik bil. Kostet meg 34tusen kroner, og lapp-løs i 6mnd. Merk deg at jeg slapp uhyre billigt unna... Du kan i dag raskt doble straffen, så mitt råd er IKKE GJØR DET.

Noen idioter lærer ikke før man får testet det ut.... jeg er en sånn idiot... ikke gå på samme smellen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skilter er ikke bare skilter. De er forbundet med understellsnummeret og farge/vekt/dimensjoner på bilen. Dersom man stopper en bil med skilter som ikke tilhører bilen er det ganske lett å sjekke om det er riktig bil. Billig blir det nok heller ikke, dersom det viser seg å være gæren bil mellom skiltene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det overrasker meg stadig her inne hvor idiotisk kunnskapsløse mange voksne mennesker er. "Hvor farlig er det å kjøre uten lappen?" "Hvor nøye er det om jeg forfalsker registeringen på en bil?"

Vet dere _ingenting_ av det som regnes som obligatorisk allmenkunnskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...