Gå til innhold

Hvem skal betale i leid leilighet?


Gjest Lea

Anbefalte innlegg

Vi leier ut en leilighet og leieboeren har betalt for å få telefon i leiligheten. Nå mener han at vi skal betale ham tilbake det han har lagt ut for dette (i forbindelse med at han skal flytte ut). Jeg er usikker ettersom han ikke spurt oss om dette i forkant...

Har heller ikke funnet svaret i husleieloven.

Noen som vet om vi er pliktige til å betale?

Det var ikke telefon eller opplegg for dette da han flyttet inn.

Veeeldig glad for svar og evt. link til et sted dette står skrevet.

1212[ Dette Innlegg er endret av: Lea den 2002-04-22 22:32 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Nei, dere er ikke pliktig å betale dette. Ett telefon ab følger eieren av ab og ikke huset. Og dessuten, når han flytter så betaler han FLYTTE pris for å få opprette telefon linje ett annet sted.

Selv om det ikke var opplegg for telefon når han flyttet inn, så spiller det ingen rolle.

Nyetableringer koster det samme, uansett om det er opplegg eller ikke. (Dvs, en kan få det rimeligere dersom det har vært isdn der.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var altså ikke opplegg for telefon og dette medførte også utvendige arbeider.

Kabelen måtte legges fra stolpen og inn i leiligheten. Det er altså ikke abbonementet det er snakk om!

_________________

1212[ Dette Innlegg er endret av: Lea den 2002-04-22 23:14 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dere måttet ha inngått avtale på forhånd om at dere skulle betale. han har tatt på seg dette selv.

Dere er ikke skyldig han 2 øre.

Han har heller ikke lov å fjerne kontakter som er fastmontert i forbindelse med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet ikke om et sted dette står skrevet?

Vi skal ha et møte i forbindelse med flyttingen og jeg skulle gjerne hatt noe å slå i bordet med.

Er det evt. et sted jeg kan be om svar og utskrift av dette?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på du!

Har søkt og søkt på nettet, men finner ikke noe om dette!

Takk for hjelpen!

Fint om noen har flere erfaringer å dele med meg likevel!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som utleier er du pliktig til å sikre boligen med bl.a brannalarmer og brannslukkingsapparat.Du er pliktig til å sikre det elektriske.

Når det gjelder ting som telefon opplegg og for.eks.kabel TV/antenne er du ikke pliktig til å stå som ansvarlig,ei heller dekke kostnadene til dette.Om leietaker ønsker dette er det en valgfri sak,ikke en nødvendighet i forhold til sikkerhet.

Så om en leietaker velger å innstalere dette så må leietaker selv bære kostnadene.

Leietaker kan heller ikke demontere/ta med seg dette utstyret ved flytting.Telenor kan informere deg om det,som ISDN boksene,når man setter den opp,får man beskjed om at den ikke må flyttes.

Forbrukerkontoret er nok en grei plass å starte for å få noe info-evt.så bør de vite hvor du skal forhøre deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysningene.

Vi har betalt kabel-TV for leieboeren ettersom vi deler kabelen. Vi hjalp også til med flytting og gjorde forandringer som han ønsket i leiligheten. Han fikk til og med flytte inn før tiden. men var han takknemlig? Neida, han ville bare ha mer og mer.

På grunn av alt dette styret vil vi helst slippe flere utgifter. Det hadde sikkert vært greit om han hadde avtalt dette med oss og foreslått f.eks at vi delte regningen, men det gjorde han altså ikke.

Jammen greit å ha depositum!!!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...