Gjest Gjest_hmm_* Skrevet 6. september 2009 #41 Skrevet 6. september 2009 hjemme kaller vi feta for "hvitost" og Norvegia, osv for "gulost". Det er en vanesak siden familien min kommer fra et land hvor de spiser mye feta
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2009 #42 Skrevet 6. september 2009 Er eggeplommen hvit eller kvit? Hva har egegplommen med dette å gjøre? Eggeplommen er da faktisk gul/oransje, du kan ikke akkurat sammenligne fargen på eggeplommen og en norvegiaost.
-Carrie Skrevet 6. september 2009 #44 Skrevet 6. september 2009 Jeg sier kvitost..Er fra Nordland.. Samme her!
Wonders Skrevet 7. september 2009 #45 Skrevet 7. september 2009 sa gul før, men i oslo sier man visst hvit...Jeg uttaler det kvit. Fra Hedmarken vettu! sa oxo rau-ost, men i oslo heter det brun-ost
Gjest Caylee Skrevet 7. september 2009 #47 Skrevet 7. september 2009 sa gul før, men i oslo sier man visst hvit...Jeg uttaler det kvit. Fra Hedmarken vettu! sa oxo rau-ost, men i oslo heter det brun-ost I Oslo sier man gulost Jeg oppvokst her og har ikke hørt ordet hvit ost engang.
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2009 #50 Skrevet 12. september 2009 Kvitost! Ja, fleire av "norske" kvitostane er meir gule enn kvite, men det er no slik at i dei norske dialektene er det valgt som oftast berre eitt kallenavn. Ikkje nokon av dei to er meir eller mindre riktig av den grunn. På engelsk bruker dei jo alle dei tre orda: White, yellow, brown cheese.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå