Gå til innhold

Er osten hvit eller gul?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Ja, etter mitt syn er gulosten gul, men jeg hører mange som kaller den for hvitost. Det heter jo gulost og den er lys gul av farge, så jeg lurer på hvorfor så mange kaller den hvit? Hva mener du, er den gul eller hvit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen oster er hvite og noen er gule :gjeiper:

Jadda, men jeg tenker nå på den "vanlige" gulosten, sånn som norvegia o.s.v. Mange kaller den hvitost selv om den er gul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_hei_*
Jadda, men jeg tenker nå på den "vanlige" gulosten, sånn som norvegia o.s.v. Mange kaller den hvitost selv om den er gul.

Kalles gauda hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaller det for gulost siden den er gul. Min svigerfamilie kaller det for hvitost (annen dialekt enn meg), men de er fortsatt enige i at den er gul...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanlig Norvegia og Jarlsberg kaller jeg både hvit og gul, mens ost som virkelig er gul (f.eks. den på McDonals) kaller jeg bare gul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaller det hvitost, men er enig i at den er gul --- men men - han kalt det for hvitost bestandig, og da fortsetter jeg nok med det - uten noen større refleksjoner rundt temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg sier gulost som en samlebetegnelse for gauda, jarlsberg, edamer og lignende. Hvitost kaller jeg ost av cottagetypen, smøreoster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaller det hvitost, men er enig i at den er gul --- men men - han kalt det for hvitost bestandig, og da fortsetter jeg nok med det - uten noen større refleksjoner rundt temaet.

Enig med Suzie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse
Gulost ja. Er vel dialektavhengig og ikke farge-avhengig. Eller er det vestlendingene som ikke ser at osten er gul? :lur:

Jeg er vestlending og synes den ser mer hvit ut enn gul. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...