Gå til innhold

Hvorfor ser det ut som om lysa blinker

Bernardette

Anbefalte innlegg

Jeg leste om dette på skolen for mange år siden og tror jeg husker det noe feil.. Men var det ikke noe med at elektrisiteten beveger seg så fort at man ser det "sakte" når det er velig mange lys sammen på avstand...!?!

:forvirra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 3 uker senere...
Gjest Gjest_jerry_*
Jeg leste om dette på skolen for mange år siden og tror jeg husker det noe feil.. Men var det ikke noe med at elektrisiteten beveger seg så fort at man ser det "sakte" når det er velig mange lys sammen på avstand...!?!

:forvirra:

husker da jeg var liten, og fikk dette forklart; at lysene hele tiden blinker, men så fort at vi ikke opppfatter det. men når vi ser det på avstand, som når man er langt unna en by, så synes det.

vet ikke hvor vidt det stemmer, men kanskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker da jeg var liten, og fikk dette forklart; at lysene hele tiden blinker, men så fort at vi ikke opppfatter det. men når vi ser det på avstand, som når man er langt unna en by, så synes det.

vet ikke hvor vidt det stemmer, men kanskje..

Du tenker nok på noe annet. Det stemmer at lys fra elektriske kilder blinker hele tiden. Grunnen til det er at strømmen i vegguttaket er vekselsstrøm med en frekvens på 50Hz. Det vil si spenningen varierer mellom en positiv maksverdi og en negativ minimumsverdi 100 ganger i sekundet. Dermed vil spenningen også være null 100 ganger i sekundet. Men dette er så raskt at øyet knapt nok merker det.

Forklaringen på fenomenet Bernadette beskriver er som feuerstein sier, nemlig at lyset brytes av luften i atmosfæren. Jo lenger unna objektet er desto mindre av lyset det sender ut når oss, og dermed vil det være tilsvarende mer følsomt for de vilkårlige variasjonene i luftbevegelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...