Gå til innhold

Svimmel og skjelven

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tror også hypoglykemi (som en over her nevnte) er et stikkord.

Det som er viktig å huske på når det gjelder hypoglykemi er at symptomene ikke nødvendigvis har noe med at blodsukkeret har blitt for lavt å gjøre, men det skyldes at blodsukkeret har falt for fort. Dette forklarer hvorfor det ikke vises annet enn normalt blodsukkernivå på blodprøver.

Et eksempel med helt tilfeldige tall:

Om blodsukkeret ditt skal være 4 normalt sett. Så stiger det til 15 av en eller annen grunn. Og så raser det ned til 5 i løpet av ekstremt kort tid. Da vil du få symptomer på hypoglykemi (skjelving, svetting, kvalme, sorte prikker for øynene osv.). Men om du tar en blodprøve vil den vise seg å være forholdsvis normal.

Det finnes en del som mener at hypoglykemi kan skyldes at man har en matintoleranse/matallergi. Hvis kroppen får mat den ikke tåler ned i tarmen vil det påvirke kroppens kjemiske funksjoner og også dermed bukspyttkjertelens produksjon av insulin. Da kan blodsukkeret stige skyhøyt, for så å falle veldig raskt. Og så har man det gående.

Det er flere som finner hjelp i å teste ut litt hvilke reaksjoner de får med forskjellige matvarer. Noen tåler grovt brød, men ikke hveteboller, andre tåler ikke epler, noen tåler yogurt, men ikke melk. Det kan være en lang prosess å finne ut av det, for det kan være matvarer som kun i kombinasjon gir en slik intoleransereaksjon.

Dessverre har de færreste leger nok kunnskap om dette. Men for den interesserte finnes det mye informasjon om dette om man søker litt på nett.

Håper denne informasjonsbiten var til hjelp for noen. Det er ganske livskvalitetshemmende om man til stadighet går rundt og føler seg uvel. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er litt interessant at du skriver.

Jeg fikk målt blodsukkeret engang da jeg var følte jeg hadde lavt blodsukker, og da var det ikke veldig lavt (husker ikke verdiene). Målte det deretter etter en times tid, og da hadde det godt betraktelig opp- noe som er veldig vanlig.

Men en foreløpig konklusjon av vedkommende som målte det, var at det kunne forekomme et ubehag hvis blodsukkeret igjen hadde falt andre veien igjen. Fra høyt innen normalen, til lavt innen normalen.

Og dette gir jo mening.

En annen faktor som jeg har tenkt på er at jeg er særdeles slank, og relativt godt trent, og kanskje glykogen/insulinlageret blir mer følsomt da?

-men dette er bare mine tanker rundt det..

Skrevet

@yoga:

Godt det var noe der som ga mening. Det du skriver understøtter jo også mine tanker om dette.

Også interessant det du skriver om mulig forhold mellom kroppsvekt og følsomhet for hypoglykemi. Når jeg nå tenker på det tror jeg at jeg også er mer følsom for dette når jeg er veldig tynn enn når jeg er småfeit. (Men har ikke noe å si med veltrentheten i mitt tilfelle. Har nok aldri kunne blitt karakterisert som veltrent.)

Tankeutveksling er en bra ting. Takk. :)

Skrevet

Det som er viktig å huske på når det gjelder hypoglykemi er at symptomene ikke nødvendigvis har noe med at blodsukkeret har blitt for lavt å gjøre, men det skyldes at blodsukkeret har falt for fort. Dette forklarer hvorfor det ikke vises annet enn normalt blodsukkernivå på blodprøver.

Et eksempel med helt tilfeldige tall:

Om blodsukkeret ditt skal være 4 normalt sett. Så stiger det til 15 av en eller annen grunn. Og så raser det ned til 5 i løpet av ekstremt kort tid. Da vil du få symptomer på hypoglykemi (skjelving, svetting, kvalme, sorte prikker for øynene osv.). Men om du tar en blodprøve vil den vise seg å være forholdsvis normal.

Det finnes en del som mener at hypoglykemi kan skyldes at man har en matintoleranse/matallergi. Hvis kroppen får mat den ikke tåler ned i tarmen vil det påvirke kroppens kjemiske funksjoner og også dermed bukspyttkjertelens produksjon av insulin. Da kan blodsukkeret stige skyhøyt, for så å falle veldig raskt. Og så har man det gående.

Det er flere som finner hjelp i å teste ut litt hvilke reaksjoner de får med forskjellige matvarer. Noen tåler grovt brød, men ikke hveteboller, andre tåler ikke epler, noen tåler yogurt, men ikke melk. Det kan være en lang prosess å finne ut av det, for det kan være matvarer som kun i kombinasjon gir en slik intoleransereaksjon.

Dessverre har de færreste leger nok kunnskap om dette. Men for den interesserte finnes det mye informasjon om dette om man søker litt på nett.

Håper denne informasjonsbiten var til hjelp for noen. Det er ganske livskvalitetshemmende om man til stadighet går rundt og føler seg uvel. :)

Tusentakk for svar! :)

Men på nettdoktor.no står det at man har hypoglykemi hvis blodsukkeret er for lavt. Men at mange opplyser om at de har sånne anfall uten å ha for lavt blodsukker.. Det står at hvis blodsukkeret er under 2,5 mmol/L har man hypoglykemi. Syns jo at det du sier høres ut til å stemme når det gjelder meg da, siden blodsukkeret mitt jo har vært normalt når jeg har målt det, selv om jeg har følt meg rar.. Det høres jo sannsynlig ut at det kan være det som skjer liksom? Men hva da med det som står om at det må være lavt? Hvor har du dine kilder fra?? Blir kjempeglad om du kan dele de med oss andre her, for jeg vil gjerne finne ut mest mulig om dette kjipe fenomenet.. :)

Sitater fra nettdoktor.no:

Hva er hypoglykemi (lavt blodsukker)?

Hypoglykemi (eller lavt blodsukker) er en tilstand hvor glukoseinnholdet (sukkerinnholdet) i blodet blir lavere enn en fastsatt grense (<2.5 mmol/L). Flere forskjellige symptomer er karakteristiske for hypoglykemi. Ved inntak av sukker forsvinner symptomene som regel i løpet av 10-15 minutter.

Hvorfor får man hypoglykemi?

Hormonet insulin som produseres i bukspyttkjertelen nedsetter blodsukkeret ved å åpne noen kanaler i cellene slik at sukkeret i blodet kan strømme inn. Normalt stiger blodsukkeret kort tid etter et måltid (opp til 7-10 mmol/L) og samtidig med dette skiller bukspyttkjertelen ut insulin. Blodsukkeret begynner så igjen å falle 1-2 timer etter måltidet. Før det neste måltidet vil nivået på blodsukkeret ha sunket til et normalt nivå igjen (omkring 4-5 mmol/L) og insulininnholdet i blodet er lavt.

Syns jo den teorien om at det kan være en form for matallallergi hørtes interessant ut da, for jeg vet bla. at hvis jeg spiser taco så blir jeg helt merkelig etter en stund.. Men det tror jeg egentlig kan skyldes at jeg ikke tåler for sterk mat så godt da.. Men så var det dette med å finne ut hva en evt. ikke tåler.. Hjelp, det kan jo bli en temmelig langdryg sak.. :/ Men du vet altså om folk som har fått det bedre ved hjelp av det?? Det jeg vet er at jeg spiser en god del brød for tiden.. Og noen mener jo at brød ikke nødvendigvis er så sunt.. Så da kan det jo evt. være det kanskje.. Men jeg tror egentlig at jeg får det stortsett uansett hva jeg spiser i grunn.. :/ Må rett og slett ha mat etter 2,5- 4 timer.. Litt variabelt; er jeg på jobb og i aktivitet går det fortere, men etter en god middag hjemme og hvor jeg er i ro etterpå, så går det saktere..

Skrevet
Dette er litt interessant at du skriver.

Jeg fikk målt blodsukkeret engang da jeg var følte jeg hadde lavt blodsukker, og da var det ikke veldig lavt (husker ikke verdiene). Målte det deretter etter en times tid, og da hadde det godt betraktelig opp- noe som er veldig vanlig.

Men en foreløpig konklusjon av vedkommende som målte det, var at det kunne forekomme et ubehag hvis blodsukkeret igjen hadde falt andre veien igjen. Fra høyt innen normalen, til lavt innen normalen.

Og dette gir jo mening.

En annen faktor som jeg har tenkt på er at jeg er særdeles slank, og relativt godt trent, og kanskje glykogen/insulinlageret blir mer følsomt da?

Hm, jeg er også veldig slank, så kanskje det er noe i det!? :) Men godt trent er jeg desverre ikke! :/

Skrevet
Tusentakk for svar! :)

Men på nettdoktor.no står det at man har hypoglykemi hvis blodsukkeret er for lavt. Men at mange opplyser om at de har sånne anfall uten å ha for lavt blodsukker.. Det står at hvis blodsukkeret er under 2,5 mmol/L har man hypoglykemi. Syns jo at det du sier høres ut til å stemme når det gjelder meg da, siden blodsukkeret mitt jo har vært normalt når jeg har målt det, selv om jeg har følt meg rar.. Det høres jo sannsynlig ut at det kan være det som skjer liksom? Men hva da med det som står om at det må være lavt? Hvor har du dine kilder fra?? Blir kjempeglad om du kan dele de med oss andre her, for jeg vil gjerne finne ut mest mulig om dette kjipe fenomenet.. :)

Hei, langt på natt, svarer bare kort nå:

Har seff ikke lagret noen av linkene mine, men hvis du googler litt på bl.a. "leaky gut syndrome", leser litt om IBS (irritabel bowel syndrome) og om food-intolerance (og gjerne alle disse kombinert i ett søk), så vil du finne mange linker som omhandler dette temaet. Særlig i engelske/amerikanske medisinske tidsskrifter.

Ikke heng deg for mye opp i hva som står på norske nettsteder. De er som regel alt for dårlige og lite omfattende teknisk sett. Bry deg heller ikke om helsekostguruer og whishywhash der ute. Søk på forskning og kliniske data, de er de mest pålitelige kildene.

Jeg skal komme innom med linker om jeg finner noen. Tror dette kan være interessant for mange flere. Husk, leger er ikke mer enn mennesker de heller, de kan ikke alt om alt kun fordi de er leger. Trust your gut! ;)

Lykke til. :)

Skrevet

Når dette stod på som verst hos meg var jeg også veldig tynn og trente hard to ganger i uka. Har ofte tenkt på at det kunne ha noe med vekt (matinntak) å gjøre.

Nå er jeg fortsatt slank, bare litt mer å ta av enn før, og det siste året har dette bare skjedd to ganger, i forhold til en periode med to ganger i uken da jeg var yngre.

Skrevet
Også interessant det du skriver om mulig forhold mellom kroppsvekt og følsomhet for hypoglykemi. Når jeg nå tenker på det tror jeg at jeg også er mer følsom for dette når jeg er veldig tynn enn når jeg er småfeit. (Men har ikke noe å si med veltrentheten i mitt tilfelle. Har nok aldri kunne blitt karakterisert som veltrent.)

Hm, jeg er også veldig slank, så kanskje det er noe i det!? :) Men godt trent er jeg desverre ikke! :/

Når dette stod på som verst hos meg var jeg også veldig tynn og trente hard to ganger i uka. Har ofte tenkt på at det kunne ha noe med vekt (matinntak) å gjøre.

Veldig interessant at alle vi fire som er mest aktiv i denne tråden med slike symptomer er/har vært veldig slanke!!

Kanskje nøkkelen ligger der? At glykogenlageret blir ekstra følsomt ved "lav" vekt?

Skrevet

hmm.... jeg sliter også med dette (skrev innlegg litt lenger oppe og), og det er kun de to siste årene jeg virkelig har slitt med dette, og det er kun disse to årene at jeg har trent ordentlig og blitt veldig slank (ble også litt for tynn en periode pga stress)...tror jaggu det ligger noe i det, ja :)

Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet

for meg gjelder dette uansett vekt(har variert med 20 kilo), men ble verre etter jeg fikk lavt stoffskifte. jeg kan bli kvalm i tillegg.

på en god dag blir jeg raskt bedre igjen etter å ha spist, men på en dårlig dag kan jeg bli liggende på sofaen resten av dagen dersom jeg har gått mer enn en 4-5 timer uten å ha spist.

hveteboller er min verste fiende, mens sjokolade eksempelvis ikke har samme effekt selv om det inneholder mye sukker.....

har utviklet intoleranser for både gluten og melkeprodukter, og føler ikke at dette har utgjort noen forskjell på blodsukkeret.

så, jeg spiser hver 3 time, da slipper jeg å føle at blodsukkeret raser:=)

Skrevet
for meg gjelder dette uansett vekt(har variert med 20 kilo), men ble verre etter jeg fikk lavt stoffskifte. jeg kan bli kvalm i tillegg.

på en god dag blir jeg raskt bedre igjen etter å ha spist, men på en dårlig dag kan jeg bli liggende på sofaen resten av dagen dersom jeg har gått mer enn en 4-5 timer uten å ha spist.

hveteboller er min verste fiende, mens sjokolade eksempelvis ikke har samme effekt selv om det inneholder mye sukker.....

har utviklet intoleranser for både gluten og melkeprodukter, og føler ikke at dette har utgjort noen forskjell på blodsukkeret.

så, jeg spiser hver 3 time, da slipper jeg å føle at blodsukkeret raser:=)

Ja, jeg kan også bli skikkelig sliten hvis det har gådd for lang tid mellom måltidene mine. Ikke så sliten at jeg må ligge på sofaen resten av dagen, men veldig sliten. :/ Har du fått bekreftet av legen din at du har intoleranse for både gluten og melkeprodukter da?? Jeg lurer nemlig på om det kan være brødet jeg spiser jeg reagerer på.. For den siste tiden har jeg spist en del brød.. Skjønner ikke hva annet det evt. kan være.. :/ Har du stabilt blodsukker, mener du?? For jeg målte mitt i dag å, og det holder seg ganske stabilt kan det virke som.. Men alikevel blir jeg rar når det går for lang tid imellom måltidene. :/

Jeg burde også spise ca. hver 3. time.. Men er ikke bestandig like lett med tanke på jobb.. :/

Hvordan gjør dere andre det med tanke på pauser og jobben deres??

Skrevet
Hei, langt på natt, svarer bare kort nå:

Har seff ikke lagret noen av linkene mine, men hvis du googler litt på bl.a. "leaky gut syndrome", leser litt om IBS (irritabel bowel syndrome) og om food-intolerance (og gjerne alle disse kombinert i ett søk), så vil du finne mange linker som omhandler dette temaet. Særlig i engelske/amerikanske medisinske tidsskrifter.

Ikke heng deg for mye opp i hva som står på norske nettsteder. De er som regel alt for dårlige og lite omfattende teknisk sett. Bry deg heller ikke om helsekostguruer og whishywhash der ute. Søk på forskning og kliniske data, de er de mest pålitelige kildene.

Jeg skal komme innom med linker om jeg finner noen. Tror dette kan være interessant for mange flere. Husk, leger er ikke mer enn mennesker de heller, de kan ikke alt om alt kun fordi de er leger. Trust your gut! ;)

Lykke til. :)

Takk skal du ha! :) Skal forske mer på dette senere.. Og så tror jeg at jeg også like greit skal bestille meg en ny legetime, hvor jeg krever at de tar en sånn glukosebelastningstest av meg. Så kan jeg jo håpe at de for en gangs skyld finner ut noe..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...