Gjest Gjest_hanna_* Skrevet 2. september 2009 #1 Skrevet 2. september 2009 Er det noen andre som har det sånn? Er dette normalt?? Dersom det er en stund siden jeg har spist, og er sulten, så blir jeg ofte så rar i kroppen. Svimmel, sliten og litt skjelven.. merkelig. Så blir man jo litt engstelig når man ikke vet hva dette skyldes..
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2009 #2 Skrevet 2. september 2009 Blodsukkeret ditt blir lavt, og derfor lønner det seg ofte å spise oftere, gjerne fem/seks gang om dagen.
Gjest SmallTalk Skrevet 2. september 2009 #4 Skrevet 2. september 2009 Det du beskriver er vel helt klassisk for lavt blodsukker, noe de aller fleste opplever en gang i blandt. Dette kan løses enkelt ved å spise ofte nok, og å unngå for mange raske karbohydrater. Jeg har en tendens til å få alle de symptomene du nevnte + kvalme og tendenser til at det svartner for øynene mine hvis det går for lang tid mellom hver gang jeg spiser. Dette er langt ifra behagelig, og derfor så prøver jeg å spise regelmessig og mat som holder en stund.
Gjest MooCow Skrevet 2. september 2009 #5 Skrevet 2. september 2009 (endret) Saann har jeg det og. Har gaatt i bakken noen ganger ogsaa. Proever aa spise ofte og passer paa aa faa i meg nok protein og fett. Endret 2. september 2009 av MooCow
Gjest TS Skrevet 2. september 2009 #6 Skrevet 2. september 2009 Takk for svar folkens godt å høre at dette gjelder andre også... tror jeg har høy forbrenning, og trenger tydeligvis hyppige måltider. HAr av og til trodd at det er noe galt med hodet mitt elller psyken min, men så kjenner jeg at jeg bare er innmari sulten. Dette kan feks komme dersom jeg har trent hardt og går ut uten å spise.. Vil gjerne høre om flere som har det slik!!!
HulaHoop Skrevet 2. september 2009 #7 Skrevet 2. september 2009 Jeg blir også slik. I tillegg kan jeg bli kvalm og jeg starter å kaldsvette og skjelve. Men det blir mye bedre bare jeg får i meg litt mat.
yoga Skrevet 3. september 2009 #8 Skrevet 3. september 2009 Jeg får det også sånn når blodsukkeret blir for lavt. Pleier alltid å ha noe mat med meg i veska slik at jeg kan forhindre slike svingninger, eller kjapt få opp blodukkeret hvis det faller. Anbefales!
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2009 #9 Skrevet 3. september 2009 Det er helt normalt og naturlig. Spis oftere, så holder blodsukkeret seg oppe, og du unngår å bli dårlig. Du nevner at du trener hardt og ikke spiser etterpå. Det er veldig lite lurt. Du MÅ spise etter trening, ellers bryter treningen deg bare ned.
Ella_Grey Skrevet 3. september 2009 #10 Skrevet 3. september 2009 Jeg har det også sånn. Det er plagsomt.
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2009 #11 Skrevet 10. september 2009 Så godt å se at det ikke bare er jeg som sliter med dette, noen ganger kan det nemlig føles sånn siden ingen andre som jeg kjenner reagerer slik som jeg gjør. Jeg blir nemlig også svimmel, skjelven og utilpass hvis det går for lang tid imellom måltidene mine, og det er fryktelig plagsomt! Og spesielt i jobb sammenheng hvor man ikke nødvendigvis kan spise med en gang! :/ Jeg har vel bestandig måttet spise oftere enn mange andre, men de siste tre mnd. så har dette forverret seg kraftig.. Jeg kan nemlig bare gå i 2,5- 3 timer av og til før jeg må ha noe å spise igjen. Og hvis blodsukkeret mitt er blitt veldig lavt så hjelper det ikke med bare en banan, da må jeg ha ordentlig mat. Og jeg må i tilegg ha det MED EN GANG hvis ikke blir jeg rett og slett helt uttafor! Jeg kjenner at jeg snart blir gal av å ha det sånn! Har fått tatt diverse prøver hos legen min, og alle var fine. Har til og med målt blodsukkeret mitt selv her hjemme, men da får jeg stortsett at det ligger på rundt 4, som jo skal være en fin verdi.. Jeg skjønner ingenting lengre, det er fryktelig vanskelig å ha det på denne måten rett og slett.. Jeg jobber på en plass hvor det er tempo hele tiden og er kjempe sliten for tiden på grunn av dette med at jeg må spise så jevnt og trutt! :/ Føler dere også at dere MÅ ha mat med en gang det kommer over dere, eller klarer dere faktisk å vente en stund før dere spiser? Jeg klarte det før, men ikke nå lengre! :/ Og jeg kan heller ikke spise noe særlig søtt lengre, og i hvertfall ikke hvis det er lenge siden jeg spiste.. Da blir jeg rett og slett svimmel og rar. :/ Jeg blir kjempeglad for svar, for jeg sliter virkelig med dette!
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2009 #12 Skrevet 10. september 2009 Så godt å se at det ikke bare er jeg som sliter med dette, noen ganger kan det nemlig føles sånn siden ingen andre som jeg kjenner reagerer slik som jeg gjør. Jeg blir nemlig også svimmel, skjelven og utilpass hvis det går for lang tid imellom måltidene mine, og det er fryktelig plagsomt! Og spesielt i jobb sammenheng hvor man ikke nødvendigvis kan spise med en gang! :/ Jeg har vel bestandig måttet spise oftere enn mange andre, men de siste tre mnd. så har dette forverret seg kraftig.. Jeg kan nemlig bare gå i 2,5- 3 timer av og til før jeg må ha noe å spise igjen. Og hvis blodsukkeret mitt er blitt veldig lavt så hjelper det ikke med bare en banan, da må jeg ha ordentlig mat. Og jeg må i tilegg ha det MED EN GANG hvis ikke blir jeg rett og slett helt uttafor! Jeg kjenner at jeg snart blir gal av å ha det sånn! Har fått tatt diverse prøver hos legen min, og alle var fine. Har til og med målt blodsukkeret mitt selv her hjemme, men da får jeg stortsett at det ligger på rundt 4, som jo skal være en fin verdi.. Jeg skjønner ingenting lengre, det er fryktelig vanskelig å ha det på denne måten rett og slett.. Jeg jobber på en plass hvor det er tempo hele tiden og er kjempe sliten for tiden på grunn av dette med at jeg må spise så jevnt og trutt! :/ Føler dere også at dere MÅ ha mat med en gang det kommer over dere, eller klarer dere faktisk å vente en stund før dere spiser? Jeg klarte det før, men ikke nå lengre! :/ Og jeg kan heller ikke spise noe særlig søtt lengre, og i hvertfall ikke hvis det er lenge siden jeg spiste.. Da blir jeg rett og slett svimmel og rar. :/ Jeg blir kjempeglad for svar, for jeg sliter virkelig med dette! Har ikke no godt svar til deg, for jeg føler det ganske så likt som deg og ikke funnet ut hvorfor. Godt å høre vi er flere da om ikke no annet.
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2009 #13 Skrevet 10. september 2009 jeg har det også slik. ha med noe i vesken, et par bananer, noen epler, pakke med nøtter etc som du kan spise mellom måltider - det hjelper i hvert fall litt. eller lag matpakke og snik til deg et par brødskiver når du trenger det. jeg holder meg mye lenger dersom jeg spiser en real porsjon med havregryn, rosiner, banan og yoghurt. Hvis jeg spiser dette til jeg nesten sprekker, så er jeg som regel fin i form i fire timer - så lenge jeg ikke har vært i fysisk aktivitet den dagen. dersom jeg har trent eller stresset så må jeg spise hver tredje time, minst. smoothier med et lass med frukt, milkshaker og slike ting kan også hjelpe til å holde energinivået mitt oppe i løpet av dagen, og det er viktig at jeg putter i meg noe med en gang jeg merker at noe er i ferd med å synke, ikke utsette det en halvtime!
Aurela Skrevet 10. september 2009 #14 Skrevet 10. september 2009 (endret) Ja, opplevde dette ofte på ungdomsskolen, skjelven, kaldsvetting, svimmel, kvalm, gjerne liten matlyst, synet svartner, og om litt lå jeg besvimt på gulvet. Jeg kjenner desverre tegnene godt og om jeg begynner å merke et eller to av disse symptomene er det bare å finne seg noe å spise fort for så å lage noe mat som fyller/holder litt lenger. Kan legge til at jeg har sjekket meg hos legen og pappa har innimellom målt blodsukkeret mitt i frykt for at noe ikke er som det skal, men blodsukkeret er tipptopp når det sjekkes det.. Endret 10. september 2009 av Aurela
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2009 #15 Skrevet 10. september 2009 jeg har det også slik. ha med noe i vesken, et par bananer, noen epler, pakke med nøtter etc som du kan spise mellom måltider - det hjelper i hvert fall litt. eller lag matpakke og snik til deg et par brødskiver når du trenger det. jeg holder meg mye lenger dersom jeg spiser en real porsjon med havregryn, rosiner, banan og yoghurt. Hvis jeg spiser dette til jeg nesten sprekker, så er jeg som regel fin i form i fire timer - så lenge jeg ikke har vært i fysisk aktivitet den dagen. dersom jeg har trent eller stresset så må jeg spise hver tredje time, minst. smoothier med et lass med frukt, milkshaker og slike ting kan også hjelpe til å holde energinivået mitt oppe i løpet av dagen, og det er viktig at jeg putter i meg noe med en gang jeg merker at noe er i ferd med å synke, ikke utsette det en halvtime! Nok en gang, godt at det er flere som har det sånn, for jeg føler meg temmelig alene i verden til tider.. :/ Jeg har bestandig med meg bananer, en brødskve eller lignende i vesken min, og nøtter har jeg bestandig stående i skapet på jobben, så jeg kan spise det innimellom. Men det holder meg bare gående en liten stund når jeg er blitt virkelig sulten, og jeg må faktisk ta to pauser i løpet av dagen når jeg er på jobb. Jobber stortsett 7,5 til 8 timer om dagen (fra klokka 10.30-18/ 18.30) så det holder ikke med bare en halvtimes pause for meg. Heldigvis har jeg en sjef som er veldig forståelsesfull, slik at jeg faktisk får en halvtime + et kvarter (oppdelt) i løpet av arbeidsdagen min. Har jobbet dær i over en mnd nå, og de første 2-3 ukene delte jeg opp halvtimen min slik at det ble 20 minutter + 10 minutter (oppdelt), men dette slet meg fullstendig ut fordi at jeg følte at jeg aldri rakk å spise meg ordentlig mett i løpet av dagen og heller ikke fikk slappet ordentlig av, og nå har jeg måttet gå litt ned i stilling pga. at jeg er så sliten på grunn av dette. :/ Og er jeg riktig uheldig så mister jeg jobben min også.. Hvis jeg ikke blir bedre og kan gå så stor stilling som jeg egentlig skal gjøre.. Vi skal se det an en mnd. Du skriver at du holder deg bra hvis du spiser masse havregryn og sånn, men nå har jeg det faktisk sånn at jeg ikke klarer å spise så mye frokost. Jeg er mer sulten senere på dagen. Og det er ikke bestandig like enkelt å få i seg akkurat det en burde få i seg når en er på jobb.. :/ Men tusentakk for gode tips! Setter virkelig pris på dem!! Og kom gjerne med flere hvis du har det!? Jeg har ett: Cottage sheese med eplebiter og kanel! Du skriver foresten at dersom du er stresset så må du spise oftere; jeg er konstant stresset for tiden, kanskje det har noe å si også da.. Jeg har for lite tid om mårran før jeg skal på jobb fordi at jeg sover alt for lenge, jeg stresser avgårde til jobben, og ja, når jeg kommer dit så er det gjerne stress der også.. Sukk! :/ Vet at jeg må gjøre noe med rutinene mine, men det er ikke så enkelt når man er slikt et vanemenneske! Argh! I tilegg har jeg gått arbeidsledig i et halvår før jeg begynte i denne jobben, og bare det gjør jo at det er hardt å begynne på i en 100 % stilling! Så når jeg i tilegg skal plages sånn med blodsukkeret mitt som jeg gjør, ja da blir jeg rett og slett utslitt!
yoga Skrevet 10. september 2009 #16 Skrevet 10. september 2009 Føler dere også at dere MÅ ha mat med en gang det kommer over dere, eller klarer dere faktisk å vente en stund før dere spiser? Jeg klarte det før, men ikke nå lengre! :/ Og jeg kan heller ikke spise noe særlig søtt lengre, og i hvertfall ikke hvis det er lenge siden jeg spiste.. Da blir jeg rett og slett svimmel og rar. :/ Jeg blir kjempeglad for svar, for jeg sliter virkelig med dette! Ja, jeg må ha, eller ihvertfall bør, ha mat med en gang. Hvis det går for lang tid, så er det nesten slik at hjernen "slår seg av". Det blir krongletet å finne de riktige ordene, jeg blir helt slapp, bleik og noen opplever nesten at de får "goddag mann økseskaft" svar av meg. I tillegg blir jeg svimmel, og har opplevd å nesten svime av flere ganger. Fryktelig plagsomt og ubehagelig å ha det slik!! Hvis jeg i drikker kaffe ved siden av så blir jeg kaldsvett og kvalm i tillegg. Jeg prøver å være bevisst på å alltid ha noe å tygge på i veska, slik at jeg kan få ett kickstart på blodsukkeret før jeg får mulighet til å spise noe ordentlig. Er noe ordentlig herk!! Har også tatt ulike blodprøver hos lege uten funn.
Aurela Skrevet 10. september 2009 #17 Skrevet 10. september 2009 Føler dere også at dere MÅ ha mat med en gang det kommer over dere, eller klarer dere faktisk å vente en stund før dere spiser? Jeg klarte det før, men ikke nå lengre! :/ Og jeg kan heller ikke spise noe særlig søtt lengre, og i hvertfall ikke hvis det er lenge siden jeg spiste.. Da blir jeg rett og slett svimmel og rar. :/ Jeg blir kjempeglad for svar, for jeg sliter virkelig med dette! Ja, hvis ikke går jeg i bakken. Har gjort det mange ganger før!
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2009 #18 Skrevet 10. september 2009 Har ikke no godt svar til deg, for jeg føler det ganske så likt som deg og ikke funnet ut hvorfor. Godt å høre vi er flere da om ikke no annet. Ja, det er kjempegodt! Selv om ingen av oss strengt tatt burde ha det sånn da! :/ For meg har dette begynt å føles som en sykdom.. Føles jo som om man får en eller annen form for anfall hvis det går for lang tid imellom måltidene/ blodsukkeret blir for lavt! Og det kan da umulig være bra å ha disse såkalte anfallene over lang tid!? Med skjelving, svimmelhet, kaldsvetting osv.. Og jeg blir også veldig ukonsentrert når det skjer! :/
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2009 #19 Skrevet 10. september 2009 Ja, jeg må ha, eller ihvertfall bør, ha mat med en gang. Hvis det går for lang tid, så er det nesten slik at hjernen "slår seg av". Det blir krongletet å finne de riktige ordene, jeg blir helt slapp, bleik og noen opplever nesten at de får "goddag mann økseskaft" svar av meg. I tillegg blir jeg svimmel, og har opplevd å nesten svime av flere ganger. Fryktelig plagsomt og ubehagelig å ha det slik!! Hvis jeg i drikker kaffe ved siden av så blir jeg kaldsvett og kvalm i tillegg. Jeg prøver å være bevisst på å alltid ha noe å tygge på i veska, slik at jeg kan få ett kickstart på blodsukkeret før jeg får mulighet til å spise noe ordentlig. Er noe ordentlig herk!! Har også tatt ulike blodprøver hos lege uten funn. Ja, bedre kan det vel ikke sies! Akkurat sånn føler jeg å det nemlig; at hjernen liksom slår seg av.. Helt pussig følelse! Og kjempe ekkelt! :/ Ja, jeg har ved et par anledninger følt at jeg har vært på nippet til å svime av selv også.. Den ene gangen tror jeg at jeg var virkelig nær ved å gjøre det.. Ble både skjelven, bleik, svimmel, begynte å fryse (sto faktisk og hakket tenner), og knøt liksom hele kroppen.. Og jeg hadde faktisk vondt i kroppen i noen dager etterpå pga. at jeg hadde knytt meg sånn.. Ondt i hodet hadde jeg også! Det var rett og slett kjempe ekkelt! Og jeg ble temmelig redd etterpå! Det verste er jo i grunnen følelsen av at man totalt mister kontrollen på sin egen kropp.. Jeg hater det! Ja, det er noe herk når man selv kjenner at det er noe som absolutt ikke er som det burde være, men så finner ikke legene et eneste svar på hva det kan være! Jeg har lest om noe som heter hypoglykemi, kan jo være at det er det vi sliter med!? Det vil si at blodsukkeret bare sånn helt plutselig stuper, og da får man bla. sånne symptomer som det vi har.. Men er jo så merkelig da at blodsukkeret mitt ligger på rundt 4 når jeg måler det.. For da skal jeg jo ikke ha sånne symptomer egentlig.. :/
Knøttet Skrevet 10. september 2009 #20 Skrevet 10. september 2009 Jeg blir også slik. Om jeg ikke spiser ofte nok blir jeg svimmel, småkvalm, litt kortpustet/slapp og skjelven ... Veldig ubehagelig, og en av grunnene til at jeg har alarm på mobilen for å huske å spise.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå