Gå til innhold

Dårlig økonomi.....


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Fikk vite i forigårs at sambo ble arbeidsledig, selv er jeg student og vi har et barn. Har leilighet som vi eier, derav et lån i banken. Nå sitter jeg helt modefonken og lurer på hvordan vi skal klare oss...... Sambo har ekstra jobb der lønna er litt mindre enn det vi har i faste utgifter pr.mnd, jeg har og ekstra jobb, men de pengene går til barnehagen da..... Vurderer nå å "flytte hjem til mamma", står jeg som alenemor vil jeg jo få litt mer penger pr. mnd både fra trygdekontor og lånekassen....men vil ikke jukse meg til penger. Sambo søker jo på ALT av jobber, men det er knabert på jobbmarkedet for tiden.... Noen som har vært i samme situasjon eller har tips til å få det til å gå rundt????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med arbeidledighetstrygd da får han ikke det?

Det er ikke en kjekk situasjon i det hele tatt når en mister jobben og en ikke vet hvordan en skal få ting til å gå rundt. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Marianne skriver så vil han vel motta dagpenger? Ikke for at en blir rik av det da, men... Jeg ville også tatt kontakt med banken for å forklart situasjonen. Jeg vil nok tro at de vil kunne hjelpe dere til å betale mindre på lånet i en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåpentligvis er dette en forbigående situasjon, det er ikke sikkert han blir gående langtidsledig, og han har vel rett på arbeidsledighetstrygd?

Hvis inntektene er for små til å få det til å gå rundt, synes jeg det er bedre å kontakte sosialkontoret for å få hjelp enn å lure på seg alenemorstatus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med banken! Dere kan helt garantert få lov til å betale bare renter og ikke avdrag på lånet, eller ikke noe i det hele tatt for en kort periode. Dersom han ikke er kresen får han helt sikkert jobb igjen fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-trygda er liten i forhold til lønn - 75 % ??? - og har et tak på brutto ca. 20.000,- i måneden - uansett hvor mye du har tjent fra før ... det er en illusjon at man er beskyttet av velferdssamfunnet dersom man blir arbeidsledig.

Og den ekstrajobben, vil jo føre til ditto trekk i dagpenger. Men er viktig for å vise at man er stabil arbeidskraft når man søker jobb videre. Det er dessuten farlig å bare bli gående og trø.

Sosialkontoret kan hjelpe med husleie om man leier, og også betaling av renter på boliglån, men til avdrag må man evt. låne fra sosialkontoret - tror renta er knallhard (12 %).

Det beste da er å snakke med banken og fryse avdragene på boliglånet. Sosialkontoret kan også pålegge deg å selge bilen, båten, hytta, campingvogna osv. før de yter hjelp, også kortvarig hjelp.

Hva med å søke kommunen om startlån - og refinansiere boliglånet? Tror dere kan få noen avdragsfrie år på startlånet - slik at dere kommer over kneika...

Startlånet kan også nedbetales over mange år, f.eks. 20 - 25, og f.eks. fem av disse kan være avdragsfrie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forøvrig - dersom du må flytte hjem - så må du. Det er ikke å lure til seg penger - det er å overleve.

Ville det være bedre om dere går på en fullstendig økonomisk ruin, der dere ikke kommer dere opp igjen på mange år, - og kanskje gir opp underveis, slik at dere i alle fall blir en byrde for samfunnet...?

Finnes mange økonomiske tilfeller rundt om på byens puber, som frekventerer sosialkontoret med en depressiv følelse av å aldri nå opp til normalen igjen, gjeldstynget og knust i møtet med det offentlige.

Bare noen tanker.

Mest til de som er så i mot "å lure til seg offentlige midler"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med de andre her, det første dere må gjøre er å kontakte banken.

Forklar dem situasjonen og be om å få betale bare renter og ikke avdrag i en periode. Totalt sett blir det dyrere for dere, men det letter akkurat nå.

Om du ikke har hatt studielån pga at mannen din jobber, er det kanskje aktuelt å ta opp dette nå?

Ellers er det kanskje aktuelt å ta noen avisruter i tillegg til ekstrajobbene dere allerede har? Sjekk hvordan det evt. slår ut på arbeidsledighetstrygden.

Sjekk om dere får høyere stønad til barnehage nå med lavere inntekt, kanskje får du også mer barnetrygd nå som hovedforsørger plutselig kanskje er deg.

Si opp abonnementer på aviser etc. for denne perioden, parker mobiltelefoner og TENK når dere bruker hustelefon.

Ta noen telefoner / gå en tur og forhør deg.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange gode råd. Vil bare si meg enig i de. Jeg har vært der en gang selv, og det går om man vil :)

jeg kuttet ut alt av forbruk, banken var snill, Jeg planla mathandlingen, kuttet ut telefon, internett osv. Alle monner drar! Og familie og venner kan hjelpe i en overgangsperiode... Sosialkontoret kan også hjelpe, om ikke annet så med rådgivning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut om du kan søke yrkesmessig attføring - tror ikke du må ha noen medisinsk lidelse for å komme innunder attføring - det holder trolig at du må fullføre utdannelsen din, for å komme i arbeid...

Og snakk med banken - nevnte det ikke tidligere, siden andre alt hadde rådet deg til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Et tips for å redusere utgiftene noe: Lånekassa kan ettergi eller gi betalingspause i studielånet hvis man blir arbeidsledig.

Vet jo ikke om mannen din har studielån, men hvis han har det ,bør han ihvertfall ikke glemme denne muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være lurt å gå på et vikarbyrå da, og få kortvarige oppdrag..

Så slipper han å ta "hvasomhelst" av faste jobber! :D

Det er en god midlertidig løsning for å overleve hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...