Gå til innhold

Loftstue = spisestue?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg savner en spisestue!! :lete: men jeg har en relativ stor loftstue med veranda som ikke er i bruk.

Har så lyst å pusse opp loftstuen og gjøre den om til en spisestue, men har aldri sett noe slik eller hørt noe om det .. er tanken helt på jordet?

Loftstuen er ikke i bruk i dag og det er synd for det et flott rom med høyt skråtak og svære vinduer.

Savner en spisestue hvor vi kan ha selskap og kose oss med deilig mat. Når vi inviterer gjester over nå må vi enten spise på stuebordet eller på kjøkkenet, noe så kjipt! :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En spisestue bør være i flukt med kjøkkenet, så det høres grusomt upratisk ut.

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvorfor skulle det være på jordet?

Det eneste problemet er at dere må bære mat og servingssutyr opp og ned trappen, for meg ville det vært mer naturlig å laget spisestue av den vanlige stuen og salong i loftsstuen.

Skrevet

Det høres slitsomt ut å skulle bruke loftet som spisestue til daglig, men det er jo opp til deg selv om du gidder å gå opp og ned med mat + + hver eneste dag.

Men til finere anledninger høres det topp ut. Spesielt og annerledes, noe ikke alle har. :)

Skrevet

Lag spisestua , tungvint mener noen her, men hvor ofte er det middagsgjester? For til hverdags skal den vel kanskje ikke brukes? Forbedreder du ting god tid før selskap - bær opp service-glass-bestikk dager i forveien da ser jeg ikke på dette som problem.

Gjest Gjest_Hedda_*
Skrevet

Helt enig med sistemann her. Hvor ofte bruker man egentlig en spisestue? Du kan selvsagt bruke loftsstuen til spisestue.

Jeg har min stue i øverste etasje - dette er da salongen vår. Spisebord har jeg på stort kjøkken. Men sist jul hadde jeg masse mennesker til buffet og da bar vi spisebordet opp i stuen og lagde spisestue der oppe. Det er selvsagt mye bæring - men det viktigste synes jeg er at man får en flott spiseplass enten det er oppe eller nede.

Jeg for min del er ikke redd for å løpe i trapper - tar det som litt ekstra trim :ler:

Skrevet

Har selv hatt kjøkken og spisestue i hver sin etasje og vil ALDRI ha det igjen.

Alt tok ekstra mye tid.

Skrevet

Jeg har da altså svart ut fra hvordan vi har det når vi har middagsgjester, hvor alle rettene serveres på fat, og det er minimum tre retter, oftest fler. Og da å ha spisestue i en annen etasje enn kjøkkenet ville vært fullstendig håpløst.

Skrevet

Like mange forskjellige meninger som jeg har tanker her inne :ler:

Angående hvor ofte den er i bruk, vel, det blir ikke noe hverdagsrom, for vi har relativt stort kjøkken med kjøkkenbord og stoler som vi bruker til hverdags.

Ville lage en spesiell stue til å ha selskap i.. men i en loftstue? vel kanskje det er en ide likevel?

Skrevet

Det er da ikke værre enn å lage til en stue oppe, med sofa og slikt. Også har du en spisegruppe + en stor sjenk med fat og bestikk, glass osv.

Også bærer du bare opp maten når dere skal spise der oppe. Ser ikke problemet i det hele tatt...

Skrevet

En ting er hvor langt du må gå med maten, en annen ting er om det er skråtak som gjør at man stanger borti taket når man reiser seg. Det kan jo begrense innredningsmulighetene i rommet. Men ellers synes jeg ikke det er rart med spisestue på loftet.

Skrevet
En ting er hvor langt du må gå med maten, en annen ting er om det er skråtak som gjør at man stanger borti taket når man reiser seg. Det kan jo begrense innredningsmulighetene i rommet. Men ellers synes jeg ikke det er rart med spisestue på loftet.

Det er godt ståhøyde på hele rommet, så det vil ikke være noe problem :)

Tror jeg skal begynne å lete etter maling og møbler allerede, og en vakker flott lysekrone :rødme:

Skrevet

Det spørs litt på hva som er plassbehovet deres for øvrig, tenker jeg. Hvis dere har masse plass, ikke behov for ekstra gjesterom, ikke behov for barnerom, så er vel en loftsstue grei nok å bruke som "feststue" en gang eller fem i året. Da fikser man enkelt det å bære ting opp eller ned, og man får mer plass til selskaper.

Men en praktisk løsning er det ikke, og derfor vil det neppe bli mye brukt (min erfaring i alle fall: det som ikke er enkelt og greit, gidder du ikke bruke). Så det må i så fall være hvis du ikke har noe annet å bruke rommet til, det være seg gjester, barn, tenåringer eller oppbevaring.

Skrevet

Ja, greit at det er upraktisk - men det høres veldig kult ut!!

Og det må jo ikke bare brukes til middager - tenke så kolselig å sitte der med en flaske vin, gode venner og brettspill f.eks! :)

Skrevet (endret)
Det spørs litt på hva som er plassbehovet deres for øvrig, tenker jeg. Hvis dere har masse plass, ikke behov for ekstra gjesterom, ikke behov for barnerom, så er vel en loftsstue grei nok å bruke som "feststue" en gang eller fem i året. Da fikser man enkelt det å bære ting opp eller ned, og man får mer plass til selskaper.

Men en praktisk løsning er det ikke, og derfor vil det neppe bli mye brukt (min erfaring i alle fall: det som ikke er enkelt og greit, gidder du ikke bruke). Så det må i så fall være hvis du ikke har noe annet å bruke rommet til, det være seg gjester, barn, tenåringer eller oppbevaring.

Vi har barnerom og 3 gjesterom og eget bad i samme etasje så plass har vi nok av.

Praktisk? Næh, men tror det blir stilig og litt annenledes likevel, tror du ikke?

Ja, greit at det er upraktisk - men det høres veldig kult ut!!

Og det må jo ikke bare brukes til middager - tenke så kolselig å sitte der med en flaske vin, gode venner og brettspill f.eks! :)

God flaske vin, brettspill og venner.. og fyr i ovnen.. har en gammel vedovn der nå, får pusse opp den gamle kakkelovnen med krone og innstallere den der oppe..

:jepp:

Edit: Kan jo tilføye at mannen ikke er enig for han mister "gutterommet" sitt hvor han har lydanlegget sitt og høytalere som er 2x2x1 meter hehehe

Sa til han at han får bygge seg en bukers i hagen for å spille musikk og se dvd'er på hjemmekinoanlegget sitt :fnise:

Endret av Christal
Skrevet
Vi har barnerom og 3 gjesterom og eget bad i samme etasje så plass har vi nok av.

Praktisk? Næh, men tror det blir stilig og litt annenledes likevel, tror du ikke?

God flaske vin, brettspill og venner.. og fyr i ovnen.. har en gammel vedovn der nå, får pusse opp den gamle kakkelovnen med krone og innstallere den der oppe..

:jepp:

Edit: Kan jo tilføye at mannen ikke er enig for han mister "gutterommet" sitt hvor han har lydanlegget sitt og høytalere som er 2x2x1 meter hehehe

Sa til han at han får bygge seg en bukers i hagen for å spille musikk og se dvd'er på hjemmekinoanlegget sitt :fnise:

Regner jo med at han da får flytte både lydanlegg og hjemmekinoen ned i dagligstua når du har bestemt at du skal bruke den andre til "stas".

Skrevet (endret)
Regner jo med at han da får flytte både lydanlegg og hjemmekinoen ned i dagligstua når du har bestemt at du skal bruke den andre til "stas".

Ja, in his dreams :skratte:

Tror en bunkers i hagen passer bedre, både for husfreden og nabofredens skyld :skratte: Lydtett bunkers ... tror han likte den ideen :skratte:

Endret av Christal
Skrevet

Og hvorfor skal ikke han få ha sine greier i stua? Renger med at det er like mye hans hjem som ditt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...