Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2009 #21 Skrevet 5. desember 2009 Åh, dette kan jeg ganske masse om. Det som gjør det så vanskelig å gi tips er at det er så fryktelig forskjellig for alle. Noen kan spise rå løk uten problemer, noen må steke den en stund før den kan spises, andre igjen får magekramper bare man har bittelitt løkpulver i maten. Kan likevel prøve å trekke frem forskjellig mat som kan gi problemer. - Gluten. For enkelte kan gluten fungere nærmest som lim i tarmene. Og ja, magen kan reagere på det selv om man ikke får utslag på de cøliakitestene man tar hos legen. Gluten finnes i fryktelig mye halvfabrikata, så man må isåfall passe nøye på. Det kan også være at det bare er hvete man reagerer på. Da kan man f.eks prøve seg frem med speltbrød istedet for brød laget av hvete. - Gjær kan være med på å "ese" opp magen. - Sterk mat, løk, kål, bønner er velkjent for å lage mye luft. - Kullsyre = luft. - Fet mat. Ikke alles tarmer er like mottakelig for fett. Type fett kan også ha noe å si (kanskje man f.eks tåler umettet fett bedre enn mettet fett. Kokosolje inneholder en type fett som mange kanskje kan tåle hvis man har problemer med annet fett), og hvor mye fett. - Melk. Her kan man enten ha melkeallergi(reagerer på melkeproteiner), eller være intolerant for laktose. Merk igjen at magen kan mislike laktose selv om man ikke får utslag på tester hos legen. Hvis du har melkeallergi må man nok holde seg unna alt av melkeprodukter, men hvis det er laktosen man reagerer på kan man prøve seg litt frem. Noen kan tåle litt laktose, noen kan tåle melk hvis den er kokt (i sauser osv.), noen kan tåle hvitost bra. Finnes jo både laktoseredusert og laktosefri melk (smaker akkurat som vanlig melk), eller så kan man jo gå over på f.eks rismelk, nøttemelk, havremelk, soyamelk. - Kjøtt kan være tungt fordøyelig, særlig rødt/mørkt kjøtt. Kylling/kalkun går som oftest bedre! - Fiber. Her går det begge veier, kanskje man må kutte ned på fiberinntaket, eller kanskje man trenger mer. Magen kan riktignok venne seg til å spise mer fiber, men man må ikke overdrive. Innenfor "fiberverdenen" er det forskjell på løselig fiber og uløselig fiber, her er den løselige "best" for magen. - Sukker kan være med på å gi løs mage.. - Alkohol kan "brenne" i tarmen. - Noen tåler myke, langkokte grønnsaker bedre enn rå. Kanskje myke frukter fremfor harde. Mye frukt kan også skape reaksjoner, pga fruktosen. - Små, hyppige måltider er mye bedre enn store, kraftige. - Bevegelse er bra, gå gjerne en tur etter et litt tungt måltid. - Drikk mye, men prøv å drikk mellom måltidene, ikke sammen med maten. - Stress kan være utløsende. - Noens mager liker bedre å fordøye maten "hver for seg", særlig når det gjelder stivelse. Prøv å spis mat med stivelse for seg selv. Eller kanskje magen ikke er så glad i mat med stivelse i det hele tatt. - Tygg maten godt! Det finnes fryktelig mange tips der ute, man må nesten bare prøve seg frem. Prøv å lag en matdagbok - skriv ned det du spiser (og husk å skrive det maten inneholder! F.eks "kyllingfilet, løk, melk, karri" i stedet for bare "kyllinggryte".), og hvilke symptoner du får. Du kan også gjerne skrive litt om du har stresset, sovet dårlig osv. Det er mye arbeid ja, men etter en stund ser du kanskje et mønster. Eller hvis det er en matrett du reagerer på men du vet ikke hvorfor, kan du lage den flere ganger og eliminere en ting i retten for hver gang. Håper det var til litt hjelp! 1
Sekretæren Skrevet 5. desember 2009 #22 Skrevet 5. desember 2009 Jeg har som dere alle andre gjort mye med kostholdet og det hjalp også med trening. Sikkert fordi da stresset jeg ikke så mye ellers, og for min del skyldtes mye av mageproblemene mine stress, som f.eks nå i eksamenstiden. Etter at disse endringene ble gjort, har jeg fått det bedre, men prikken over i'en for meg, var å begynne med selolje. Her er en artikkel om forskning på dette. Det står at det fungerer når det er et supplement, og det stemmer med mine erfaringer. Er jeg slurvete med kostholdet, hjelper det ikke med 10 kapsler selolje, altså
Gjest Gjest_elena Skrevet 5. desember 2009 #23 Skrevet 5. desember 2009 Blir syk av fet mat, og spesielt melkeprodukter med mye fett. Tåler ikke oppvarmet eller kokt melk og ost. Ofte er det kombinasjon av matvarer som kan utløse problemene. Kan drikke kaffe, og et glass melk, men ikke kaffe med melk... Tåler heller ikke kylling, men rødt kjøtt går helt fint. Loff, hveteboller og fin gjerbakst er å be om bråk. Mais, spesielt på boks - ikke bra. Magen min er heller ikke begeistret for alkohol, spesielt ikke øl. IBS er veldig individuelt. Det beste er å teste ut ulike matvarer slik at du finner ut hva som fungerer for deg. Noter ned hva du spiser og når du reagerer. Har blitt testet opp og ned og ut og inn, men har aldri fått utslag på allergiprøver hos lege. For meg har blodtype dietten hjulpet til en viss grad.
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2009 #24 Skrevet 5. desember 2009 -Vil bare nevne i en bisetning at for mye nikotintyggis er pyton for tarmen! Jeg måtte på legevakten flere ganger før jeg selv fant ut hva mine uutholdelige mage- og tarmsmerter skyldtes. På legevakten sjekket de ut absolutt alt og fant ikke noe. Har også et sunt kosthold. Etterhvert gikk det opp for meg at i perioder da jeg brukte litt mye nikotintyggis, så vrei tarmen seg rundt omtrent. Nå tar jeg mye mindre og deler dem i to, det hjelper.
Gjest Kurert Skrevet 14. desember 2009 #25 Skrevet 14. desember 2009 Skummelt med påståelige folk som ikke har peiling også. Ville vært forsiktig med å anbefale et kosthold bestående av så og si kun fett... Aterosklerose, blodpropp, emboli, infarkt - du har kanskje hørt om disse tingene...? Eller? Ja, jeg kan være påståelig.. Beklager det, men det er ikke meg som har monopol på sannheten. Det er det Folkehelseinstituttet som har. Det er det Opplysningskontoret for frukt og grønt som har. Har du noensinne lest en forskningsrapport som sier at kroppen trenger tilførsel av karbohydrater? Eller er det bare noe alle sier? Hva med kolestorol? Farlig? Mettet fett farligere enn umettet fett? Hvor er forskningen på årsakene til blodpropp? Jeg har ikke alle svar, men har fantastisk personlig erfaring sammen med oppfølging fra lege. Hvis du ellers er frisk, prøv selv en uke. Be ellers om oppfølging fra lege underveis. Tipset er gratis og uten forpliktelser.
Gjest Badabing Skrevet 14. desember 2009 #26 Skrevet 14. desember 2009 Det er egentlig umulig å gi deg gode råd, det er forskjellig hva man reagerer på. Det beste du kan gjøre er å skrive kostdagbok en stund; sette opp en oversikt over akkurat hva du putter i munnen, for så å skrive ned symptomene. Etter en stund vil du klare å se sammenhenger. For meg funker det dårlig med rå grønnsaker, hvitt mel og gjærbakst (bortsett fra grovt brød). Likevel kan jeg ikke spise havregryn og slike ting. Varm drikke hjelper hos meg også, men aldri kaffe annet enn på tom mage. Det er altså en del sære ting for min del, så man må nesten bare forsøke seg fram. Kurert blir man ikke, det finnes ingen kur. Men riktig mat vil altså dempe symptomene ens. Ellers er det sant, dette som nevnes med stress. Ytre faktorer har mye å si, og det er ofte kvinner med en stresset hverdag som får denne "sykdommen". Siden det er kronisk, bør man unngå alt av fordøyelsesmidler, det vil bare gjøre vondt verre.
Gjest oppblåst Skrevet 14. desember 2009 #27 Skrevet 14. desember 2009 Hei, Dette er et spørsmål til andre som sliter med irritabel tarm: Hva hjelper for dere? Jeg leste et sted at det anbefales å kutte ut brød, kaffe, melkeprodukter, rå grønnsaker, sjokolade, fet mat, karbodrikker og alkohol. Er det noen som har andre gode råd å komme med? Takker og bukker for alle råd! Jeg har vel irritabel tarm eller noen symptomer som peker mot det. Det som funker for meg er å kutte ut mat som inneholder sukker,gjær,gluten og mye usunnt fett. Altså alt som er ferdigmikset,kjøpepizza,toroposer,junk melkeprodukter alkohol og godteri er no-no. I samme slengen gikk jeg ned ti kilo..
Gjest haren Skrevet 15. desember 2009 #28 Skrevet 15. desember 2009 jeg har vel en slags variant av det, og følger rådene(som også virker veldig negativt for meg) som vanligvis virker forverrende på ibs: - alkohol - for mye eller for lite fiber - melkeprodukter - fettrik mat - kullsyreholdige drikker - søtningsstoffer - koffein - sterke krydre alt dette setter igang det meste hos meg. min løsning er å unngå alle disse tingene, samtidig som jeg lever glutenfritt. har hjulpet meg veldig mye - fårikke de akutte anfallene på samme måte lengre hvor man bare blir helt dårlig. men, mange får hjelp i biola og probiotika. dette har ingen spesiell effekt på meg. trening er viktig for å sette igang systemet, så jeg trener 3-4 ganger i uken. et godt råd fra en spesialist var også å prioritere do-besøk. rett og slett. mange løper som gale fra det ene til det andre, og plutselig er det helt krise. endel får også hjelp fra meditasjon ifht å roe kroppen ned.
Gjest Anonymous Skrevet 26. april 2011 #29 Skrevet 26. april 2011 Jeg begynner å lure på om ikke det er dette jeg har, Luft i magen, luften kommer helt plutselig. Jeg har undret mye rundt hva det kan være, vært hos legen å tatt alergi tester, men dette slo bare ut på pollen allergien min. Jeg har prøvd probotica, som er noen piller som skal hjelpe for magen, og anbefaler det sterkt. Disse pillene gjør magen berolig og stabil. Activia Yoghurt er også anbefalt, men heller probotica.
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2012 #30 Skrevet 13. august 2012 Karbohydrater binder fett. 0 karb -> fettet forsvinner ut igjen. Selvsagt skal det være sundt fett.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå