Gjest Gjest_bente_* Skrevet 30. august 2009 #1 Skrevet 30. august 2009 Hei, Dette er et spørsmål til andre som sliter med irritabel tarm: Hva hjelper for dere? Jeg leste et sted at det anbefales å kutte ut brød, kaffe, melkeprodukter, rå grønnsaker, sjokolade, fet mat, karbodrikker og alkohol. Er det noen som har andre gode råd å komme med? Takker og bukker for alle råd!
Papaya84 Skrevet 30. august 2009 #2 Skrevet 30. august 2009 Hei, Dette er et spørsmål til andre som sliter med irritabel tarm: Hva hjelper for dere? Jeg leste et sted at det anbefales å kutte ut brød, kaffe, melkeprodukter, rå grønnsaker, sjokolade, fet mat, karbodrikker og alkohol. Er det noen som har andre gode råd å komme med? Takker og bukker for alle råd! Jeg har også irritabel tarm, jeg fikk anbefalt å bruke noe som heter Vi-siblin av legen. Har brukt det kun 2 dager, så kan ikke merke forandring enda.. Ellers syns jeg det hjelper å holde seg borte fra produkter med gjær. Hva hjelper for deg?
Gjest Gjest_Bente_* Skrevet 30. august 2009 #3 Skrevet 30. august 2009 Jeg har også irritabel tarm, jeg fikk anbefalt å bruke noe som heter Vi-siblin av legen. Har brukt det kun 2 dager, så kan ikke merke forandring enda.. Ellers syns jeg det hjelper å holde seg borte fra produkter med gjær. Hva hjelper for deg? Hm.. Kanskje jeg skulle prøve det, jeg og... Jeg merker jeg bør være forsiktig med brød, drikker med kullsyre, iskrem, is-té, epler og rå grønnsaker.
Gjest Krampe Skrevet 30. august 2009 #4 Skrevet 30. august 2009 Jeg har motsatt erfaring enn andre, magen min er rolig så lenge jeg spiser brødmat. Middagsmat derimot, får den til å blåse seg opp og sette igang kramper. Så jeg spiser veldig små porsjoner til middag, og noen dager dropper jeg middag fullstendig. Ellers spiser jeg mest mulig kald mat.
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2009 #5 Skrevet 30. august 2009 Noen blir bedre av å spise loff helelr enn masse fullkorn til alle måltider. Vurder hva magen din roer seg mest av! Er faktisk bare tull at alle mennesker får det så mye bedre av MASSE fullkorn! Brus med kullsyre, da bobler det hos meg ihvertfall.. Lettbrus, kunstige søtningsmidler og kunstige smakforsterkere er FY FY for det kan utløse palger som ligner på irritabel tarm uten at du har det. Sjekk hva du eter!!! Blir du verre av spesielle varer, prøv en variant uten de samme ingrediensene. Bevegelse, gå litt sakte turer hver dag. Varm drikke er visstnok gammel asiatisk visdom at skal være bra for magen, jeg drikker mye te. Ikke gå med stramme bukser, jeg har gitt opp jeans. Heller bukser med vid "lukking", f eks knapper i to rader heller. Ikke en glidelås og en knapp hvor all strammingen havner. Strikk er også en fin ting, man får noen penbukser med det.. Ta tiden til hjelp. Jeg var veeeldig dårlig 3 år siden. Etter å ha prøvd litt forskjellige matvarer (ei stund tålte jeg ikek brød i det hele tatt, nå tåler jeg loff/veldig fint brød ei stund, så skifter jeg till fullkorn når det begynner å krangle litt, og så skifter jeg igjen senere). Spis jevne måltider og utelutt alt stress fra livet ditt. Dårlige venner og masete slekt kan dra en viss plass, du blir IKKE bedre av å være omgitt av mas hele tida. Helsekost, Symbioflor, melkesyrebakterier, det hjalp også veldig. Prøv gjerne det
Gjest Gjest_bente_* Skrevet 1. september 2009 #6 Skrevet 1. september 2009 Spis jevne måltider og utelutt alt stress fra livet ditt. Dårlige venner og masete slekt kan dra en viss plass, du blir IKKE bedre av å være omgitt av mas hele tida. Dette har jeg faktisk ikke tenkt så mye på, men det er veldig mye i det! Merker helt klart at jeg blir mye dårligere når jeg er stresset.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2009 #7 Skrevet 1. september 2009 Jeg har også irritabel tarm og fikk et nytt liv etter jeg møtte en lege som sa at jeg skulle holde meg unna matvarer med stivelse og rødt kjøtt. Potet til middag = dårlig mage hos meg. Jeg tåler ris bedre, selv om jeg er litt forsiktig med det også. Jeg blir også dårlig av "tunge" kjøttmåltider av rødt kjøtt. Melk derimot, virker å roe ned min mage, det har jeg også hørt andre med samme plage si. Selv om man blir anbefalt å holde seg unna det. Det kan ikke være varm melk som i sauser, grøt osv - da får jeg i alle fall kramper. Men 1 glass kald melk hver dag har gitt meg fred i magen Holder meg langt unna brus, lettbrus og godteri gir meg oppblåst mage og kramper. Jeg kan spise all kornmat.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2009 #8 Skrevet 1. september 2009 Enig i det siste svaret du fikk, du må nok nesten prøve deg fram litt selv. Men det er også riktig at noen matvarer/ingredienser er mer risikable enn andre. Noen tåler ikke sterk mat, ikke engang løk, men for andre kan det gå greit, i hvert fall i perioder. Det med brødmat og fint/grovt mel og fiber er det lurt å prøve, det kan slå begge veier. Dessuten kan det være verdt å prøve et kosthold med lite melbasert mat generelt (kanskje spesielt gjærbakst av en eller annen grunn), i en overgang fungerte i hvert fall jeg bedre på mest protein og grønnsaker (lavkarbo nesten). Melkeprodukter (spesielt søte, jeg synes yoghurt naturell o.l går helt fint), sukker, alkohol er lurt å være forsiktig med. Og det er jo forsåvidt sunt også. Det med stress er også kjempeviktig i forhold til fordøyelsesproblemer, kan i hvert fall være. Jeg slet med magen i et par år, før det gikk opp for meg at det hadde nær sammenheng med bekymringer og stress jeg håndterte dårlig (trodde selv det gikk bra, men fortrengning er ikke lurt... åpenhet og aksept er veien...). Og da ble jeg mye bedre på kort tid, ved å 1. slippe katta ut av sekken og dele bekymringene mine med andre (samboer, familie, venner, lege f eks), 2. begynne å meditere og trene og 3. skifte miljø dersom det trengs. Det er rart hvordan man kan endre stressterskelen sin Kan også nevne at legen min først og fremst fokuserte på dette med stress og psykisk tilstand da jeg kom med plagene mine, så denne sammenhengen er vanlig, men det er også viktig å få tatt prøver og utelukket andre ting.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2009 #9 Skrevet 1. september 2009 .. ja, jeg mente svaret over ditt eget, trådstarter... men det glemte jeg også, søtningsstoffer og smaksforsterkere o.l kan virke som de har kjip effekt. Jeg får f eks vondt/ubehag i magen om jeg spiser flere sukkerfrie tyggegummier i løpet av dagen. Noen av søtstoffene er sukkeralkoholer som kan gi problemer for folk med fruktosemalabsorpsjon blant annet (og det minte meg på at det kan være lurt å kutte ut frukt en stund, evt spise lite av det og heller mer av grønnsaker), og gud vet hva for andre reaksjoner søtningsmidlene gir. Ferdigmat/posemat osv inneholder også ting man kan reagere på, om det er msg eller noe annet vet jeg ikke, men de kan jo f eks inneholder mye stivelse/modifisert stivelse som kan gi reaksjoner i tarmfloraen. Så rett og slett; et kosthold hvor man lager ting fra bunnen av og kutter ned på mel, melk, sukker og evt sterke kryddere, chili, hvitløk o.l er kanskje ganske lurt, tomat kan også være problematisk. Og stress ned. Så har man irritabel tarm er sjakktrekket å flytte på landet og leve et rolig liv i pakt med naturen Nåja, det finnes heldigvis flere måter å løse dette på. Og nb - selv om jeg anbefaler sunn hjemmelagd mat er det slett ikke sikkert det er der nøkkelen din ligger. Irritabel tarm er et såpasst løst begrep at om noe hjelper for én, kan det være motsatt for andre.
Vera Vinge Skrevet 1. september 2009 #10 Skrevet 1. september 2009 Det virker som det er ulike erfaringer rundt hva som hjelper, men for meg er oppskriften å holde meg langt unna hvete. Etter å ha gått med krampelignende smerter, som minnet om de jeg har fått når jeg har vært matforgiftet, i et år, ble jeg symptomfri etter at jeg kuttet ut hvete. Jeg bør også være forsiktig med melkeprodukter, spesielt kokt melk. Surmelk går fint, og jeg kjenner at det er direkte bra for meg. Jeg prøver ellers å være forsiktig med tungt fordøyelig mat (jeg spiser bl.a. ikke kjøtt av andre årsaker, men jeg ser for meg at rødt kjøtt ville blitt for tungt for magen min) og for mye sukker. Spiser mye grønnsaker og frukt, og det funker for meg. Jeg må rett og slett være bevisst på å spise mat som får fordøyelsen til å gå enkelt rundt. Ellers ser jeg at det er viktig å spise jevnt, trene regelmessig og få nok søvn.
Ruskesara Skrevet 5. september 2009 #11 Skrevet 5. september 2009 Biola Yoghurt hjelper veldig for meg, samt å holde seg unna kaffe og kullsyreholdig drikke.
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2009 #12 Skrevet 5. september 2009 Dette er et spørsmål til andre som sliter med irritabel tarm: Hva hjelper for dere? Jeg leste et sted at det anbefales å kutte ut brød, kaffe, melkeprodukter, rå grønnsaker, sjokolade, fet mat, karbodrikker og alkohol. Er det noen som har andre gode råd å komme med? Hvis du skal kutte ut bør du prøve en type ting om gangen. For min del viste den irritable tarmen seg å være laktoseintoleranse, så nå har jeg kuttet ut noen former for meieriprodukter som vanlig melk, er mer forsiktig med andre, mens andre igjen går fint etter prøving og feiling.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2009 #13 Skrevet 23. september 2009 Ser at det er mange som sier at en må holde seg unna alkohol. Var nettopp til spesialist som anbefalte et glass vin el for dagen, da alkohol har en virkning på tarmen som gjør at den jobber lettere. Selvfølgelig i små mengder som nevnt. Og vin er jo så godt, så jeg skal nå prøve det rådet.:-)
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2009 #14 Skrevet 23. september 2009 Jeg har kuttet helt ut melk. Dette hjalp veldig på smertene, kvalme og avføring men ikke på oppblåstheten. For meg er det viktig at jer holder meg helt vekke og sjekker alle produkter for melk. Jeg er ikke laktoseintolerant, men kanskje jeg har melkeallergi? Nå har jeg i alle fall ikke vondt lenger, så da orker jeg ikke sette meg inn i hva annet som er problematisk. Jeg får heller gå rundt å være oppblåst tenker jeg. Det var ganske styr til å begynne med, å legge vekk melken, men nå har jeg erstattet alle melkevanene mine med andre vaner, så nå er det ikke et problem lenger i det hele tatt. Trening er også bra merker jeg, og holde meg vekke fra sukker hjelper også.
Malum Skrevet 23. september 2009 #15 Skrevet 23. september 2009 Tror, som mange sier, at loff kan være et mye bedre alternativ enn fullkorn hvis man reagerer på bakst. Selv reagerer jeg på alle typer korn, også hvete. Dessuten gjær, så bakst er i grunnen uaktuelt. Jeg unngår også poteter, ris og pasta, fordi det er mye stivelse i det. Det er faktisk ingenting som gjør meg så dårlig som poteter. Drikker aldri alkohol eller melk, unngår melkeprodukter i det hele tatt, sukker og halvfabrikata av alle slag.
Gjest Linnea Skrevet 23. september 2009 #16 Skrevet 23. september 2009 Det er veldig individuelt. For 1 år siden var magen helt på bærtur, krampetak hver dag og den fungerte aldri som den skulle. Utrolig mye plagsom luft også. Ble testet for div.allergier men fant ingenting. Legen nevnte irritabel tarm. Nå 1 år etter, jeg har begynt å trene 5 ganger i uken. Jogger mye... Spiser brød til frokost ( både loff og grovt ) , og like etter frokosten drikker jeg 1 stor kopp kaffe. Nå har magen stabilisert seg og jeg får gå på do like etter, og slipper kramper og luft utover dagen og slik går det hver dag. Jeg spiser ikke frukt, men alltid grønnsaker og/eller salat til middagen. Spiser ikke tungt kjøtt, mest kylling! Problemene jeg hadde ifjor var store, og jeg var ofte dårlig på jobb også.. Det gikk virkelig utover livskvaliteten. Jeg kan ikke kjenne igjen magen nå, men jeg tror det er mye med å teste hva som hjelper, og det er så individuelt at det er vanskelig å vite.
Gjest Gjest_berit_* Skrevet 23. september 2009 #17 Skrevet 23. september 2009 Det er veldig individuelt. For 1 år siden var magen helt på bærtur, krampetak hver dag og den fungerte aldri som den skulle. Utrolig mye plagsom luft også. Ble testet for div.allergier men fant ingenting. Legen nevnte irritabel tarm. Nå 1 år etter, jeg har begynt å trene 5 ganger i uken. Jogger mye... Spiser brød til frokost ( både loff og grovt ) , og like etter frokosten drikker jeg 1 stor kopp kaffe. Nå har magen stabilisert seg og jeg får gå på do like etter, og slipper kramper og luft utover dagen og slik går det hver dag. Jeg spiser ikke frukt, men alltid grønnsaker og/eller salat til middagen. Spiser ikke tungt kjøtt, mest kylling! Problemene jeg hadde ifjor var store, og jeg var ofte dårlig på jobb også.. Det gikk virkelig utover livskvaliteten. Jeg kan ikke kjenne igjen magen nå, men jeg tror det er mye med å teste hva som hjelper, og det er så individuelt at det er vanskelig å vite. Man kan få god hjelp av en psykolog også, spør om å få noe som jeg tror heter kognitiv terapi, eller noe sånt.
Gjest MooCow Skrevet 24. september 2009 #18 Skrevet 24. september 2009 Man maa nesten bare proeve seg fram og finne ut hva man kan spise og ikke spise ... Selv syns jeg det hjelper veldig aa ta probiotika. Har ogsaa hoert at andre har hatt god hjelp av det.
Gjest Kurert Skrevet 29. november 2009 #19 Skrevet 29. november 2009 Hei, jeg har hatt irritabel tarm i mange år, men er nå ferdig. Det offentlige helsenorge er ikke helt på rett spor når det gjelder dette. Jeg kuttet ut alle former for karbohydrater (spiser iallfall heltminimalt -er ikke en naturlig del av måltidene lenger). Spiser nå mye fett og proteiner. Mageproblemene opphørte etter noen dager (kan kanskje ta lenger tid). Jeg har hatt jevnlig helsesjekk og alt er 100 %. Luft i magen skyldes karbohydrater så da slipper man det og. Hvis man i tillegg er overvektig vil man merke betydelig nedgang i vekt. Boktips: "Bedre uten brød" av Alan og Lutz. Søk den opp på nett. Skummelt med statlig monopol på kostholdssannheter. Hilsen kurert. 1
Gjest * Skrevet 5. desember 2009 #20 Skrevet 5. desember 2009 Det offentlige helsenorge er ikke helt på rett spor når det gjelder dette. Spiser nå mye fett og proteiner. Skummelt med statlig monopol på kostholdssannheter. Hilsen kurert. Skummelt med påståelige folk som ikke har peiling også. Ville vært forsiktig med å anbefale et kosthold bestående av så og si kun fett... Aterosklerose, blodpropp, emboli, infarkt - du har kanskje hørt om disse tingene...? Eller?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå