Gå til innhold

Å lære å sykle

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg hør prøvd i to to år å lære syvåringen min å sykle, men det er og blir like håpløst! Allerede før hun setter seg på sykkelen sin er hun så sint at tårene spruter, og hun klarer det derfor bare ikke! Jeg har prøvd alt, sagt at hun klarer bare hun prøver, lokket og lurt, men ingenting nytter... :(

Nå skal hun begynne i andre klasse, og absolutt alle de andre barna kan sykle nå! Ungene her sykler mye, til og fra hverandre og skole, men jenten min føler seg jo og blir jo utenfor når hun ikke kan.... :cry:

Kan noen hjelpe? :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

la henne frese rundt med støttehjul noen uker. Da får hun følelsen i kroppen, og øver også opp den balansen. Når støttehjulene tas bort er hun litt bedre rustet til å få det til. Og hvis hun blir sint? La henne gjøre noe annet, og ikke tving henne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

La henne bruke den tiden hun behøver. Når du hele tiden sier at hun kan, og hun merker selv at hun ikke kan blir en del av motivasjonen borte. hva med å si til henne, at i dag prøver vi, går det ikke bra så gjør det ingeting, men vi prøver en gang til.

Jeg tror du prøver for hard og jenten er ikke klar for det, hun blir stresset, for jeg tror kanskje du er stresset. hva om noen andre hadde hjelpt henne i stedet for deg?

har ikke akkurat noen spesielle hjelpemidler å komme med, for mine lære å sykle på egen hånd. De satte seg på sykkelen en dag og vips så var det gjort, men jeg tror det må være barnet som må være motivert for det, og er hun ikke det, da spiller det ingen rolle hvor mye du hjelper for hun kommer ikke til å lære det før hun selv er klar for det.

hva med å sette sykkelen bort, og la henne komme når hun selv er klar for det, da kan det være hun blir mer motivert, om nå det ikke er hun som maser da :wink:

ønsker deg lykke til, men ikke tenk for mye over at "alle" andre sykler, hun lærer det når hun er klar for det :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentungen min nektet å lære seg å sykle. Så til niårsdagen synes jeg nok var nok, kjøpte stilig sykkel i bursdagsgave (som forutsett ble det tårer og tenners gnissel og "dette er den verste bursdagspresngen noensinne!"), og tok noen dager etter en surmulende, blodsur unge med bort i nærmeste bhg.

Jeg ba henne trille ned en bitteliten, nesten usynlig, lang helling på asfalten, og bare lære seg å balanse på sykkelen. Etter en time var hun så sint at tårene sprutet, og vi gikk hjem.

Noen dager senere gikk vi igjen, og etter tyve minutter med det samme, tok hun sine første vellykkede tråkk, så ble det fler, og etter fem minutter kunne hun sykle runde etter runde rundt bhg. Få minutter etter crosset hun, sladdet og steilet med styret, og var liksom pross med det samme.

Nå er hun elleve og bruker sykkelen overalt, og synes det er veldig bra jeg presset henne til å lære det selv om hun ikke ville. Det at hun mestret noe hun faktisk ikke mestret med det samme, har gitt veldig selvtillit som gjør at hun lettere hopper uti å lære seg andre ting hun må slite litt for å lære seg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La henne bruke den tiden hun behøver. Når du hele tiden sier at hun kan, og hun merker selv at hun ikke kan blir en del av motivasjonen borte.  

Jeg tror du prøver for hard og jenten er ikke klar for det, hun blir stresset, for jeg tror kanskje du er stresset. hva om noen andre hadde hjelpt henne i stedet for deg?

Dette her er grunnleggende. La jenta få utvikle seg i sitt eget tempo. Har hun selv lyst til å lære seg å sykle? Synes hun det er gøy? Hvis hun henger etter i den motoriske utviklingen, bør hun absolutt få slippe. Når hennes tid er inne, så kommer det :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min gikk i tredje klasse før hun var villig til å i det hele tatt forsøke, og jeg hadde mistet tålmodigheten med henne hundre ganger allerede.

Gudskjelov har hun en tålmodig pappa som ga henne masse tid og presset litt....

Så nå kan hun det endelig ordentlig, men hun klarte det ikke før i fjerde klasse...

Til gjengjeld kunne hun svømme som fireåring....

Sønnen min har nektet og nektet, til slutt kom det frem at han hadde tjuvtrent på kameratens sykkel og ba om at vi skulle ta va støttene hans. Da syklet han som bare det.... Og han er fem.....

Unger er forskjellige, la dem få den tiden de trenger......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med Care her. Unger lærer det de vil når/hvis modenheten og interessen er til stede. Slapp av, hun lærer det nok en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...