Gå til innhold

sliter med skolelei ungdom...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er trist å høre at dere har det vanskelig.

Jeg er ung selv, og jeg synes kanskje du setter litt små krav til sønnen din?

Alle må stå opp om morgenen. Hvis han ikke gidder å gå på skolen, og ikke gidder å stå opp og gå på jobb, så kanskje du kan spørre han om han trenger dagmamma eller noe sånt?

Jeg synes han er utakknemlig over for deg, i og med at du er aleneforelder til flere barn har dere kanskje vanskelig økonomi, og i alle fall mye ansvar på deg! Og hvordan vil han hjelpe mamma? Jo han vil sove til 4 og få gratis mat og hus.

Motivasjon til å gå på skolen eller jobbe er ikke noe som noen kan gi han, motivasjon kommer innenfra! Fokuser på mulighetene over for han, nå har han muligheten til å velge, og til å skape sin egen fremtid! Det er ikke ditt ansvar å finne motivasjon til han, fordi det er en umulig oppgave å motivere noen som ikke bryr seg.

Å finne noe meningsfylt å bruke dagene på er hans eget ansvar. Du kan jo minne han på at det var den veien han går nå som gjorde at han ikke kom inn på førstevalget sitt i år... Hvis han skjerper seg kan han ta det igjen senere.

Ellers, dersom førstevalget var noe yrkesfaglig, finnes det flere veier til fagbrevet enn den tradisjonelle GK, VG1, læretid.

Veier til fagbrev

F.eks. kan kanskje lærekandidat-opplegget være noe for han?

Jeg synes kanskje at du kan ta en alvorlig prat med han om å tenke på andre enn seg selv også. Sånn som det er nå legger han en urimelig stor belastning på deg, gutten er tross alt 16 år gammel.

Lykke til, håper det ordner seg til det bedre :)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hva om du finner informasjon om hvordan ungdom har det i andre land? Jeg husker jeg så et bilde av skoleungdom i Afrika, som satt under gatelyktene ved flyplassen og leste lekser, fordi de ikke hadde lamper hjemme... Jeg har selv vært skolelei og fått slippe unna med mye. Skulle ønske foreldrene mine hadde presset meg litt mer enn de gjorde, så kunne jeg virkelig fått gode karakterer istedenfor å seile gjennom skolen med middels karakterer... Man må jobbe og stå på hvis man skal bli noe, og det hjelper ikke å la ungene slacke!

Har dere tatt en seriøs prat om hva han vil her i livet?

Ja, vi har tatt flere alvorsprater, og han er såpass reflektert at han vet han er heldig som bor i Norge og at ingenting er en selvfølge.

MEN, når det kommer til det å ta ansvar for seg selv osv, så preller det bare av. Alle sperrene kommer på og samtalen blir umulig.

Hva han vil her i livet? Det vet han ikke enda, og det er greit, gutten er bare 16 år.

Hvordan mener du at foreldrene dine skulle ha presset deg mer?

Skrevet

Jeg var så skolelei etter 2. året på videregående at jeg ville ha en pause. Jeg ble "presset" hjemmefra med ord som at bare jeg gjorde meg ferdig så kunne jeg gjøre hva jeg ville. Jeg prøvde, men sluttet til vinterferien. Jobbet en stund og har senere fullført videregående med veldig gode karakterer.

Datteren min følte hun hadde valgt feil på videregående og sluttet halvveis i 1. klasse. Begynte på nytt på annen linje på høsten og fullførte.

Du kan ikke tvinge ham, men jeg ser problemet. Ingen vil vel ha en 16-åring i drift. Ta kontakt med rådgiver på skolen. Han er ikke myndig så du har rett til å være med på møter. Da vil dere få råd og veiledning.

Skrevet
Jo, jeg er med deg, men når pisken og guleroten ikke funker lenger da?!

Nei, han spiller ikke spill til langt på natt lenger, for jeg har begynt å ta med meg ruteren til sengs, eneste måten for å få han til å sove noenlunde om nettene.

Inne/utetid er også vanskelig å følge. Er alene om omsorgen, og har dessuten yngre barn som også skal passes. Sukk, skal vi virkelig følge den jækla kjipe alenemorstatistikken. Sukk igjen.

Han sier han trenger motivasjon og det klarer jeg tydeligvis ikke å gi han. Tips der da?

Jeg skjønner at han er skolelei.. kanskje han trenger et nytt miljø, nye venner som er mer opptatte av skolen og videre prestasjoner? Driver han med noe idrett feks?

Jeg har ei venninne som har en sønn som nå er 19 år. Han har ikke fullført videregående, har vel bare gått det første året tror jeg. Hun er skikkelig fortvilet om hva hun skal gjøre.. Han virker ikke interessert i livet på en måte...synes det er greit å bo i kjeller'n hos mor... huff...

Kanskje han burde reist litt rundt i verden, ta et språkkurs i et (gjerne fattig) land hvor de har et helt annet syn på skole? Der de virkelige setter pris på å få lov til å gå på skole og lære noe.

Du kan jo sette opp et regnestykke for han:

Hva han kan forvente å få utbetalt med en dårlig utdannelse og hva han kan få med en god utdannelse.

Så setter du opp hvilke utgifter som kommer, huslån, billån, løpende utgifter osv osv...

Så kan han se hva han vil ha råd til om noen år og be han velge hvilket liv han vil ha.

Også kan du jo si at damer ikke er interessert i tapere som bor hjemme. (litt slemt, men kanskje en tankevekker?)

Du må kanskje presse han og si at det ikke er aktuelt å ha han boende hjemme i all fremtid. Si at du alltid kommer til å være glad i han, men at du har dine egne planer og at han må kunne stå på egne bein.

Skrevet

Nå er ikkje akkuratt eit friår når ein er 16 år noko som tilseier at han ikkje kjem til å ta utdannelse, eller ikkje kjem til å få ein bra jobb, eller dame, for den saks skyld. Så ein treng ikkje svartmale heilt.

Trur fokuset bør vere på at han ikkje går heime og soser. At han heller skaffer seg arbeidserfaring eller anna som får han i aktivitet og som kan vere nyttig seinare. Som eg har nevnt tidlegare ein gang...dei færreste var 18/19 år da eg begynte på universitetet rett etter vgs.

Kanskje dere kan få eit opplegg med vgs. der han tar vg1 over 2 år og jobber ved sidan av desse årene? Litt variasjon i dagene.

Skrevet

Hei alle!

Nå har ting snudd til det positive, han har nemlig fått byttet til en nærmere skole hvor han har flere venner. :) Så nå er i alle fall den sosiale biten på plass. Jeg håper at denne prosessen får han til å innse at han faktisk må anstrenge seg mer for å få det slik han vil.

Hvis dette går i dass blir det plan B som betyr praksisjobbing. Å sove til kl 16 kan han bare glemme. Så det så.

:vinke:

Skrevet
Hei alle!

Nå har ting snudd til det positive, han har nemlig fått byttet til en nærmere skole hvor han har flere venner. :) Så nå er i alle fall den sosiale biten på plass. Jeg håper at denne prosessen får han til å innse at han faktisk må anstrenge seg mer for å få det slik han vil.

Hvis dette går i dass blir det plan B som betyr praksisjobbing. Å sove til kl 16 kan han bare glemme. Så det så.

:vinke:

Ååååå så kjekt! :hoppe:

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvordan har det gått?

Har akkurat kommet i samme situasjon og lurer på om det er håp... slitsomt når ungene ikke vil, selv om de har evner. Aner ikke hva jeg skal gjøre for å motivere..

• 2 år senere...
Gjest solveig ansen
Skrevet

Gutten har begynt på videregående, studiespesialisering, og etter en uke og tre dager har han skulka 2 dager. Dette lover ikke bra, og han fortsetter stilen fra ungdomsskolen.

Jeg skjønner skuffelsen hans da han ikke kom inn på førstevalget, men sånn er livet, da bør han stå på ekstra hardt så han kommer inn neste år.

Dette peset tapper meg for energi og gjør meg mildt sagt rasende og frustrert. Jeg tror ikke jeg klarer denne kampen dag ut og dag inn. Det er fristende å legge inn årene og la han få seile sin egen sjø... Men det er heller ikke et reelt valg, at han skal få sløve rundt.

Jeg trenger virkelig noen råd og innspill.

Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet

Kanskje han kan søke etter jobb i stedet og ta et år i jobb mens han sparer penger?

• 11 måneder senere...
Skrevet

Herlighet, skulle tro det var sønnen min du snakket om. Jeg har akkurat gitt ham en skjennepreken fordi han skulket skolen i dag. Blir så mektig forbanna og fortvilet at nå skal jeg ta gutten med meg på skolen etter høstferien og snakke med læreren om hvilke muligheter som finnes for ham. Håper på at de har en løsning ellers vil det bli et helvetesår ja..

Skrevet

Kjenner igjen alle frustrasjonene som omtales, og min sønn kom inn på førsteønsket. Vanskelig å få opp i tide, skulker, driter i framtiden.. osv

Jeg kommer til å ta kontakt med kontaktlærer i første runde, og eventuelt koble inn oppfølgingstjenesten osv om det ikke blir bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...