Gå til innhold

sliter med skolelei ungdom...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten har begynt på videregående, studiespesialisering, og etter en uke og tre dager har han skulka 2 dager. Dette lover ikke bra, og han fortsetter stilen fra ungdomsskolen.

Jeg skjønner skuffelsen hans da han ikke kom inn på førstevalget, men sånn er livet, da bør han stå på ekstra hardt så han kommer inn neste år.

Dette peset tapper meg for energi og gjør meg mildt sagt rasende og frustrert. Jeg tror ikke jeg klarer denne kampen dag ut og dag inn. Det er fristende å legge inn årene og la han få seile sin egen sjø... Men det er heller ikke et reelt valg, at han skal få sløve rundt.

Jeg trenger virkelig noen råd og innspill.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke slik at karakteren fra vgs. teller når man bytter linje?

Kanskje det hadde vært en idé å la ham ta en pause. F.eks. folkehøyskole. Ingenting er mer demotiverende enn å skulle slite seg gjennom skolen når man absolutt ikke har motivasjon, og det kan ofte hjelpe å bli et år eldre og ha et kjekt år.

• Liker 2
Skrevet

Kanskje det hadde vært en idé å la ham ta en pause. F.eks. folkehøyskole. Ingenting er mer demotiverende enn å skulle slite seg gjennom skolen når man absolutt ikke har motivasjon, og det kan ofte hjelpe å bli et år eldre og ha et kjekt år.

Det er slik at man må søke for hvert år på vgs nå, så jo, karakterene teller.

Folkehøyskole tenkte vi på, men det er vel 18-årsgrense?

Skrevet

Man måtte søke for hvert år før også, men for at det ikke skulle bli urettferdig konkurranse var det bare grunnskolekarakterene som telte når man søkte til grunnkurs. Overraskende hvis de har gått vekk fra dette.

Mange fhs har 16årsgrense, noen er også "spesialisert" på 16-åringer. Siden fhs-året er igang snart blir det jo dessverre litt begrenset hvor det er ledige plasser, men dere kan jo søke her. Om det er en spesiell skole han veldig gjerne vil inn på er det også enkelte skoler som er "greie" med elever som holder på å falle utenfor. Da lønner det seg å ringe direkte til den aktuelle skolen og forklare problemstillingen.

Jeg er veldig for fhs, mannen min slet av forskjellige grunner mye siste året på ungdomsskolen, og gikk et år på fhs mellom grunnskolen og vgs. Det var så vidt han hadde ståkarakterer fra grunnskolen og det hadde sannsynligvis fortsatt i samme leiet om han hadde måttet pine seg gjennom vgs med én gang, men etter et år på fhs var motivasjonen, interessen og modenheten mye større, så han gikk ut fra vgs. med et av landet beste vitnemål.

• Liker 1
Skrevet

Kanskje han kunne hatt godt av ett fri-år, og jobbe litt istede? Det gjorde eg når eg gikk ut fra grunnkurs på videregående (men det var pga andre ting), tok 1 år fri og jobbet litt, så på skole igjen når den startet opp for å fullføre.

Skrevet

Kanskje han kan jobbe et år? Eller at PPOT kan hjelpe han med praksisplass? Uansett bør han kontakte PPOT for å få noen råd.

Skrevet

Huff, det er ikke lett det der :klem:

Det er nok også veldig individuelt hva som fungerer. Selv var jeg så frustrert og skolelei på vgs at jeg var helt bestemt på å slutte, men når jeg sa til faren min at jeg skulle slutte allerede på grunnkurs sa han "du har to valg. Om 3 år kan du enten være ferdig med hele videregående og se tilbake på denne dagen som når du bestemte deg for å klare det, eller du kan sitte igjen og være halvveis og angre på at du ikke bare ble ferdig med en gang."

Det var nok for meg og den dagen sommerferien startet etter fullført videregående har jeg aldri vært mer stolt av meg selv og glad i pappaen min :)

Skrevet

PPOT, hva er det? Fikk opp Buskerud da jeg søkte på google, men der bor jeg altså ikke.

Jobb tror jeg blir jækla vanskelig å skaffe, jeg har ikke noe nettverk å snakke om, desverre.

@tutta: de ordene faren din sa skal jeg teste på min sønn!

@noli: skal sjekke linkene dine. Imponert over samboeren din! Synes min sønn er moden for alderen, men desverre alt for cool og laidback. Akkurat nå virker det som om alt preller av :(

Skrevet
Gutten har begynt på videregående, studiespesialisering, og etter en uke og tre dager har han skulka 2 dager. Dette lover ikke bra, og han fortsetter stilen fra ungdomsskolen.

Jeg skjønner skuffelsen hans da han ikke kom inn på førstevalget, men sånn er livet, da bør han stå på ekstra hardt så han kommer inn neste år.

Dette peset tapper meg for energi og gjør meg mildt sagt rasende og frustrert. Jeg tror ikke jeg klarer denne kampen dag ut og dag inn. Det er fristende å legge inn årene og la han få seile sin egen sjø... Men det er heller ikke et reelt valg, at han skal få sløve rundt.

Jeg trenger virkelig noen råd og innspill.

Spiller han Onlinespill? World of Warcraft eller annet? Har fått et inntrykk av at mange helt normale oppegående ungdommer blir ødelagt av at de tror at livet skal være enkelt og sitter hjemme og spiller onlinespill og slikt i stedet for å gjøre skolearbeid.

Jeg er selv lærer på VGS og jeg må si jeg er overrasket over hvor lite krav det er som stilles fra foreldrene når det gjelder slike ting. Mange elever sitter hele døgnet foran datamaskinen og snakker åpent om dette på skolen.

Det som må til er klare krav, pisken og guleroten. Han skjerper seg, eller så er tilgang på goder hjemme kuttet av i stor grad. Datamaskin og inne/ute tid. Om han faller så i fra at han ikke gidder noe, så er det bare å kreve at han kommer i arbeid.

Dette kommer til å bli hardt, men det er nok det eneste som hjelper.

Skrevet
Spiller han Onlinespill? World of Warcraft eller annet? Har fått et inntrykk av at mange helt normale oppegående ungdommer blir ødelagt av at de tror at livet skal være enkelt og sitter hjemme og spiller onlinespill og slikt i stedet for å gjøre skolearbeid.

Jeg er selv lærer på VGS og jeg må si jeg er overrasket over hvor lite krav det er som stilles fra foreldrene når det gjelder slike ting. Mange elever sitter hele døgnet foran datamaskinen og snakker åpent om dette på skolen.

Det som må til er klare krav, pisken og guleroten. Han skjerper seg, eller så er tilgang på goder hjemme kuttet av i stor grad. Datamaskin og inne/ute tid. Om han faller så i fra at han ikke gidder noe, så er det bare å kreve at han kommer i arbeid.

Dette kommer til å bli hardt, men det er nok det eneste som hjelper.

Jo, jeg er med deg, men når pisken og guleroten ikke funker lenger da?!

Nei, han spiller ikke spill til langt på natt lenger, for jeg har begynt å ta med meg ruteren til sengs, eneste måten for å få han til å sove noenlunde om nettene.

Inne/utetid er også vanskelig å følge. Er alene om omsorgen, og har dessuten yngre barn som også skal passes. Sukk, skal vi virkelig følge den jækla kjipe alenemorstatistikken. Sukk igjen.

Han sier han trenger motivasjon og det klarer jeg tydeligvis ikke å gi han. Tips der da?

Skrevet
Jo, jeg er med deg, men når pisken og guleroten ikke funker lenger da?!

Nei, han spiller ikke spill til langt på natt lenger, for jeg har begynt å ta med meg ruteren til sengs, eneste måten for å få han til å sove noenlunde om nettene.

Inne/utetid er også vanskelig å følge. Er alene om omsorgen, og har dessuten yngre barn som også skal passes. Sukk, skal vi virkelig følge den jækla kjipe alenemorstatistikken. Sukk igjen.

Han sier han trenger motivasjon og det klarer jeg tydeligvis ikke å gi han. Tips der da?

Har han sagt noe om hva han selv anser som motivasjon?

Skrevet
Har han sagt noe om hva han selv anser som motivasjon?

Nei. Har sendt mld og spurt nå. That's life, 2009. ;)

Skrevet

Når man søker på førståret på vgs brukes kun karakterene fra grunnskolen.

PPOT regner jeg med er PPT eller Oppfølgingstjenesten, begge disse finnes på skolen.

Det er nok mange som sliter med motivasjonen til vgs etter grunnskolen. Det er nok en sammenheng mellom stort frafall og det at det er nå nesten 100 % av alle som går ut av grunnskolen som fortsetter på videregående umiddelbart.

Det å ta seg et friår er nok det beste for mange, man forspiller ingen muligheter ved å gjøre det!

Gjest Chiffon
Skrevet

Ville prøvd å fått han inn på folkehøyskole. Slipper han gå noe han ikke vil, samtidig som han ikke sløver bort et helt år. Er en del skoler med 16 års grense, og det er nok noen som fortsatt har ledige plasser :)

Skrevet
Når man søker på førståret på vgs brukes kun karakterene fra grunnskolen.

Ja, det var det jeg trodde, og ble overrasket over at det evt. ikke skulle være sånn. Det ville jo skapt et system der elever fra grunnskolen etterhvert ikke fikk komme inn på sine ønsker fordi elever et årskull over dem har forbedret karakteren sine ved å gå på vgs. og så ta omvalg.

Skrevet

Skjønner han godt jeg. Jeg hadde heller ikke giddet å kaste bort ett år på å studere noe jeg ikke var interessert i. Snakk med han om alternativer, fhs, utvekslingsstudent eller jobb.

Mange folkehøyskoler tar inn noen 16-åringer, og selv om det har vært mange søkere til de fleste i år er det alltid noen elever som faller ut de første fire ukene, og da er det evt mulig å få en plass.

Skrevet

Kanskje han kan få være utvekslingsstudent andreåret dersom han klarer seg bra førsteåret? Kan det være motivasjon nok?

Skrevet

Jeg tror ikke at jeg fikser å se på at han har et hvileår. Komme hjem fra jobb kl 16 og finne han fortsatt i senga. Vet at jeg kommer til å bli pisse sur.

Jobb er et alternativ, men hvem tar i mot en 16-åring? Rema kanskje?

Uansett, skolen er en del av problemet, han ønsker å gå med sine venner på andre siden av byen. Den sosiale biten har altså en del å si her. Han kommer uansett ikke inn på førsteønsket sitt, så da er han stuck til studiespesialisering.

Fhs har jeg sjekka nå, men vanskelig å finne ut hvor det er 16-årsgrense da. Og det var jo sabla dyrt. Vet ikke om jeg har råd, selv om han får stipend osv. Noen som vet om nav e.l kan bidra også?

Skrevet

Nix, fhs var ikke interessant for da må han flytte hjemmefra. Sukk. Da gjenstår holde ut eller få seg en jobb. Et helvetesår blir det uansett, tror jeg. For oss begge. :(

Skrevet
Nix, fhs var ikke interessant for da må han flytte hjemmefra. Sukk. Da gjenstår holde ut eller få seg en jobb. Et helvetesår blir det uansett, tror jeg. For oss begge. :(

Åhh.. :(

Men som noen andre her nevnte, hva med utvekslingsår det andre året?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...