Gå til innhold

Neandertalere var nok ikke dumme

Gjest Melchizedek

Anbefalte innlegg

Gjest Melchizedek

Neandertalere var nok ikke dumme. Men smarte og hadde talefunksjon. Og bodde i komplekse grupper. Og var i stand til å lære og forstå verden rundt seg. De probebly tok seg av det syke. Og ga begravelser til de døde. De gjorde probebly snakke om følelser og hadde dype sammtaler. Det er nok stor sjanse for at de også jobbet seg selv i mellom med andre grupper

Mest sannsynlig var de ikke veldig forskjellig fra oss. Noe som er vanskelig for mange å innrømme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror nok den største forskjellen var at "vi mennesker" var mer voldelige enn dem. Siden vi tydeligvis klarte å utrydde dem rimelig effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melchizedek
Tror nok den største forskjellen var at "vi mennesker" var mer voldelige enn dem. Siden vi tydeligvis klarte å utrydde dem rimelig effektivt.

Det finnes ingen konkrete bevis på at vi faktisk direkte utryddet dem. Og det finnes ihvertfall ingen konkrete bevis på at vi drepte dem alle. Det er mange teorier hvordan de forsvant. En er at når det ble varmere så greide de ikke og fungre som da det var kaldre, En annen er at vi forplantet oss med dem og de ble utryddet av dette. En annen er at de ikke greide og kjempe med oss om mat og resurser siden vi mennesket hadde bedre våpen og gjorde det vanskeligere for dem. Og fange nok mat .

Om de utryddet dem med vold eller på andre måter finnes det ingen beviser på. Jeg tror nok det er mer faktoerer i bildet hvordan Neandertalerene forsvant en vold. Neandertalerene var tross alt mest sannsynlig fysisk sterkere en oss

det er faktisk fremmdels ingen konkrete bevis på hvordan de ble utryddet. Men jeg tror som sakt at det var mange faktorer i hvordan de forsvant.

Men nå har alle andre menenske raser forsvunnet død ut og en ting er sikkert vi mennesker vil også en gang dø ut. Slik alle de andre menneske artene gjorde.

Men for å si det slik Neandertalerene forsvant fra Europa for ca 23.000 år siden ( om jeg ikke tar feil ) Og Asia for 50.000 år siden så de levde lenger i Europa. Menenskene kom til Europa for ca 80.000 år siden mener jeg og ha lest. Så levde med dem i nesten 60.000 år før de forsvant. Med tanke på det så tror jeg nok ikke det kan ha vært så mye vold mellom oss og neandertalerene. Det var nok andre faktorer som gjorde at de forsvant en vold

Og det faktum at Neandertalerene var i Europa over 400.000 år gi og ta noen tusen år. Så får deg meg til og tro at kanskje deres tid var kommet.

men jeg er ingen ekspert så om noen vet bedre en meg så kan de rette på de feilene jeg har skrevet når det kommer til årstallene

om du ønsker så kan du lese her om en del av hypotesene om hvordan de kan ha blitt utryddet

http://en.wikipedia.org/wiki/Neanderthal_e...tion_hypotheses

Endret av Melchizedek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De klarte å utrydde seg selv ved å ikke lære seg å spise fisk og fugl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SjangleÅsnøvle
Det finnes ingen konkrete bevis på at vi faktisk direkte utryddet dem. Og det finnes ihvertfall ingen konkrete bevis på at vi drepte dem alle. Det er mange teorier hvordan de forsvant. En er at når det ble varmere så greide de ikke og fungre som da det var kaldre, En annen er at vi forplantet oss med dem og de ble utryddet av dette. En annen er at de ikke greide og kjempe med oss om mat og resurser siden vi mennesket hadde bedre våpen og gjorde det vanskeligere for dem. Og fange nok mat .

Om de utryddet dem med vold eller på andre måter finnes det ingen beviser på. Jeg tror nok det er mer faktoerer i bildet hvordan Neandertalerene forsvant en vold. Neandertalerene var tross alt mest sannsynlig fysisk sterkere en oss

det er faktisk fremmdels ingen konkrete bevis på hvordan de ble utryddet. Men jeg tror som sakt at det var mange faktorer i hvordan de forsvant.

Men nå har alle andre menenske raser forsvunnet død ut og en ting er sikkert vi mennesker vil også en gang dø ut. Slik alle de andre menneske artene gjorde.

Men for å si det slik Neandertalerene forsvant fra Europa for ca 23.000 år siden ( om jeg ikke tar feil ) Og Asia for 50.000 år siden så de levde lenger i Europa. Menenskene kom til Europa for ca 80.000 år siden mener jeg og ha lest. Så levde med dem i nesten 60.000 år før de forsvant. Med tanke på det så tror jeg nok ikke det kan ha vært så mye vold mellom oss og neandertalerene. Det var nok andre faktorer som gjorde at de forsvant en vold

Og det faktum at Neandertalerene var i Europa over 400.000 år gi og ta noen tusen år. Så får deg meg til og tro at kanskje deres tid var kommet.

men jeg er ingen ekspert så om noen vet bedre en meg så kan de rette på de feilene jeg har skrevet når det kommer til årstallene

om du ønsker så kan du lese her om en del av hypotesene om hvordan de kan ha blitt utryddet

http://en.wikipedia.org/wiki/Neanderthal_e...tion_hypotheses

Mennesker kom til europa for 40 000 år siden og ikke 80 000. Neandertaleren ble utryddet omtrent samtidig som cro magnon tok seg inn i europa. Jeg har sett mange dokumentarer om emnet, og neandertaleren ble som du sier utryddet av manglende konkuransedyktighet.

Klimaet ble varmere, og dette førte til at mange tettvokste skoger ble omgjort til åpne sletter. Neandertalerne var mye sterkere enn cro magnon, men ikke hurtigere. PÅ de nye åpne slettene kunne ikke neandertaleren jakte på samme måte som før. Tidligere brukte de å snike seg innpå byttet og gi det et dødsstøt med enkle spyd. Nå kunne de ikke lenger snike seg innpå byttet, og måtte ta i bruk andre jaktmetoder.

Jaktmetodene til cro magnon var mye mer effektive for åpne landskap. De kunne kaste spyd, og samtidig løpe hurtigere og lengere enn neandertaleren. Å fange en hare var omtrent umulig for de trege neandertalerne med spyd som ikke var designed for å kastes.

Cro magnon var rett og slett bedre tilpasset de nye klimaforandringene. De kunne løpe langt og hurtig, og de tradisjonele jaktmetodene til neandertaleren fungerte nå dårlig.

Det er også som du sier ingen bevis for at cro magnon angrep eller forsøkte å utrydde neandertalerne. De var rett og slett ikke konkuransedyktige nok i forhold til jakt etter at klimaet ble varmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En mulighet jeg synes det er rart man ikke vurderer er om neandertalerne og cro magnon fikk barn, men at barna var sterile. Er jo mulig at siden cro magnon var flere så kunne de absorbere problemene med sterilt avkom mye bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet jeg synes det er rart man ikke vurderer er om neandertalerne og cro magnon fikk barn, men at barna var sterile. Er jo mulig at siden cro magnon var flere så kunne de absorbere problemene med sterilt avkom mye bedre?

Så langt er det ingenting så tyder på at vår gren har krysset seg med neandertalerne, men ja det ble diskutert (mer eller mindre samme åndedrag) at kryssing kan ha forekommet men at avkommet blir sterilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neandertalere var nok ikke dumme. Men smarte og hadde talefunksjon. Og bodde i komplekse grupper. Og var i stand til å lære og forstå verden rundt seg. De probebly tok seg av det syke. Og ga begravelser til de døde. De gjorde probebly snakke om følelser og hadde dype sammtaler. Det er nok stor sjanse for at de også jobbet seg selv i mellom med andre grupper

Mest sannsynlig var de ikke veldig forskjellig fra oss. Noe som er vanskelig for mange å innrømme

Skjønner at du så på dokumentaren som gikk på Nrk(2) her om dagen. Så også denne, og det var en interessant vinkling, men jeg tror det var BBC som har laget en dokumentar om samme tematikk med en helt annen vinkling.

Der viser de til at bl.a neandertalerne med stor sannsynlighet ikke hadde et språk grunnet et uutviklet strupehodet, som rett og slett gjorde at språk ikke var mulig.

Ikke vet jeg hva som ligger tettest opp til sannheten, men det er uansett en veldig spennende tematikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt er det ingenting så tyder på at vår gren har krysset seg med neandertalerne, men ja det ble diskutert (mer eller mindre samme åndedrag) at kryssing kan ha forekommet men at avkommet blir sterilt.

Ja, dette har jeg også hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melchizedek
Skjønner at du så på dokumentaren som gikk på Nrk(2) her om dagen.

Den dokumentaren jeg så gikk på tysk tv for i slutten av juli. Jeg så ikke den på Nrk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dokumentaren jeg så gikk på tysk tv for i slutten av juli. Jeg så ikke den på Nrk 2

Ok, var nok den samme. Var tysk opprinnelse på denne òg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Det fins da mange mennesker i dag med neandertalske trekk uten at det er noe galt med dem. Med det mener jeg det er mange som har trekk som ligner på det forskere illustrerer som neandertalere i forhold til ansiktstrekk og holdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...