Gå til innhold

Adopsjon...


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

I går hadde jeg en litt rar opplevelse.

Min datter på ti er "kjæreste" med gutten i nabohuset som er like gammel. Vi bor på et forholdsvis nytt felt og har bodd her i halvannet år, og alle naboene flyttet inn samtidig.

I går var gutten på besøk og han og min datter satt ved kjøkkenbordet og spiste og prata. Han begynte pluselig å fortelle at han var fra Romania, at han og søsteren var adopterte, at mor er svensk og far er norsk, mens han og søsteren da er fra Romania. Jeg la meg selvsagt straks oppi diskusjonen for å få vite hva dette dreide seg om.

Han fortalte at de var adoptert, vi så på kart over Romania og leste om landet i leksikon. Han var veldig opptatt av dette og vi holdt på i over tre kvarter.

Jeg synes det var greit å ta en prat med moren og fortelle hva gutten hadde fortalt. Jeg fortalte om hvor ivrig han var, og hvilke opplysninger han var kommet med. Men moren ble helt rar og snakket det vekk med en gang! Jeg ble så overrasket, hadde det vært meg ville jeg gjerne vite om hva barnet mitt er så opptatt av.

Noen som skjønner noe mer av dette enn meg?

Jeg vet at adoptivforeldre er pliktige til å informere barn om at de er adoptert så hun må da ha skjønt at dette ikke kunne være en hemmelighet for alltid...?

Kan det være andre grunner til hennes reaksjon enn jeg har tenkt på?

Dette er naboen min og jeg vil jo gjerne at vi skal ha et godt naboskap. Jeg håper jeg ikke har tråkket henne på tærne.....

Pliiis hjelp meg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde du vært min nabo hadde jeg ikke følt at du tråkket meg på tærne :) .

Synes eg. det er rart at dere ikke visste at naboungene var adoptert. Skjønner ikke helt hvorfor foreldrene har holdt det hemmelig :-?

Virket nesten som om han er underærnert på info om fødelandet sitt?

Adoptivforeldre bør være åpne overfor barna om adopsjon, og fortelle barna det de vil vite om fødelandet. Man kan uansett ikke stikke under en stol at barna har en annen bakgrunn enn et egetfødt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det kan ikke være sånn at du har med en liten lystløgner å gjøre da? Jeg var fæl til å dikte opp ting da jeg var liten, og mamma fikk nok høre litt av hvert fra de andre foreldrene.

Dessuten er det vel ikke alle som vil fortelle alle naboene at barna deres er adoptert, nettopp for å slippe fokus på dette. Det behøver ikke ha noe med hemmeligholdelse å gjøre, barna og resten av familien kan vite om det selv om ikke hele nabolaget gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

Jeg tror moren ville ha benektet det hvis det var en løgn....??

Forøvrig kopierte jeg hele innlegget inn på aktuelle temaer så hvis dere har lyst kan dere lese flere svar der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Burde du ikke la barna diskutere i fred uten at du la deg oppi?

Som du skrev var dere nye alle på feltet, men kansje når dere blir bedre kjent så ville mor til gutten fortelle deg mere om seg og sine?

Din uttalelse om at gutten virket underernert på info om sitt fødeland virker ganske, ja hva skal jeg si.....

i og med du ike kjenner denne familien, ville jeg være mere forsiktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...