Gå til innhold

Skal man ha med referanser i jobbsøknad?

Grooo

Anbefalte innlegg

Sitter her og skriver jobbsøknad, og lurer på om man bør føre opp referanser i søknaden/CVen, eller om man kan skrive "referanser oppgis ved forespørsel" eller lignende? I annonseteksten står det "Søknad med CV, vitnemål og attester sendes...", de ber jo ikke om referaner der...

Og hvis jeg skal ha det med, hvor/hvordan fører jeg det opp da? (Er klar over at jeg må avtale med personene på forhånd altså!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har alltid ført opp referanser på CV-en.

1999- Stilling, Firma o.l.

Kort om stillingen, arbeidsoppgaver o.l.

Referanse: Daglig leder Per på Haugen Telefon xxxxxxxx

1998-1999....

Om du synes at det blir mye på selve CV-en og har mange referanser, så sett dem opp på et eget ark/Vedlegg.

Pass på at det er helt klart hvilken referanse som hører til hvilken jobb og at telefonnummeret stemmer.

Jeg ville nok tatt dem med, selv om det ikke står noe om referanser i annonsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Jeg har skrevet i søknaden at referanser kan oppgis ved forespørsel. Jeg har også vært med og ansatt folk, det er ganske vanlig.

Forresten så tar man sjelden kontakt med referanser før du har vært på intervju og da spør man gjerne etter referanser på intervjuet. Husk at du da må ha avtalt med referansene på forhånd.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Har hørt at man gjerne kan ta de med på intervju, for det er først da det blir aktuelt å ringe. Kan også spare referansen for unødige telefoner. (Men selv har jeg det nederst på CV)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jamila

Jeg har tidligere gjort oppmerksom på at referanser oppgis på forespørsel.

I situasjoner der jeg har gjort ansettelser har det også vært mest vanlig. Referanser er ikke nødvendig før etter 2. gangs intervju.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I mine jobbdøknader skriver jeg "Referanser oppgis på forespørsel".

Dette gjør jeg fordi man bør kontakte referansene før de blir oppringt. Når man sender ut søknad vet man ikke hvor stor sjanse det er for at man kommer til intervju og de ringer som regel aldri til referansene før etter intervjuet. Jeg vil ikke ringe mine referanser unødvendig for å fortelle om mulige oppringninger og jeg føler at jeg har litt mer kontroll over prosessen på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid oppgitt referanser i søknaden. Og gitt referansene beskjed om dette. Vet ikke hva som er vanligst, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer også på noe i forbindelse med disse referansene... :-?

Er man nødt til å bruke kun tidligere arbeidsgivere? Tror nemlig ikke min har så mye positivt å si. Vi hadde nemlig et par diskusjoner... :roll: der jeg gikk seirende ut hver gang fordi de først og fremst oppsto pga hans merkelige oppfatning av diverse ting og tang, urettmessige påstander etc....

Fikk en ok attest, men det var nok kun fordi han hadde en god dag... :roll:

Dessuten er det flere år siden jeg arbeidet for ham (har vært hjemmeværende i 4 år).

Er jo ikke akkurat den samme personen i dag. Har tross alt "vokst" litt siden da...

Er det noen andre man eventuelt kan føre opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at du skal levere referanseliste ved forespørsel, slik gjør jeg det. Tror det har noe med at du skal få presentere deg selv før de innhenter opplysninger om deg, noe med forhåndsdømming, holdninger etc. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Referanse ved forespørsel. Noen firmaer har som rutine at de ringer referanser på aktuelle kandidater før intervju - hvis du har søkt mange steder kan de "slite ut" referansen din. De har gjerne andre ting å gjøre på om dagene også enn å bli nedringt hver gang en tidligere ansatt er ute på jobbmarkedet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...